LOKALNY SYSTEM POMOCY DZIECKU I RODZINIE w dzielnicy Gdańsk Stogi (1999 – 2009) Mężczyźni i kobiety wszystkich narodowości uznają, że ludzkość powinna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
Projekt systemowy „Człowiek najlepsza inwestycja – jako rozwój zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy” Projekt współfinansowany.
Mam skrzydła – lecę do pracy. Koszaliński program aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych pozostających bez zatrudnienia.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Żorach
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Krzysztof Durnaś Szkoła Podstawowa nr 35 w Łodzi
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
Instytucje wspierające proces wychowawczy nauczyciela wychowawcy ośrodka wychowawczego Anna Ozga.
Zadania Świetlicy Profilaktyczno – Wychowawczej w zakresie pomocy dzieciom z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi.
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW EFS W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Promocja Integracji Społecznej na terenie miasta Człuchowa Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego – nowa jakość, nowe szanse.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Krakowskie doświadczenia wdrażania procedury Niebieskie Karty i organizacji pracy Zespołu Interdyscyplinarnego K.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Gdańskie Stowarzyszenie Pedagogów Praktyków M. Bemben Dyrektor PPP nr 6 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Spotkanie informacyjne. Młodzi i Samodzielni – Program na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
ASYSTENTURA RODZINY.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Konferencja podsumowująca Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Seminarium „Pomorskie Gminy Rodzinne
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

LOKALNY SYSTEM POMOCY DZIECKU I RODZINIE w dzielnicy Gdańsk Stogi (1999 – 2009) Mężczyźni i kobiety wszystkich narodowości uznają, że ludzkość powinna dać dziecku wszystko, co posiada najlepszego... Deklaracja Genewska Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt kontynuowany jest przez Gdańskie Stowarzyszenie Pedagogów Praktyków *** w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym *** W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet Rozwój dialogu obywatelskiego

CEL GŁÓWNY: Poprawa sytuacji życiowej dzieci i ich rodzin w dzielnicy Gdańsk Stogi CELE OPERACYJNE: 1.animowanie działań lokalnych prowadzących do stworzenia systemu pomocy dziecku i rodzinie bazującego na współpracy wszystkich instytucji pomocowych działających w DZIELNICY 2.koordynowanie interdyscyplinarnej współpracy 3.specjalistyczne poradnictwo i doradztwo – PIK 4.długofalowa profilaktyka i terapia

KLUCZOWE ELEMENTY lokalnego systemu pomocy… 1.Zespół Interdyscyplinarny, złożony z przedstawicieli lokalnych instytucji pracujących na rzecz dzieci i ich rodzin w dzielnicy. 2.PIK – Punkt Informacyjno-Konsultacyjny interdyscyplinarna pomoc doradcza – dyżury konsultacyjne członków Zespołu Interdyscyplinarnego 1 2

Zespół Interdyscyplinarny przedstawiciele lokalnych instytucji pracujących na rzecz dziecka i rodziny. Członkowie Zespołu - zawodowo powiązani z lokalnym środowiskiem i partnerami, mogą szybciej zidentyfikować problem klienta oraz mają wystarczające kompetencje do podjęcia interwencji. 1

Metoda Zespołu Interdyscyplinarnego Komplementarne przyjrzenie się rodzinie / sytuacji przez wielu specjalistów daje pełniejszy i trafniejszy obraz problemów i mocnych stron rodziny / sytuacji: 1.Umożliwia skonstruowanie skoordynowanego planu pomocy, w którym działania różnych specjalistów nie będą się powielać, ani wykluczać 2.Przepływ informacji między różnymi służbami jest pełniejszy i szybszy. Dodatkowe atuty: podopieczni mają mniejszą możliwość manipulowania osobami zaangażowanymi w ich problemy zespołowe planowanie działań odciąża członków zespołu od jednostkowej odpowiedzialności moralnej za podejmowane decyzje.

SPOTKANIA ZESPOŁU bazą tworzenia systemowych działań Podczas nich wspólnie podejmuje się decyzje dotyczące indywidualnych strategii pomocy... …. Strategia pomocy jest dziełem Zespołu, który indywidualizuje ją do potrzeb konkretnej osoby i jej rodziny.... Spotkania Zespołu odbywają się jeden raz w miesiącu po dwie godziny. Ich celem jest wypracowanie diagnozy potrzeb i strategii pomocy oraz ich wspólna realizacja.

Do współpracy zaproszono przedstawicieli: - Szkół, - Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, - Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, - Służby Zdrowia, - Policji, - Kuratorów Sądowych, - Straży Miejskiej. W DZIELNICY GDAŃSK STOGI Dokonano analizy zasobów: instytucji, organizacji, osób, działających w środowisku lokalnym na rzecz dzieci, ich rodzin oraz innych mieszkańców.

ZESPÓŁ INTRDYSCYPLINARNY TWORZY 19 osób, w tym: 1.dyrektorzy, pedagodzy szkolni, psycholog, pedagodzy terapeuci szkół: - Gimnazjum nr 11 - Szkoły Podstawowej nr 11 2.dyrektor / psycholog i doradca zawodowy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 6 3.koordynator i pracownicy socjalni Zespołu Pracy Socjalnej nr 2 Filii nr V Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej 4.kuratorzy zawodowi Sądu Rejonowego Gdańsk Południe 5.kierownik Referatu Profilaktyki Straży Miejskiej 6.Funkcjonariusz Komisariatu Policji nr VII

Gdy wiedzieliśmy już KTO? Gdy ustaliliśmy cel naszej pracy - uznaliśmy, że kolejnym krokiem jest szkolenie członków zespołu i ich integracja. - wzbogacaliśmy wiedzę i warsztat metodologii współpracy - poznawaliśmy specyfikę działania i kompetencje poszczególnych instytucji - w ramach integracji uczyliśmy się… Gdy wiedzieliśmy już KTO? Gdy ustaliliśmy cel naszej pracy - uznaliśmy, że kolejnym krokiem jest szkolenie członków zespołu i ich integracja. W ramach szkolenia: - wzbogacaliśmy wiedzę i warsztat metodologii współpracy - poznawaliśmy specyfikę działania i kompetencje poszczególnych instytucji - w ramach integracji uczyliśmy się…

wzajemnego szacunku i sympatii

Gdy staliśmy się Zespołem specjalistów i przyjaciół nadszedł czas na systematyczną pracę Gdy staliśmy się Zespołem specjalistów i przyjaciół nadszedł czas na systematyczną pracę Schemat pracy Zespołu 1. Wymiana posiadanych informacji..

2.Stawianie hipotezy – nazywanie problemu. 3.Podział zadań i określenie czasu realizacji - systematyczna współpraca, wymiana informacji. 4.Weryfikacja hipotezy oraz podjęcie działań na rzecz dziecka (terapia, świetlica, dożywianie, specjalistyczna diagnoza itp.) oraz rodziny (Szkoła dla Rodziców, wsparcie wychowawcze, materialne, specjalistyczne leczenie, wgląd sądu w sytuację rodziny itp.)

2 PIK Punkt Informacyjno- Konsultacyjny interdyscyplinarna pomoc doradcza 2-godzinne dyżury specjalistów – członków Zespołu Interdyscyplinarnego, jeden raz na dwa tygodnie. Konsultanci wspomagający: doradca zawodowy Centrum Kształcenia Ustawicznego prawnik- adwokat/radca prawny psycholog Domu Pomocy Społecznej OSTOJA.

PIK: grudzień 2008 – czerwiec 2009 = 24 tygodnie = Do PIK-u zgłosiło się 270 osób. Udzielono 394 porad, w tym wizyty powtarzające się: Łącznie dyżury w PIK-u pełni 17 konsultantów - Doradcy Zawodowi (2 osoby) - Dyrektorzy Szkół (2 osoby) - Funkcjonariusz Policji (1 osoba) - Kierownik Profilaktyki SM (1 osoba) - Kuratorzy Zawodowi SR (2 osoby) - Pedagodzy Terapeuci (2 osoby) - Pedagodzy Szkolni (2 osoby) - Pracownicy Socjalni (2 osoby) - Prawnik Adwokat (1 osoba) - Psycholodzy (2 osoby)

1.Stworzenie w dzielnicy wspólnej wizji pomocy dziecku i rodzinie opartej na ich zasobach. 2.Uniemożliwienie rodzicom manipulowania informacjami poprzez stałą współpracę i wymianę posiadanej wiedzy. Bieżące weryfikowanie informacji dostarczonych przez rodziców. 3.Unikanie dublowania tych samych działań przez różne instytucje czy osoby działające na rzecz rodziny. 4.Ciągłe podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z dzieckiem i rodziną. 5.Realna, zindywidualizowana pomoc dziecku i rodzinie dostępna na miejscu ale również wykorzystanie zasobów miasta w tym zakresie. EFEKTY WSPÓŁPRACY ZESPOŁU INTERDYCYPLINARNEGO

Angażowanie części wychowanków w pracę w wolontariacie lub Klubie Czystych Serc,

Dzielenie się doświadczeniem z dobrej praktyki z przedstawicielami instytucji spoza terenu naszego działania (organizacja seminariów i konferencji),

Stworzenie stałych więzi, które umożliwiają trwałość (10 lat) wspólnej pracy bez względu na ilość uzyskanych przez GSPP środków finansowych.

Dziękuję za uwagę