Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Politechnika Łódzka Wydział Organizacji i Zarządzania Koło Naukowe Zarządzania Produkcją i Konsultingu Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Anna Czerniak Aurelia Świąder
Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Agenda Wprowadzenie Cel badania Metody badań Próba badawcza Wyniki badań Wnioski Sylwetki sławnych menedżerów Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 2
Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Wprowadzenie „Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek.” Janusz Korczak Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 3
Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Cel badania Określenie najważniejszych czynników z okresu edukacji podstawowej mających wpływ na rozwój kariery menedżerskiej. Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 4
Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Metoda badań Instrumentalne case study – empiryczne badania pojedynczego przypadku. Wykorzystanie wielu źródeł i materiałów: wywiad swobodny, obserwacje, analiza źródeł zastanych: periodyki biznesowe, biografie badanych, informacje zawarte w Internecie. Możliwość przeniesienia wniosków na szerszą zbiorowość. Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 5
Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Próba badawcza Wywiady z menedżerami 25 osób Analiza biografii znanych osób 30 osób Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 6
Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Próba badawcza Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 7
Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Wyniki badań Marzenia z dzieciństwa respondentów: kariera lekarza, kariera modelki, lot w kosmos, bycie księdzem, bycie żołnierzem, bycie strażakiem. Amerykańskie badania wykazały, że 96% dzieci czteroletnich darzy siebie wielkim szacunkiem i ma silny obraz siebie. Do 18 roku życia, jedynie 5% ma nadal dobre wyobrażenie o sobie. Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 8
Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Wyniki badań Aż 60% respondentów uważa, że byli oni bardzo dobrymi uczniami. Nikt nie przyznał się do słabych osiągnięć w nauce. Prawie 8 osób na 10 ujawniło, że czytało w dzieciństwie książki nie będące lekturami szkolnymi. Czy to jednak jest prawda? Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 9
Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Wyniki badań 94% badanych osób, dla których łatwiej przyswajalne były przedmioty ścisłe wybrało uczelnie techniczne. Badania dowodzą, iż osoby z umysłami „ścisłymi” łatwiej uczą się przedmiotów humanistycznych. Ta zależność niestety nie działa w drugą stronę. Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 10
Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Wyniki badań Udział w zajęciach pozalekcyjnych zdeklarowało aż 92% respondentów z czego aż 69% pełniło różne funkcje szkolne takie jak: przewodniczący samorządu szkolnego, przewodniczący samorządu klasowego, studenckiego, przewodniczący kół naukowych, skarbnik. Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 11
Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Wnioski z badań Dzisiejsi menedżerowi: byli kreatywnymi uczniami, czytali książki nie będące lekturami, w większości lubili ścisłe przedmioty, czynnie uprawiali sport rozwijający rywalizację i cechy przywódcze, brali czynny udział w zajęciach pozalekcyjnych, studiowali dwa lub więcej kierunki (ok.60%), w większości kończyli studia, kontynuowali naukę po studiach i wydawali książki i publikacje. Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 12
Wnioski ze źródeł obcych Menedżerami zostają osoby, które : w dzieciństwie automatycznie stawały się liderami grupy, są relatywnie wysokie i o miłej aparycji, wywodziły się z rodzin średniolicznych (troje dzieci w rodzinie), były najczęściej najstarsze z rodzeństwa, pochodziły z rodzin o rygorystycznym wychowaniu, rozwinęły w dzieciństwie inteligencję emocjonalną i duchową, miały skłonności do dominacji, ambicje, agresywność, zdolności retoryczne i elokwencje. Należy pamiętać o różnicach w zarządzaniu pomiędzy płciami. Kobiety zorientowane są bardziej na ludzi, mężczyźni natomiast na cele. Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 13
Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Wytyczne Większa ilość zajęć pozalekcyjnych rozwijających wyobraźnię, Wprowadzenie w szkołach zajęć z podstaw logiki i filozofii, Położenie większego nacisku na zajęcia sportowe, Zachęcanie dzieci i młodzieży do udzielania się w organizacjach szkolonych i poza szkolnych, Duży nacisk na naukę języków obcych od najmłodszych lat (kilku jednocześnie) - korelacja z nauczaniem matematyki, Wprowadzenie w szkołach zajęć określających role w grupie zwłaszcza przywództwo. http://illinoisearlylearning.org/tipsheets-pol/leader-pol.pdf Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 14
Sylwetki znanych menedżerów Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 15
Sylwetki znanych menedżerów Co ich łączy? bardzo dobre wyniki w nauce, angażowanie się w działalność organizacji szkolnych i poza szkolnych, różnorodne zainteresowania, solidne wykształcenie, wiara w siebie, pielęgnowanie swoich pasji. Co ich dzieli? pochodzenie, odmienny sposób wychowania przez rodziców, sytuacja materialna. Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 16
Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej Światem rządzą TECHNOKRACI Wpływ postaw uczniowskich na rozwój kariery menedżerskiej 17