Grażyna Lewandowicz-Nosal IKiCz, Biblioteka Narodowa Wytyczne IFLA dla bibliotek obsługujących niemowlęta i małe dzieci (do 3 lat) Grażyna Lewandowicz-Nosal IKiCz, Biblioteka Narodowa
Co to jest IFLA ? INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATION and INSTITUTIONS – Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń Bibliotekarskich i Instytucji www.ifla.org
Cele działalności Powstała w 1927 r. (2002 r. 75 lecie działalności) Wspieranie pracy bibliotekarzy Promowanie różnych rozwiązań w pracy bibliotecznej Współpraca i wymiana międzynarodowa Przygotowanie wytycznych i standardów pomocnych w pracy
Organizacja IFLA Władze Generalne Ponad 1600 członków z 150 krajów świata Sekcje tematyczne – między innymi - Sekcja Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży, Sekcja Bibliotek Szkolnych Doroczny ogólnoświatowy kongres IFLA – 2011 Geteborg, 2012 Puerto Rico
Najważniejsze dokumenty Manifest Bibliotek Publicznych IFLA/UNESCO 1994 r. (trzecia wersja) Działalność Bibliotek Publicznych – Wytyczne IFLA/UNESCO z 2000 r.
Publikacja Działalność bibliotek publicznych. Standardy międzynarodowe IFLA-UNESCO. Warszawa 2002
Sekcja Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży IFLA Istnieje od 1955 r. (w 2005 r. – 50.lecie istnienia) Główne cele to: promocja czytelnictwa i usług bibliotecznych dla dzieci i młodzieży na całym świecie Współpraca i międzynarodowa wymiana doświadczeń Opracowanie wytycznych dotyczących pracy z czytelnikiem dziecięcym i młodzieżowym
W Y T Y C Z N E Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży 1991 r. Wytyczne dotyczące usług w bibliotekach dla dzieci (nowe wydanie w 2003 r. 1997 r. Wytyczne dla bibliotek obsługujących młodzież (nowelizacja 2008 r.) 2007 r. Wytyczne dla bibliotek obsługujących niemowlęta i małe dzieci (do 3 lat) 2007 r. Deklaracja Internet i biblioteki dla dzieci
Publikacja Dzieci, młodzież – Internet – Biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży. Warszawa 2009
Wytyczne dla Bibliotek obsługujących niemowlęta i małe dzieci (do 3 lat) Cele Wytycznych Odbiorcy Misja bibliotek dla dzieci Cele i usługi Organizacja usług: zbiory, lokal, współpraca, reklama, personel, zarządzanie i rozwój, finanse Sposoby oceny Przykłady praktyczne
CELE WYTYCZNYCH Pomoc bibliotekarzom wprowadzić wysokiej jakości usługi dla dzieci „Potrzebna jest cała wioska, żeby wychować jedno dziecko” (przysłowie afrykańskie)
MISJA Biblioteki Doświadczenie RADOŚCI czytania Zdobywanie wiedzy Rozwijanie wyobraźni Nauka korzystania z biblioteki Nauka posługiwania się mediami drukowanymi i elektronicznymi Korzystanie z biblioteki – pierwsze doświadczenie społeczne
Adresaci Wytycznych Niemowlęta i małe dzieci (do 3 roku życia) Rodzice i inni członkowie rodziny Prawni opiekunowie Opiekunowie, np. personel żłobków Nauczyciele Pracownicy służby zdrowia Inni dorośli pracujący z dziećmi, książkami i mediami
Cele Usług Określono 14 celów usług bibliotecznych dla najmłodszych, można je ująć w trzy grupy: Dostęp do różnych dokumentów, nauka korzystania z nich Przestrzeń bogata w książki i inne materiały, biblioteka miejsce spotkań, ciepłe, przyjazne, bezpieczne Rozwój zdolności językowych, przyjemność czytania, istota czytania na głos
Usługi Opowiadanie bajek Śpiewanie, zabawy muzyczne, ruchowe Głośne czytanie Działania teatralne Kontakt z nowymi technologiami Zajęcia dla dorosłych Wyjście poza „mury biblioteki” – współpraca z innymi
Zbiory Książki z obrazkami Książki-zabawki Książki dwujęzyczne, mówione, z dużym drukiem, dla niewidomych - wersja Braille’a Zabawki (dbałość o bezpieczeństwo i czystość) Zbiory informacyjne i kształcące dla rodziców Wysoka jakość, odpowiednie do wieku, ciekawe, bezpieczne, atrakcyjne, interesujące dla dorosłych
Lokal – A B C Wydzielone miejsce w części dla dzieci ATRAKCYJNE Brak barier, BEZPIECZNE CZYSTE Miejsce do nakarmienia i przewinięcia niemowlaka Miejsce dla dorosłych
Personel Wykwalifikowany bibliotekarz Potrzebna znajomość: Faz rozwoju dziecka, jego potrzeb edukacyjnych Mechanizmów zapoznawania się z książką i lekturą Doskonała znajomość książek dla dzieci Umiejętność oferowania usług rodzicom i dzieciom Wolontariusze
INNE Współpraca Reklama Zarządzanie i rozwój Finansowanie Sposoby oceny Przykłady dobrych praktyk z różnych krajów świata
Przykłady dobrych praktyk - Polska Biblioteka w Oświęcimiu, Biblioteka w Płocku, „Abecadło” Olsztyn Program „Na dobry początek” – Wrocław Akcje Fundacji ABC XXI Seria SBP „Biblioteki-Dzieci-Młodzież”