Grażyna Lewandowicz-Nosal IKiCz, Biblioteka Narodowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

Digitalizacja druków w Polsce
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Biblioteka "Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Prof. UW dr hab. Dariusz Kuźmina
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
Lobbing Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich na rzecz bibliotekarzy i bibliotek Elżbieta Stefańczyk – przewodnicząca SBP 1.
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Biblioteka Główna Akademii Morskiej w Szczecinie
Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie Wydział Zbiorów Specjalnych
od biblioteki szkolnej do centrum informacji multimedialnej
Szkoła Przyjazna Uczniom z Dysleksją SPRAWOZDANIE
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
Matematyka Federacji Początki Federacji Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny powstała jesienią 1991 roku jako porozumienie 5 organizacji. Została.
POLECANE NOWOŚCI WYDAWNICZE
Biblioteka Miejskiego Zespołu Szkół nr 4 im
Organizator Rola i zadania dyrektora w tworzeniu nowoczesnej biblioteki szkolnej Z doświadczeń zarządzania SCI w Suchej Beskidzkiej. Ewa Kawończyk.
Opracowała Romana Stąsiek Wnętrze naszej biblioteki:
Gminna Biblioteka Publiczna w Tuszowie Narodowym rok założenia 1949
Miejska Biblioteka Publiczna w Szczecinie w liczbach ROK 2012.
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół Nr1 im. Tadeusza Kościuszki w Lubiczu
„Nasza przeszłość nadaje kształt naszej przyszłości.” Antoni Kępiński
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Gimnazjum Nr 1 im. Orląt Przemyskich w Przemyślu.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 9 IM. JANA PAWŁA II W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół w Regnowie
Rola biblioteki szkolnej w edukacji zdrowotnej
Norweskie biblioteki okręgowe i ich projekty Biblioteka Okręgowa w Hordaland jako przykład.
Międzynarodowe Święto Bibliotek.
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
Warszawa, 23 listopada 2007 r. Ocena działalności bibliotek węgierskich wnioski i problemy Ilona HEGYKÖZI Dyrektor Biblioteki Naukowej Bibliotekarstwa,
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
Nowoczesna Biblioteka Akademicka The Association of College and Research Libraries “GUIDELINES FOR DISTANCE LEARNING LIBRARY SERVICE” [“Wytyczne.
BAW SIĘ, UCZ I ROŚNIJ RAZEM Z NAMI !
METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
O ile dom rodzinny, biblioteka wspomagają rozwój czytelnictwa, o tyle szkoła jest tym miejscem, w którym decyduje się przyszłość słowa drukowanego. Szkoła.
Jak zachęcać uczniów do czytania
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA w Katowicach, Filia w BYTOMIU.
Miejskiej Szkoły Podstawowej nr 4 w Knurowie
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Oferujemy Ponad 5000 egzemplarzy książek Bogate, różnorodne zbiory.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Jak inspirować zainteresowania czytelnicze uczniów szkoły podstawowej Z doświadczeń nauczyciela bibliotekarza Opracowała Monika Rowińska.
Już po wakacjach Klasa IIIa Rok szkolny 2010/2011.
AKCJA LATO 2016 Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku.
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
Wybór tytułów książek do biblioteki szkolnej przez głosowanie.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Dlaczego warto czytać? Informacja od biblioteki szkolnej dla rodziców,
Miejska Biblioteka Publiczna w Szczecinie w liczbach
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
SPRAWDŹ, CO WIESZ O BIBLIOTEKACH
Zapis prezentacji:

Grażyna Lewandowicz-Nosal IKiCz, Biblioteka Narodowa Wytyczne IFLA dla bibliotek obsługujących niemowlęta i małe dzieci (do 3 lat) Grażyna Lewandowicz-Nosal IKiCz, Biblioteka Narodowa

Co to jest IFLA ? INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATION and INSTITUTIONS – Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń Bibliotekarskich i Instytucji www.ifla.org

Cele działalności Powstała w 1927 r. (2002 r. 75 lecie działalności) Wspieranie pracy bibliotekarzy Promowanie różnych rozwiązań w pracy bibliotecznej Współpraca i wymiana międzynarodowa Przygotowanie wytycznych i standardów pomocnych w pracy

Organizacja IFLA Władze Generalne Ponad 1600 członków z 150 krajów świata Sekcje tematyczne – między innymi - Sekcja Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży, Sekcja Bibliotek Szkolnych Doroczny ogólnoświatowy kongres IFLA – 2011 Geteborg, 2012 Puerto Rico

Najważniejsze dokumenty Manifest Bibliotek Publicznych IFLA/UNESCO 1994 r. (trzecia wersja) Działalność Bibliotek Publicznych – Wytyczne IFLA/UNESCO z 2000 r.

Publikacja Działalność bibliotek publicznych. Standardy międzynarodowe IFLA-UNESCO. Warszawa 2002

Sekcja Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży IFLA Istnieje od 1955 r. (w 2005 r. – 50.lecie istnienia) Główne cele to: promocja czytelnictwa i usług bibliotecznych dla dzieci i młodzieży na całym świecie Współpraca i międzynarodowa wymiana doświadczeń Opracowanie wytycznych dotyczących pracy z czytelnikiem dziecięcym i młodzieżowym

W Y T Y C Z N E Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży 1991 r. Wytyczne dotyczące usług w bibliotekach dla dzieci (nowe wydanie w 2003 r. 1997 r. Wytyczne dla bibliotek obsługujących młodzież (nowelizacja 2008 r.) 2007 r. Wytyczne dla bibliotek obsługujących niemowlęta i małe dzieci (do 3 lat) 2007 r. Deklaracja Internet i biblioteki dla dzieci

Publikacja Dzieci, młodzież – Internet – Biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży. Warszawa 2009

Wytyczne dla Bibliotek obsługujących niemowlęta i małe dzieci (do 3 lat) Cele Wytycznych Odbiorcy Misja bibliotek dla dzieci Cele i usługi Organizacja usług: zbiory, lokal, współpraca, reklama, personel, zarządzanie i rozwój, finanse Sposoby oceny Przykłady praktyczne

CELE WYTYCZNYCH Pomoc bibliotekarzom wprowadzić wysokiej jakości usługi dla dzieci „Potrzebna jest cała wioska, żeby wychować jedno dziecko” (przysłowie afrykańskie)

MISJA Biblioteki Doświadczenie RADOŚCI czytania Zdobywanie wiedzy Rozwijanie wyobraźni Nauka korzystania z biblioteki Nauka posługiwania się mediami drukowanymi i elektronicznymi Korzystanie z biblioteki – pierwsze doświadczenie społeczne

Adresaci Wytycznych Niemowlęta i małe dzieci (do 3 roku życia) Rodzice i inni członkowie rodziny Prawni opiekunowie Opiekunowie, np. personel żłobków Nauczyciele Pracownicy służby zdrowia Inni dorośli pracujący z dziećmi, książkami i mediami

Cele Usług Określono 14 celów usług bibliotecznych dla najmłodszych, można je ująć w trzy grupy: Dostęp do różnych dokumentów, nauka korzystania z nich Przestrzeń bogata w książki i inne materiały, biblioteka miejsce spotkań, ciepłe, przyjazne, bezpieczne Rozwój zdolności językowych, przyjemność czytania, istota czytania na głos

Usługi Opowiadanie bajek Śpiewanie, zabawy muzyczne, ruchowe Głośne czytanie Działania teatralne Kontakt z nowymi technologiami Zajęcia dla dorosłych Wyjście poza „mury biblioteki” – współpraca z innymi

Zbiory Książki z obrazkami Książki-zabawki Książki dwujęzyczne, mówione, z dużym drukiem, dla niewidomych - wersja Braille’a Zabawki (dbałość o bezpieczeństwo i czystość) Zbiory informacyjne i kształcące dla rodziców Wysoka jakość, odpowiednie do wieku, ciekawe, bezpieczne, atrakcyjne, interesujące dla dorosłych

Lokal – A B C Wydzielone miejsce w części dla dzieci ATRAKCYJNE Brak barier, BEZPIECZNE CZYSTE Miejsce do nakarmienia i przewinięcia niemowlaka Miejsce dla dorosłych

Personel Wykwalifikowany bibliotekarz Potrzebna znajomość: Faz rozwoju dziecka, jego potrzeb edukacyjnych Mechanizmów zapoznawania się z książką i lekturą Doskonała znajomość książek dla dzieci Umiejętność oferowania usług rodzicom i dzieciom Wolontariusze

INNE Współpraca Reklama Zarządzanie i rozwój Finansowanie Sposoby oceny Przykłady dobrych praktyk z różnych krajów świata

Przykłady dobrych praktyk - Polska Biblioteka w Oświęcimiu, Biblioteka w Płocku, „Abecadło” Olsztyn Program „Na dobry początek” – Wrocław Akcje Fundacji ABC XXI Seria SBP „Biblioteki-Dzieci-Młodzież”