Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r www.koziej.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca licencjacka i magisterska
Advertisements

Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
w ramach prac doktorskich i magisterskich
Zamiana GWIAZDA-TRÓJKĄT
1 RISC – nasze założenia Podstawowe cechy: Wszystkie operacje są realizowane na rejestrach, Tylko operacje typu load i store wymagają dostępu do pamięci,
Stanisław KOZIEJ METODOLOGIA NAUK.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Podstawy metodologiczne ekonomii
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
X Komitet Koordynujący Programu Bezpieczeństwa Powodziowego w Dorzeczu Wisły Środkowej r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Spis treści Możliwości biblioteki logiczno-fizycznej
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Programowanie parametryczne CNC SINUMERIK-810T
Organizacja seminarium dyplomowego inżynierskiego
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Sposoby archiwizacji zajęć dydaktycznych
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
PYTANIA analiza formalna (logiczna)
Metodyki zarządzania projektami
Wnioskowanie w systemach sztucznych
Innowacje pedagogiczne
Naukowy charakter pracy dyplomowej
Koszty jakości w projektowaniu (Zofia Zymonik) 1.
Projektowanie procesu badawczego
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Metodologia badań empirycznych
567.Jakie prądy płyną przez poszczególne opory na schemacie poniżej, jeśli R 1 =3 , R 2 =7 , R 3 =20 , U=20V, a galwanometr wskazuje i G =0? B R1R1.
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
ZASTOSOWANIE DWUKROTNEJ SYMULACJI MONTE CARLO W WYCENIE OPCJI REALNYCH mgr Marcin Pawlak Katedra Inwestycji i Wyceny Przedsiębiorstw.
Metodyka i zasady formalne pisania prac dyplomowych – informacje wstępne ogólne Dr Małgorzata Zięba.
ZALECENIA DOTYCZĄCE REDAKCJI PRAC DYPLOMOWYCH przygotowywanych na Wydziale Zarządzania PRz.
Etyka i standardy w pracy dyplomowej Etyka i standardy w pracy dyplomowej.
1 System wsparcia merytorycznego Partnerstw na rzecz Rozwoju w programie Equal szkolenie Equal Jachranka, stycznia 2005 r. © Bartosz Grucza, Beata.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Praca dyplomowa (magisterska, licencjacka i inżynierska) powinna mieć charakter:
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Temat pracy Promotor: Imię i nazwisko dyplomanta Rodzaj pracy (dyplomowa inżynierska/magisterska)
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”. Debaty oświatowe a zasady konsultacji publicznych.
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Redakcja tekstów naukowych dla orientalistów
Wstęp do badań społecznych i politologicznych I
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Tytuł projektu naukowego
Temat pracy dyplomowej
EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY. CO TO JEST EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY? Eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania jednego lub kilku czynników zwiększających.
(Imię i nazwisko) (specjalność) Słupsk (data obrony 2018)
Zapis prezentacji:

Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r www.koziej.pl

1. Przygotowanie badań 2. Realizacja badań 3. Kontrola wyników Cykl badań naukowych 1. Przygotowanie badań 2. Realizacja badań 3. Kontrola wyników 2007 r www.koziej.pl

Koncepcja badań 1. Geneza i ustawienie problemu (uzasadnienie potrzeby badań) 2. Cel i problematyka badawcza (zagadnienia badawcze) 3. Założenia i hipotezy badawcze 4. Procedura badań (metody, teren i tok - harmonogram - badań) 5. Prezentacja wyników (układ pracy) 2007 r www.koziej.pl

Geneza problemu Diagnoza stanu rzeczy identyfikacja obszaru niewiedzy - stwierdzenie istnienia problemu problemy subiektywne (dydaktyczne) i obiektywne (badawcze) obiektywizacja („odsubiektywizowanie”) niewiedzy - przegląd literatury uzasadnienie obiektywnej potrzeby (teoretycznej lub praktycznej) usunięcia niewiedzy (luki w wiedzy) 2007 r www.koziej.pl

Cel badań „druga strona” potrzeby badań zdecydowanie się na realizację potrzeby - na rozwiązanie problemu w drodze badań naukowych - prowadzi wprost do ustanowienia celu badań Cel: po co się prowadzi badania, co zamierza się osiągnąć w ich rezultacie 2007 r www.koziej.pl

Problematyka badawcza (zagadnienia badawcze) Problemy, zagadnienia badawcze - ”przeszkody” na drodze do celu logicznie podporządkowane celowi badań forma - pytania badawcze 2007 r www.koziej.pl

Rodzaje pytań badawczych pytania rozstrzygnięcia - zamknięte (czy?) pytania dopełnienia - otwarte (dlaczego, jak, jaki, ile, kiedy, gdzie? ...) 2007 r www.koziej.pl

Założenia badawcze Wiedza „nadsystemowa” wobec problemu (np. wyniki innych badań, wiedza podręcznikowa) coś, co nie będzie podlegać badaniom, przyjmowane jest takie, jakie jest - a jednocześnie stanowi podstawę, ograniczenie lub część rozwiązania problemu 2007 r www.koziej.pl

Hipotezy naukowe Przypuszczenia co do rozwiązania problemu próbne (wstępne) odpowiedzi na pytania badawcze tezy, które będą weryfikowane w toku badań hipotezy wstępne, robocze, rozwinięte, końcowe 2007 r www.koziej.pl

Teren (miejsce, przestrzeń) badań Harmonogram (czas) badań Procedura badań Metody badawcze Teren (miejsce, przestrzeń) badań Harmonogram (czas) badań 2007 r www.koziej.pl

Metody badawcze Metody teoretyczne Metody empiryczne Analiza (krytyczna i porównawcza), analogia, synteza, dedukcja, indukcja ... Metody empiryczne pomiary, eksperymenty, symulacje, ankiety, wywiady, konsultacje, dyskusje ... 2007 r www.koziej.pl

Teren badań Badania teoretyczne Badania empiryczne biblioteki, media, internet Badania empiryczne badane wycinki rzeczywistości (rzeczy, organizacje, procesy) laboratoria 2007 r www.koziej.pl

Tok (harmonogram) badań - etapy 1. Przygotowanie badań (opracowanie koncepcji i zorganizowanie badań) - hipoteza wstępna 2. Etap badań teoretycznych - rozwinięcie hipotezy wstępnej w hipotezę roboczą 3. Etap badań praktycznych - weryfikacja hipotezy roboczej (elementów tej hipotezy) i ustalenie wyników badań 4. Synteza wyników i ich pisarskie (redakcyjne) ujęcie w postaci pracy naukowej - finalna hipoteza naukowa 2007 r www.koziej.pl

Rozdziały merytoryczne Zakończenie Bibliografia Aneksy, załączniki Układ pracy naukowej Wstęp Rozdziały merytoryczne Zakończenie Bibliografia Aneksy, załączniki 2007 r www.koziej.pl

Wstęp Wstęp - podstawy metodologiczne badań Treścią wstępu jest koncepcja badań. Czytelna informacja o genezie problemu na tle krytyki dotychczasowej literatury oraz o celach i zagadnieniach badawczych, założeniach i hipotezach, procedurze badań i układzie pracy 2007 r www.koziej.pl

Rozdziały merytoryczne (1) Tyle rozdziałów ile głównych zagadnień (problemów) badawczych Każdy rozdział to prezentacja wyników badań nad danym zagadnieniem 2007 r www.koziej.pl

Rozdziały merytoryczne (2) Układ rozdziału: wprowadzenie - charakterystyka zagadnienia (pytania) badawczego; rozbicie na podzagadnienia część główna - sprawozdanie z badań (materiał badawczy) podsumowanie - synteza w postaci odpowiedzi na pytanie badawcze 2007 r www.koziej.pl

Zakończenie pracy naukowej Nawiązanie do wstępu (lustrzane odbicie) Synteza syntez z poszczególnych rozdziałów merytorycznych Krytyczne spojrzenie na przebieg i rezultaty badań i ewentualne sugestie dalszych badań 2007 r www.koziej.pl