Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZEJŚCIE OD FILOZOFII PRZYRODY DO FILOZOFII MORALNEJ
Advertisements

Poznać, żeby zrozumieć Biblię
Prawa Dziecka Co to są prawa???
Co ważniejsze daty 325 r. - I Sobór Nicejski. Teodozjusz Wielki ogłosił chrześcijaństwo religią obowiązującą; (chrześcijaństwo stało się religią.
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Tradycja europejska stworzyła sześć wielkich teorii etycznych:
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Święty Maksymilian Kolbe
Skąd pochodzą zasady moralne?
Szczęście.
Nie lękajcie się, otwórzcie drzwi Chrystusowi
Powtórzenie wiadomości z działu „Odnaleźć siebie”
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Ks. Jan Twardowski Kochać....
JAN PAWEŁ II wychowawca młodzieży.
Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
MIŁOŚĆ W EPOCE ROMANTYZMU…
,,ŻEBY CZŁOWIEK BYŁ CZŁOWIEKIEM’’
Małgorzata Trzcielińska
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
Siostry Nazaretanki o swoim życiu i powołaniu
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
Przyrzeczenie harcerskie
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
W ósmą rocznicę ! Pamiętamy…… "Miłość mi wszystko wyjaśniła, Miłość wszystko rozwiązała - dlatego uwielbiam tę Miłość, gdziekolwiek by przebywała."
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
…– myślę o najbliższych
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Klasa II LŚ; dziś jest ; do wakacji pozostało 104 dni Fot. Tła. Fotolia.com.
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Błogosławiony Jan Paweł II o człowieku
Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Jan Paweł II WIELKI 18 V 1920 – 2 IV 2005.
Wartości w życiu człowieka
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
FilozofiA.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
53. „Nie rzucim, Chryste, świątyń Twych” Błogosławiony Jerzy Popiełuszko (1947–1984) Sługa Boży Stefan Wyszyński – Prymas Tysiąclecia (1901–1981)
• Władza to upoważnienie do wydawania ludziom praw i poleceń.
Słowo Życia Słowo Życia Maj 2012 Maj 2012 «Przyszedłem ogień rzucić na ziemię i jakże pragnę, ażeby już zapłonął» (Łk 12,49).
MATEMATYKA A WOLNA WOLA
Czyn ludzki - Istota czynu ludzkiego
FilozofiA.
Jak Poznać co jest dobre?
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Etyka Patrycja Zalewska.
Cnoty Kardynalne James Thornhill Cztery cnoty kardynalne.
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
Marek Wichrowski Zakład Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Przegląd stanowisk w etyce
Życie poczęte i jego ochrona w Republice Kuby
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
Słowo Życia Grudzień 2013.
Kodeks etyczny nauczyciela
Obrazy raju w głównych tradycjach religijnych
KARTEZJUSZ i PASCAL
Eutanazja w naUczaniu kościoła katolickiego
Odpowiedzialność za uczucia
Zapis prezentacji:

Etyka chrześcijańska (główne podstawy teoretyczne sformułowane przez Św. Augustyna i Św. Tomasza)

Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to: Etyka miłości bliźniego; Etyka świętości życia (a etyka jakości życia); Koncepcja prawa naturalnego;

Nie należy zapominać, że najważniejszą zasadą etyki chrześcijańskiej jest miłość Boga: „Bo czy pragniesz czegoś więcej poza tym, żeby być szczęśliwym? A czy jest istota szczęśliwsza od człowieka, który znajduje upodobanie w niezachwianej, niezmiennej i najwznioślejszej prawdzie? […] Przeciwnie, upatrujemy w niej najwyższe dobro […]” św. Augustyn O wolnej woli

1. Etyka miłości bliźniego Żąda, by każdego człowieka traktować z szacunkiem; Apeluje do uczuć życzliwości, współczucia i braterstwa; Wymaga dobrowolnego wyrzeczenia, ustępliwości (zrezygnuj z siebie!) i bezgranicznego wybaczania; Zgodnie z tą koncepcją, żaden człowiek nie jest moralnie zły, może być moralnie ślepy i niewrażliwy (źródłem zła są trudne warunki życia, poddanie się naciskom społecznym, ignorancja moralna, czy zły przykład); Niewyczerpana cierpliwość jest zatem największą cnotą;

Ewentualne błędy etyki miłości bliźniego Od dobrych zawsze żąda więcej niż od złych; Każe pogodzić się z wszelką niegodziwością, pozwala ludziom perfidnym wielokrotnie popełniać te same błędy i wystawia jednostki wrażliwe na niezliczone cierpienia! Bezgraniczne wybaczanie też budzi wątpliwości.

2. Etyka świętości życia (a etyka jakości życia); głosi niezbywalną wartość każdego ludzkiego życia, niezależnie od jego charakteru i jakości. Życie jest święte od momentu poczęcia aż do momentu śmierci i nikt nie ma prawa go przerywać. Jest wartością daną przez Boga i tylko On ma prawo decydować, kiedy ma się zacząć, a kiedy zakończyć. (w tym punkcie mieszczą się problemy tj.: in vitro, eutanazja, czy aborcja) Ewentualne istotne problemy: - kiedy następuje poczęcie?, kiedy następuje śmierć?, jaką wartość ma jakość ludzkiego życia?, czym jest ludzkie cierpienie?

3. Koncepcja prawa naturalnego prawo naturalne jest częścią prawa odwiecznego; wpisane jest w naturę istot rozumnych i skłania je ku właściwemu działaniu i celowi. Wiemy już, że kwestia poznania prawa naturalnego inaczej przedstawia się u Augustyna a inaczej u Tomasza (kwestia iluminacji).

Czym jest prawo naturalne, co do treści? Są to podstawowe zasady moralne (w tym przypadku chrześcijańskie), z którymi musi ponadto zgadzać się prawo stanowione.

DEKALOG – to oczywiście punkt centralny prawa naturalnego w myśli chrześcijańskiej Stąd podkreśla się, że etyka chrześcijańska stanowi etykę kodeksową (odróżnianą od etyki sytuacyjnej) Za etyką kodeksową ma przemawiać jej prostota, tzn. kodeksy moralne z reguły są nieskomplikowane. Łatwość i komunikatywność przesądzają o ich popularności;

Dla odmiany Etyka sytuacyjna – kładzie nacisk na indywidualność, inicjatywę i wrażliwość moralną. Zakłada, że istnieje intuicja moralna, która wystarcza do rozróżnienia dobra od zła. (etyka kodeksowa w zasadniczej mierze wyklucza istnienie wrażliwości moralnej, tzn. uznaje, iż człowiek jest z natury bardzo niedoskonały, stąd potrzebuje wsparcia od czegoś zdecydowanie doskonalszego)

Czy etykę chrześcijańską można traktować w oderwaniu od wątku religijnego, jakim jest kwestia Boga?

Pozostanie (w aspekcie dwóch teorii etycznych: etyki cnoty oraz etyki chrześcijańskiej) Jak interpretuje słabą wolę Sokrates a jak Arystoteles? Umiejętność wyszukiwania terminów skrajnych w kontekście Arystotelesa zasady złotego środka. Czym jest wymiar wspólnotowy dla etyki cnoty? Główne cechy etyki miłości bliźniego. Jaka jest różnica między etyką świętości życia a etyką jakości życia? Scharakteryzuj czym jest koncepcja prawa naturalnego. Na czym polega różnica między etyką kodeksową a etyką sytuacyjną?