Miej oczy i uszy, serce i duszę szeroko otwarte.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
mgr Tomasz Eliasz Wardzała
Advertisements

GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Poradnik dla wyższych uczelni
Prawa Dziecka Co to są prawa???
Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności.
Miej uszy i oczy, serce i dusze szeroko otwarte
Osoby niepełnosprawne fizycznie
INTEGRACJA Opr. Monika Wajda-Mazur.
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Niepełnosprawni w dobie informacji elektronicznej Nauka, terapia, poradnictwo zawodowe ! Jak z nich umiejętnie korzystać? Prof. Bassam Aouil (Ph.D) Instytut.
FAKTY. FAKTY DZIECI UMIERA CODZIENNIE Z GŁODU.
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT”
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
STEREOTYPY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
Integracja w kształceniu zawodowym
RAZEM W NASZEJ SZKOLE.
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
USTALANIE NORM WYDAJNOSCI PRACOWNIKÓW
SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI
Zagrożenia młodego człowieka!!!.
ALKOHOLIZM.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Czym jest dla nas tolerancja?
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Stosowanych Nauk Społecznych.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Problemy współczesnej młodzieży
Aktywność i samowystarczalność osób niepełnosprawnych
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
„Mój (NIE) pełnosprawny brat”
Osoba niepełnosprawna
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Aspekty prawne niepełnosprawności Lila Anna Micun Wydział Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Starostwo Powiatowe w Sokółce.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Niepełnosprawni wśród nas
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
AKTYWNI NA RZECZ TOLERANCJI
SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI
BLIŻEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Miej oczy i uszy, serce i duszę szeroko otwarte. Niepełnosprawni -dostrzegaj ich!

Historia osób niepełnosprawnych już od zarania była tragiczna Historia osób niepełnosprawnych już od zarania była tragiczna. W starożytności na skutek istniejącego kultu ciała i fizyczności los dzieci upośledzonych umysłowo był z góry przesądzony, np. w Sparcie na górze Tajgetos wszyscy rodzice w obecności Starszyzny mieli obowiązek pokazania nowonarodzonego dziecka. Chore lub w jakiś sposób inne - decyzją starszyzny - zrzucano w przepaść. W wiekach średnich przesądy i głupota przyczyniły się do powstania przekonania, iż osoby chore umysłowo to ludzie opętani przez siły nieczyste. Jeszcze w XVIII wieku wsadzano tego rodzaju ludzi w żelazne klatki, aby w niedziele i święta wystawiać te osoby na widok publiczny, gdzie widzowie za niewielką opłatą mogli drażnić nieszczęśników, których obronne i nieudolne ruch wywoływały ogólny śmiech...

Przez wieki osoby niepełnosprawne nie posiadały żadnych praw Przez wieki osoby niepełnosprawne nie posiadały żadnych praw. Żyły w osamotnieniu, niezrozumieniu, pozbawione jakiegokolwiek zainteresowania zarówno ze strony społeczeństwa jak i państwa. Sytuacja taka trwała niezmiennie aż do XVII w., kiedy to ludzi niepełnosprawnych powoli zaczęto postrzegać jako osoby pełnowartościowe, niezwykle wrażliwe z ogromnym potencjałem intelektualnym. Zaczęto zastanawiać się nie tylko nad problemem dlaczego rodzą się ludzie, którzy są na innym poziomie intelektualnym lub fizycznym, ale przed wszystkim rozpoczęto proces przełamywania niezliczonej ilości barier odgradzających ludzi sprawnych i niepełnosprawnych. Proces ten trwa nieprzerwanie do dnia dzisiejszego i zapewne nie zakończy się tak szybko

Kiedy nazywamy danego człowieka osobą niepełnosprawną? Wówczas gdy stwierdza się u danego człowieka obniżoną sprawność funkcjonalna (sensoryczna, fizyczna i/lub psychiczna), która trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia życie codzienne, naukę, pracę oraz pełnienie ról właściwych dla płci i wieku zgodnie z normami prawnymi i zwyczajowymi

6. Osoby z uszkodzeniem narządów ruch Wyróżnia się osiem rodzajów niepełnosprawności. Są one przedmiotem zainteresowania pedagogiki specjalnej, podlegają rehabilitacji i działalności terapeutycznej. Klasyfikacja rodzajów niepełnosprawności wygląda następująco : 1. Niewidomi i niedowidzący 2. Głusi i niedosłyszący 3. Głuchoniewidomi 4. Oligofrenicy 5. Przewlekle chorzy 6. Osoby z uszkodzeniem narządów ruch 7. Osoby z trudnościami w uczeniu się 8. Społecznie niedostosowani

Obecnie na świecie żyje ok. 660 mln niepełnosprawnych, z czego ok. 80%. są to mieszkańcy krajów rozwijających się. W skali europejskiej liczba niepełnosprawnych wynosi od 12% do 14%. W ten sposób szacuje się, iż osoby niepełnosprawne stanowią przynajmniej 10% każdego społeczeństwa. W Polsce liczba osób niepełnosprawnych wynosi ok. 5,4 mln, co równa się 14,3% ogółu ludności

Najczęstszymi przyczynami niepełnosprawności w skali świtowej są : Ubóstwo, niedożywienie i głód Degradacja środowiska Choroby zakaźne i inne Brak pomocy służby zdrowia Wypadki w pracy, komunikacji i w życiu codziennym

Niepełnosprawni i problemy? Tak-to ich „specjalność”. Niestety! Osoby niepełnosprawne borykają się z wieloma kłopotami występującymi na wielu płaszczyznach życia. Do najistotniejszych i najtrudniejszych z nich należą: problem pracy (bardzo ograniczone możliwości zatrudnienia) sytuacja prawna uległa zmianie na korzyść niepełnosprawnych, ale w zdecydowanej części jedynie w teorii dyskryminacja i nierówność bariery architektoniczne dostęp do edukacji

Liczbowe zilustrowanie naszego stosunku i gotowości niesienia pomocy osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Cyfry te bardzo dobitnie świadczą o tym, jak wiele jeszcze uprzedzeń i kontrowersji może budzić obcowanie z ludźmi niepełnosprawnymi. Natomiast pomoc słabszym, która winna być czymś naturalnym ciągle czeka na to miano... Osoby dotknięte : Nie miałbym nic przeciwko Zgodziłbym się, choć byłoby to dla mnie trudne Nie zgodziłbym się, wolałbym tego uniknąć Paraliżem nóg 61,0 22,9 15,9 Ślepota 66,1 20,7 12,9 Chorobą psychiczną niegroźną 41,9 26,3 31,6 Widocznym zniekształceniem ciała 73,4 16,8   9,6 Inwalidztwem wskutek poważnej choroby serca 74,2 15,1 9,4 Upośledzeniem, opóźnieniem umysłowym 34,1 26,7 39,0

Niepełnosprawność to nie kara za grzechy! To, że ktoś jest niepełnosprawny nie oznacza, że jest głupi! To, że ktoś jest niewidomy nie zawsze oznacza, że kompletnie nic nie widzi! To, że ktoś jest niesłyszący nie oznacza, że jest głuchy jak pień! To, że ktoś jest niepełnosprawny intelektualnie nie umniejsza jego godności! To, że ktoś jeździ na wózku nie oznacza, że jest nieporadny życiowo!

Integracja – marzenie czy rzeczywistość?!

Adres stron internetowych poświęconych problematyce osób niepełnosprawnych,    www.mz.gov.pl - Ministerstwo Zdrowia www.pfron.org.ol - Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych www.idn.org.pl - Internet dla Niepełnosprawnyc www.integracja.org - czasopismo Integracja www.pzn.org.pl - Polski Związek Niewidomych www.tpg.org.pl - Towarzystwo Pomocy Osobom Głuchoniewidoym www.friko7.onet.pl/po/poradnia - Poradnia Rehabilitacji Niewidomych i Słabowidzących www.cnin.uw.edu.pl - Centrum Komputerowe dla Studentów Niewidomych i Słabowidzących