Potrzeby i motywacje wyjazdów turystycznych PREZENTACJA NA TEMAT Potrzeby i motywacje wyjazdów turystycznych
POTSZEBY WYJAZDÓW TURYSTYCZNYCH Potrzeby fizjologiczne urlop wypoczynkowy na plaży, w górach. uzdrowiska, wczasy odchudzające, szlaki spacerowe, wędrówki poprawiające kondycję fizyczną. Potrzeba bezpieczeństwa wyjazdy do miejsc niezagrożonych atakami terrorystycznymi. wybieranie najbezpieczniejszych środków transportu . Potrzeba przynależności odwiedziny krewnych i znajomych. uczestniczenie we wspólnych imprezach sportowych lub kulturalnych. służbowe podróże motywacyjne. Potrzeba uznania i szacunku (osiągnięcia, prestiż, autorytet, szacunek). Potrzeba samorealizacji (doskonalenie się, wiedza i rozumienie rzeczywistości, poznawanie, potrzeby estetyczne).
Hierarchia potrzeb ludzkich Ogólne przykłady POTRZEBY Przykłady w organizacji Fizjologiczne Bezpieczeństwa Przynależności Szacunku Samorealizacji Osiągnięcia Status Przyjaźń Stabilność Żywność Ambitna praca Stanowisko służbowe (tytuł) Przyjaciele w pracy System emerytalny Płaca podstawowa
Schemat zachowań ludzkich Potrzeby Motywacja Cel Wynik działanie 2 Motywy zachowań wynikają z potrzeb, ale również z zainteresowań, skłonności, przekonań oraz ideałów osobowości
Motywacja wyjazdów turystycznych Motywy związane z kulturą fizyczną i fizjologia udział w zajęciach sportowych pod dachem i aktywna rekreacja na otwartym powietrzu, jak: golf, wędrówki piesze, żeglarstwo, narciarstwo. podejmowanie zajęć związanych z poprawą zdrowia, sprawnością fizyczną i rehabilitacją. wypoczynek (relaks) - oderwanie się od stresów dnia codziennego. poszukiwanie ciepłego klimatu (słońca), relaks na plaży. Motywy kulturalne, psychologiczne i edukacyjne udział w festiwalach, przedstawieniach teatralnych, koncertach, zwiedzanie muzeów. realizacja zainteresowań osobistych: intelektualnych, rzemiosła i innych zajęć w czasie wolnym. odwiedzanie miejsc interesujących pod względem kulturalnym lub przyrodniczym. Motywy towarzyskie i etniczne spędzanie czasu w towarzystwie przyjaciół lub krewnych. udział w imprezach związanych z „obowiązkami” towarzyskimi - od wesel do pogrzebów.
Motywacje związane z pracą Motywacje: rozrywka, zabawa, przyjemność zawody sportowe/inne imprezy masowe. odwiedzanie parków tematycznych/wesołych miasteczek. dokonywanie zakupów w czasie wolnym. Motywacje religijne udział w pielgrzymkach. poszukiwanie samotności w celu prowadzenia medytacji i studiów. Motywacje związane z pracą prowadzenie działalności gospodarczej w sektorach prywatnym i publicznym, konferencje, spotkania, krótkie kursy. wyjazdy związane z wykonywaną pracą - personel lotniczy, kierowcy ciężarówek, obsługa serwisowa.
Kryteria klasyfikacji zjawisk turystycznych Kryterium motywacji (poszczególnym motywom, lub grupom motywów można przypisać różne rodzaje turystyki). Kryterium motywacji w ujęciu marketingowym (motywy grupuje się aby móc zdefiniować marketingowe/handlowe rodzaje turystyki). Klasyfikacja form turystyki według podstawowych cech wyjazdu (takich jak liczba, lub grupa wiekowa uczestników, pora roku i długość pobytu, rodzaj wykorzystywanej infrastruktury itd.). Klasyfikacja według preferowanych form zachowania turystów (bierny odpoczynek, uczestnictwo w imprezach, spacery pobyt w kawiarni itp.). Klasyfikacja według typowych/markowych grup produktów turystycznych (turystyka rowerowa, narciarska, uzdrowiskowa, agroturystyka, wczasy nad morzem). Klasyfikacja według funkcji turystyki (funkcja edukacyjna, zdrowotna, wypoczynkowa, etniczna, ekonomiczna).
Klasyfikacja zjawisk turystycznych według kryterium motywacji Motywy Rodzaj turystyki Fizyczne: Wypoczynek Leczenie Sport, rekreacja Turystyka wypoczynkowa Turystyka zdrowotna Turystyka sportowa, aktywna Psychiczne: Ucieczka od codzienności, rozrywka, pęd do przeżyć Turystyka nastawiona na przeżycia, (klubowa, oświatowa) Interpersonalne: Odwiedziny krewnych i znajomych Udział w życiu towarzyskim Ucieczka do natury, od codzienności Turystyka rodzinna Turystyka klubowa, integracyjna Turystyka przyrodnicza, wiejska Kulturalne: Poznanie innych krajów, miejsc Zainteresowanie sztuką, kulturą Motywy religijne Turystyka poznawcza, Turystyka edukacyjna Prestiżowe: Rozwój osobowości Chęć bycia uznanym i szanowanym Turystyka kongresowa, biznesowa, przeżycia
Klasyfikacja zjawisk turystycznych według kryterium motywacji w ujęciu marketingowym Rodzaj turystyki Rodzaj motywacji Turystyka wypoczynkowa - wypoczynek w celu regeneracji sił fizycznych i psychicznych - wypoczynek w uzdrowiskach Turystyka towarzyska - turystyka rodzinna - turystyka klubowa Turystyka sportowa - turystyka związana z aktywnym uprawianiem sportu - turystyka związana z pasywnym uczestniczeniem w imprezach sportowych Turystyka związana z gospodarką - podróże w interesach, - uczestnictwo w kongresach, targach itp.. - turystyka motywacyjna Turystka związana z polityką - turystyka dyplomatów - turystyka związana z uroczystościami politycznymi.
anzhelika melnik sofiia medianka