Nauczanie hybrydowe alternatywa czy konieczność edukacyjna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawowe pojęcia e-learningu
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Katarzyna Szypuła-Sajon
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
Nowe technologie w nowoczesnej uczelni
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
dr Dariusz Kajewski Instytut Fizyki Uniwersytet Śląski w Katowicach
Autor: Wojciech Rafałowski. digital divide jako podział binarny W rzeczywistości wykluczenie nie jest cyfrowe, lecz społeczne. Podobieństwo do problemu.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Zastosowania Internetu
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
E-learning jako element warsztatu informacyjnego współczesnej biblioteki Joanna Rudna Biblioteka WydziałuTechniki Morskiej ZUT.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
DISTANCE LEARNING CZYLI NAUCZANIE NA ODLEGŁOŚĆ
Jak ubiegać się o pracę Opis warsztatów dla nauczycieli – członków Klubu Przedsiębiorczych Nauczycieli IMPULS.
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Oxford Business Unit consulting i szkolenia OXFORD Business Unit Sp. z o.o., tel/fax: , , site:
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
Opracował J. Stryjkowski
Budowanie elementów e-społeczeństwa z wykorzystaniem e-learning w organizowaniu Internetowej Giełdy Pracy dr inż. Zbigniew Lis dr.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Rachunek zwrotu inwestycji na przykładzie studiów eksternistycznych
ABC e-learningu.
Co to jest TIK?.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ Szkolenia dla rozproszonych zespołów realizowane za pomocą webinarów i warsztatów online Marta Eichstaedt 9 maja.
Piotr Karpiński 0,5 min. “Dzień dobry, nazywam się Piotr Karpiński
Systemy informatyczne w zarządzaniu e-learning
K REOWANIE E-LEARNING W E DUKACJI S ZKOŁY W YŻSZEJ W S YSTEMIE M OODLE dr inż. Zbigniew Lis dr Zbigniew E. Zieliński
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
POLSKA AKADEMIA OTWARTA Rozpoczęcie roku akademickiego 2007/2008.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Wprowadzenie o obsługi platformy e-learningowej
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
E-learning (kurs dla uczniów)
„A man who works with his hands is a laborer, a man who works with his hands and his brain is a craftsman but a man who.
Agnieszka Tamul Maria Otuszewska Klasa 1d
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Dr Artur Jazdon Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu Problematyka organizacji zasobów w nowoczesnej bibliotece akademickiej.
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zaawansowane metody wykorzystania platformy e-learningowej w prowadzeniu szkoleń on-line PODSUMOWANIE.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
„ Platforma edukacji zdalnej ”. Czym jest edukacja zdalna? "Nauczanie na odległość jest to metoda prowadzenia procesu dydaktycznego w warunkach, gdy nauczyciele.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
  Przyjmując za Józefem Półturzyckim definicję UNESCO z 1979 roku,, za kształcenie korespondencyjne uważa się:  Edukację prowadzoną przez pośrednictwo.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Dariusz Kessel OFEK. OFEK od trzech lat konsekwentnie rozwija program e-Szkoła Wielkopolska, mający na celu wspomaganie systemu oświaty poprzez wprowadzanie.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
Dr inż. Ilona Pawełoszek Katedra Informatyki Ekonomicznej
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Projekt Kim będziesz?.
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Zapis prezentacji:

Nauczanie hybrydowe alternatywa czy konieczność edukacyjna

Nauczanie hybrydowe to wypadkowa, połączenie dwóch typów nauczania: nauczania w formie e-learning, nauczania tradycyjnego. Podstawa sukcesu: przygotowanie spójnego i metodologicznie poprawnego programu nauczania, odpowiedni zespól dydaktyczny, jego kreatywność, koncepcyjność i motywacja.

Elementy brane pod uwagę podczas oceny różnych form nauczania: charakterystyczne cechy i możliwości danego modelu przekazywania wiedzy, indywidualne cechy osobowości uczących się, możliwości percepcyjne uczących się, umiejętność skupienia się na danym typie przekazu, przyczyny ekonomiczne, w tym nieopłacalność dostarczania jednorodnych form szkoleniowych.

Ocena nauczania tradycyjnego Zalety nauczania tradycyjnego : utrzymywanie bezpośrednich relacji interpersonalnych, efektywność nauczania zależy od dobrego przepływu informacji, możliwości wspólnego uczestniczenia w zajęciach, w tym spędzania czasu wolnego, co wzmacnia wzajemne relacje międzyludzkie, możliwość bezpośredniego kontaktu z nauczycielem, zapewniająca szybką interakcję, rozwiązanie wątpliwości, czy dyskusję, możliwość kontaktu z przedmiotem szkolenia, nauczanie poprzez działanie, organizacja laboratoriów, warsztatów, wiarygodna weryfikacja pozyskanej wiedzy, poprzez tradycyjnie, w bezpośrednim kontakcie zorganizowany egzamin.

Wady nauczania tradycyjnego: wysoki koszt nauczania, wynikający z nieefektywnego zarządzania zasobami szkoleniowymi oraz ewentualnego opuszczenia przez uczącego się miejsca pracy, zunifikowany program szkolenia, z uwagi na różny poziom początkowej wiedzy i umiejętności uczących się powinno się w fazie początkowej dostosować program do osoby o najniższym poziomie, czasochłonność procesu szkolenia, każda grupa uczących się wymaga rezerwacji odpowiednich zasobów szkoleniowych, w tym pracy nauczyciela werbalny, czyli ustny przekaz wiedzy wspierany zwykle materiałami pomocniczymi w formie papierowej, chociaż znacząco wygodniejszą formą budowy pomocniczych zasobów wiedzy jest postać elektroniczna.

Przykład nauczania tradycyjnego dwudniowe szkolenie w sali wykładowej oraz w laboratorium: pierwszy dzień: poznanie teorii w formie wykładów (4 godziny) oraz ćwiczeń (2 godziny), wykłady i ćwiczenia przedzielone są sesjami dyskusji toczonej w ramach szkolnej grupy pod nadzorem wykładowcy, drugi dzień: ćwiczenia praktyczne, laboratoria i warsztaty, egzamin kontrolny zaliczający szkolenie, uruchomienie procedury kontaktu telefonicznego.

Ocena nauczania w formie e-learning Zalety nauczenia prowadzonego w formie e-learning: ciągłość pracy osób uczących się, wiedza dostarczona jest drogą zdalną, zindywidualizowany, sterowany, kontrolowany, proces pozyskiwania wiedzy, możliwość pomijania znanych zagadnień, lub dokonywanie dowolnej ilości powtórzeń przy trudniejszych do opanowania, elektroniczne zasoby wiedzy, wiedza gromadzona i prezentowana w postaci elektronicznej stanowi podstawę do budowy organizacji zarządzanych wiedzą, w dalszej kolejności efektywnego zarządzania jej zasobami co pozwala minimalizować koszty budowy kolejnych szkoleń (efekt skali). redukcja kosztów uczenia się i nauczania, związanych z wydatkami na delegację oraz infrastrukturą szkoleniową (sale, urządzenia do prezentacji),

Wady nauczania e-learning: brak w pełni wiarygodnych możliwości zweryfikowania wyników nauczania oraz aktualnie pozyskiwanej wiedzy, wysokie koszty budowy i organizacji procesu nauczania, generowane poprzez konieczność budowania odpowiedniego środowiska do uczenia się, jego zaprojektowanie i sprawdzająca symulacja działania wymaga czasu i odpowiednich nakładów finansowych, brak bezpośredniego kontaktu uczących się pomiędzy sobą oraz nauczycielem, relacje międzyludzkie stanowią istotny element efektywnego uczenia się, brak motywacji do uczenia się, zwiększenie ryzyka nie ukończenia kursu, pełnego zaangażowania.

Nauczanie w formie e-learning zastosowane w metodzie hybrydowej to dużo więcej, aniżeli prowadzenie nauczania na odległość z wykorzystaniem nowoczesnych mediów elektronicznych, to: precyzyjne zarządzanie kompetencjami i umiejętnościami uczących się osób, organizacja procesu opracowania materiałów szkoleniowych, zarządzanie procesem uczenia się, komunikowanie się i współpraca na odległość, zarządzanie bazą wiedzy, prowadzenie wielowymiarowej ewaluacji procesu nauczania, inteligentne publikowanie zasobów szkoleniowych poprzez różnego rodzaju media.

Drogi realizacji procesu uczenia się w środowisku e-learning, zależne od stosowanych do tego celu systemów i technologii ( na podstawie: Design Web-based Training, William Horton) Uczymy się: Drogi realizacji w środowisku nauczania zdalnego: Słuchając internetowy przekaz audio lub wideo; konferencje on-line; audio- lub wideokonferencje; kursy e-learning; nagrania z konferencji i seminariów; Szukając porady zdalny mentoring (e-mentoring); grupy dyskusyjne, listy e-mailowe, chaty oraz inne mechanizmy budowy wirtualnej społeczności; samodzielne poszukiwania w Internecie; Czytając kursy e-learning; powiązane przez hiperlinki zasoby tekstowe; wirtualne biblioteki, Internet jak zasób treści tekstowej; Oglądając internetowy przekaz audio lub wideo kursy e-learning; nagrania z konferencji i seminariów; współdzielenie ekranu oraz wirtualna tablica; Badając przykłady wirtualne muzea; analiza przypadków; wirtualne laboratoria; przykłady jako elementy kursów e-learning; mechanizmy grupowej krytyki;

Będąc krytykowanym grupy dyskusyjne, listy e-mailowe, chaty oraz inne mechanizmy budowy wirtualnej społeczności; mechanizmy grupowej krytyki; zdalny mentoring (e-mentoring); Modelując zachowanie swoje lub innych zdalny mentoring (e-mentoring); komunikacja z zaproszonym ekspertem jako element lekcji; analiza przypadków; odgrywanie ról; symulacje i gry; testy; Próbując i eksplorując eksploracja scenariuszy; symulacje; wirtualne laboratoria; zadania domowe; burza mózgów; instrukcje obsługi; Dyskutując grupy dyskusyjne, listy e-mailowe, chaty oraz inne mechanizmy budowy wirtualnej społeczności; e-mentoring; Ćwicząc symulacje i gry; ćwiczenia i testy; ćwiczenia powiązane z praktyką; odgrywanie ról; wirtualne laboratoria; zadania domowe; Zapamiętując ćwiczenia powiązane z praktyką, optymalizowanie procesu zapamiętywania; mechanizmy mnemotechniczne; kursy e-learning; Prowadząc badania samodzielne poszukiwania w Internecie; nadzorowana eksploracja i analiza zasobów internetowych; analiza przypadów;

Przykład nauczania w formule e-learning: trzydniowe szkolenie zakładające przekazanie wiedzy bez konieczności opuszczania miejsca zamieszkania i pracy: W pierwszych dwóch dniach szkolenia udostępniona elektroniczna postać wykładów (tych samych, o których była mowa w przypadku nauczania tradycyjnego). Każdego dnia prowadzone są sesje komunikacji synchronicznej w postaci konferencji internetowych (webconferencing) oraz chata pozwalające wyjaśniać ,,na żywo” kwestie, których nie da się przekazać za pomocą wykładu. Dodatkowo udostępniona jest linia telefoniczna, pozwalająca skontaktować się osobom uczącym się z wykładowcą (mentorem) w celu wyjaśnienia niezrozumianych lub nietypowych problemów.

Trzeciego dnia szkolenia zostaje udostępniony w Internecie symulator pozwalający na zapoznanie się z funkcjonalnością i specyfiką pozyskiwanej wiedzy i umiejętności. Praktyczny brak możliwości zweryfikowania, kto i w jaki sposób odpowiada na stawiane pytania sprawdzające, stawia pod znakiem zapytania sens organizowania egzaminu poprzez Internet, co powoduje, że weryfikacja pozyskanej wiedzy to test prowadzony drogą zdalną. Uruchomienie po szkoleniu listy dyskusyjnej, co pozwala na komunikowanie się w trybie asynchronicznym oraz wyjaśnienie problemów, dzielenie się doświadczeniami, a także na szukanie odpowiedzi na pytania na forum grupy uczestniczącej w nauczaniu e-learning.

Koszty budowy lekcji e-learning i nauczania tradycyjnego: • Koncepcyjne zaprojektowanie lekcji e-learning jest procesem zdecydowanie bardziej czasochłonnym, niż nauczania tradycyjnego. • Porównanie pracochłonności obydwóch typów nauczania poprzez zestawienie średniego czasu potrzebnego na opracowywanie godzinnego kursu.

Rys 1. Średni czas opracowywania godzinnego kursu – porównanie nauczania tradycyjnego i e-learning (źródło: badania Training Magazine 2001)

Czas opracowania lekcji kursu e-learning może ulec skróceniu przez: uproszczenie zakresu lekcji, staje się on uboższy głównie w elementy multimedialne, powtarzalność elementów wchodzących w skład kursu, przykładowo grafik, animacji, zdjęć, bloków tekstów, obiektów, zastosowanie odpowiednich narzędzi wspomagających budowę kursu, przykładowo systemów klasy LCMS, sprawne posługiwanie się aplikacjami do budowy kursu (authoring tools). Uwaga ogólna: każde narzędzie informatyczne wspomagające nauczanie ma swoje ograniczenia. Stąd należy go odpowiednio poznać, by mieć świadomość dostępnych funkcji i ich działania a tym samym wybrać najlepsze z dostępnych rozwiązań.

Nauczanie hybrydowe łączy w sobie zalety nauczania tradycyjnego i e-learning, ograniczając jednocześnie ich niedogodności. Zalety nauczania hybrydowego: istnieje możliwość nawiązania nowych kontaktów i znajomości; można w pewien sposób sterując tym procesem dać poznać siebie i dobrze poznać innych, kontakt z nauczycielem, wykładowcą jest co prawda zdalny, ale nawet jeśli taka metoda komunikacji zawiedzie, można liczyć na wyjaśnienie problemów podczas bezpośredniego kontaktu przewidzianego w nauczaniu tradycyjnym, istnieje możliwość uczestnictwa w praktycznych laboratoriach i warsztatach, zgodnie z postulatem uczenia przez działanie (doświadczenie), weryfikacja pozyskanej wiedzy jest w pełni wiarygodna, bo odbywa się pod nadzorem nauczyciela w formie egzaminu, co ma istotny wpływ na motywację do pozyskania wiedzy na odpowiednio wysokim poziomie,

osoby uczące się są wprawdzie zmuszone do wyjazdu poza miejsce zamieszkania, niemniej zredukowany zostaje czas koniecznego opuszczenia miejsca pracy do absolutnego minimum; ograniczone zostają jednocześnie koszty wyjazdu, osoby uczące się posiadają materiały pozwalające na indywidualne podejście do procesu pozyskiwania wiedzy; jeśli posiadana wiedza wykracza poza przyjęty standard, można na uczenie się poświęcić znacznie mniej czasu; natomiast jeśli jest ona mniej zaawansowana mogą zapoznać się z wybranymi fragmentami wykładu w Internecie nawet kilkakrotnie, aż uzna się problem za opanowany na tyle, że następujący w dalszej kolejności nauki udział w praktycznych laboratorium i warsztatach będzie efektywny, wiedza korporacyjna przekładana jest na postać elektroniczną stając się bazą do budowy organizacji sprawnie zarządzającej wiedzą.

Hybrydowa metoda nauczania eliminuje niedoskonałości metod składowych: tradycyjnej i e-learning. Wada 1 : ludzie, brak umiejętności posługiwania się komputerem, opory przed komunikacją drogą elektroniczną, niechęć wynikającą z tego, iż niektórzy lubią przebywać na szkoleniach poza miejscem zamieszkania, traktując to jak wypoczynek od pracy. Wada 2 : konieczność zapewnienia odpowiedniej infrastruktury technicznej do nauczania mieszanego w sytuacji, w której pełna infrastruktura do uruchomienia nauczania tradycyjnego jest już zapewniona.

Etapy nauczania hybrydowego: nauczanie w formie e-learning: :udostępnienie materiałów do samodzielnego studiowania w formule zdalnej (Internet), organizowanie sesji konferencji internetowych (webconferencingu) oraz chata, (komunikacja synchronicznej), dyskusje, prezentacji on- line oraz inne formy komunikacji związane z przekazywaniem wiedzy, wątpliwości dodatkowo dyskutowane drogą telefoniczną, nauczanie metodą tradycyjną, egzamin dający możliwość zweryfikowania jakości posiadanej wiedzy, a tym samym efektywności podjętego procesu nauczania dla każdego uczestnika indywidualnie, w fazie końcowej uruchomienie listy dyskusyjnej, której celem jest umożliwienie asynchronicznej komunikacji między uczącymi się osobami i organizatorami tego procesu. Lista utrzymana jest przez dłuższy czas, tak długo aż zainteresowanie nią praktycznie nie będzie miało miejsca.

Ocena nauczania hybrydowego w wymiarach: metodycznym, poprzez zastosowanie wielorakich form przekazu można trafić do szerokiej grupy odbiorców, czyli uczących się osób, ekonomicznym, optymalizacja kosztów nauczania w wielu wymiarach i aspektach, psychologicznym, zachowanie najistotniejszych zalet nauczania tradycyjnego, w tym bezpośrednich relacji międzyludzkich.

Podsumowanie: porównanie zalet i wad nauczania hybrydowego, e-learning i tradycyjnego wydaje się przekonywać do pierwszego z nich, należy zastanowić się nad przebudową funkcjonującego obecnie najszerzej w szkolnictwie tradycyjnego modelu budowania wiedzy i kompetencji, nauczanie hybrydowe daje możliwość efektywnych ekonomicznie i metodycznie form realizacji założonych celów nauczania, należy wystrzegać się nieuzasadnionego zamieniania jednej formy nauczania na inną, nie można udowodnić tezy, że e-learning stanowi metodę lepszą od uczenia tradycyjnego lub że nauczanie mieszane jest lepsze od e-learning, zależy to od założonego i spełnionego celu, należy poszukiwać najlepszej drogi realizacji założonego celu edukacyjnego, traktując aspekty techniczne jako sprawę ważną, niemniej drugorzędną.