na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Budowanie współpracy w środowisku lokalnym na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Pracownia Wspomagania Rozwoju i Integracji Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
„Medyczne” podejście do niepełnosprawności Niepełnosprawność to indywidualny problem jednostki dziecko niepełnosprawne rodzina społeczeństwo Integracja społeczna Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. Nr 23, poz. 133) Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Założenia organizacyjno-merytoryczne realizowania WWRD Możliwie wcześnie Jak najbliżej dziecka i jego rodziny Bezpłatnie Interdyscyplinarnie Z uwzględnieniem form współpracy z rodziną Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
„Społeczne” podejście do niepełnosprawności Przyczyną niepełnosprawności są tworzone przez społeczeństwo bariery społeczne, ekonomiczne, prawne dziecko niepełnosprawne rodzina społeczeństwo integracja społeczna Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka Wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój społeczny, psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego, a także – pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program wczesnego wspomagania. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Aspekty rozwoju dziecka według Portera1 Wszystkie sfery rozwoju: poznawcza, językowa, ruchowa, społeczna i emocjonalna są ze sobą ściśle związane i wpływają na siebie wzajemnie, Zmieniające się potrzeby jednostki należy postrzegać w relacji z otoczeniem, Zachowanie dziecka i opiekuna jak również ich wzajemne relacje są modelowane przez otoczenie, Rozwój jednostki jest niepowtarzalny, dotyczy konkretnej osoby. 1. Porter L. (2002) Educating Young Children with Special Needs. London: Paul Chapman Publishing Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Dlatego Wczesne wspomaganie rozwoju powinno w równym stopniu skupiać się na dziecku, jego rodzinie i aktualnym otoczeniu. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Warunki skutecznej realizacji WWRD: Zjednoczenie wysiłków i współpracy różnych specjalistów z wielu dziedzin; Aktywne uczestnictwo rodziców i członków rodziny; Koordynacja działań różnych służb i ścisła współpraca; Opracowanie Indywidualnego Programu Wczesnego Wspomagania. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej RODZINA najbliższe: przedszkole, szkoła, poradnia psychologiczno- pedagogiczna i specjalistyczna placówki służby zdrowia, m.in. poradnie, placówki rehabilitacyjne… pomoc społeczna organizacje pozarządowe DZIECKO NIEPEŁNOSPRAWNE wizytatorzy Kuratorium Oświaty media lokalne terenowy oddział PFRON Jednostka Samorządu Terytorialnego Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej