Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy dochody z JBP są legalne?
Advertisements

Bądź świadomym konsumentem
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Zgoda pacjenta na zabieg, leczenie – zagadnienia prawne i etyczne.
Rodzaje danych i podstawy prawne ich przetwarzania w branży ubezpieczeniowej adw. dr Paweł Litwiński 1 1.
Najważniejsze prace legislacyjne dotyczące problematyki społeczeństwa informacyjnego zakończone w 2001 r. Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów.
elektronicznego fakturowania
Zakaz prowadzenia reklamy ukryta problemy z produkt placement
Nowe linearne usługi audiowizualne a regulacja wspólnotowa
Marketing bezpośredni – jak kontaktować się z klientem zgodnie z prawem Warszawa, 28 maja 2009r.
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Ochrona danych osobowych
Regulacje prawne z zakresu ochrony pracy.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Spam w Europie i w Polsce
Mirosław BarszczWarszawa, 7 lipca 2005 r. Jerzy Martini Piotr Maksymiuk Marek Wojda Faktura elektroniczna Elektroniczna korespondencja z organami podatkowymi.
Aspekty prawne i techniczne
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Dane Osobowe - prezentacja zrealizowana przez Katarzynę Malinowską w ramach projektu „Twoje Dane – Twoja sprawa”
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Hot Spot - korzyści 1. Zaspokojenie rosnących oczekiwań klientów 2. Przewaga nad konkurencją 3. Prestiż lokalizacji – miejsce spotkań biznesowych.
Promowanie Strony, Marketing Szeptany & Wirusowy
Fundacja jako rodzaj organizacji
Ochrona danych osobowych
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Bezpieczny Internet.
Pieniądz Elektroniczny
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie ID grupy: 97_75_p_G2
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Zasady ochrony prywatności i danych osobowych pracownika
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Koniec dostępu szerokopasmowego [?] Dr inż. Wacław Iszkowski Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji © 2009, Wacław Iszkowski, PIIT.
VIII. POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE Zmierza do wymuszenia na administratorze realizacji obowiązków nałożonych prawem.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Stosunki prawne.
Prawo ochrony konsumentów
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Pracownicze dane osobowe
1 NOWA STRONA GŁÓWNA WP.PL Grupa Wirtualna Polska 1 Warszawa, wrzesień2014 Warszawa,
SZANUJEMY PRAWA AUTORSKIE.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Prawne aspekty udzielania pożyczek w internetowym kanale dystrybucji Wrocław, 24 marca 2015 r.
Ochrona konsumenta usług bankowych
Dobre praktyki deklaracji marketingowych w świetle raportu Komisji Europejskiej Katarzyna Łubińska Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków.
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Przykłady nadużyć telekomunikacyjnych. Oszustwa i wyłudzenia. 1.Wyłudzanie kodów doładowania poprzez SMS. Nadużycie polega na próbie podszycia się pod.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Jak towarzyszyć dzieciom w sieci? Monika Pietruszka Wioleta Stypuła.
Problem prawa właściwego w przypadku naruszeń w sieci Internet dr Marek Świerczyński Uniwersytet Śląski Konferencja naukowa poświęcona bezpieczeństwu w.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
T. Skoczny, D. Aziewicz Ochrona wolnej i uczciwej konkurencji Wykład monograficzny WZ UW Warszawa 2013.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
T. Skoczny Zwalczanie nieuczciwej konkurencji
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Ideas Loading Program grantowy
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Co się zmienia w systemie ochrony danych osobowych w świetle RODO
Publiczne prawo konkurencji
Ochrona danych osobowych w miejscu pracy poradnik dla pracodawców
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
Publiczne prawo konkurencji
Ochrona baz danych.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Andrzej Rybus-Tołłoczko
mgr Barbara Trybulińska
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
EKŁE a przepisy o e-Prywatności i RODO
Zapis prezentacji:

Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne www.pwc.pl Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne Anna Kobylańska, adwokat 17 kwietnia 2012

Agenda Reklama w Internecie w świetle prawa polskiego Planowane zmiany przepisów dotyczące wykorzystania plików cookie Marketing szeptany Uprawnienia przysługujące konsumentom w razie naruszenia ich praw Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne 17 kwietnia 2012

Reklama w Internecie w prawie polskim Brak specjalnych przepisów, które odróżniałyby prowadzenie reklamy w Internecie od prowadzenia reklamy w formie tradycyjnej Wyjątki: przepisy o zakazie rozsyłania spamu przepisy o uprawnieniu do przechowywania plików tekstowych w końcowym urządzeniu abonenta (np. plików cookie) przepisy o przetwarzaniu danych osobowych w usługach świadczonych drogą elektroniczną Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne 17 kwietnia 2012

Akty prawne Dyrektywa 2009/136/WE (UE Cookie Directive) zmieniająca: dyrektywę o prywatności i łączności elektronicznej (2002/58/WE) Ustawa z 18 lipca 2oo2 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną Ustawa z 16 lipca 2004 roku – Prawo telekomunikacyjne Ustawa z 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne 17 kwietnia 2012

Profilowanie użytkowników Internetu Dostępne narzędzia: pliki cookie web tagi, web bug, tracking bug, tracking piksel Wykorzystanie zebranych danych: tworzenie profili użytkowników Internetu śledzenie zachowań w celu ustalenia najefektywniejszych reklam kierowanie reklam zgodnie z ustalonymi profilami optymalizacja baz klienckich raportowanie skuteczności przez zliczanie aktywności (kliknięć) Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne 17 kwietnia 2012

Pliki cookie a dane osobowe niewielkie pliki umożliwiające dostawcom usług internetowych rozpoznanie komputera użytkownika fragment tekstu przechowywany na komputerze użytkownika, wysyłany jako fragment nagłówka http mogą zawierać informacje, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika, ale w połączeniu z innymi informacjami o jego zachowaniu pozwalają na ustalenie jego tożsamości Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne 17 kwietnia 2012

Pliki cookie – stan prawny 0b0wiązujące przepisy polskich ustaw przepisy unijne do zaimplementowania projekt nowelizacji ustawy – Prawo telekomunikacyjne Różne interpretacje obowiązku uzyskania świadomej zgody użytkownika Internetu na przetwarzanie jego danych uzyskanych za pomocą plików cookie Prawo telekomunikacyjne – zgoda na przechowywanie danych Prawo o ochronie danych osobowych – zgoda na przetwarzanie danych Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne 17 kwietnia 2012

Dyrektywa 2009/136/WE Zmiana art. 5 (3) dyrektywy o prywatności i łączności elektronicznej (2002/58/WE): „Państwa członkowskie zapewniają, aby przechowywanie informacji lub uzyskanie dostępu do informacji już przechowywanych w urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika było dozwolone wyłącznie pod warunkiem, że dany abonent lub użytkownik wyraził zgodę zgodnie z dyrektywą 95/46/WE po otrzymaniu jasnych i wyczerpujących informacji, między innymi o celach przetwarzania.” Wcześniej: „Państwa Członkowskie zapewniają, że korzystanie z sieci łączności elektronicznej w celu przechowywania informacji lub uzyskania dostępu do informacji przechowanej na terminalu abonenta lub użytkownika jest dozwolone wyłącznie pod warunkiem że abonent lub użytkownik otrzyma jasną i wyczerpującą informację zgodnie z dyrektywą 95/46/WE, między innymi o celach przetwarzania, oraz zostanie zaoferowane mu prawo do odmówienia zgody na takie przetwarzanie przez kontrolera danych.” Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne 17 kwietnia 2012

Przykłady nowych regulacji Francja szczegółowe dookreślenie sposobu uzyskiwania zgody i wyjątków od tej reguły Wielka Brytania „miękkie lądowanie” („soft landing”) Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne 17 kwietnia 2012

Marketing szeptany Word of mouth marketing, buzz marketing Działania marketingowe zmierzające do dotarcia z przekazem handlowym do odbiorcy końcowego za pośrednictwem bezpośredniego spontanicznego przekazu Związane z tym pojęciem: marketing wirusowy marketing partyzancki Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne 17 kwietnia 2012

Marketing szeptany – stan prawny Nieuczciwą praktyką rynkową (wg ustawy z 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym) jest praktyka rynkowa wprowadzająca w błąd, polegająca na: twierdzeniu lub stwarzaniu wrażenia, że sprzedawca nie działa w celu związanym z jego działalnością gospodarczą lub zawodową lub podawanie się za konsumenta, jeżeli jest to niezgodne z prawdą. Czynem nieuczciwej konkurencji (wg ustawy z 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji) jest reklama wprowadzająca w błąd oraz wypowiedź (reklamowa), która sprawia wrażenie neutralnej informacji Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne 17 kwietnia 2012

Prawo konsumenckie Nieuczciwe praktyki rynkowe Uprawnienia konsumentów Konsument może żądać: zaniechania praktyki usunięcia skutków praktyki złożenia określonego oświadczenia naprawienia wyrządzonej szkody zasądzenia sumy pieniężnej na cel społeczny Konsument może także żądać: ukarania za popełnione wykroczenie Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne 17 kwietnia 2012

Prawo konsumenckie Ochrona konkurencji i konsumentów Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów Nieuczciwe praktyki rynkowe Czyny nieuczciwej konkurencji: kary pieniężne nakładane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (do 10% przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary) Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne 17 kwietnia 2012

Pytania? Dziękuję, Anna Kobylańska T © 2012 PricewaterhouseCoopers Legal Szurmińska-Jaworska sp. k. Wszelkie prawa zastrzeżone. PricewaterhouseCoopers Legal Szurmińska-Jaworska sp. k. jest firmą członkowską PricewaterhouseCoopers International Limited. Nazwy „PricewaterhouseCoopers” i „PwC” odnoszą się do firm wchodzących w skład sieci PricewaterhouseCoopers International Limited, z których każda stanowi odrębny i niezależny podmiot prawny.