Systemy zarządzania treścią Część 3

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwiązania w technologii MOSS 2007
Advertisements

STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Gambit Centrum Oprogramowania i Szkoleń Sp. z o.o Kraków, al.Pokoju 29B/ Autoryzowany dystrybutor Thomson-Reuters.
1. Geneza projektu 2. Założenia i cele projektu 3. Harmonogram projektu 4. Produkty projektu 5. Założenia techniczne i wydajnościowe 6. Wizja systemu 7.
Rdzenne rozszerzenia Joomla!
Tworzenie portali z wykorzystaniem technologii Sun Java Enterprise Systems Joanna Kosińska
SYSTEM KANCELARYJNY.
Rejestr Spraw Sądowych
Rodzaje dokumentów biurowych
Jarosław Sokolnicki Zbigniew Szcześniewski Microsoft
Platformy na żądanie (ASP) element wdrożenia rozwiązania e-learning
Platforma A2A PA2A.
Systemy zarządzania treścią Część 2 27 listopada 2003.
Systemy zarządzania treścią Część Systemy zarządzania treścią – część 22 System uniwersalny Konfiguracja: –typów dokumentów: SGML/XML: każdy.
Systemy zarządzania treścią Część 3
Systemy zarządzania dokumentami Część 2
Systemy zarządzania treścią Część Systemy zarządzania treścią – część 22 Zarządzanie treścią w wydawnictwie Treść – podstawowy produkt biznesowy.
Systemy zarządzania treścią Część 3
Systemy zarządzania treścią (Część 3). Elektroniczna wymiana danych
Systemy zarządzania treścią Część 2
11 SGML/XML w zarządzaniu dokumentami. Publikowanie treści.
11 Systemy zarządzania dokumentami. 22 Statystyka 90% zasobów informacyjnych firm jest przechowywanych w dokumentach a nie w bazach danych (Delloite &
Systemy zarządzania dokumentami
Content Management System
Dokumentowanie wymagań w języku XML
Systemy zarządzania treścią CMS
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
JOOMLA – nowoczesny system portalowy open source
SYSTEMY KANCELARYJNE.
copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved.
Projekt z Baz Danych II Łukasz Wiatrak Marta Kowalczyk Krzysztof Cywicki.
Plan wdrażania systemu e-Obiegu MunSol
Plan prezentacji Informacje wprowadzające
Systemy zarządzania treścią Wykład 1
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
DMS TimeFrame Software. Co to jest DMS? System zarządzania dokumentami Składowanie Specyfikowanie Indeksowanie Kontrola zawartości Kontrola dostępu Kontrola.
Informatyzacja Urzędu – Obowiązki Prawne
Softeris Portal System CMS. System CMS System Zarządzania Treścią umożliwiający łatwe tworzenie elastycznych stron internetowych oraz portali intranetowych.
Digitalizacja obiektów muzealnych
Systemy Kancelaryjne ..
Mariusz Kasperkiewicz
Nowa, elektroniczna instrukcja kancelaryjna.
Systemy zarządzania treścią Content Management System
STAĆ CIĘ NA INNOWACJE System CRM w Focus Telecom Polska - cechy i funkcjonalność usługi Autor: Tomasz Paprocki.
Spotkanie informacyjne
Rozwój portalu PUE – integracja z ePUAP
GEO-INFO 6 System Informacji Przestrzennej
Zgłaszanie prac geodezyjnych
ETAPY WDROŻENIE SYSTEMU ELEKTRONICZNEGO ZARZĄDZANIA DOKUMENTACJĄ
HARMONOGRAM WDRAŻANIA APLIKACJI MUNSOL W GMINIE KRAPKOWICE
Prezentacja oferty przedsiębiorcy. Doradztwo dziennikarskie ● doradzanie w tematyce dziennikarstwa prasowego i tworzenie tekstów prasowych na zlecenie,
Zadania Architekta Zespół Architekta.
Rodzaje dokumentów biurowych
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Obieg dokumentów w instytucji publicznej o akademickim rodowodzie Mariusz Mysiakowski Warszawski Uniwersytet Medyczny.
Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia. Stan obecny Przegląd witryn urzędów Różnorodność i standaryzacja.
Zasady gromadzenia i przechowywania dokumentacji projektów realizowanych przez Urząd Miasta Poznania Agnieszka Górczewska Oddział Programów i Funduszy.
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu wspomagania pracy Referatu Reprografii Promotor: mgr inż. Dariusz OlczykWykonała: Katarzyna Ściwiarska.
Informacje o produktach i wdrożeniach System EZD TiMSI eBiuro.
Prezentacja oferty przedsiębiorcy
Instrukcja kancelaryjna – jej znaczenie i zasady opracowania
Podstawowe definicje związane z archiwizacją dokumentacji
ZASADY POSTĘPOWANIA Z DOKUMENTAMI W POLITECHNICE GDAŃSKIEJ
Rodzaje systemów kancelaryjnych
Prezentacja systemu eDokumenty
Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
Łączenie pism w sprawy, pisma nie tworzące akt spraw
AudaPad / AudaShare AudaShare PRO (2.8)
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
Zapis prezentacji:

Systemy zarządzania treścią Część 3

Wolters Kluwer Publication Build Wspólny projekt czterech wydawnictw koncernu Wolters Kluwer. Założenia: system zarządzania dokumentami NIE zawiera systemu publikacyjnego, zarządzamy neutralną pulą zasobów, zasoby posiadają wartość dodaną (metainformacje, linki, itp.). Problem: jak odwzorować strukturę zarządzanych zasobów na strukturę publikacji? jak zbudować wiele publikacji z tych samych zasobów? jak zrobić to w sposób generyczny? 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Publication Build – schemat sigmalink Web Content Service function call PB API function call Web pages other CMS Rendition Service function call function call PB API Document for typesetting Publication template 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Publication Build – przykład szablonu <book> <title>Famous scientists</title> <cms:include-MIO id=”145”/> <for-each-object query=”get-objects-of-type(’scientist’)”> <section id=”this.id”> <insert-content/> <p>This scientist was influenced by:</p> <for-each-object query=”get-linked-objects(this,’influenced-by’)”> <reference id=”this.id”/> </for-each-object> <for-each-object query=”get-linked-objects(this,’author’)”> <subsection> <insert-content/> </subsection> </for-each-object> </section> </for-each-object> </book> 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Konfigurowanie produktów i generowanie dokumentacji Problem: produkt występuje w wielu wariantach, różniących się od siebie szczegółami, dokumentacja produktu powinna być dedykowana dla danego modelu, jak uniknąć tworzenia wielu podobnych wariantów dokumentacji? Analiza: dokumentacja każdego modelu ma identyczną strukturę, dokumentacja różnych modeli różni się treścią wybranych sekcji. Rozwiązanie: zdefiniować szablon dokumentacji, określający: strukturę (rozdziały, sekcje, ...), parametry wyboru konkretnej wersji sekcji; przygotować możliwe warianty każdej sekcji, określić parametry modelu i wygenerować dedykowaną dokumentację. 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Szablon dokumentacji – przykład 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Konfigurowanie produktu – przykład Category: Cars Requirement: transmission-type Requirement: engine-type Requirement: radio-type Product: Locano Transmission-type: standard, automatic Engine-type: V6, V8 Radio-type: standard, CD Player Templates: Owner Manual, Maintenance Manual Model: Locano L600A: Transmission-type: automatic Engine-type: V6 Radio-type: CD Player 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Rezultat: instrukcja obsługi Locano L600A Owner’s Manual Operating Instructions Driving Your Car Using Your CD Player-AM/FM Radio Maintenance Instructions Changing the Oil [create content] Type: Chapter Info type: maint-info Engine-type: V6 Washing Your Car 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Rodzaje i odmiany systemów zarządzania dokumentami Web Content Management Systems – zarządzanie zawartością witryny internetowej. Enterprise Content Management Systems – zarządzanie dokumentami biznesowymi organizacji. System obiegu dokumentów kancelaryjnych. System publikacyjny. Portal korporacyjny. System do pracy grupowej. Elektroniczne archiwum. 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Dwa podejścia do zarządzania dokumentami Podejście treścio-centryczne – zarządzanie treścią: wszystkie zasoby dostępne dla (uprawnionych) użytkowników, użytkownik decyduje, z których zasobów w danej chwili korzysta, typowy sposób dostępu: przeglądanie katalogów, wyszukiwanie. Podejście procesowe – obieg dokumentów: ściśle zdefiniowane role i kompetencje, użytkownik wykonuje zadania wskazane przez system, system zarządza przekazywaniem dokumentu (zadania) kolejnym osobom, typowy sposób dostępu: lista zadań do wykonania. Slajd prezentuje dwa skrajne, modelowe podejścia do zarządzania dokumentami. W rzeczywistości zwykle mamy do czynienia z kombinacją obu podejść, łączącą pewne elementy swobodnego dostępu do treści i obiegu dokumentów w ramach procesów. 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Dwa podejścia do zarządzania dokumentami dokumenty         procesy draft korekta akceptacja publikacja 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Web Content Management Zarządzanie: strukturą witryny (serwisami, kolekcjami stron, odnośnikami do innych stron), zawartością tekstową witryny (artykułami, stronami), wyglądem witryny (szablony stron). Modyfikacje zawartości witryny: edycja tekstów, proces przygotowania – korekty – akceptacji zmiany, grupowanie zmian w transakcje. 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Web Content Management Serwowanie zawartości witryny: dynamiczne, eksport do struktur statycznych (np. plików), podgląd przed opublikowaniem. Jednolity wygląd stron – szablony stron. Funkcje specjalizowane: wsparcie dla witryn wielojęzycznych i procesów tłumaczeń, planowanie czasu publikacji – automatyczna publikacja w zaplanowanym czasie, obsługa dostępu do treści płatnych. 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Przykłady Magnolia – open source content management system: środowisko autorskie i publiczne, edycja zmian, publikowanie zmian, szablony stron. Portal Rzeczpospolitej: grupowanie zmian w projektach, artykuły pobierane z archiwum. 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Obieg dokumentów kancelaryjnych Instrukcja kancelaryjna – szczegółowy opis obowiązujących procedur obiegu dokumentów. Proces obiegu dokumentów przychodzących: przyjęcie i rejestracja dokumentu w kancelarii ogólnej: skanowanie + OCR, przyjmowanie faksów; dekretacja: wskazanie jednostki organizacyjnej, wskazanie referenta odpowiedzialnego za załatwienie sprawy, dyspozycje co do sposobu załatwienia sprawy; zarejestrowanie sprawy, przyporządkowanie do istniejącej sprawy, klasyfikacja wg jednolitego rzeczowego wykazu akt (JRWA), archiwizacja: spisy zdawczo-odbiorcze. 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Obieg dokumentów kancelaryjnych Dokumenty wychodzące: przygotowanie pisma w jednostce organizacyjnej, wysyłka przez kancelarię ogólną, zarządzanie zwrotami korespondencji. Obieg korespondencji wewnętrznej. Prowadzenie rejestrów i ewidencji: dziennik korespondencji sekretariatu, spis spraw dla każdej końcowej pozycji JRWA, książka doręczeń, rejestry kancelaryjne dla rejestracji spraw jednorodnych i masowo napływających, centralne rejestry kancelaryjne urzędu (np. rejestr skarg i wniosków, rejestr aktów wewnętrznych, rejestr wydanych upoważnień). 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Przykłady Źródło: Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt – przykład Źródło: Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Archiwum Instrukcja archiwalna – szczegółowy opis procedur archiwizacji dokumentów. Archiwizacja dokumentów: przyjmowanie dokumentów – spisy zdawczo-odbiorcze. Klasyfikacja dokumentów archiwalnych – przykład systemu klasyfikacji: A – dokument o trwałej wartości archiwalnej, przeznaczony do przekazania do archiwum państwowego, B liczba – dokument mający czasowe znaczenie praktyczne, przechowywany w archiwum zakładowym określoną liczbę lat, BE liczba – dokument podlega ekspertyzie po upływie określonej liczby lat. Brakowanie dokumentów. Kontrolowane udostępnianie zasobów archiwalnych. 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Systemy obiegu dokumentów biznesowych Dokumenty wewnętrzne nie przeznaczone do publikacji, np.: zamówienia, wnioski o urlop, o miejsce postojowe, raporty, protokoły z wykonania prac, dokumentacja techniczna, opisy procedur wewnętrznych, ... Wewnętrzne procesy obiegu informacji w organizacji. System obiegu prac (workflow): dowolnie definiowane schematy procesów, dostęp poprzez listę zadań. Integracja z innymi systemami biznesowymi. 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Case study: Era DCO Przeglądy elementów sieci GSM: wykonywane regularnie przez firmy zewnętrzne, planowane przez biura regionalne PTC, dokumentowane przy pomocy protokołów. Zastosowanie systemu DCO – Document Collection Office: planowanie przeglądów przez biura regionalne, wypełnianie protokołów przez dostawców usług, sformalizowana wymiana dokumentów między PTC a dostawcami. 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Podstawowa funkcjonalność systemu DCO Zarządzanie procesami obiegu i przetwarzania dokumentów strukturalnych w organizacji. Procesy: sformalizowane w postaci szablonów procesów. Dokumenty: formularze o ściśle określonej strukturze. Organizacja: struktura organizacyjna, zarządzanie uprawnieniami i kompetencjami. 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Proces przeglądów w PTC Koordynator Dostawca Manager Dostawca Technik Przygotowanie listy stacji Planowanie dat przeglądów Informacja Wykonanie przeglądów Wypełnienie protokołu i załączników Akceptacja Akceptacja 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Portale korporacyjne, systemy do pracy grupowej zarządzanie treścią i publikowanie (na potrzeby wewnętrzne), dostęp do danych z różnych systemów biznesowych, modularna budowa stron (portlety), jednolity system autoryzacji (single sign-on) personalizacja. Praca grupowa: wspólne repozytorium dokumentów, wyodrębnione obszary (pokoje) robocze dla poszczególnych zespołów, fora dyskusyjne, wspólne kalendarze, integracja z pocztą elektroniczną. 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Narzędzia (wybór) Web Content Management: Magnolia (open source)  www.magnolia.info OpenCMS (open source)  www.opencms.org N/X (open source)  www.nxsystems.org RedDot CMS, RedDot Solutions  www.reddot.com OpenMarket  www.openmarket.com Platformy do tworzenia aplikacji internetowych: Cocoon  cocoon.apache.org Zope  www.zope.org 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Narzędzia (wybór) Enterprise Content Management: Platformy portalowe: Lotus Domino, IBM  www.lotus.com FileNet  www.filenet.com EMC2, Documentum  www.documentum.com LiveLink Enterprise Suite, OpenText  www.opentext.com Platformy portalowe: BEA WebLogic Portal  www.bea.com WebSphere Portal, IBM  www-306.ibm.com/software/genservers/portal Oracle Portal  www.oracle.com/appserver/portal_home.html 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3

Gdzie szukać dalej Jakubowski, R., Wiadomo o co chodzi Computerworld Polska, nr 33/636, 14 września 2004 JSR-170: Content Repository API for Java. Technology Specification www.jcp.org/en/jsr/detail?id=170 Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków miedzygminnych isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WDU19991121319 AIIM – The Enterprise Content Management Association www.aiim.org 2006-01-26 Systemy zarządzania treścią – część 3