VA i VB z SP216 W WARSZAWIE i PROJEKT „NIE BÓJ ŻABY” AUTORSTWA OŚRODKA DZIAŁAŃ EKOLOGOCZNYCH” ŹRÓDŁA”
POCZĄTEK W grudniu 2010 roku przystąpiliśmy do projektu, chcąc tym samym zgłębić tajemnice o płazach i zapoznać się z ich ochroną.
PRZYPOMNIJMY ZATEM KRÓTKO: Płazami i gadami zajmuje się nauka biologiczna zwana HERPETOLOGIĄ. Płazy mają 4 kończyny i wilgotną skórę. Mogą żyć na lądzie oraz w wodzie. W wodzie oddychają przez skórę, a na lądzie płucami. Składają jaja w wodzie. Z jaj wylęgają się kijanki, które pływają za pomocą ogona, a oddychają skrzelami.
SYSTEMATYKA GROMADA płazów występujących w Polsce dzieli się na 2 RZĘDY: OGONIASTE ( 5 gatunków)– do nich należą: SALAMANDRY- np. salamandra plamista TRASZKI- np. traszka grzebieniasta , traszka zwyczajna , traszka górska, traszka karpacka
BEZOGONIASTE( 13 gatunków) – do nich należą: ŻABY- np. żaba trawna, ż. wodna, ż. moczarowa, ż. dalmatyńska, ż. śmieszka, ż. jeziorkowa KUMAKI – np. kumak nizinny, k. górski
ROPUCHY – np. ropucha szara, r. zielona , r. paskówka RZEKOTKI – np ROPUCHY – np. ropucha szara, r. zielona , r. paskówka RZEKOTKI – np. rzekotka drzewna GRZEBIUSZKI – np. grzebiuszka ziemna
PAMIĘTAJMY! WSZYSTKIE GATUNKI PŁAZÓW W POLSCE SĄ OBJĘTE CAŁKOWITĄ OCHRONĄ GATUNKOWĄ!!!
WARSZTATY Już 8 stycznia 2011 r. przybyła do naszej szkoły pani Ewa, która przeprowadziła z uczniami pierwsze zajęcia. Dotyczyły one podziału płazów na grupy, czyli ich systematyki. Zaskoczenie dzieci było ogromne, gdy okazało się, że ropuchy to nie są żaby.
Następne warsztaty odbyły się niespełna miesiąc później , czyli 8 lutego i dotyczyły one zagrożeń, jakie czyhają na płazy, oraz sposobów ochrony tych zwierząt na terenie Polski. Elementem zajęć było odegranie krótkich scenek. No cóż…… nie powstydziłaby się takich niejedna grupa teatralna.
Praca odbywała się również w „gorącej” atmosferze.
INWENTARYZACJA Z utęsknieniem czekaliśmy wiosny, kiedy to miały rozpocząć się wiosenne, godowe migracje płazów do okolicznych zbiorników wodnych. Nadeszła upragniona chwila – 11 kwietnia 2011 roku w piękny słoneczny dzień udaliśmy się całą grupą na tzw. ŁACHĘ KULIGOWSKĄ w okolicy Wału Miedzeszyńskiego. Nie dopuszczaliśmy myśli, że możemy tam nie namierzyć płazów. NIE ZAWIEDLIŚMY SIĘ!!!
Gotowi do pracy, ale wcześniej głos zabrał pan HERPETOLOG.
Do roboty
Zaangażowanie młodych przyrodników było OGROMNE!!!!!
Z pogranicza ryzyka.
Główna bohaterka – ŻABA TRAWNA
W poszczególnych fazach rozwoju.
……i trochę większa
…… i całkiem spora
„Perełeczka” – TRASZKA ZWYCZAJNA
Ponad wszelką wątpliwość- żółty brzuszek
BADANY ZBIORNIK Badany przez nas zbiornik wodny to STARORZECZE Wisły o następujących cechach: Długość – 200 m Szerokość – 20 m Powierzchnia – 4000 m2 Kształt - nieregularny, eliptyczny Dno – grząskie, muliste Brzegi – 50% strome, 50% łagodne Odczyn wody – 6.5 pH Barwa wody – mętna, brązowa Stan zanieczyszczenia przez ludzi - duży
FAUNA I FLORA BADANEGO ZBIORNIKA WODNEGO Oprócz żyjących tam w ogromnych ilościach żab trawnych zauważyliśmy również: ROŚLINY ZWIERZĘTA rzęsa wodna traszka zwyczajna trzcina pospolita kaczki krzyżówki turzyce pijawki lekarskie nartniki
PODSUMOWANIE Korzyści płynące z naszego udziału w projekcie: Zdobycie ogromnej wiedzy na temat płazów. Uświadomienie sobie o potrzebach ich ochrony. Zapoznanie się ze sposobami tej ochrony. Przełamanie fobii pt. NIGDY NIE DOTKNĘ ŻABY. Uświadomienie sobie szkód, jakie czyni przyrodzie człowiek (oczywiście, że nie każdy). Świetna zabawa. Pokazanie wszem i wobec, że potrafimy być grzeczni i zdyscyplinowani.