Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Włodzimierz Kiernożycki Serock, 18 maja 2012 r.
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 2
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 1
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 3
Dr Marcin Orlicki, LL.M. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Konsekwencje zmian w prawie zamówień publicznych
Jacek Piliszek, Włodzimierz Kiernożycki Serock, 19 maja 2012 r.
Aspekty prawne stosowania mediacji w relacjach pracy
DOBRE PRAKTYKI I STANDARDY W DZIEDZINIE UMÓW NA USŁUGI DORADCZE 26 października 2010.
Potrzeba nowelizacji przepisów o O.W.U.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Niezależny Inżynier Konsultant SIDiR
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
PROBLEM Z WŁAŚCIWYM OPISEM PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA 28 października 2005 r. ul. Nowogrodzka 31, pok Warszawa Tel. (22) ,
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ROBOTY DODATKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE, ZMIANY UMÓW Z WYKONAWCĄ – KWALIFIKOWALNOŚĆ
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Zobowiązania. Wykonanie zobowiązania zgodnie z jego treścią
Nowelizacja ustawy i jej cele
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Zmiany w obszarze prawa oddziałujące bezpośrednio na zasady udzielania zamówień publicznych Akty wykonawcze do znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych.
NIEPRAWIDŁOWOŚCI W POSTĘPOWANIACH PRZETARGOWYCH Zmiany umów.
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Nowelizacja Kodeksu cywilnego i jej wpływ na obszar likwidacji szkód
Kierunki zmian w prawie zamówień publicznych.. 2 Nowelizacja ustawy ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz.
Centrum Doskonalenia kadr Lex- Klass
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Wypowiedzenie zmieniające
NAPRAWIENIE SZKODY, ZASADY I REŻIMY ODPOWIEDZIALNOŚCI, SZKODA, ZWIĄZEK PRZYCZYNOWY, ŚWIADCZENIE ODSZKODOWAWCZE.
Odpowiedzialność administracji publicznej
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Nowelizacja - Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 o zmiane u.p.z.p.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.
Umowa przedwstępna (pactum de contrahendo). art. 389 § 1 k.c.: Umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy.
Odpowiedzialność materialna pracowników  Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Odstąpienie od umowy w przypadku naruszenia zobowiązania Kodeks cywilny v. projekt kodeksu cywilnego oraz Sąd Najwyższy – pytanie o dopuszczalne granice.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
SŁUŻEBNOŚCI Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 5
„Umowy na rynku pracy” Marta Maciejuk radca prawny
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Umowa o dzieło.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Pojęcie, podział oraz cechy umów handlowych (materiały pomocnicze) Opracowano na podstawie: A. Kidyba, Prawo handlowe, C.H. Beck 2016 oraz ustawy –
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Potrącanie wierzytelności
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
SKARGA KASCYJNA.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Odpowiedzialność organów administracji publicznej
Zapis prezentacji:

Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy Waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy przewidzianego w umowie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy

Dopuszczalność zamieszczenia klauzuli waloryzacyjnej w projekcie umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego Art. 139 ust. 1 Pzp, do umów w sprawie udzielenia zamówienia publicznego stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, jeżeli przepisy Pzp nie stanowią inaczej. PZP NIE REGULUJE KWESTII STOSOWANIA KLAUZUL WALORYZACYJNYCH. Art. 358 [1] § 2 Kodeksu cywilnego, strony mogą zastrzec w umowie, że wysokość świadczenia pieniężnego zostanie ustalona według innego niż pieniądz miernika wartości. Stosownie do doktryny prawa cywilnego klauzule waloryzacyjne mogą być oparte na różnego rodzaju miernikach wartości: złoto, waluty obce, określone grupy dóbr konsumpcyjnych, określone grupy materiałów. ZAMAWIAJĄCY W UMOWIE W SPRAWIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO MOŻE WIĘC PRZEWIDZIEĆ KLAUZULE WALORYZACYJNE. Dopuszczalność stosowania klauzul waloryzacyjnych w umowach w sprawie udzielenia zamówienia publicznego potwierdził SN w wyroku z dnia 7 października 2004 r. (sygn. akt IV CK 75/04). Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Warunki zamieszczenia klauzuli waloryzacyjnej w projekcie umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego Art. 36 ust. 1 pkt 15 Pzp, specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawiera m.in. istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego. KLAUZULA WALORYZACYJNA = ISTOTNE POSTANOWIENIE DLA STRON UMOWY = KONIECZNOŚĆ PRZEWIDZENIA JEJ ZASTOSOWANIA W SIWZ. Klauzule waloryzacyjne muszą zawierać ściśle określony, obiektywny miernik wartości, który będzie podstawą zmiany cen. Nie jest dopuszczalne wprowadzenie do umowy o zamówienie publiczne zapisu „otwartego”, umożliwiającego zmianę ceny na zasadach określonych jednostronnie przez wykonawcę lub zamawiającego. Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy na podstawie klauzuli waloryzacyjnej W takiej sytuacji nie ma miejsca zmiana umowy. Nie znajduje więc zastosowania przepis art. 144 Pzp, który dopuszcza zmianę umowy, gdy jest to korzystne dla zamawiającego albo jest to konieczne z powodu okoliczności, których wcześniej nie można było przewidzieć. WALORYZACJA WYNAGRODZENIA NASTĘPUJE ZGODNIE Z MECHANIZMEM PRZEWIDZIANYM W KLAUZULI WALORYZACYJNEJ ZAMIESZCZONEJ W UMOWIE W SPRAWIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO. Wysokość wynagrodzenie wykonawcy oblicza się przy zastosowaniu przewidzianego w klauzuli waloryzacyjnej miernika wartości (jeżeli zaszły odpowiednie okoliczności). Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy w przypadku, gdy umowa nie zawiera klauzul waloryzacyjnych W takiej sytuacji ma miejsce zmiana umowy w zakresie zmiany wynagrodzenia wykonawcy. Znajduje więc zastosowania przepis art. 144 Pzp. Waloryzacji musi być konieczna z powodu okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy. WALORYZACJA SĄDOWA - Art. 357[1] Kodeksu cywilnego, jeżeli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków spełnienie świadczenia … groziłoby jednej ze stron rażącą stratą, czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy, sąd może … Aby uniknąć postępowania sądowego strony mogą zmienić umowę w drodze jej aneksowania. Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Dopuszczalność zmiany umowy z uwagi na nadzwyczajną zmianę okoliczności Dotyczy wyłącznie umów, w przypadku których w momencie ich zawarcia niemożliwa do przewidzenia była okoliczność powodująca konieczność waloryzacji wynagrodzenia; Gdy istnieje obiektywna konieczność wprowadzenia zmian, np. gdy spełnienie świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą stratą w rozumieniu art. 357[1] Kodeksu cywilnego. Wysokość ewentualnego podwyższenia wynagrodzenia wykonawcy powinna być określona w wyniku rozważenia w okolicznościach konkretnej sprawy zgodnie z zasadami współżycia społecznego interesów zamawiającego i wykonawcy. Wydaje się, iż może służyć wyłącznie usunięciu rażącej straty wykonawcy i nie może służyć do zdjęcia z wykonawcy ryzyka związanego z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Przykłady okoliczności, które mogą stanowić – konieczne jest rozważenie konkretnego przypadku – nadzwyczajną zmianę okoliczności Zmiana stawki podatku VAT; Zmiana stawki minimalnego wynagrodzenia za pracę; Nadzwyczajna zmiana cen materiałów budowlanych; Nadzwyczajna zmiana kosztów wynagrodzenia pracowników budowlanych; Nadzwyczajna zmiana cen paliw. Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Lista nierzetelnych wykonawców Aktualnie art. 24 ust. 1 pkt 1stanowi, iż „ Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy w ciągu ostatnich 3 lat przed wszczęciem postępowania wyrządzili szkodę nie wykonując lub wykonując je nienależycie, a szkoda ta nie została dobrowolnie naprawiona do dnia wszczęcia postępowania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które wykonawca nie ponosi odpowiedzialności”; Po nowelizacji Pzp zamawiający będzie wykluczał „wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu wydanym w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania”; Zamawiający niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia będzie przekazywał jego odpis Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych; Prezes Urzędu będzie prowadził, ogłaszał i aktualizował na stronie internetowej Urzędu wykaz wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Dziękuję za uwagę Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa