PIONIZACJA I NAUKA CHODU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wzmacniacz operacyjny
Advertisements

Ultra i Infradźwięki.
CZWOROKĄTY Prezentacja została wykonana przez Kacpra Jackiewicza.
Prąd elektryczny Paweł Gartych kl. 4aE.
Ruch fali autorzy: Magda i Marta Pysznik
Ćwiczenia kinezyterapii miejscowej 1) Ćwiczenia bierne 2) Ćwiczenia czynno-bierne 3) Ćwiczenia samowspomagane 4) Ćwiczenia czynne w odciążeniu 5) Ćwiczenia.
Sport Siatkówka Koszykówka.
Struna – rozwi ą zanie dAlemberta Ewa Jench WFiIS AGH.
Halliwick Ten Points Photo’s © Johan Lambeck, 2001.
Zespół bólowy kręgosłupa- leczenie według metody Brunkow.
PORÓD PRAWIDŁOWY - PATOFIZJOLOGIA CIĄŻY i PORODU
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
WADY STATYCZNE KOŃCZYN DOLNYCH
Dla Kochanej Mamusi Wierszyki.
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci i młodzieży
Kujawiak !.
Prąd elektryczny Opór elektryczny.
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Rehabilitacja w zapaleniu wielomięśniowym i skórno – mięśniowym
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Działalność lądolodu i jego wpływ na rzeźbę terenu
Pierwsza Pomoc Utrata Przytomności.
Oprac. Wioletta Sadowska. Komputer i Internet umo ż liwiaj ą dost ę p do szybkiej informacji U ł atwiaj ą naukowcom i studentom prowadzenie bada ń Dostarczaj.
Poruszanie się po boisku Wojciech Kasza
WADY POSTAWY najprostsze sposoby pomocy wskazówki dla rodziców
Statyczne Obciążenie Mięsni
Wojownicza księżniczka Pracuj ą mi ęś nie ramion, brzucha, po ś ladków i nóg Sta ń w szerokim rozkroku, prawa stopa skierowana w prawo, kostka w jednej.
Szkolne Rowerowe Ko ł o Krajoznawczo – Turystyczne PTTK KWADRANS SP – maja 2004 r. odby ł o si ę w naszej szkole uroczyste spotkanie z Prezesem Oddzia.
Przykłady skrzyżowań ze znakami
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Zaćmienie Słońca.
MODU Ł Klasa III Kszta ł cenie ponadgimnazjalne.
D LA C IEBIE MÓG Ł BYM ZROBI Ć WSZYSTKO, CO ZECHCESZ POWIEDZ TYLKO …
Mateusz Siuda klasa IVa
Przedszkola.
Szkoła Podstawowa w Wojaszówce
Ćwiczenia wzmacniające
Prezentacja z okazji 40-Lecia Zespołu Szkół dla Dzieci Przewlekle Chorych przy Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Koninie.
G ł ówny Inspektorat Weterynarii wrze ś nia 2014r.
ZESTAW ĆWICZEŃ.
Podręczniki dla klas I – III Szkoła Podstawowa
Wykona ł y: Julia W. i Ola S. z klasy 6c.  Pogrzeb ż uru i ś ledzia by ł obyczajem zwi ą zanym z do ść rygorystycznym przestrzeganiem postu i obchodzonym.
Układ ruchu.
FMS (functional movement systems)
Badanie przedmiotowe narządu ruchu
ABC ćwiczeń seniora Mgr Agnieszka Wnuk
WADY POSTAWY ORAZ ĆWICZENIA KRĘGOSŁUPA W RAMACH CODZIENNEJ GIMNASTYKI
Gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane.
Gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
90% dzieci w wieku 5-7 lat ma wady postawy ciała Gimnastyka korekcyjna dla dzieci w wieku 3-4 lat to utrwalanie poprawnej postawy ciała poprzez gry i zabawy.
Nordic Walking Przygotowała: Małgorzata Kurek. Co to jest Nordic Walking? Nordic Walking jest ciekawą i przyjemną formą odpoczynku. Polega on na marszu.
Mgr Agnieszka Wnuk KRĘGOSŁUP Mgr Agnieszka Wnuk
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
CO WARTO ZROBIĆ DLA SWOJEGO CIAŁA czyli jak kształtować zdrowe nawyki ruchowe profilaktyka wad postawy COLLEGIUM MEDICUM Bydgoszcz Katedra i Zakład Podstaw.
Jak sobie z nim radzić ?.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Instytut Pielęgniarstwa PWSZ w Sanoku
Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie dziecka. Aktywność fizyczna wpływa na:  Sferę emocjonalną  Sferę intelektualną  Sferę społeczną.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy Ćwiczenia dla osób narażonych na obciążenie statyczne mięśni – praca siedząca Październik 2007.
LEKKI PLECAK. - droga do szkoły i (do wiedzy) nie musi być ciężka. Dbaj o to aby Twój plecak był jak najlżejszy - Ile waży Twój plecak ? Lżejszy plecak.
Aktywność fizyczna Dobre nawyki Siedzenie odpowiednie Stanowisko pracy Sport Twoja kondycja psychiczna Pozostając w ruchu organizm produkuje więcej.
PIERWSZA POMOC. Etapy udzielania pierwszej pomocy 1. Zabezpieczenie miejsca zdarzenia.
NORDIC WALKING MARSZ PO ZDROWIE
REHABILITACJA OSÓB PO UDARZE
DR BEST RADZI: PRZYGOTOWANIA DO SEZONU NARCIARSKIEGO 2018.
ĆWICZENIA KOORDYNACJI RUCHOWEJ NA PIŁCE GIMNASTYCZNEJ
 By ł produkowany w latach w zak ł adach Ursus w Warszawie  Jest nast ę pc ą Ursua C-328  Poprzednikiem jest Ursus C-355  Jego wersj ą „Poliftow.
Zapis prezentacji:

PIONIZACJA I NAUKA CHODU CHÓD PIONIZACJA I NAUKA CHODU

CHÓD rytmiczne gubienie i odzyskiwanie równowagi, w następujących na przemian fazie podporowej i fazie przenoszenia podczas których środek ciężkości biegnie po wypadkowej dwóch sinusoidalnych poziomej i pionowej ŚRODEK CIĘŻKOŚCI CIAŁA – PRZED 2.KRĘGIEM KRZYŻOWYM pada na środek czworoboku podparcia

FAZY CHODU FAZA PODPOROWA (60% jednego cyklu chodu) FAZA PODWÓJNEGO PODPARCIA FAZA PRZENOSZENIA (40% jednego cyklu chodu) Faza podporowa Faza przenoszenia Faza podwójnego podparcia

FAZA PODPOROWA Kontakt piety z podłożem Ekscentryczne hamowanie – stopa płasko przylega do podłoża, st. kolanowy zgięty Pełne obciążenie – druga kończyna nie ma kontaktu z podłożem Propulsja – przetaczanie stopy – odrywanie stopy od podłoża od pięty do palców Oderwanie palucha od podłoża

FAZA PRZENOSZENIA Przygotowanie przenoszenia – palce oderwane od podłoża Przyśpieszenie – kończyna zakroczna „goni” ciało Przenoszenie właściwe – podudzie prostopadle do podłoża, kończyna zgięta we wszystkich stawach, najkrótsza Hamowanie – kończyna przygotowuje się na kontakt z podłożem

FAZA PODWÓJNEGO PODPARCIA Kończyna zakroczna ma kontakt z podłożem poprzez przodostopie i paluch a kończyna wykroczna już zetknęła się z podłożem Czas jej trwania zależy od szybkości chodu, im szybkość chodu większa tym faza podwójnego przenoszenia krótsza i odwrotnie, W szybkim biegu przechodzi w fazę lotu Prędkość chodu – ilość kroków na minutę Chód normalny – 90 kroków/min Chód wolny – 70 kroków/min Chód szybki/marsz – 130 kroków/min

WYZNACZNIKI CHODU Dotyczące miednicy Dotyczące st. Kolanowego O wychyleniach bocznych miednicy Ruchy miednicy w pł. czołowej (ok. 5’) Ruchy rotacyjne (4’) Dotyczące st. Kolanowego 4. Zgięcie do 15-20’ w f.podporowej 5. Zgięcie do 70’ w f. przenoszenia Dotyczące st.skokowego 6. Ruch w st.skokowym w zakresie 15’ zgięcia grzbietowego do 25’ zgięcia podeszwowego Ogólne 7. Izochroniczny (czasowy)– czas obciążania kończyn musi być jednakowy 8. Izometryczny (długościowy) – długość kroków musi być jednakowa 9. Izotoniczny (koordynacyjny)- naprzemienna praca KKG i KKD

Zakresy ruchów które warunkują prawidłowy chód: St. Biodrowy –wyprost -10’, zgięcie - 30’, rotacja wew. i zew. 5’ St.kolanowy – wyprost – 0’, zgięcie - 70’ St.skokowy – wyprost – 15’, zgięcie – 25’

MIĘŚNIE CHODU

OCENA CHODU: Sposób ustawienia stóp Długość kroku Różnice długości kroków między KDL i KDP Szerokość kroku Sposób obciążania KKD Sposób wymachu KKG Sposób przenoszenia środka ciężkości Rodzaj utykania

PIONIZACJA Etapy pionizacji: 1) Unoszenie głowy 2) Siad z ukośnym ustawienie tułowia w łóżku 3) Siad płaski 4) Siad płaski z nogami zwieszonymi 5) Przesiadanie na wózek 5) Stanie z równomiernym obciążaniem kkd 6) Ćw. Równoważne w staniu 7) Nauka chodu 8) Wydłużanie dystansu 9) Zmniejszanie użycia przyrządów 10) Chód po nierównym podłożu i po podłożu o różnej twardości 11) Chód po torze przeszkód 12) Chód po schodach 13) Nauka padania Obserwacja pacjenta: tętno, ciśnienie krwi, bladość, zawroty głowy (odliczanie przez pacjenta od 10 do 1) Szybkość przechodzenia do kolejnych etapów zależy od indywidualnych postępów i możliwości pacjenta

PRZYRZĄDY stół pionizacyjny (w najgorszych przypadkach) Parapion Parapodium statyczne lub dynamiczne Poręcze, Barierki Chodzik, balkonik Kule Laski Łuski na kkd blokujące st. Kolanowe Podciąg stopy (od stopy do st.kolanowego) Łuski na stopę

Pionizacja na stole pionizacyjnym Stabilizacja 3 paskami (st.kolanowe, biodrowe i kl.piersiowa) Systematyczna zmiana kąta nachylenia Systematyczne wydłużanie czasu pionizacji Kontrola tętna i ciśnienia krwi Obserwacja stanu klinicznego pacjenta

Przy nauce chodu pamiętamy o: Ćwiczeniach równoważnych, ćw. Stabilizacji zwrotnej (Rehabalance) Ćw. mm poruszających miednicą (pośladkowych, brzucha, grzbietu) Nauce równego obciążania kończyn (test dwóch wag) Nauce balansowania miednicą ASEKURACJI PACJENTA: Terapeuta idzie nieco z tyłu i z boku pacjenta, może trzymać pacjenta za miednicę i podtrzymywać za kg Na schodach – jeśli pacjent idzie w górę – terapeuta z tyłu i z boku, jeśli pacjent idzie w dół – terapeuta z przodu i z boku Jak najmniej pomagać Bezpieczne sprowadzanie na podłogę przy upadku pacjenta Terapeuta musi stać pewnie

Zasady padania Nie bronić się przed upadkiem Jeśli chodzi się z kulą lub laską – odrzucić Starać się upaść przodem Amortyzacja upadku przez ugięcie kkg w st.łokciowych Nauka padania: Opad na ścianę Upadek na kilka warstw materaca Upadek na jeden materac Upadek na podłogę Upadek na podłogę ze zmianą kierunku Niespodziewany upadek w wiadomym kierunku Niespodziewany upadek w niewiadomym kierunku

ZASADY CHODU Z KULAMI Trójtaktowy Dwutaktowy Kula(e) kula + noga chora Noga chora noga zdrowa Obciążenia na kuli(-ach), noga zdrowa Czterotaktowy Dwutaktowy I Kula I kula+ noga przeciwna Noga przeciwna II kula + noga przeciwna II kula Noga przeciwna

Chodzenie po schodach Krokiem dostawnym W dół : I noga chora, II noga zdrowa W górę: I noga zdrowa, II noga chora ZDROWA DO NIEBA CHORA DO PIEKŁA!!!