Aksjomaty Euklidesa a geometrie nieeuklidesowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie”
Advertisements

Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Przez wiedzę i kompetencje do sukcesu
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Zamki średniowieczne na Górnym Śląsku Uczestnicy : Szkolne Koło Miłośników Historii Zespołu Szkół nr 1 – Gimnazjum nr 5 w Siemianowicach Śląskich Opiekun:
Zespół Placówek Oświatowych im. hm Janka Bytnara „Rudego”
Matematyka ciekawa, ciekawsza…
KWASY W MEDYCYNIE Nauczyciel: mgr Monika Kosmala Uczestnicy:
„KONSTRUKCJE GEOMETRYCZNE Z PROGRAMEM C.a.R.”
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wirtualne Koła Naukowe – środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni. Henryk Szaleniec.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Zespół szkolny w Cegłowie
Przegląd projektu Plan działań nauczyciela Przykłady prac i opinie Materiały dydaktyczne Ocenianie i standardy Przewodnik nauczyciela Przewodnik początkującego.
Pracownia komputerowa wykorzystana została do elektronicznego logowania się uczniów do szkół ponadgimnazjalnych, po wcześniejszym zapoznaniu się z ofertą
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
Zajęcia pozalekcyjne oraz dla inicjatyw społeczności lokalnej w szkolnej pracowni informatycznej Szkoła Podstawowa nr 21 im. Królowej Jadwigi w Lublinie.
Starorzecze Rzeki Łeby – wartość przyrodnicza naszego regionu.
Zespół Szkół w Starzynie
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sprawozdanie z projektu edukacyjnego
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Pozyskujemy Fundusze z Unii Europejskiej w projektach edukacyjnych.
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
SZKOŁA BLISKA MEMU SERCU
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum - INTERBLOK Gimnazjum im. Królowej Jadwigi.
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
Stacje uczenia się WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Teacher Planning.
Zespół Szkół w Mycielewie w projekcie,,Ćwiczę, uczę się, wygrywam.
wyk. Barbara Stępkowska i Maciej Panek
Dyrektor szkoły powierza kierownikom zespołów przedmiotowych opracowanie listy tematów projektów edukacyjnych (po 5 z każdego przedmiotu) do 30 kwietnia.
Prezentacja projektu "Co Obrócić?" Nauczyciel: Monika Konofał
Matematyka, która procentuje
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Publicznego Gimnazjum we Wróblewie
Źródła energii na świecie
Debata klasy Vc 3 grudnia 2012 r.. ankieta.
Przegląd Projektu Zakres nauczania Przedział wiekowy Cele
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Matematyka – Twierdza Szyfrów
Obsługa programu AutoCad
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Prawa człowieka i ich ochrona w Polsce Alicja Kopczyńska
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Lekcje z komputerem, 2006.
5 lat kujawsko – pomorskiego w Unii Europejskiej
ALEKSANDER KŁODNICKI Koło TIK W zajęciach uczestniczy 15 uczniów, rozwijających swoje zainteresowania w obszarze nowoczesnych technologii.
Debata odbyła się r. w godz w trakcie spotkania przewidziano przerwę. Miejscem debaty była sala lekcyjna. Moderatorami debaty.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Liczby są wszędzie Jestem częścią przyrody. Projekt edukacyjny realizowany w klasach II -VI Szkoły Podstawowej im. I. Łukasiewicza w Zespole Szkolno-Przedszkolnym.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
KONKURS PLASTYCZNY ZAWODY PRZYSZŁOŚCI - MAKIETA GRUPA PROJEKTOWA: Klaudia Zielińska Ewelina Socha Katarzyna Tomiczek Klaudia Binda Dominik Jordan Szymon.
Konferencja współfinansowana z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa na terenie Powiatu.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Innowacja pedagogiczna „Szkolne programowanie”
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Szkolny Kodeks 2.0  .
Zapis prezentacji:

Aksjomaty Euklidesa a geometrie nieeuklidesowe Opis projektu. Nauczyciel: Marta Płuszewska Uczniowie: Urszula Kogut, Edyta Cincio, Alicja Czajka, Barbara Stępkowska, Aleksandra Lewczuk, Patrycja Fościak , Dominika Nowak, Agata Dobrowolska, Małgorzata Ptak, Maciej Panek, Kamil Szczepkowicz.

Cele projektu: Uczniowie : Poszerzają swoją wiedzę dotyczącą podstaw geometrii Zapoznają się z Aksjomatami Euklidesa i ich rozszerzeniem- aksjomatyką Hilberta , a następnie poznają niektóre geometrie nieeuklidesowe. Tworzą prezentacje multimedialne z wykorzystaniem znanych już wcześniej ,jak i nowych narzędzi (programów) komputerowych. Uczą się analizować teksty dotyczące matematyki, zapoznają się ze słownictwem i nowymi pojęciami wyszukując informacje w Internecie.

Narzędzia i programy komputerowe W trakcie realizacji projektu uczniowie doskonalili swoje umiejętności w wykorzystywaniu następujących programów: Microsoft Power Point- do tworzenia prezentacji multimedialnych. Microsoft Word – do edycji tekstu Paint – do wykorzystywania niektórych rysunków i ich obróbki. Microsoft Office Picture Manager – do obróbki zdjęć i obrazów Uczyli się także posługiwania nowymi programami: C.a.R – do tworzenia rysunków matematycznych Cabri II – do tworzenia rysunków matematycznych Gimp - do obróbki zdjęć i obrazów

Organizacja pracy zespołów uczniowskich W projekcie brało udział 11 uczniów z Koła Matematycznego: 2 osoby z klasy I , 7 osób z klas II i 2 osoby z klasy III. Podzielili się na zespoły realizujące następujące tematy: Aksjomaty Euklidesa Aksjomaty Hilberta Geometria Sferyczna Model Kleina Model Poincare

Zespoły składały się z dwóch lub trzech osób Zespoły składały się z dwóch lub trzech osób. Uczniowie opracowali harmonogramy prac , wyszukiwali informacje , konsultowali ze mną wybór informacji , sposób ich przedstawiania, a następnie wykonali prezentacje multimedialne.

Rola nauczyciela: Mobilizowanie uczniów do pracy Pomaganie w zrozumieniu treści związanych z geometriami nieeuklidesowymi Pomaganie w pracach przy tworzeniu prezentacji , tak aby treści były zrozumiałe dla uczestników prezentacji końcowej. Pomoc w zapewnieniu dostępu do pracowni komputerowej i potrzebnego oprogramowania. Wprowadzenie w czasie publicznej prezentacji i robienie zdjęć.

Opis działań uczniów Działania uczniów obejmowały: Wyszukiwanie , selekcjonowanie i analizowanie informacji na dane tematy. Nauka posługiwania się nowymi programami. Wykonanie prezentacji multimedialnych. Przygotowanie publicznej prezentacji. Prace nad projektem odbywały się przede wszystkim w domach ,ale dwa razy w tygodniu odbywały się konsultacje w pracowni komputerowej, w trakcie których wyjaśnialiśmy wiele wątpliwości i niejasności związanych z tematyką prac.

Rezultaty pracy uczniów: Efektem prac są prezentacje: 1) Zespół Oli i Basi: „Aksjomaty Euklidesa” gdzie przybliżono postać Euklidesa i podano ilustrację jego pięciu aksjomatów.

2) Zespół Alicji, Edyty i Uli: „Aksjomaty Hilberta” gdzie zapoznajemy się z postacią Hilberta niektórymi grupami jego aksjomatów.

3) Zespół Maćka i Basi : „Model Kleina” gdzie zapoznajemy się z geometrią Łobaczewskiego i jednym z jej modeli – Modelem Kleina.

4) Zespół Kamila, Patrycji i Dominiki : „ Geometria sferyczna” gdzie poznajemy podstawowe pojęcia geometrii sferycznej oraz własności trójkątów sferycznych.

5) Zespół Agaty i Gosi : „ Model Poincare” gdzie zapoznajemy się z geometrią hiperboliczną i jej modelem – dyskiem Poincare.

Publiczna prezentacja projektu: Prezentacja odbyła się 15 maja 2008 roku w sali matematycznej. Na pokazie obecni byli uczniowie z klas III a i I a oraz kilku nauczycieli ( matematyki i informatyki). Poszczególne zespoły zaprezentowały efekty swojej pracy. Członkowie zespołu 4 przedstawili zastosowanie geometrii sferycznej na przykładzie globusa (rysowali dwukąty , łuki koła wielkiego itp..)

Gosia z zespołu 5 jako ciekawostkę pokazała wstęgę Mobiusa Gosia z zespołu 5 jako ciekawostkę pokazała wstęgę Mobiusa. Uczniowie zgromadzeni w klasie z zainteresowaniem zajęli się sklejaniem papieru we wstęgi i ich rozcinaniem oraz zadawali pytania o płaszczyzny jednostronne (np.o pokazaną wcześniej Butelkę Kleina) Był to najweselszy moment prezentacji.

WNIOSKI: Uczniowie nauczyli się: Jak organizować sobie pracę Jak współpracować z rówieśnikami Dotrzymywania terminów Posługiwania się nowymi programami do rysowania figur geometrycznych:C.a R.,Cabri Wyszukiwania i selekcjonowania informacji Rozumienia tekstów matematycznych Poznali wiele pojęć spoza programu nauczania w gimnazjum

Wnioski Co ja wyniosłam z realizacji projektu? Nauczyłam się obsługi nowych programów. Zauważyłam, jak ważną rolę w tego typu pracy ma dokładne planowanie i przestrzeganie harmonogramu. Obserwując uczniów zauważyłam, że jeśli „podsunie” im się interesujący temat, to potrafią zmobilizować się do pracy nad trudnymi zagadnieniami. Pogłębiłam swoją wiedzę dotyczącą podstaw geometrii. Mam zamiar w następnych latach również realizować projekty matematyczno- informatyczne. Wierzę ,że uda mi się zaangażować większe grupy uczniów.