Budujemy współpracę na Mazowszu – od organizacji do federacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Najważniejsze zmiany w Ustawie o pożytku publicznym
Advertisements

Organizacje pozarządowe
NIZIELSKI & BORYS C o n s u l t i n G
Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Mrągowo KONFERENCJA organizacji pozarządowych Jak organizować współpracę organizacji pozarządowych z samorządem? Arkadiusz Jachimowicz Elbląskie.
PROGRAMY WSPÓŁPRACY SAMORZĄDÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Centra Organizacji Pozarządowych
III Ogólnopolskie Forum Spółdzielczości Socjalnej Zadanie współfinansowane jest ze środków otrzymanych od Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach.
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
1 Budowanie silnej LGD Tadeusz Borek – FAPA Przemyśl października 2007.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Budujemy współpracę na Mazowszu – od organizacji do federacji Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Funkcjonowanie LGD w PPL+ oraz nowym okresie Halina Siemaszko.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Regionalny Program Operacyjny
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Młodzieżowa rada miasta jest to organ samorządu terytorialnego o charakterze konsultacyjnym. Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Brzeg Dolny, październik 2011 Wydział Współpracy z Organizacjami.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych Wrocław, 4 lipiec 2006.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Ustrój samorządu terytorialnego
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
Rady Działalności Pożytku Publicznego Poznań, 24 kwietnia 2015 r.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Miejskiej Słupsk z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok Urząd Miejski w Słupsku.
Dotychczasowe sukcesy przedstawicieli III sektora w programowaniu i monitorowaniu Funduszy UE na lata Patrycja Romaniuk Program Europejski Ogólnopolska.
„Stowarzyszenie ,czyli razem raźniej”
Współpraca Miasta Białegostoku z organizacjami pozarządowymi
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
INFO: fundacjaoputw.pl Konsultacje społeczne definicji „organizacja senioralna”
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
FORUM ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH 4 KWIETNIA 2016 WYBORY PRZEDSTWICIELI ORGANIZACJI DO MIELECKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO Wydział Spraw Społecznych.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
w województwie pomorskim
UST.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Konsultacje społeczne projektu
ZWIĄZKI ZAWODOWE 1.Tworzenie 2.Uprawnienia
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Wrocławska Rada Działalności Pożytku Publicznego
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Pozafinansowe formy współpracy:
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zapis prezentacji:

Budujemy współpracę na Mazowszu – od organizacji do federacji Formy współpracy NGO Budujemy współpracę na Mazowszu – od organizacji do federacji

Plan prezentacji Formy organizacyjne współpracy organizacji Główne cechy wyróżniające, stanowiące o charakterze współpracy Definicje najpopularniejszych form i przykłady Dokumenty regulujące współpracę

Formy współpracy NGO Koalicje Fora Grupy branżowe Partnerstwa projektowe Grupy robocze Związki Grupy partnerskie Federacje Komisje np. dialogu Komitety Społeczne rady Rady pożytku Lokalne grupy działania Partnerstwa lokalne

Główne cechy wyróżniające stanowiące o charakterze współpracy Działania nastawione głównie na do wewnątrz, na rzecz/do członków, wsparcie działania, doradztwo, edukacja, standaryzacja itp. Działania skierowane na zewnątrz, odziaływanie na otoczenie członków, władze, prawo, instytucje , rzecznictwo, lobbing, konsultacje itd. Działania skierowane na zewnątrz do ogółu organizacji spełniających ramy statutowe, ale nie będące członkami Działania skupiające się wokół konkretnej branży organizacji np. kultura, ekologia, edukacja, pomoc społeczna, rynek pracy, zdrowie itd. Działania skupiające się wokół jakiegoś problemu, idei, celu np. wykluczenie cyfrowe, otwarta edukacja, rozwój lokalny, realizacja konkretnego projektu Zasięg geograficzny, region, miasto, gmina, powiat, wieś Forma prawna np. związek organizacji, związek organizacji zrzeszających konkretne grupy osób, związek pracodawców, cywilnoprawne formy współpracy Forma działania współpracujących organizacji np. organizacje zajmujące się poradnictwem, organizacje prowadzące szkoły,

Koalicje Najczęściej powstają w konkretnym celu łączącym poszczególnych członków, którzy na co dzień realizują różne czasem rozbieżne działania Cel ten jest spójnikiem, wokół którego się organizują i współdziałają Zazwyczaj działania związane są z rzecznictwem i lobbingiem na rzecz realizacji tego celu Poza organizacjami w koalicjach uczestniczą czasem firmy oraz podmioty publiczne Najczęściej koalicje nie przyjmują osobowości prawnej i prowadzą działalność na podstawie umów, deklaracji i statutów (cywilnoprawne formy współpracy) Członkostwo w koalicji bywa obwarowane pewnymi warunkami, czasem wymaga rekomendacji innych członków Nastawione są raczej na zewnątrz

Koalicje przykłady Koalicja Cyfrowego Włączenia Generacji 50+ "Dojrz@łość w sieci" http://dojrzaloscwsieci.pl Koalicja otwartej edukacji http://koed.org.pl/ Koalicja dla zwierząt http://www.koalicja.org.pl/ Koalicja na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością http://www.koalicjaon.org.pl/

fora Forum >rynek miasta w starożytnym Rzymie< >miejsce publicznych wystąpień, spotkanie poświęcone omawianiu spraw z określonej dziedziny; też: grupa ludzi biorących udział w takim spotkaniu< >stowarzyszenie skupiające organizacje na zasadzie dużej autonomii organizacyjnej i odrębności poglądów< Z definicji ciała skupione wokół jakieś tematyki, która jest czymś wspólnym dla organizacji tworzących forum, przy jednoczesnym zachowaniu dużej autonomii poglądów oraz stanowisk w danej sprawie Działania forów nastawione są zazwyczaj do zewnątrz, lecz nie jest to reguła Fora są formą ucierania się poglądów i wypracowywania stanowisk, wymiany wiedzy i informacji Słowo „forum” jest często używane w nazwach organizacji, które nie spełniają jego definicji

Fora przykłady Forum Dostępnej Cyberprzestrzeni http://www.fdc.org.pl/ Forum Dialogu Społecznego http://ngo.um.warszawa.pl/forum-dialogu-spolecznego/zasady-dzialania Ogólnopolskie Forum Inicjatyw Pozarządowych http://www.ofip.org.pl/ Mazowieckie Forum Inicjatyw Pozarządowych http://www.mazowia.ngo.org.pl/mazofip.html

Federacje Termin wywodzi się z Grecji i oznaczał związek greckich Polis, federalizacja, proces łączenia się państw, narodów, organizacji w federacje. Najpopularniejsza instytucjonalna forma współpracy organizacji Głównym ograniczeniem pola działania federacji jest zazwyczaj zasięg geograficzny Najczęściej kierują działania do swoich członków i reprezentują ich interesy na zewnątrz, prowadzą również działania do organizacji na zewnątrz, ale w ograniczonym zakresie, Federacje kierują swoje działania w zależności od strategii i posiadanych środków Federacje zazwyczaj działają w ramach ustawy Prawo o stowarzyszeniach, jako związek stowarzyszeń

Federacje przykłady Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych http://ofop.eu Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych http://www.wrzos.org.pl/ Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA http://www.mazowia.org.pl Opolskie Forum Organizacji Socjalnych http://www.ofos.opole.pl

Grupy branżowe Powstają w ramach różnych form współpracy, w federacjach, w ramach ciał dialogu społecznego, jak grupy konsultacyjne, grupy wymiany wiedzy, fora współpracy i ustalania stanowisk Najczęściej spotykane branże to np. szeroko: pomoc społeczna, edukacja, ekologia, kultura, zdrowie i wąsko: np. ds. niepełnosprawności, nowych technologii, przeciwdziałania narkomanii, dziedzictwa ziemi kieleckiej Ich działania skupiają się na pracy nad celami, problemami, strategiami, konsultacjami dotyczącymi konkretnej branży . Ogromną wartością ich pracy jest wymiana informacji i wiedzy, nawiązywanie kontaktów i siła oddziaływania organizacji wyspecjalizowanych w konkretnej branży, która jest trudna do pominięcia przez władze

Rady pożytku publicznego Marszałek województwa na wspólny wniosek co najmniej 50 organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, prowadzących działalność na terenie województwa, może utworzyć Wojewódzką Radę Działalności Pożytku Publicznego, jako organ konsultacyjny i opiniodawczy, zwaną dalej „Radą Wojewódzką”. W powiecie lub w gminie może być utworzona odpowiednio Powiatowa lub Gminna Rada Działalności Pożytku Publicznego, jako organ konsultacyjny i opiniodawczy, zwana dalej odpowiednio „Radą Powiatową” lub „Radą Gminną”. Radę Powiatową lub Radę Gminną może utworzyć organ wykonawczy właściwej jednostki samorządu terytorialnego na wniosek organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, prowadzących działalność odpowiednio na terenie powiatu lub gminy.

Cele wojewódzkich rad pożytku wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w tym w zakresie programów współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3; wyrażanie opinii o projektach uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4; udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej a organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3; wyrażanie opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych; wyrażanie opinii o projekcie strategii rozwoju województwa.

Cele gminnych i powiatowych rad pożytku opiniowanie projektów strategii rozwoju odpowiednio powiatów lub gmin; opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 4, oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, w tym programów współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3; wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3; udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej a organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3; wyrażanie opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, oraz w sprawach rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych.

Dokumenty regulujące współpracę Cywilne formy współpracy Prawne formy współpracy Deklaracje współpracy podpisywane przez zainteresowane organizacje Regulaminy przyjmowane przez współpracujące organizacje Listy intencyjne Statuty Umowy wielostronne Statuty Ustawa Prawo stowarzyszeń Ustawa o pożytku publicznym i wolontariacie Programy współpracy Ustawa o organizacji pracodawców

Dziękuję za uwagę Bartosz Mioduszewski

Formy współpracy NGO Federacje, Mazowia Koalicje, koalicja ON Partnerstwa, projektowe Fora, FDC Komisje, np. dialogu Związki Rady, pożytku ds. np. alko Komitety, np. PO KL Lokalne grupy działania Partnerstwa lokalne Grupa partnerska