PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Administracja i prawo administracyjne
Advertisements

DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Źródła zobowiązań.
Akt administracyjny.
Prawo administracyjne
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Zobowiązania – wybrane zagadnienia
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Wiedza o państwie i prawie
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Temat: Pojęcie źródła prawa
HIERARCHIA AKTÓW PRAWNYCH
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
GAŁĘZIE I DZIEDZINY PRAWA. Podział prawa PRAWO Prawo wewnętrzne Prawo międzynarodowe Prawo kościelne Prawo zwyczajowe.
Zdarzenie Prawne Jest to działanie ,fakt, wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
GAŁĘZIE I DZIEDZINY PRAWA
CO TO TAKIEGO Statut?.
Prawne formy działania administracji
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Prawne formy działania administracji publicznej.
PRAWO ADMINISTRACYJNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
PRAWO ADMINISTRACYJNE INTERES PRAWNY, INTERES PUBLICZNY PUBLICZNE PRAWA PODMIOTOWE STOSUNEK ADMINISTRACYJNO-PRAWNY SYTUACJA ADMINISTRACYJNO-PRAWNA.
Prawo Administracyjne
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Zmiana imienia i nazwiska
Prawo administracyjne – źródła prawa
Sfery ingerencji administracji
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Planistyczne działania wspierające.
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
Rządowa administracja zespolona w administracji
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Lokalne źródła prawa administracyjnego – zarys systemu pytanie 12
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Kontrola prawna administracji
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Stosunki administracyjno- prawne
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.

POJĘCIE ADMINISTRACJI-RÓŻNE DEFINICJE. Administracja -( zarząd, zarządzanie) oznacza jedną z podstawowych dziedzin działalności państwowej polegającej na zarządzaniu. Administracją jest wszystko, co nie jest ustawodawstwem i wymiarem sprawiedliwości. Najczęściej za administrację państwową uważa się tę z podstawowych form działalności państwa, która polega na organizowaniu bezpośredniej, praktycznej realizacji zadań państwa, w oparciu o obowiązujące przepisy. Administracja jest działalnością wykonawczo –zarządzającą prowadzoną w państwie przez organy administracji państwowej( rządowej), oraz organy samorządu terytorialnego.

ISTOTA I PRZEDMIOT PRAWA ADMINISTRACYJNEGO. Prawo administracyjne- to zespół norm regulujących: a) strukturę i kompetencje organów administracji publicznej b) stosunki prawne powstające w toku wykonawczo- zarządzającej działalności tych organów. Całość przepisów składających się na prawo administracyjne można podzielić na trzy grupy: a) przepisy odnoszące się do struktury organów administracji, b) przepisy regulujące tok działania organów administracji, c) przepisy odnoszące się do sposobu załatwiania poszczególnych rodzajów spraw.

STOSUNEK ADMIISTRACYJNOPRAWNY. Stosunkiem administracyjnoprawym- jest to stosunek społeczny uregulowany przez przepisy prawa administracyjnego. Cechy stosunku administracyjnoprawnego: 1) jedną ze stron stosunku jest zawsze organ administracji publicznej, wyposażony w uprawnienia władcze, tzw. imperium( drugą strona jest obywatel, przedsiębiorstwo, inny organ administracji itd.)- jest stosunkiem nierównorzędnym (organ administracji określa prawa i obowiązki wzajemne obu stron); 2)przedmiot stosunku- leży w zakresie kompetencji organów administracji państwowej; 3)stosunki administracyjnoprawne powstają najczęściej z mocy aktów administracyjnoprawnych pomiędzy organem wydającym akt i adresatem aktu (np. decyzja o przydziale mieszkania), niekiedy z mocy samego prawa( np. obowiązek zgłoszenia się do rejestracji wojskowej), przyczyną powstania stosunku administracyjnoprawnego może być zgłoszenie przez obywatela, ( lub inną jednostkę prawną ) pod adresem organu roszczenia o określone zachowanie się (np. o odszkodowanie za szkody powstałe przy budowie drogi.)

PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI. Znane są następujące formy działania administracji: a) stanowienie przepisów prawych- aktów normatywnych, b) wydawanie aktów administracyjnych, c) zawieranie porozumień administracyjnych, d) zawieranie umów, e) prowadzenie działalności społeczno- organizatorskiej, f) wykonywanie czynności materialno- technicznych.

KLASYFIKACJE AKTÓW ADMINISTRACYJNYCH. W literaturze przedmiotu spotyka się różne próby, klasyfikacji aktów administracyjnych- przy zastosowaniu różnych kryteriów. Najczęściej dokonuje się następującego podziału aktów administracyjnych: 1.podział według tego do kogo akt administracyjny jest skierowany: - akty zewnętrzne - akty wewnętrzne, - akty skierowane do osób - akty skierowane do rzeczy, 2.podział według treści: -akty konstytutywne, -akty deklaratoryjne, - akty związane - akty uznaniowe.

WAŻNOŚĆ AKTU ADMINISTRACYJNEGO Przesłanki ważności aktu administracyjnego : 1) Akt administracyjny jest zgodny z przepisami prawa materialnego, 2) Akt administracyjny wydany został przez właściwy organ, 3) Akt administracyjny wydany został we właściwym trybie. Wadliwość aktu administracyjnego: odróżniamy wady istotne i wady nieistotne. Wada nieistotna nie powoduje nieważności aktu administracyjnego, wymaga jedynie uzupełnienia i sprostowania. Wady istotne: akt administracyjny- zawierający wady istotne, jest aktem wzruszalnym, pomimo wady, jest ważny do chwili uchylenia przez organ nadrzędny- akt taki, chroniony jest domniemaniem ważności- taktowany jest jako obowiązujący, aż do chwili uchylenia go przez organ właściwy ( nadrzędny). Organ administracji państwowej – z urzędu, lub na żądanie strony- wstrzymuje wykonanie aktu administracyjnego, gdy zachodzi prawdopodobieństwo że jest on wadliwy.

Bibliografia: 1)W. Siuda: Elementy Prawa dla Ekonomistów, Wydawnictwo Naukowe Contact Poznań 2009r. 2)E. Ura i E. Ura :Prawo Administracyjne, Lexis Nexis ,Warszawa 2008r.