Gra kierownicza ComStrat

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
Advertisements

Analiza progu rentowności
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Próg rentowności.
Zarządzanie operacjami
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Budżetowanie kapitałów
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
ComStrat Gra kierownicza Mgr Tomasz Pisarek.
Gra kierownicza WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA
Teoria kosztów.
ComStrat Gra kierownicza Mgr Wojciech Pitura WYŻSZA SZKOŁA
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Ul. Rolna 14 Wronki Zespół konsultantów: Robert Lewicki
Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski Michał Kłos
X* optymalna wielkość zapasu
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Ku nowej ekonomii politycznej
Podstawy metodologiczne ekonomii
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Katowice, 15 maja 2012.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
PRÓG RENTOWNOŚCI.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
dr inż. Arkadiusz Borowiec Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa
Konkurencja niedoskonała
Dr inż. Sebastian Saniuk
Gra symulacyjna GraD.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Pożyczki dla firm do zł oraz na rozpoczęcie działalności gospodarczej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
rachunkowość Wartości niematerialne i prawne
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Fundusz Stypendialny Program wymiany naukowej pomiędzy Polską a Szwajcarią
Zasady organizacji wydarzeń promocyjnych
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Planowanie przepływów materiałów
COMSTRAT Symulacyjna Gra Decyzyjna
PROBLEM DUOPOLU Agnieszka Baraniak Karina Borkowska
Mnożnik w gospodarce zamkniętej bez państwa AD = C + I
Produkt Krajowy Brutto PKB:
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Lipiec - Sierpień 2014 r. Cykl spotkań „Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorców”
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
Recykling wybranych grup odpadów - projekt
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
SPIS TREŚCI SPIS TREŚCI Wprowadzenie Wprowadzenie Wprowadzenie Założenia: Założenia: Rynek Rynek Rynek Dystrybucja Dystrybucja Dystrybucja Produkcja Produkcja.
ZASADY USTALANIA CEN.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
MACHINE REPAIR Symulacja z arkuszem kalkulacyjnym Magdalena Gołowicz Agnieszka Paluch.
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Analiza CPV analiza koszty - produkcja - zysk
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Model ekonomicznej wielości zamówienia
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Marketing w Firmie.
Zapis prezentacji:

Gra kierownicza ComStrat Joanna Hady

Gra składa się z „rund" (zazwyczaj od 5 do 8). Wprowadzenie Symulacja komputerowa Com Strat jest realistycznym modelem przedsiębiorstwa produkcyjnego. Głównym założeniem tejże symulacji jest pomoc wszystkim jej uczestnikom w zrozumieniu istoty funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz sposobów zarządzania nim. Gra składa się z „rund" (zazwyczaj od 5 do 8). 1 runda = 1 rok bilansowy

Procedura

Siła oddziaływania czynników na wyniki zespołów Wyniki osiągane przez poszczególne zespoły, będą zależeć nie tylko od ich własnych decyzji, ale również od decyzji podejmowanych przez konkurentów (gra jest „interaktywna"). Ponadto, wszystkie zespoły biorące udział w symulacji, będą podlegały siłom rynku.

Otoczenie przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwa założone przez zespoły funkcjonując zarówno w makrootoczeniu jak i mikrootoczeniu, napotykają na oddziaływania instytucji zewnętrznych, takich jak m. in. : rząd czy organizacje ochrony konsumentów. Środowisko gospodarcze regulowane jest przez decyzje państwa. Decyzje te dotykają następujących kwestii: stopy procentowe, stopy podatkowe, ograniczenia w kredytach bankowych, kontrola importu czy też wydatki publiczne.

Podział rynku wg typu konsumentów „Konserwatyści” stanowią ok. 34 % rynku, „Naśladowcy” stanowią ok. 42 % rynku, „Innowatorzy” stanowią ok. 24 % rynku.

Typy konsumentów Typ nr 1KONSERWATYSTA Jest to konsument, który skłania się zdecydowanie w kierunku zakupu towarów podstawowych. Ponadto, zwraca on uwagę raczej na produkty o korzystnym stosunku ceny do jakości niż na nowinki techniczne.

Typy konsumentów Typ nr 2 NAŚLADOWCA Konsument, zainteresowany nowościami technicznymi na rynku, nie ryzykuje zakupu, jednocześnie oczekując na wybór innowatora. Korzystny stosunek ceny do jakości i usprawnienia techniczne okazują się być dla niego ważne w takim samym stopniu.

Typy konsumentów Typ nr 3 INNOWATOR Konsument dysponujący większymi funduszami, jednocześnie zainteresowany i posiadający wiedzę o nowinkach technicznych. Ponadto, wykazuje on tendencję do większej niezależności i podejmowania ryzyka przy zakupie towarów. W związku z tym jest też bardziej podatny na nowości.

Opis gry Gra rozpoczyna się w 2021 roku(1 stycznia). Każda z firm znajdujących się na rynku produkuje i sprzedaje trwały elektroniczny produkt konsumpcyjny. Jest to ROBOT DOMOWY o ludzkiej (mniej więcej) powierzchowności, przeznaczony do szerokiego zakresu prac.

Pozycja otwarcia Każdy z biorących udział w grze zespołów w momencie rozpoczęcia gry posiada równy udział w rynku. Kondycja finansowa firm jest w niezadowalającym stanie, a zadaniem poszczególnych zespołów będzie jej poprawa.

Rynek Rynek, na którym będą działać firmy, to typowa „rozwinięta" rynkowa gospodarka (około 30 milionów ludzi). Z powodu ograniczeń zawartych w umowach międzynarodowych firmy nie eksportowały w przeszłości robotów poza obszar tego rynku. Nie ma obecnie znacznego importu na ten obszar, lecz, producent japoński „Hirohito Mfg." począł wykazywać zainteresowanie rynkiem.

Funkcje posiadane przez roboty Funkcja praktyczna Funkcja elegancka Funkcja edukacyjna Funkcja sportowa

Rozmiar sprzedaży robotów w okresie 2016-2021

Zdolność produkcyjna Na początku gry maksymalna zdolność produkcyjna fabryki wynosi 1 600 sztuk wyrobów rocznie. Przy tej wysokości produkcji jednostkowy koszt zmienny waha się w granicach 1 600 W$, natomiast przy produkcji 1 000 sztuk koszt wzrasta do około 1 800 W$. Wpływ na koszty ma również wydajność i jakość produktu. Dlaczego?

Szacowany popyt na zespół Rok 2020 1600   Rok 2021 1600   Rok 2022 1800   Rok 2023 2000   Rok 2024 2100   Rok 2025 1800   Rok 2026 1900   Rok 2027 2200   Rok 2028 2400   Rok 2029 2000   Rok 2030 2200

Jakość surowców Modele początkowe – jakość 3,4 Modele bardziej zaawansowane – jakość 1,2 (zależność z projektami badawczymi)

Cena Jak powinna być cena produkty? Bierzemy pod uwagę: Planowaną produkcję i jakość surowców Wszelkie wydatki i koszty Zysk jaki chcemy osiągnąć

Wydatki marketingowe Kierownictwo powinno podjąć decyzję o promocji i reklamie: Koszty reklam itp. na stronie 18 podręcznika

Raport dotyczący preferencji konsumentów Wyniki badań dot. stanu posiadania robotów wśród ankietowanych: 1 % Posiadało już co najmniej jednego robota; 2 % Rozważało możliwość jego zakupu w ciągu następnych 12 miesięcy; 18 % Rozważało możliwość jego zakupu w ciągu następnych 5 lat; 76 % Nie miało zamiaru dokonywać zakupu w najbliższym czasie i/lub nie rozważało go; 3 % Nie wiedziało / nie słyszało o robotach / nie rozumiało pytania.

Analiza ankietowanych wg grup społeczno-ekonomicznych

Struktura wiekowa ankietowanych

Zalety posiadania robota 35 % Dodatkowy wolny czas; 20% Rozrywka / sport; 15% Towarzystwo; 10% Okazja do samodoskonalenia; 5% Inne korzyści; 15% Nie wiem.

Przeznaczenie robotów

Zakres czynności prac wykonywanych przez roboty 90 % Używało robotów do uciążliwych prac domowych (pranie bielizny, prasowanie, zmywanie naczyń, sprzątanie, gotowanie, usługiwanie, proste naprawy, itd.); 85 % Używało robotów do uciążliwych prac poza domem (prace ogrodowe, mycie samochodu, proste naprawy, itd.); 60 % Wykorzystywało roboty do gier w domu (szachy, warcaby, tenis stołowy, bilard, scrable, monopol, itd.); 50 % Wykorzystywało roboty do gier na świeżym powietrzu (tenis, golf, krykiet, piłka nożna, hokej, itd.); 40 % Wykorzystywało roboty do celów edukacyjnych, muzycznych lub konwersacyjnych; 35 % Używało robotów do pilnowania dzieci i domu; 30 % Wykorzystywało roboty jako służących (podających jedzenie i napoje, otwierających drzwi, itd.); 25 % Używało robotów do innych celów.

Grupa Socio - Ekonomiczna Wybór segmentu rynku 49 50 51 52 53 54 55 56 Powyżej 55 lat 57 58 59 60 61 62 63 64 33 34 35 36 37 38 39 40 41 – 55 41 42 43 44 45 46 47 48 17 18 19 20 21 22 23 24 25 – 40 25 26 27 28 Funkcje: 29 30 31 32 Elegancka 1 2 3 4 Sportowa 5 6 7 8 Poniżej 25 lat Edukacyjna 9 10 11 12 Praktyczna 13 14 15 16 AB C1 C2 DE Grupa Socio - Ekonomiczna WIEK

Zasoby ludzkie Poniżej przedstawiono obecną strukturę zatrudnienia firmy. 75 operatorzy maszyn i pracownicy montażu 50 personel planowania i kontroli produkcji (w tym kontroli jakości i utrzymania ruchu) 35 personel działu badawczo - rozwojowego (B&R) 10 przedstawiciele handlowi i dyrektorzy terenowi (Dział Sprzedaży) 30 personel finansowy i administracyjny (w tym inżynierowie serwisu posprzedażnego) 200 razem pracowników Na początku gry firma zatrudnia 200 pracowników. Przeciętne wynagrodzenie jednego pracownika wynosi 10 000 W$ rocznie (łączne koszty wynagrodzeń wynoszą 2 mln W$).

Zasoby ludzkie c.d. Każdy ze 125 pracowników bezpośrednio produkcyjnych (operatorzy maszyn + pracownicy montażu + personel planowania i kontroli produkcji) jest zdolny do wyprodukowania średnio do 12,5 sztuk wyrobu rocznie. Inne zasady patrz strona 14 podręcznika Średnia płaca – początek gry 10 000 (wpływ na ogólne koszty, cenę produktu, ale również wydajność personelu)

Dostępne projekty badawcze cz.1

Dostępne projekty badawcze cz.2

Dotychczasowe rezultaty cz.1

Dotychczasowe rezultaty cz. 2

Pamiętaj, że…. ……robot został wprowadzony na rynek pięć lat temu i znajduje się obecnie w schyłkowej fazie cyklu życia produktu. Konsumenci życzą sobie teraz inteligentniejszego i wytrzymalszego robota. Jeśli firma pozostanie w tyle w wyścigu technologicznym, jej udział w rynku może się zmniejszyć !

Dziękuję za uwagę Joanna Hady