Warszawa, 26 - 27 stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
Zaproszenie do Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Dyrektor kluczem do sukcesu szkoły Kielce, wrzesień 2014.
Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej.
TIK w pracy nauczyciela
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Co to jest spacer edukacyjny?
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Projekt polsko - słowacki NR SK01-KA _2 "Podróże z liczbami" w ramach programu Erasmus+ edukacja szkolna - partnerstwo strategiczne szkół.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
PROJEKT Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego WSL LIDEREM W EFEKTYWNYM KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Projekty zrealizowane w ZS1
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Zapis prezentacji:

Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej

Na podstawie: Professional Learning in the Learning Profession Linda Darling-Hammond i inni; Published by the National Staff Development Council and the School Redesign Network at Stanford University; February Zgoda dotyczy treści, warunków i form doskonalenia. W świecie badaczy panuje zgoda na to: JAK POWINNO WYGLĄDAĆ EFEKTYWNE DOSKONALENIE NAUCZYCIELI DOSKONALENIE NAUCZYCIELI

Doskonalenie nauczycieli powinno skupiać się na głównym zadaniu nauczyciela, jakim jest skuteczne opanowanie przez uczniów konkretnych treści i umiejętności. Najlepiej, aby korzystano z różnych metod oceniania sumującego i kształtującego, gdyż pomaga prowadzić do fundamentalnej dla szkoły refleksji: Jakimi metodami nauczać danych treści i umiejętności? Koncentracja na uczeniu się uczniów ZASADA 1 - TREŚĆ 1

ZASADA 2 - WARUNKI Zintegrowanie doskonalenia z planowanymi w szkole zmianami (szerszymi reformami i planami rozwoju) Doskonalenie musi być dostosowane do: stosowanej przez dyrektora szkoły lub przez niego zmienianej struktury zarządzania placówką, organizacji pracy rady pedagogicznej, w tym praktyki współpracy nauczycieli w szkole; wprowadzanych w kraju szerszych reform i planów rozwoju danej szkoły; realizowanego w szkole lub zmienianego programu nauczania i oceniania. 2

Doskonalenie nastawione na pojedynczego nauczyciela lub składające się tylko z jednorazowego wydarzenia (szkolenia czy warsztatu) jest nieefektywne. WAŻENE ZASADA 2 - WARUNKI

Doskonalenie powinno uwzględniać wiedzę na temat – Jak nauczyciele się uczą? i pomagać nauczycielom się zmieniać, czyli doskonalić stosowany przez nich sposoby nauczania. ZASADA 3 - FORMA Połączenie z praktyką nauczania oraz zasadami uczenia się dorosłych 3

1 2 3 ZASADA 3 - FORMA modelowanie – pokazywanie nauczycielom nowych praktyk; stworzenie warunków dla nauczycieli do wypróbowania proponowanych praktyk; stworzenie warunków niezbędnych dla refleksji nad skutkami stosowania nowej praktyki i nad zdobytym doświadczeniem. W praktyce oznacza to: Zmiany w praktyce nauczania i skuteczność uczenia się uczniów mają większe szanse na powodzenie, jeśli doskonalenie będzie długotrwałe, spójne i intensywne.

DOŚWIADCZENIA CENTRUM EDUKACJI OBYWATELSKIEJ

Koncentracja na uczeniu się uczniów ZASADA 1 - TREŚĆ Realizacja i promocja projektów młodzieżowych historycznych, społecznych, kulturalnych, matematyczno-przyrodniczych), prowadzenie serwisu Gimnazjalny Projekt Edukacyjny – Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Koncentracja na uczeniu się uczniów ZASADA 1 - TREŚĆ Rozwijanie myślenia naukowego na lekcjach przedmiotów matematyczno-przyrodniczych obserwacje, eksperymenty, projekty, uczniowskie projekty wzajemnego nauczania – Akademia Uczniowska

Koncentracja na uczeniu się uczniów ZASADA 1 - TREŚĆ Wspieranie szkół skoncentrowanych na uczeniu się i nauczaniu stosowanie oceniania kształtującego współpraca nauczycieli w zespołach

Koncentracja na uczeniu się uczniów ZASADA 1 - TREŚĆ Poprawa metod nauczania i wykorzystywanie wyników egzaminów zewnętrznych w pracy szkoły warsztaty dla rad pedagogicznych – Akademia SUS, np. szkolenia: Jak motywować uczniów do nauki?, Jak uczyć dobrze i do egzaminu?, Lider oceniania kształtującego, Warsztat pracy młodego nauczyciela.

ZASADA 2 - WARUNKI Zintegrowanie doskonalenia z planowanymi w szkole zmianami Zmiany wprowadza dyrektor szkoły - Studia Podyplomowe Liderów Oświaty (z PAFW, Collegium Civitas, OSKKO ) Udział dyrektora we wszystkich projektach (np. obowiązkowe warsztaty dla dyrektorów) – Szkoła z klasą 2.0; Internetowa

Cykle warsztatów powiązanych z pracą domową – warsztaty SUS Przekazywanie radom pedagogicznym wyników pracy CEO, w tym doświadczeń związanych z nowymi metodami nauczania i oceniania - kursy Internetowej internetowe NAI, OK. Zintegrowanie doskonalenia z planowanymi w szkole zmianami ZASADA 2 - WARUNKI

Lata 1994 – 1999: serie warsztatów wprowadzających program nauczania wiedzy obywatelskiej - KOSS (Kształcenie obywatelskie w szkole samorządowej) ZASADA 3 - FORMA Połączenie z praktyką nauczania i zasadami uczenia się dorosłych wprowadzanie nowych sposobów nauczania warsztat weekendowy praktyczna realizcja scenariusza w klasie szkolnej warsztat weekendowy

Uczestnicy – czynni zawodowo nauczyciele wprowadzający poznawane innowacje do swojej praktyki szkolnej Mentoring (coaching) z wykorzystaniem Internetu inspirująca praktyka realizacja zadania w klasie szkolnej refleksja nauczyciela informacja zwrotna mentora z sugestiami zmian ZASADA 3 - FORMA Połączenie z praktyką nauczania i zasadami uczenia się dorosłych

ZASADA 3 - FORMA Połączenie z praktyką nauczania i zasadami uczenia się dorosłych Mentorzy, trenerzy – nauczyciele praktycy Obserwacje koleżeńskie – OK (obserwacja, spacer edukacyjny), SUS, AU Szkolenia i konferencje oparte na dzieleniu się dobrymi praktykami nauczycielskimi, dyrektorskimi – konferencje SUS dla dyrektorów, SPLO, AU

Dziękuję za uwagę!