Profilaktyka i edukacja zdrowotna strategią obronną w walce ze stresem pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania. mgr Hanna Magdziarz Opatów 21-22.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Advertisements

Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
PIELĘGNIARKA Opiekuje się chorymi i niesie pomoc cierpiącym. Na zlecenie lekarza wykonuje różnorodne zabiegi, które pozwalają określić stan zdrowia pacjentów.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
DLACZEGO WARTO ROZMAWIAĆ O RUCHU
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
W SZPONACH STRESU… Opracowanie: Anna Nawrocka.
Napięcie emocjonalne i stres
Przedmiot: Medycyna Rodzinna, Wydział LEkarski II UM Poznan, VI rok
Spotkanie z rodzicami klas maturalnych
Cukrzyca Grupa chorób charakteryzująca się hiperglikemią (podwyższonym poziomem cukru we krwi) wynikającą z defektu produkcji lub działania insuliny wydzielanej.
Program profilaktyki i promocji zdrowia dla miasta Krosna na 2010 r.
Hiperglikemia to stan, w którym poziom glukozy we krwi jest zbyt wysoki, zwykle powyżej 15mmol/l (270mg/dl)
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
1. Wysiłek a układ krążenia
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
WSTRZĄS POURAZOWY.
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Zdrowy styl życia Zdrowy styl życia Autor: Martyna Ignaszewska Kl.VI
Otyłość, nadciśnienie i choroby serca – choroby współczesnego świata
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
niezbędny nienasycony kwas tłuszczowy
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Wstrząs Wstrząs jest to zespół zaburzeń ogólnoustrojowych powstałych z niedotlenienia tkanek ważnych dla życia narządów wskutek niedostatecznego przepływu.
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
w praktyce pedagogicznej
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Sport. Sport Dzięki wysiłkowi dotlenia się mózg, poprawia się kondycja oraz sprawność fizyczna organizmu. Dlatego ważne jest, aby sport uprawiać kilka.
Szkoła Promująca Zdrowie
Czym jest zdrowie?.
Stres – jak sobie z nim radzić?
Fizjologiczne podstawy rekreacji ruchowej
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
RUCH TO ZDROWIE Projekt pn. „Zdrów jak ryba – koło zainteresowań w zakresie zdrowego odżywiania i ochrony środowiska” jest współfinansowany przez Unię.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
RUCH TO ZDROWIE.
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Większość ludzi zapomina, że wygląd, samopoczucie i zdrowie zależy od codziennej diety. Niewłaściwa dieta jest przyczyną nadwagi i otyłości powodującej.
Wpływ sposobu odżywiania i środków dopingujących w sporcie.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
Zdrowie prezentacja.
Stres choroba „stulecia”
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Stres w pracy nauczyciela
Sport to zdrowie..
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Zależność między mechanizmami obronnymi a regresją w różnych chorobach (model C.B.Bahnsona) Bahnson: instynkty, potrzeby, napięcia.
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Szkodliwość hałasu w szkole
Hałas Jak szkodzi ....
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia w sprawie zapobiegania i zwalczania wszawicy u dzieci i młodzieży.
Wpływ zanieczyszczeń na stan zdrowia
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Zależność między mechanizmami obronnymi a regresją w różnych chorobach (model C.B.Bahnsona) Bahnson: instynkty, potrzeby, napięcia.
Zapis prezentacji:

Profilaktyka i edukacja zdrowotna strategią obronną w walce ze stresem pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania. mgr Hanna Magdziarz Opatów 21-22 kwiecień 2006r.

Stres - w psychologii- czynniki zewnętrzne utrudniające i uniemożliwiające zaspokojenie potrzeb i wykonanie zamierzonych zadań, które zagrażają jednostce lub wpływają na obniżenie poczucia własnej wartości. Stres - wg Hansa Selye’go- niespecyficzna reakcja organizmu na wszelkie stawiane mu wymagania.

Stres - zmiany zachodzące pod wpływem czynników zewnętrznych w procesach emocjonalnych (napięcia, lęki) oraz związane z tym zmiany w sprawności i kierunku działania.

Stres- reakcja psychofizyczna, która pojawia się, gdy wymagania, jakim musi sprostać dana osoba, przekraczają jej możliwości.

Wpływ stresu na organizm ludzki MIĘŚNIE Gotowe do walki ulegają przekrwieniu (więcej surowców energetycznych i tlenu) zwiększa się ich napięcie MÓZG Centrala wydaje rozkazy podwzgórze(ośrodek stresu) wysyła sygnał do przysadki mózgowej, a ta głównie do rdzenia nadnerczy, gdzie powstają najważniejsze„hormony stresu” -adrenalina i noradrenalina wzrasta(nawet 2-3 krotnie) poziom adrenaliny i noradrenaliny we krwi pobudzanie autonomicznego układu nerwowego, który steruje podstawowymi procesami życiowymi(krążenie, oddychanie, trawienie) jest poza tym niezależny od naszej woli OCZY Zwierciadło strachu rozszerzenie źrenic przy długotrwałym stresie pojawiają się zaburzenia widzenia STRES INNE OBJAWY uczucie suchości w ustach spadek zainteresowania seksem, zaburzenia potencji (raczej przy stresie długotrwałym) SKÓRA Siódme poty wzrasta wydzielanie potu (także na dłoniach), może pojawić się przy tym „gęsia skórka”

Wpływ stresu na organizm ludzki UKŁAD ODDECHOWY Więcej tlenu przyspieszenie oddechu, w efekcie do krwi trafia więcej tlenu UKŁAD POKARMOWY Trawienie wstrzymane gruczoły trawienne zaprzestają wydzielania spada napięcie żołądka i jelit mogą się pojawić zaburzenia pokarmowe (mdłości, biegunka) utrata apetytu lub przeciwnie - silne uczucie głodu UKŁAD KRWIONOŚNY Posiłki dla mięśni serce zaczyna bić szybciej, zwiększa się siła skurczu wzrasta ciśnienie krwi do krwi trafia więcej glukozy i kwasów tłuszczowych (zostają uwolnione z wątroby), to więcej „paliwa dla mięśni wzrasta krzepliwość krwi (w razie zranienia zmniejsza to krwawienie) STRES UKŁAD NERWOWY Podwyższona gotowość zwiększa się szybkość reakcji pod wpływem endorfin spada wrażliwość na ból (w ekstremalnych sytuacjach, np. podczas bitwy, może całkowicie zaniknąć)

Zespół ogólnej adaptacji organizmu -suma wszystkich nieswoistych odczynów cechujących się wzmożeniem wydzielania hormonów kory nadnerczy; przebiega w trzech fazach: I faza „reakcja alarmowa” II faza „okres oporu” III faza „okres wyczerpania”

Skala Holmsa punkty-w ciągu roku 300 150-300 poniżej 300 Prawdopodobieństwo wystąpienia choroby 80% 50% 30%

Wśród technik radzenia sobie ze stresem znaczenie ma: - odpowiedni trening poznawczy, czyli umiejętność dystansowania się od spraw, na które nie mamy wpływu; - uwolnienie się od przymusu wykonywania perfekcyjnego wszystkich codziennych czynności; - umiejętność wypoczynku; - liczenie; - głębokie wdechy; - wysiłek fizyczny oraz techniki relaksacyjne.

Działania te obejmują trzy obszary: - tworzenia dobrego samopoczucia uczniów i pracowników szkoły jako wyjściowego warunku promowania zdrowia w życiu szkoły; - edukacji zdrowotnej; - współdziałania z rodziną i społecznością lokalną.

W promocji zdrowia obowiązują zasady: wiedzieć - informować o tym co sprzyja, a co szkodzi zdrowiu; chcieć - wdrożyć wiedzę do codziennego życia; móc - stworzyć warunki realizacji zamierzonych celów.

Populacja dzieci młodzieży w wieku szkolnym wymaga profilaktycznej opieki zdrowotnej ze względu na: - ujawniające się zaburzenia wzroku, słuchu, mowy, ruchu; - nieprawidłowe odżywianie; - problemy wieku dojrzewania; - częstość urazów i zatruć; - pojawienie się zachowań ryzykownych dla zdrowia (stosowanie używek, narkotyków, przemoc); - problemy uczniów niepełnosprawnych i przewlekle chorych.

„Recepta na udane wakacje – dbaj o zdrowie” -20 maja do 17 czerwca 2004 roku -27 stycznia do 03 marca 2006 roku akcja „Bezpieczeństwo ucznia – pierwsza pomoc”.

Ustawa z dn. 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publiczny ( art. 27 ust. 1: świadczenia na rzecz zachowania zdrowia, zapobiegania chorobom i wczesnego wykrywania chorób) oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia z dn. 22 grudnia 2004 roku w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą.

Profilaktyka i edukacja zdrowotna stanowią skuteczną strategię obronną w walce ze stresem pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania. Praca ta mobilizuje do przezwyciężania trudności, dając satysfakcję zawodową oraz wsparcie ze strony rodziców i pedagogów placówek szkolnych.

Dziękuję za uwagę.