LOKALNY SYSTEM POMOCY DZIECKU I RODZINIE w dzielnicy Gdańsk Stogi (1999 – 2009) Mężczyźni i kobiety wszystkich narodowości uznają, że ludzkość powinna dać dziecku wszystko, co posiada najlepszego... Deklaracja Genewska Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt kontynuowany jest przez Gdańskie Stowarzyszenie Pedagogów Praktyków *** w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym *** W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet Rozwój dialogu obywatelskiego
CEL GŁÓWNY: Poprawa sytuacji życiowej dzieci i ich rodzin w dzielnicy Gdańsk Stogi CELE OPERACYJNE: 1.animowanie działań lokalnych prowadzących do stworzenia systemu pomocy dziecku i rodzinie bazującego na współpracy wszystkich instytucji pomocowych działających w DZIELNICY 2.koordynowanie interdyscyplinarnej współpracy 3.specjalistyczne poradnictwo i doradztwo – PIK 4.długofalowa profilaktyka i terapia
KLUCZOWE ELEMENTY lokalnego systemu pomocy… 1.Zespół Interdyscyplinarny, złożony z przedstawicieli lokalnych instytucji pracujących na rzecz dzieci i ich rodzin w dzielnicy. 2.PIK – Punkt Informacyjno-Konsultacyjny interdyscyplinarna pomoc doradcza – dyżury konsultacyjne członków Zespołu Interdyscyplinarnego 1 2
Zespół Interdyscyplinarny przedstawiciele lokalnych instytucji pracujących na rzecz dziecka i rodziny. Członkowie Zespołu - zawodowo powiązani z lokalnym środowiskiem i partnerami, mogą szybciej zidentyfikować problem klienta oraz mają wystarczające kompetencje do podjęcia interwencji. 1
Metoda Zespołu Interdyscyplinarnego Komplementarne przyjrzenie się rodzinie / sytuacji przez wielu specjalistów daje pełniejszy i trafniejszy obraz problemów i mocnych stron rodziny / sytuacji: 1.Umożliwia skonstruowanie skoordynowanego planu pomocy, w którym działania różnych specjalistów nie będą się powielać, ani wykluczać 2.Przepływ informacji między różnymi służbami jest pełniejszy i szybszy. Dodatkowe atuty: podopieczni mają mniejszą możliwość manipulowania osobami zaangażowanymi w ich problemy zespołowe planowanie działań odciąża członków zespołu od jednostkowej odpowiedzialności moralnej za podejmowane decyzje.
SPOTKANIA ZESPOŁU bazą tworzenia systemowych działań Podczas nich wspólnie podejmuje się decyzje dotyczące indywidualnych strategii pomocy... …. Strategia pomocy jest dziełem Zespołu, który indywidualizuje ją do potrzeb konkretnej osoby i jej rodziny.... Spotkania Zespołu odbywają się jeden raz w miesiącu po dwie godziny. Ich celem jest wypracowanie diagnozy potrzeb i strategii pomocy oraz ich wspólna realizacja.
Do współpracy zaproszono przedstawicieli: - Szkół, - Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, - Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, - Służby Zdrowia, - Policji, - Kuratorów Sądowych, - Straży Miejskiej. W DZIELNICY GDAŃSK STOGI Dokonano analizy zasobów: instytucji, organizacji, osób, działających w środowisku lokalnym na rzecz dzieci, ich rodzin oraz innych mieszkańców.
ZESPÓŁ INTRDYSCYPLINARNY TWORZY 19 osób, w tym: 1.dyrektorzy, pedagodzy szkolni, psycholog, pedagodzy terapeuci szkół: - Gimnazjum nr 11 - Szkoły Podstawowej nr 11 2.dyrektor / psycholog i doradca zawodowy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 6 3.koordynator i pracownicy socjalni Zespołu Pracy Socjalnej nr 2 Filii nr V Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej 4.kuratorzy zawodowi Sądu Rejonowego Gdańsk Południe 5.kierownik Referatu Profilaktyki Straży Miejskiej 6.Funkcjonariusz Komisariatu Policji nr VII
Gdy wiedzieliśmy już KTO? Gdy ustaliliśmy cel naszej pracy - uznaliśmy, że kolejnym krokiem jest szkolenie członków zespołu i ich integracja. - wzbogacaliśmy wiedzę i warsztat metodologii współpracy - poznawaliśmy specyfikę działania i kompetencje poszczególnych instytucji - w ramach integracji uczyliśmy się… Gdy wiedzieliśmy już KTO? Gdy ustaliliśmy cel naszej pracy - uznaliśmy, że kolejnym krokiem jest szkolenie członków zespołu i ich integracja. W ramach szkolenia: - wzbogacaliśmy wiedzę i warsztat metodologii współpracy - poznawaliśmy specyfikę działania i kompetencje poszczególnych instytucji - w ramach integracji uczyliśmy się…
wzajemnego szacunku i sympatii
Gdy staliśmy się Zespołem specjalistów i przyjaciół nadszedł czas na systematyczną pracę Gdy staliśmy się Zespołem specjalistów i przyjaciół nadszedł czas na systematyczną pracę Schemat pracy Zespołu 1. Wymiana posiadanych informacji..
2.Stawianie hipotezy – nazywanie problemu. 3.Podział zadań i określenie czasu realizacji - systematyczna współpraca, wymiana informacji. 4.Weryfikacja hipotezy oraz podjęcie działań na rzecz dziecka (terapia, świetlica, dożywianie, specjalistyczna diagnoza itp.) oraz rodziny (Szkoła dla Rodziców, wsparcie wychowawcze, materialne, specjalistyczne leczenie, wgląd sądu w sytuację rodziny itp.)
2 PIK Punkt Informacyjno- Konsultacyjny interdyscyplinarna pomoc doradcza 2-godzinne dyżury specjalistów – członków Zespołu Interdyscyplinarnego, jeden raz na dwa tygodnie. Konsultanci wspomagający: doradca zawodowy Centrum Kształcenia Ustawicznego prawnik- adwokat/radca prawny psycholog Domu Pomocy Społecznej OSTOJA.
PIK: grudzień 2008 – czerwiec 2009 = 24 tygodnie = Do PIK-u zgłosiło się 270 osób. Udzielono 394 porad, w tym wizyty powtarzające się: Łącznie dyżury w PIK-u pełni 17 konsultantów - Doradcy Zawodowi (2 osoby) - Dyrektorzy Szkół (2 osoby) - Funkcjonariusz Policji (1 osoba) - Kierownik Profilaktyki SM (1 osoba) - Kuratorzy Zawodowi SR (2 osoby) - Pedagodzy Terapeuci (2 osoby) - Pedagodzy Szkolni (2 osoby) - Pracownicy Socjalni (2 osoby) - Prawnik Adwokat (1 osoba) - Psycholodzy (2 osoby)
1.Stworzenie w dzielnicy wspólnej wizji pomocy dziecku i rodzinie opartej na ich zasobach. 2.Uniemożliwienie rodzicom manipulowania informacjami poprzez stałą współpracę i wymianę posiadanej wiedzy. Bieżące weryfikowanie informacji dostarczonych przez rodziców. 3.Unikanie dublowania tych samych działań przez różne instytucje czy osoby działające na rzecz rodziny. 4.Ciągłe podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z dzieckiem i rodziną. 5.Realna, zindywidualizowana pomoc dziecku i rodzinie dostępna na miejscu ale również wykorzystanie zasobów miasta w tym zakresie. EFEKTY WSPÓŁPRACY ZESPOŁU INTERDYCYPLINARNEGO
Angażowanie części wychowanków w pracę w wolontariacie lub Klubie Czystych Serc,
Dzielenie się doświadczeniem z dobrej praktyki z przedstawicielami instytucji spoza terenu naszego działania (organizacja seminariów i konferencji),
Stworzenie stałych więzi, które umożliwiają trwałość (10 lat) wspólnej pracy bez względu na ilość uzyskanych przez GSPP środków finansowych.
Dziękuję za uwagę