Prawo administracyjne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Advertisements

„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
ROLA PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY
Kontrola i nadzór administracji publicznej
Kontrola finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Narodowy bank centralny
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Kontrola administracji
Kontrola administracji
Kontrola administracji mgr Paweł Dąbrowski
Kontrola administracji dr Paweł Dąbrowski
PRAWO FINANSOWE.
Charakterystyka władzy ustawodawczej
prowadzenie: Aneta Kuberska Radca prawny
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
KONTROLA WOJEWODY AKTY OBOWIĄZUJĄCE :
Rząd i prezydent.
Temat: Pojęcie źródła prawa
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Wiedza o społeczeństwie
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Właściwość sądów administracyjnych
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
Mgr Przemysław Mazurek
Władza ustawodawcza cz. II
Narada z przedstawicielami komend wojewódzkich PSP, szkół PSP oraz CMP odpowiedzialnymi za archiwizację dokumentacji Częstochowa, dnia maja 2015.
Kontrola i nadzór.
Kontrola w procesie udzielania zamówień publicznych
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Petycja Twoje Prawo.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Zakres obowiązywania kpa
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Sądy Administracyjne w Polsce
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 10.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 3.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Kontrola w administracji
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Sądy Administracyjne w Polsce
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Kontrola prawna administracji
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Prawo administracyjne mgr Paweł Dąbrowski Prawo administracyjne

Kontrola administracji – pojęcie i rodzaje Kontrola administracji polega na badaniu jej stanu organizacyjnego oraz zachowania się (działania lub niedziałania) ze względu na określone kryteria. Możliwe kryteria: Legalność; Gospodarność; Celowość; Rzetelność

Kryteria kontroli Art. 203 ust. 1 Konstytucji:  „Najwyższa Izba Kontroli kontroluje działalność organów administracji rządowej, Narodowego Banku Polskiego, państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.” Art. 171 ust. 1 Konstytucji:  „Działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności.”

Rodzaje kontroli Kontrola wewnętrzna i zewnętrzna; Kontrola społeczna i zawodowa; Kontrola wewnętrzna jest wykonywana przez pracownika, wewnętrzną jednostkę organizacyjną danego podmiotu. Kontrola zewnętrzna jest wykonywana przez osoby fizyczne i prawne oraz inne jednostki organizacyjne, niepaństwowe i państwowe.

Rodzaje kontroli cd. Kontrola społeczna jest sprawowana przez osoby fizyczne, organizacje społeczne, a także organy państwowe, jeżeli w ich skład wchodzą przedstawiciele społeczeństwa wykonujący swoje funkcje niezawodowo. Kontrola zawodowa jest sprawowana przez pozostałe organy państwowe i państwowe jednostki organizacyjne, a także pracownika organizacji społecznej.

Kontrola zewnętrzna - niepaństwowa Art. 63 Konstytucji: „Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa (Kodeks postępowania administracyjnego)

Kontrola zewnętrzna - niepaństwowa Art. 33 ust. 1. „Organizacje ekologiczne, które, uzasadniając to miejscem swojego działania, zgłoszą chęć uczestniczenia w określonym postępowaniu administracyjnym wymagającym udziału społeczeństwa i złożyły uwagi lub wnioski w ramach tego postępowania, uczestniczą w tym postępowaniu na prawach strony.”

Kontrola zewnętrzna - państwowa Kontrolę tę sprawują przede wszystkim: Sejm RP; Prezydent RP; Trybunał Konstytucyjny; Trybunał Stanu; Najwyższa Izba Kontroli; Rzecznik Praw Obywatelskich; Państwowa Inspekcja Pracy; Generalny Inspektor Danych Osobowych; Sądy administracyjne i powszechne.

Kontrola NIK Przebieg procedury kontrolnej: Kontrola w siedzibie kontrolowanej jednostki; Przedstawienie wyników kontroli w protokole kontroli; Kierownik jednostki kontrolowanej może zgłosić umotywowane zastrzeżenia, co do ustaleń zawartych w protokole; W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, kontroler przekazuje swoje stanowisko kierownikowi jednostki; Kierownik może zgłosić umotywowane zastrzeżenia do dyrektora jednostki NIK, w celu rozpatrzenia ich przez Komisję Odwoławczą; Komisja Odwoławcza podejmuje uchwałę, która następnie jest zatwierdzana przez Prezesa NIK (wiceprezesa)

Kontrola NIK 7. W razie niezatwierdzenia uchwały Komisji Odwoławczej, Prezes powołuje Komisję Rozstrzygającą, w składzie 3 pracowników. Uchwała Komisji jest ostateczna. 8. Na wniosek kontrolera kierownik jednostki kontrolowanej zwołuje naradę pokontrolną; 9. Po kontroli NIK przekazuje kierownikowi (i ewentualnie organom nadrzędnym) wystąpienie pokontrolne; 10. Protokoły kontroli oraz wystąpienia pokontrolne stanowią podstawę do opracowania informacji o wynikach przeprowadzonej kontroli. Informację taką NIK przekazuje m.in. Sejmowi, Prezydentowi RP, Prezesowi RM.