Prawo administracyjne mgr Paweł Dąbrowski Prawo administracyjne
Kontrola administracji – pojęcie i rodzaje Kontrola administracji polega na badaniu jej stanu organizacyjnego oraz zachowania się (działania lub niedziałania) ze względu na określone kryteria. Możliwe kryteria: Legalność; Gospodarność; Celowość; Rzetelność
Kryteria kontroli Art. 203 ust. 1 Konstytucji: „Najwyższa Izba Kontroli kontroluje działalność organów administracji rządowej, Narodowego Banku Polskiego, państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.” Art. 171 ust. 1 Konstytucji: „Działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności.”
Rodzaje kontroli Kontrola wewnętrzna i zewnętrzna; Kontrola społeczna i zawodowa; Kontrola wewnętrzna jest wykonywana przez pracownika, wewnętrzną jednostkę organizacyjną danego podmiotu. Kontrola zewnętrzna jest wykonywana przez osoby fizyczne i prawne oraz inne jednostki organizacyjne, niepaństwowe i państwowe.
Rodzaje kontroli cd. Kontrola społeczna jest sprawowana przez osoby fizyczne, organizacje społeczne, a także organy państwowe, jeżeli w ich skład wchodzą przedstawiciele społeczeństwa wykonujący swoje funkcje niezawodowo. Kontrola zawodowa jest sprawowana przez pozostałe organy państwowe i państwowe jednostki organizacyjne, a także pracownika organizacji społecznej.
Kontrola zewnętrzna - niepaństwowa Art. 63 Konstytucji: „Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa (Kodeks postępowania administracyjnego)
Kontrola zewnętrzna - niepaństwowa Art. 33 ust. 1. „Organizacje ekologiczne, które, uzasadniając to miejscem swojego działania, zgłoszą chęć uczestniczenia w określonym postępowaniu administracyjnym wymagającym udziału społeczeństwa i złożyły uwagi lub wnioski w ramach tego postępowania, uczestniczą w tym postępowaniu na prawach strony.”
Kontrola zewnętrzna - państwowa Kontrolę tę sprawują przede wszystkim: Sejm RP; Prezydent RP; Trybunał Konstytucyjny; Trybunał Stanu; Najwyższa Izba Kontroli; Rzecznik Praw Obywatelskich; Państwowa Inspekcja Pracy; Generalny Inspektor Danych Osobowych; Sądy administracyjne i powszechne.
Kontrola NIK Przebieg procedury kontrolnej: Kontrola w siedzibie kontrolowanej jednostki; Przedstawienie wyników kontroli w protokole kontroli; Kierownik jednostki kontrolowanej może zgłosić umotywowane zastrzeżenia, co do ustaleń zawartych w protokole; W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, kontroler przekazuje swoje stanowisko kierownikowi jednostki; Kierownik może zgłosić umotywowane zastrzeżenia do dyrektora jednostki NIK, w celu rozpatrzenia ich przez Komisję Odwoławczą; Komisja Odwoławcza podejmuje uchwałę, która następnie jest zatwierdzana przez Prezesa NIK (wiceprezesa)
Kontrola NIK 7. W razie niezatwierdzenia uchwały Komisji Odwoławczej, Prezes powołuje Komisję Rozstrzygającą, w składzie 3 pracowników. Uchwała Komisji jest ostateczna. 8. Na wniosek kontrolera kierownik jednostki kontrolowanej zwołuje naradę pokontrolną; 9. Po kontroli NIK przekazuje kierownikowi (i ewentualnie organom nadrzędnym) wystąpienie pokontrolne; 10. Protokoły kontroli oraz wystąpienia pokontrolne stanowią podstawę do opracowania informacji o wynikach przeprowadzonej kontroli. Informację taką NIK przekazuje m.in. Sejmowi, Prezydentowi RP, Prezesowi RM.