Technologie zarządzania wiedzą. 2006-11-19Technologie zarządzania wiedzą2 Tendencje w biznesie Źródło: Gladstone, B., From Know-How to Knowledge – The.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Platformy e-learningowe Krzysztof Andrelczyk IS, WIMiIP, III rok
Advertisements

Inteligentne Systemy Informacyjne
Własność intelektualna w teorii i praktyce bibliotek cyfrowych
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
przetwarzaniu informacji
Jarosław Sokolnicki Zbigniew Szcześniewski Microsoft
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Technologie zarządzania wiedzą Technologie zarządzania wiedzą2 Tendencje w biznesie Źródło: Gladstone, B., From Know-How to Knowledge – The.
Technologie wspierające zarządzanie wiedzą
Technologie wspierające
Technologie wspierające zarządzanie wiedzą
11 RDF Wertykalne zastosowania XML-a. 22 RDF - Wprowadzenie Problemy Sieć jest nieczytelna dla programów komputerowych. Sieć zawiera zbyt wiele informacji.
Technologie zarządzania wiedzą
Modelowanie wiedzy.
Technologie zarządzania wiedzą
11 Systemy zarządzania dokumentami. 22 Statystyka 90% zasobów informacyjnych firm jest przechowywanych w dokumentach a nie w bazach danych (Delloite &
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Wykład 2: Systemy klasy C.A.T. (Computer-Aided Translation)
Inteligentne Systemy Informacyjne
mgr inż. Adam Łukasz Kaczmarek Katedra Inżynierii Wiedzy, WETI PG
Życiorys mgr inż. Julian Szymański Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na wydziale.
Resource Description Framework
Systemy zarządzania treścią CMS
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Jak zostać ekspertem Komisji Europejskiej? Experts Management Module for FP6 Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
1. Wprowadzenie 2. Wybrane funkcjonalności serwisu 3. Strategie na przyszłość 4. Oferta inwestycyjna.
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
INTERNET JAKO OCEAN INFORMACJI
Dropbox.
Twoje narzędzie do pracy grupowej
Dominik Matuzewicz Bogdan Grabczyk Monster Worldwide Polska
Mapy jako sposób prezentacji pomysłów, informacji i wiedzy
Systemy zarządzania treścią Wykład 1
Budowanie elementów e-społeczeństwa z wykorzystaniem e-learning w organizowaniu Internetowej Giełdy Pracy dr inż. Zbigniew Lis dr.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
OCENIANIE PREDYSPOZYCJI DO NAUKI PRZEZ INTERNET
Softeris Portal System CMS. System CMS System Zarządzania Treścią umożliwiający łatwe tworzenie elastycznych stron internetowych oraz portali intranetowych.
Młoda, atrakcyjna, niezbadana chętnie da się poznać…
Marcin Fojucik, Jan Gorzycki
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
Business Integration Knowledge System
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Sieciowe Systemy Operacyjne
OfficeObjects® Portal
XML – eXtensible Markup Language
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Wybrane zagadnienia relacyjnych baz danych
Model inteligentnego agenta wspomagającego decyzje zakupu komputerów.
1 Każdy obiekt jest scharakteryzowany poprzez: tożsamość – daje się jednoznacznie wyróżnić; stan; zachowanie. W analizie obiektowej podstawową strukturą
1. Współczesne generacje technologii
Urządzenia 1 mld smartfonów do 2016 r., 350 mln z nich jest używanych w pracy Ludzie 82 % populacji online korzysta z sieci społecznościowych Chmura.
Zasoby Internetowe Oxford University Press Niniejsza prezentacja podaje krótki opis Oxford Index. Mówi: czym jest Oxford Index jak może Ci pomóc jak.
Jednym z podstawowych celów tworzenia sieci komputerowych jest współdzielenie zasobów, takich jak pliki lub drukarki. Każdy z takich zasobów musi być udostępniony,
XML i nowoczesne technologie zarządzania treścią Wykład monograficzny Semestr zimowy 2008/09 Szymon ZiołoPatryk Czarnik
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Modelowanie Kognitywne
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Ukryty Internet (Web).
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Systemy zarządzania przepływem pracy i systemy zarządzania procesami biznesowymi Karolina Muszyńska.
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Bibliografia Śląska jako element regionalnego klastra informacyjnego Agnieszka Magiera Biblioteka Śląska.
Hipertekst HTML WWW.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
między starymi a nowymi czasami
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Zapis prezentacji:

Technologie zarządzania wiedzą

Technologie zarządzania wiedzą2 Tendencje w biznesie Źródło: Gladstone, B., From Know-How to Knowledge – The Essential Guide to Understanding and Implementing Knowledge Management (za: Brdulak, J., Zarządzanie wiedzą – co to jest i po co to jest?, materiały dydaktyczne do przedmiotu Zarządzanie Wiedzą, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)

Technologie zarządzania wiedzą3 Modne hasło: zarządzanie wiedzą Wiedza – najcenniejszy zasób w organizacji. Zarządzanie wiedzą: –powstawanie wiedzy, –przesyłanie wiedzy (dzielenie się wiedzą), –wykorzystanie wiedzy. Robotnicy wiedzy (knowledge workers).

Technologie zarządzania wiedzą4 Wiedza dostępna i ukryta Wiedza dostępna (explicit, focal knowledge): –wiedza, którą udało się przedstawić za pomocą słów, liczb, znaków, symboli, przez co stała się usystematyzowana i łatwa do przekazania. Wiedza ukryta (tacit knowledge): –wiedza, z której istnienia zdajemy sobie sprawę, i którą wykorzystujemy w codziennym życiu, ale nie potrafimy do końca wyjaśnić jej istoty, przez co jej formalizacja i przekazanie innym jest bardzo trudne. Źródło: Brdulak, J., Zarządzanie wiedzą – co to jest i po co to jest?, materiały dydaktyczne do przedmiotu Zarządzanie Wiedzą, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Technologie zarządzania wiedzą5 Wiedza a kultura organizacyjna Psychologiczne bariery przepływu wiedzy: –dzieląc się wiedzą oddajesz część swojej władzy, –gromadzisz wiedzę – masz władzę – budujesz swój autorytet, –korzystając z cudzej wiedzy przyznajesz, że jesteś niekompetentny, –gdy pożyczam czyjąś wiedzę, muszę samemu sobie przyznać, że potrzebuję pomocy, muszę okazać swoją słabość. Motywowanie do dzielenia się wiedzą: –ocenianie pracowników, –udział w efektach wykorzystania wiedzy, –tworzenie warunków do wymiany wiedzy: czas i miejsce, technologia. Na podstawie: Fazlagić, A., Jak motywować do dzielenia się wiedzą,

Technologie zarządzania wiedzą6 Rozwiązania technologiczne System plików (na dysku sieciowym). System zarządzania dokumentami/treścią: –metainformacje, workflow, wersje, uprawnienia,..., –Intranet – zarządzanie i publikowanie treści w jednym. Portal korporacyjny: –każdy jest zarówno czytelnikiem, jak i autorem, –udostępnianie zintegrowanej informacji z: systemów biznesowych organizacji, Internetu; –jednokrotna autoryzacja dostępu do wszystkich zasobów, –personalizacja. Czy to jest zarządzanie wiedzą?

Technologie zarządzania wiedzą7 Czym tak na prawdę jest wiedza? To więcej niż: –informacja, –tekst, –dokument. To sieć –powiązań, –relacji, –skojarzeń między –informacjami, –doświadczeniami, –spostrzeżeniami. Tymczasem: –systemy zarządzania dokumentami, –systemy zarządzania treścią, –portale korporacyjne operują na dokumentach!

Technologie zarządzania wiedzą8 Wiedza a technologia Modelowanie wiedzy: –ontologia – schemat modelowanej dziedziny: typy pojęć, typy relacji między pojęciami, –mapa wiedzy: abstrakcyjne pojęcia, powiązania między pojęciami, dokumenty przyczepione do pojęć. System zarządzania wiedzą: –budowanie ontologii, –budowanie, rozwijanie mapy wiedzy, –nawigacja po mapie wiedzy.

Technologie zarządzania wiedzą9 Ontologia Ontologia – dział filozofii zajmujący się ogólną teorią bytu, charakterem i strukturą rzeczywistości. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych Władysława Kopalińskiego, Ontologia stanowi wspólną reprezentację pewnej dziedziny działalności ludzkiej, która może być wykorzystana jako platforma porozumienia pozwalająca na spójne podejście do rozwiązywania problemów w tej dziedzinie. Ontologia obejmuje pewną wizję świata ograniczoną do danej dziedziny. Taka wizja zazwyczaj jest wyrażana jako zbiór pojęć, definicji tych pojęć oraz ich wzajemnych powiązań. Taką reprezentację dziedziny nazywamy często jej konceptualizacją Źródło: Uschold, M., Artificial Intelligence Application Institute, University of Edinburgh Za: Staniszkis, W., Architektura systemów zarządzania wiedzą, Rodan Systems S.A.

Technologie zarządzania wiedzą10 Mapa wiedzy – przykład śledź solony śledź ryba danie rybne śledź świeży natka pietruszki suszona pietruszka główny składnik rodzaj przygotowywany z śledzie w śmietanie śledzie w oliwie podobny do grupa składnik można zastąpić

Technologie zarządzania wiedzą11 Ontologia – przykład Typy pojęć: –przepis, –grupa przepisów, –składnik. Relacje: –składnik wchodzi w skład przepisu, –składnik jest głównym składnikiem przepisu, –składnik jest rodzaju składnik, –składnik jest przygotowywany ze składnika, –składnik można zastąpić składnikiem, –przepis należy do grupy przepisów, –przepis jest podobny do przepisu

Technologie zarządzania wiedzą12 Wiedza operacyjna a wiedza abstrakcyjna Wiedza operacyjna: –opisuje konkretne instancje obiektów i ich własności, np.: klienta Jana Kowalskiego, polisę nr /2002; –często się zmienia, –ma charakter relacji bazodanowych. Wiedza abstrakcyjna: –opisuje własności abstrakcyjnych bytów (klas obiektów), np: zakres ubezpieczenia terminowego na życie; –nie zmienia się w wyniku działalności operacyjnej, –ma charakter luźnej sieci powiązań.

Technologie zarządzania wiedzą13 Korzenie: sztuczna inteligencja Sztuczna inteligencja: –nauka o mechanizmach racjonalnego działania oraz budowaniu algorytmów stosujących te mechanizmy, –intensywnie rozwijana w latach 70-tych. Obszary zainteresowań: –przetwarzanie języka naturalnego, –reprezentacja wiedzy, –automatyczne wnioskowanie, –uczenie maszynowe. –systemy eksperckie. Sztuczna inteligencja a zarządzanie wiedzą: –to człowiek, a nie maszyna, wykorzystuje wiedzę, –problemem jest efektywny dostęp do zgromadzonej wiedzy.

Technologie zarządzania wiedzą14 Mapa wiedzy a dokumenty Wiedza zawarta w: –pojęciach i powiązaniach w mapie wiedzy, –treści dokumentów. Szekspir – biografia Hamlet by W. Shakespeare Szekspi r Hamlet napisał autor dzieło biografiatreśćzdjęcie Poeta Warstwa dokumentów Warstwa pojęć

Technologie zarządzania wiedzą15 Mapy wiedzy – technologia Kodowanie map wiedzy: –RDF – Resource Description Framework, –Topic Maps. Języki zapytań o zawartość mapy wiedzy: –RDQL – Resource Description Query Language, –TMQL – Topic Map Query Language. Budowanie ontologii: –OWL Web Ontology Language. Automatyczne wnioskowanie (tworzenie nowych powiązań) na podstawie zawartości mapy wiedzy i określonych reguł wnioskowania.

Technologie zarządzania wiedzą16 Jak dotrzeć do wiedzy zawartej w dokumentach? Znajdowanie właściwych dokumentów: –nawigacja po mapie wiedzy, –wyszukiwanie pełnotekstowe: często wystarczy odnaleźć rozwiązanie podobne, na czym polega podobieństwo? jak je wyrazić? Wyszukując w treści dokumentów, powinniśmy uwzględnić: –wiedzę zakodowaną w mapie wiedzy o zależnościach między pojęciami, –wiedzę ukrytą. Rozwiązanie: –wyszukiwanie wsparte modelem wiedzy.

Technologie zarządzania wiedzą17 Wyszukiwanie a wiedza Wyszukiwanie wsparte modelem wiedzy: –konfrontuje zapytanie z modelem wiedzy, –znajduje dokumenty semantycznie odpowiadające zapytaniu. baza wiedzy wiedza dane i dokumenty zapytanie inteligentne odpowiedzi

Technologie zarządzania wiedzą18 Model wiedzy – przykład Typ: składnik. Wartości i podobieństwa: śledź śledź świeży śledź solony natka pietruszki suszona pietruszka koperek śledź śledź świeży śledź solony natka pietruszki suszona pietruszka koperek00020

Technologie zarządzania wiedzą19 Model wiedzy – przykład Typ: kaloryczność Funkcja podobieństwa: szukana wartość 100%

Technologie zarządzania wiedzą20 Semantic Web The Semantic Web will bring structure to the meaningful content of Web pages, creating an environment where software agents roaming from page to page can readily carry out sophisticated tasks for users. Tim Berners-Lee, Scientific American, May 2001 Internetowa infrastruktura publikacji danych: –neutralna (niezależna od aplikacji), –umożliwiająca przetwarzanie informacji przez programy w celu: automatyzacji, agregacji, wielokrotnego użycia. To jest ciągle wizja: –zdania nie oznaczają faktów, –potrzebna jest kodyfikacja wiedzy codziennej, –pojawiają się problemy związane z etyką oraz bezpieczeństwem. Pojawiają się pierwsze technologie.

Technologie zarządzania wiedzą21 Gdzie szukać dalej eGov.pl – Forum Nowoczesnej Administracji Publicznej Opracowania Zarządzanie wiedzą Fazlagić, A., publikacje n/t zarządzania wiedzą e-Mentor – czasopismo internetowe Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie e-mentor.edu.pl/archiwum.php?id_kategorii=2 Gotcha! – On target for the needs of the knowledge management community

Technologie zarządzania wiedzą22 Gdzie szukać dalej Bray. T., What Is RDF? topicmap.com – Hand-crafted Machine-generated Knowledge Interchange Learn more about Topic Maps Berners-Lee, T., Lassila, O., Hendler, J., Semantic Web Scientific American, May modul4/rawdata/Article.html