WSPARCIE PSYCHOLOGICZNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

ZDARZENIA TRAUMATYCZNE W ZAWODZIE STRAŻAKA
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Komunikacja interpersonalna
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Obcy na ulicy i w sieci.
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
w edukacji przedszkolnej
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
Napięcie emocjonalne i stres
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
6 kroków do porozumienia
Rzecz o efektywności w biznesie
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Wystąpienia publiczne.
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
PIERWSZA POMOC.
Zasady udzielania pierwszej pomocy medycznej
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Praca z dzieckiem agresywnym
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Samodzielność dziecka
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
KURS PIERWSZEJ POMOCY.
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
Stowarzyszenie Doradców Europejskich RODZINA W RÓWNOWADZE - rozmawiajmy empatycznie!
Opieka farmaceutyczna
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
WYCHOWAWCA –JAK BUDOWAĆ AUTORYTET
EUROPEJSKI NUMER ALARMOWY
Mgr. Magdalena Lacek. adres internetowy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II Zakładka dla rodziców:
AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
J AK BUDOWAĆ SKUTECZNE KOMUNIKATY ? Wskazówki, które pomogą budować skuteczne komunikaty.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Metody komunikowania się
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
The Leader in Me.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Przyjaciel najcenniejszy dar
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Lekozależność autorzy prezentacji: Daniel Kwaśniewicz Michalina Hojnacka Monika Matuszak Patryk Duda UCZNIOWIE KLASY III B.
RADY STRAŻAKA DLA MĄDREGO PRZEDSZKOLAKA. BEZPIECZNY DOM Dom to miejsce bezpieczne, tutaj wypoczywasz, bawisz się, rozmawiasz z rodzicami. Jednak czasami.
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Sposoby radzenia sobie ze stresem
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
PIERWSZA POMOC.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

WSPARCIE PSYCHOLOGICZNE

SYTUACJE TRUDNE W DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH Specyfika pracy w służbach ratowniczych wiąże się z narażeniem na niebezpieczne dla życia sytuacje, związane z wysokim napięciem przeplatanym długimi okresami względnego spokoju a nawet nudy. Nie ulega wątpliwości, że służba w PSP pociąga również za sobą konsekwencje wynikające z uczestniczenia w zdarzeniach traumatycznych (urazowych)

Pomoc psychologiczna w działaniu Podstawowe umiejętności przy udzielaniu pomocy psychologicznej 1. RZECZOWOŚĆ ,, Strażak został wezwany do pożaru w domu starszego mężczyzny. Kiedy ogień został opanowany, człowiek ten zaczął skarżyć się na ból w prawym ramieniu. Był wyraźnie wzburzony i zaniepokojony bólem,ale zgadzał się, by udzielono mu jakiejkolwiek pomocy. Strażak zasugerował, że może mężczyzna obawia się, czy ból nie wiąże się z sercem i nie oznacza czegoś poważnego, jednak on wciąż wypierał się takich obaw. Ratownik spytał, czy nie obawia się, że podczas wyjazdu do szpitala dom zostałby bez opieki. Wówczas mężczyzna zaczął mówić o tym, jak niepokoi go obecność w domu obcych ludzi, wyłamany zamek w drzwiach i zrujnowane mieszkanie. Ratownikowi udało się otwarcie wyrazić niepokoje mężczyzny, zrozumieć jego niejasne komunikaty dzięki wykorzystaniu pytań i empatii, a następnie przekazać je mężczyźnie w formie informacji zwrotnej, bezpośrednio i jednoznacznie,,

Pomoc psychologiczna w działaniu SPÓJNOŚĆ – zdolność do otwarcia się na inną osobę bez udawania lub fałszywego zainteresowania, POZYTYWNE NASTAWIENIE – obejmuje szacunek i poszanowanie jednostki oraz jej życia, EMPATIA, NATYCHMIASTOWOŚĆ DZIAŁANIA, SŁUCHANIE – obejmuje trzy elementy: rozumienie komunikatów werbalnych, obserwację zachowań niewerbalnych, umieszczenie tych komunikatów w kontekście aktualnych okoliczności.

Pomoc psychologiczna w działaniu 7. UWAGA 8. PYTANIA: a) otwarte – służą zdobyciu dalszych informacji, umożliwiając ofierze w większym stopniu zrozumieć wydarzenia, b) zamknięte – pomagają w skupieniu myśli osobie otrzymującej pomoc oraz zdecydowanie ukierunkować komunikację, 9. ODBICIE – powtórzenie ostatniego zdania wypowiedzianego przez rozmówcę, w celu zachęcenia go do powiedzenia czegoś więcej aby odwróć jego uwagę np.. od bólu lub skierować rozmowę na właściwy tor.

Pomoc psychologiczna w działaniu 10. KONFRONTACJA Oficer policji:,,Zostałem wezwany do wypadku w domu mieszkalnym. Ojciec stawiał przybudówkę. W poprzek przejścia położył drzwi, aby na teren budowy nie dostał się jego mały synek. Drzwi zablokował wiadrem pełnym tłuczonego szkła. Chłopcu udało się przejść nad drzwiami i wpadł do wiadra. Kawałek szkła przebił mu serce. Czekałem na miejscu wypadku na ojca, żeby przekazać mu tę wiadomość. Towarzyszyłem mu, gdy płakał zrozpaczony, pogrążony w cierpieniu, wyrzutach sumienia i w gniewie na samego siebie. Wciąż pamiętam tę scenę, jakby zdarzyła się wczoraj.” Konfrontacja jest metodą stosowana w przypadku śmierci, ciężkich obrażeń oraz w sytuacjach gdzie udzielanie pomocy psychologicznej jest wyraźnie ograniczone.

Reguły podstawowej pomocy psychologicznej Rozpoznanie sytuacji. Rozejrzyj się, zdobądź rozeznanie całości zdarzenia. Ustal w jakiej kolejności będziesz podejmował działania ratunkowe. Zasłoń poszkodowanego przed widzami. Powiedz kim jesteś. Przedstaw się z imienia i z funkcji. Poinformuj o tym co się zdarzyło. Nawiąż delikatny kontakt fizyczny (np.. Połóż rękę na ramieniu poszkodowanego) Podawaj bieżące informacje. Wysłuchaj poszkodowanego,jeśli ma ochotę mówić.

Reguły podstawowej pomocy psychologicznej Poinformuj poszkodowanego o tym ,że musisz go opuścić. Jeśli to możliwe zorganizuj osobę, która Ciebie zastąpi. Nie używaj w kontakcie z poszkodowanym zwrotów, które mogą być dla niego szkodliwe. Nie formułuj pochopnych diagnoz i wyroków.

UDZIELANIE WSPARCIA DZIECIOM Dzieci w grupie wiekowej od 1-5 lat W tej grupie wiekowej największy lęk budzi porzucenie. Dzieci te znajdują się często pod silnym wpływem reakcji rodziców. Nie mają jeszcze odpowiednich umiejętności werbalnych.

UDZIELANIE WSPARCIA DZIECIOM Pomoc: Rozmawiaj z dzieckiem i koncentruj na nim swoją uwagę. Wytłumacz rodzicom i dziecku w jaki sposób przeprowadzisz działania pomocowe. Włącz rodziców w działania jeśli są w dobrej kondycji psychicznej i fizycznej. Bądź cierpliwy, troskliwy i pełen empatii. Wspieraj werbalnie i fizycznie. Miś Ratownik. Pozwól rodzicom towarzyszyć np.. w drodze do szpitala.

UDZIELANIE WSPARCIA DZIECIOM Dzieci w grupie wiekowej od 6 – 11 lat Dzieci w tym wieku zadają dużo pytań. Nieumiejętnie radzą sobie ze stresem: drażliwość, płaczliwość, tulenie się, agresja. Ogólny niepokój. Brak zaufania.

Pomoc Zachowaj spokój – nerwy potęgują zamieszanie i wzmagają niepokój u dziecka. Rozmawiaj z dzieckiem – powiedz co robisz i dlaczego. Zadbaj o jak najmniejszą liczne osób wokół poszkodowanego. Zadbaj by twarz ratownika i dziecka były na jednym poziomie. Jeśli to możliwe, włącz rodziców w działania ratunkowe. Mów spokojnie, ciepłym głosem. Używaj słów, które dziecko zna. Upewnij się czy dziecko rozumie, co do niego mówisz.

Pomoc Starannie opisuj wykonywane czynności – zaskoczenie budzi strach, może zburzyć zaufanie. Jeśli musisz opuścić poszkodowanego – poinformuj go o tym. Warto utrzymać kontakt fizyczny, połóż delikatnie swoją rękę na ramieniu lub głowie, okryj czymś ciepłym – to działa uspokajająco. Opisane zadania mają na celu: Zdobycie zaufania dziecka. Nawiązanie więzi emocjonalnej. Zdystansowanie dziecka od sytuacji traumatycznej. Podtrzymanie dziecka w stanie czuwania.

Dzieci w wieku 11 – 14 lat W trakcie dojrzewania u młodych ludzi pod wpływem stresu łatwo dochodzi do zaburzeń lękowych i napadów paniki. Emocje nastolatków są bardzo intensywne. Napotykają trudności w zrozumieniu wszystkiego, czego dotąd nie doświadczyły osobiście.

Dzieci w wieku 11 – 14 lat Reakcje na stres u nastolatków Odrętwienie Zakłócenia snu Zaburzenia apetytu Buntownicze zachowanie w domu Odmowa wykonywania poleceń Problemy w szkole Gniew Myśli samobójcze

Dzieci w wieku 11 – 14 lat Praktyczne rady dla ratowników Zachowaj spokój. Zadbaj o najmniejszą liczbę osób wokół poszkodowanego. Wyjaśniaj – powiedz co robisz i dlaczego. Nastolatki potrzebują dokładnej informacji dotyczącej ich bezpieczeństwa. Staraj się nie zmuszać czy nakazywać. Kontakt fizyczny w tej grupie wiekowej czasem ryzykowny. Okryj czymś ciepłym- to działa uspokajająco.

Pomoc osobom starszym i z dysfunkcjami Praktyczne rady dla ratowników Osoby starsze boją się każdej zmiany. Sytuacje wypadku, katastrofy przyjmują niemal jak wyrok śmierci. Pomoc osobom starszym wymaga dużo cierpliwości i taktu. Nie traktuj osób starszych w sposób przedmiotowy. Unikaj żargonu. Bądź pogodny, optymistyczny, ale stanowczy i konkretny. Osoby z dysfunkcjami wymagają odrębnych zasad postępowania ratowniczego.

Komunikowanie przykrych informacji Miej jasno określony cel komunikatu. Zastanów się, czy przekazanie określonej informacji musi nastąpić natychmiast oraz czy w określonym momencie musisz przedstawić całą prawdę. Okaż zrozumienie, zaproponuj wsparcie, konkretną pomoc. Pamiętaj, że większość osób lepiej czuje się w roli pomagającego niż wspomaganego (szczególnie mężczyźni)

Komunikowanie przykrych informacji Bądź oficjalny, unikaj wejścia w rolę opiekuna. Podsuń konkretne zadanie do wykonania w związku ze zdarzeniem. Pamiętaj, że informację o śmierci strażaka powinien przekazać przełożony (najlepiej komendant), wraz z osobą która znała rodzinę zmarłego i z ratownikiem medycznym. Informacja o śmierci strażaka musi być pewna na 300%!