Przedsiębiorcy i rozwój „Badanie kondycji sektora MŚP”, Konfederacja Lewiatan, 2012 Cele strategiczne 2012 utrzymanie się na rynku: 42,1% wzrost wartości rynkowej firmy w długim okresie: 2,2% Strategie wobec klientów Działa w sposób standardowy, nie zaskakuje, gdy coś zmienia, to po dłuższym przyglądaniu się, co robią inne firm: 82,% Szuka rozwiązań niestandardowych, burzy przyzwyczajenia klientów, stara się wyprzedzać ich oczekiwania: 11,1%
Zasoby kluczowe wykwalifikowani pracownicy: 42,6% (1,2% nie posiada) wykwalifikowani menedżerowie: 17,9% (40,2% nie posiada) Wartości średnie dla ogółu badanych firm (skala 1-5) wykwalifikowani pracownicy: 4,21 stali odbiorcy produktów/usług: 3,92 dobre kontakty z partnerami biznesowymi: 3,65 kapitał finansowy: 3,61
Zasoby kluczowe Wartości średnie dla firm, które dany zasób posiadają (skala 1-5) stali odbiorcy produktów/usług: 4,45 wykwalifikowani pracownicy: 4,44 wykwalifikowani menedżerowie: 4,28 dobre kontakty z partnerami biznesowymi: 4,22 Inwestycje w rozwój pracowników 2011/2012: Bez zmian: 66.4% Wzrost i znaczny wzrost: 13,4% Spadek i znaczny spadek: 4,2%
Przedsiębiorcy i EFS Ograniczony popyt: Trudności w ocenie potrzeb i planowaniu rozwoju pracowników Średni i duży popyt: Biurokracja Małe korzyści z udziału w szkoleniach - rynek pośrednika Brak dostępu do wsparcia kształcenia we właściwym czasie Brak systemu wsparcia rozwoju kadr - rozwiązania punktowe Wysokie koszty - specjaliści
Elementy systemu wsparcia działania związane z budowaniem świadomości umiejętności inwestowania w rozwój (świadomy klient) budowanie rynku dostawców świadczących usługi wysokiej jakości system dystrybucji środków