na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
WOLONTARIAT, UMOCOWANIA PRAWNE. Wolontariat - bezpłatne, dobrowolne, świadome i bez wynagrodzenia wykonywanie świadczeń na rzecz uprawnionych organizacji.
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
INTEGRACJA W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 23 IM
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
NIE ZAMYKAJ OCZU – RAZEM PRZECIWKO KRZYWDZENIU DZIECI
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
1. Aktualne informacje 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka 3
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
psychologiczno –pedagogiczne
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
FORUM NAUCZYCIELI UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Budowanie współpracy w środowisku lokalnym na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Pracownia Wspomagania Rozwoju i Integracji Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

„Medyczne” podejście do niepełnosprawności Niepełnosprawność to indywidualny problem jednostki dziecko niepełnosprawne rodzina społeczeństwo Integracja społeczna Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. Nr 23, poz. 133) Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Założenia organizacyjno-merytoryczne realizowania WWRD Możliwie wcześnie Jak najbliżej dziecka i jego rodziny Bezpłatnie Interdyscyplinarnie Z uwzględnieniem form współpracy z rodziną Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

„Społeczne” podejście do niepełnosprawności Przyczyną niepełnosprawności są tworzone przez społeczeństwo bariery społeczne, ekonomiczne, prawne dziecko niepełnosprawne rodzina społeczeństwo integracja społeczna Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka Wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój społeczny, psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego, a także – pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program wczesnego wspomagania.  Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Aspekty rozwoju dziecka według Portera1 Wszystkie sfery rozwoju: poznawcza, językowa, ruchowa, społeczna i emocjonalna są ze sobą ściśle związane i wpływają na siebie wzajemnie, Zmieniające się potrzeby jednostki należy postrzegać w relacji z otoczeniem, Zachowanie dziecka i opiekuna jak również ich wzajemne relacje są modelowane przez otoczenie, Rozwój jednostki jest niepowtarzalny, dotyczy konkretnej osoby. 1. Porter L. (2002) Educating Young Children with Special Needs. London: Paul Chapman Publishing Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Dlatego Wczesne wspomaganie rozwoju powinno w równym stopniu skupiać się na dziecku, jego rodzinie i aktualnym otoczeniu. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Warunki skutecznej realizacji WWRD: Zjednoczenie wysiłków i współpracy różnych specjalistów z wielu dziedzin; Aktywne uczestnictwo rodziców i członków rodziny; Koordynacja działań różnych służb i ścisła współpraca; Opracowanie Indywidualnego Programu Wczesnego Wspomagania. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej RODZINA najbliższe: przedszkole, szkoła, poradnia psychologiczno- pedagogiczna i specjalistyczna placówki służby zdrowia, m.in. poradnie, placówki rehabilitacyjne… pomoc społeczna organizacje pozarządowe DZIECKO NIEPEŁNOSPRAWNE wizytatorzy Kuratorium Oświaty media lokalne terenowy oddział PFRON Jednostka Samorządu Terytorialnego Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej