Kontrola administracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

Administracja i prawo administracyjne
Kontrola i nadzór administracji publicznej
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Kontrola finansów publicznych
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Prawo administracyjne ćwiczenia
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Kontrola administracji mgr Paweł Dąbrowski
Kontrola administracji dr Paweł Dąbrowski
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
Kontrole Konsultantów Wojewódzkich w różnych dziedzinach medycyny
Administracja publiczna
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
System aktów prawodawczych
Właściwość sądów administracyjnych
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Kontrola i nadzór.
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Zmiana imienia i nazwiska
Prawo administracyjne – źródła prawa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Ustrój administracji publicznej
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Zakres obowiązywania kpa
Zajęcia nr 2 czyli nadzór na samorządem terytorialnym w Polsce
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Sądy Administracyjne w Polsce
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
System aktów prawodawczych
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Kontrola w administracji
Trybunał Konstytucyjny
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Sądy Administracyjne w Polsce
Nauka administracji zajęcia 10 i 11
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Kontrola prawna administracji
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Kontrola administracji Dr Paweł Dąbrowski pdabrow@wspiz.edu.pl

Warunki zaliczenia Zaliczenie na ocenę; Zaliczenie następuje na podstawie odpowiedzi ustnej; W sesji !

Literatura J. Jagielski „Kontrola administracji publicznej” wydanie 2 Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis , Warszawa 2007 r. (wskazane tylko wydanie 2 !); ewentualnie E. Ochendowski „Prawo administracyjne. Część ogólna” wyd. VII zaktualizowane, TNOiK, Toruń 2006 (dział poświęcony kontroli administracji)

Relacje między podmiotami administracji publicznej Kontrola; Nadzór; Kierownictwo; Współdziałanie.

Pojęcie kontroli w prawie administracyjnym Kontrola obejmuje dokonywanie ustaleń faktycznych, sprawdzanie czegoś, formułowanie wniosków, dokonywanie wglądu w działalność; bez możliwości władczego wpływu na kontrolowanego.

Inne rozumienie kontroli Inne, szersze rozumienia kontroli (potoczno – historyczne): „kontrola sądowa”, „kontrola instancyjna”

Art. 184 Konstytucji Naczelny Sąd Administracyjny oraz inne sądy administracyjne sprawują, w zakresie określonym w ustawie, kontrolę działalności administracji publicznej. Kontrola ta obejmuje również orzekanie o zgodności z ustawami uchwał organów samorządu terytorialnego i aktów normatywnych terenowych organów administracji rządowej.

Pojęcie nadzoru Nadzór – sytuacja, gdy organ nadzorujący jest wyposażony w środki oddziaływania na postępowanie organów czy jednostek nadzorowanych (ma możliwość władczego wpływu); Uprawnienia nadzorcze = prawo do kontroli + możliwość wiążącego wpływania na podmiot nadzorowany

Środki nadzoru Organ nadzorujący może stosować wyłącznie takie środki, jakie przyznaje mu ustawa. Środki nadzoru dzieli się na: Środki oddziaływania merytorycznego; Środki nadzoru personalnego.

Przykładowe środki nadzoru samorządu terytorialnego Orzeczenie o nieważności uchwały organu samorządu terytorialnego; Orzeczenie o niezgodności z prawem uchwały organu samorządu terytorialnego; Uchwała kolegium regionalnej izby obrachunkowej w przedmiocie zastępczego ustalenia budżetu; Zarządzenie Prezesa RM zawieszające organy samorządu i ustanawiające komisarza rządowego.

Pojęcie kierownictwa Kierownictwo – organ kierujący może używać wszelkich środków w celu oddziaływania na postępowanie organów kierowanych, z wyjątkiem środków, których użycia prawo zakazuje.

Kierownictwo Szczególne cechy kierownictwa: Relacja najmocniejsza – zakłada użycie władczych środków działania; Relacja najgłębsza – nie ogranicza się do stosowania środków oddziaływania określonych ustawowo; Charakter wyłączny – można podlegać kierownictwu tylko jednego organu.

Kierownictwo Art. 34 ust. 1 ustawy o Radzie Ministrów. Minister kieruje, nadzoruje i kontroluje działalność podporządkowanych organów, urzędów i jednostek. W szczególności w tym zakresie: 1) tworzy i likwiduje jednostki organizacyjne, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej; 2) powołuje i odwołuje kierowników jednostek organizacyjnych, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej; 3) organizuje kontrolę sprawności działania, efektywności gospodarowania oraz przestrzegania prawa przez jednostki organizacyjne.

Kierownictwo Art. 34a ust. 1 ustawy o Radzie Ministrów. Minister, w celu dostosowania do polityki ustalonej przez Radę Ministrów zasad i kierunków działania podległych lub nadzorowanych centralnych organów administracji rządowej, innych urzędów lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, może wydawać kierownikom urzędów centralnych oraz kierownikom innych urzędów i jednostek organizacyjnych wiążące ich wytyczne i polecenia. 2. Wytyczne i polecenia, o których mowa w ust. 1, nie mogą dotyczyć rozstrzygnięć co do istoty sprawy załatwianej w drodze decyzji administracyjnej.

Kontrola samoistna oraz jako składnik innych funkcji Kontrola samoistna – sytuacja, gdy organ kontrolujący ma uprawnienie tylko do kontrolowania (Najwyższa Izba Kontroli); Kontrola jako składnik – gdy organ ma uprawnienia kierownicze lub nadzorcze, ma też zawsze uprawnienia kontrolne;

Kontrola a aparat pojęciowy „Czynności sprawdzające”; „Ocena zgodności” „Ocena” „Okresowe badanie” „Inspekcja” „Wizytacja” „Lustracja” „Sprawowanie pieczy” „Controlling” „Analiza ryzyka” „Audyt wewnętrzny / zewnętrzny”

Art. 17 ust. 1 Konstytucji W drodze ustawy można tworzyć samorządy zawodowe, reprezentujące osoby wykonujące zawody zaufania publicznego i sprawujące pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony.

Kryteria kontroli Legalność; Celowość; Rzetelność; Gospodarność; Inne, ale rzadko

Kryteria kontroli Art. 19 ust. 2 ustawy o zasadach finansowania nauki: „Minister sprawuje kontrolę z punktu widzenia legalności, celowości i rzetelności wydatkowania środków finansowych na naukę.”

Kryteria kontroli § 5 ust. 4 rozporządzenia w sprawie nadania statutu Polskiemu Klubowi Wyścigów Konnych:  „Kontrola wewnętrzna polega na: 1) badaniu czynności w toku ich wykonywania, w celu oceny prawidłowości ich realizacji, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności, 2) badaniu stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.

Kryteria kontroli Art. 171 ust. 1 Konstytucji.  „Działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności.”

Kryterium legalności Legalność – „zgodność z prawem, posiadanie mocy prawnej, prawność, prawowitość, jawność” (definicja słownikowa) 1 aspekt: istnienie określonej podstawy prawnej działań; 2 aspekt: zgodność podejmowanych działań z obowiązującym prawem.

Kryterium legalności – kazus Art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stwierdza, że uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne. Działając w tym trybie Wojewoda – jako organ nadzoru – zaskarżył do NSA uchwałę rady gminy o ustaleniu liczby punktów sprzedających alkohol wysokoprocentowy na terenie gminy. Wojewoda wskazał, że gmina nie realizuje profilaktyki przewidzianej w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wskazując na naruszenie art. 12 ust. 4 ww. ustawy.

Kazus cd. Art. 12 ust. 4  „Liczba punktów sprzedaży (…) oraz usytuowanie miejsc sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych powinny być dostosowane do potrzeb ograniczania dostępności alkoholu, określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

Kazus cd. II SA/Wr 2694/01 „ (…). Kontrola ze strony organu nadzoru powinna obejmować badanie, czy powyższe warunki spełniono w momencie podejmowania uchwały na podstawie art. 12 ustawy (…) nie może natomiast polegać na ocenie słuszności decyzji gminy w tym zakresie. Jak bowiem wskazano wyżej, nadzór ze strony administracji rządowej może być dokonywany tylko i wyłącznie przy zastosowaniu kryterium legalności uchwały organu gminy, nie powinien natomiast w żadnym wypadku prowadzić do ograniczania samodzielności samorządów poprzez faktyczne zastępowanie gminy w wykonywaniu jej kompetencji (…)”

Kryterium celowości i rzetelności Celowość – oceniana jest działalność podmiotu kontrolowanego przez pryzmat stopnia realizacji celów i zadań przed nim postawionych; Kryterium rzetelności obejmuje ocenę działania pod kątem należytej staranności co do prowadzenia działalności, jak i realizowanych zadań merytorycznych.

Kryterium gospodarności Kryterium gospodarności dotyczy optymalnego dysponowania środkami finansowymi i materialnymi w trakcie działalności, jak również optymalizacji zabiegów organizacyjnych.

Rodzaje kontroli Zewnętrzna- wewnętrzna (w tym wewnątrzadministracyjna); Kompleksowa (generalna) – problemowa (odcinkowa); Bezpośrednia – pośrednia; Wstępna – faktyczna – następna; Z urzędu – na wniosek.

Rodzaje kontroli Kontrola wewnątrz - administracyjna Kontrola zewnętrzna Kontrola wewnątrz - administracyjna wewnętrzna

Źródła prawa - rozwój Ustawa z dn. 03 czerwca 1921 r. o kontroli państwowej; Ustawa z dn. 09 marca 1949 r. o kontroli państwowej; Ustawa z dnia 22 listopada 1952 r. o kontroli państwowej; Ustawa z dn. 13 grudnia 1957 r. o Najwyższej Izbie Kontroli; Ustawa z dn. 27 marca 1976 r. o Najwyższej Izbie Kontroli; Ustawa z dnia 08 października 1980 r. o Najwyższej Izbie Kontroli.

Źródła prawa - obecnie Ustawa z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli; Wiele ustaw szczególnych (np. ustawa o kontroli skarbowej, ustawa o Rzeczniku Praw Obywatelskich); Brak ustawy ramowej – projekt ustawy o kontroli w administracji publicznej.