Strategie finansowe w Polsce w latach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Finanse Publiczne Temat pracy: Porównanie strategii ograniczania deficytu i zadłużenia publicznego w kolejnych rządach pod wybranymi kryteriami, proszę.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Administracja finansów publicznych
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Polski system podatkowy - przegląd podatków (1)
Organizacje pozarządowe
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
PRAWO FINANSOWE.
Istota i funkcje podatku
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
SYSTEM PODATKOWY W POLSCE
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Charakterystyka finansów publicznych
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Źródła prawa podatkowego
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Finanse publiczne w świetle statystyk
Rola państwa w gospodarce
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dariusz Daniluk Wzmocnienie dyscypliny finansów publicznych. Jaka może być rola ewaluacji?
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Uchwała nr 7/14 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strzelcach Krajeńskich z dnia 15 kwietna 2014r. W sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.
1.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Polityka fiskalna państwa
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PODATKI Wykonawcy: Damian Ożóg Jakub Zmarzlik Klasa 2T.
PODATKI Wykonawcy: Damian Ożóg Jakub Zmarzlik Klasa 2T.
Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe?
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
1 16 września 2013 r..
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Systemy podatkowe.
RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ
CZY WIESZ, ŻE… … ISTOTNE ZMIANY W PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
Budżet Państwa.
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Zapis prezentacji:

Strategie finansowe w Polsce w latach 1997-2001

Średniookresowa strategia polityki pieniężnej Została opracowana przez Radę Polityki Pieniężnej w 1999 roku Obejmowała okres 1999-2003 Jej celem było obniżenie inflacji poniżej 4% w 2003 roku W 1999 roku ograniczono tempo wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych tak, aby w końcu 1999 roku nie przekroczyło ono 8-8.5% w porównaniu z rokiem poprzednim Krótkookresowy cel inflacyjny nie został osiągnięty, wskaźnik wyniósł 9.8%

Strategia bezpośrednia Oznacza podejmowanie działań dostosowawczych nakierowanych bezpośrednio na osiągnięcie bezpośredniego celu inflacyjnego. Zalety: Elastyczność prowadzonej polityki Możliwość spójnego wykorzystania szerokiego zakresu informacji Brak konieczności reakcji na zmianę jednego parametru bez względu na całościową ocenę sytuacji Wskazywanie bezpośrednio na cel inflacyjny polityki Ten sposób również nie przyniósł oczekiwanych rezultatów

Biała księga podatków to dokument opublikowany przez Ministerstwo Finansów Rzeczpospolitej Polskiej w 1998 roku. Zaproponowano w nim szereg zmian obowiązującego wówczas systemu. Propozycje w niej zawarte miały być rozłożone na kilka lat (1999 – 2002), dotyczyły one kompleksowej zmiany systemu podatkowego tj.: gruntownej reformy podatków bezpośrednich, dostosowanie VAT i akcyzy do wymogów Unii Europejskiej.

Zmiany proponowane w Białej Księdze Podatków wprowadzenie jednego podatku dochodowego o stawce liniowej, która miała wynosić docelowo 22%, jednocześnie proponowano likwidację prawie wszystkich ulg i zwolnień podatkowych, jedna ustawa miała regulować zasady opodatkowania podatkiem dochodowym wszystkie podmioty – niezależnie od formy organizacyjnej i prawnej oraz źródeł podmiotów, liberalizacja zasady rozliczania strat podatkowych z 3 do 5 lat, zwolnienie z opodatkowania podatników nieprzystosowanych do obsługi podatku i niegenerujących dochodów (wspólnoty mieszkaniowe), .

Zmiany cd. dostosowanie podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego do wymogów UE, objęcie podatkiem dochodowym i w pewnym zakresie podatkiem od towarów i usług rolnictwa, zastąpienie trzech podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości, jednym podatkiem kastralnym, uproszczenie zasad rozliczeń podatkowych, czego wyrazem miał być dwustronicowy druk zeznania podatkowego, zbliżenie prawa podatkowego do bilansowego

Biała Księga Podatków była przykładem projektu bardzo głębokiego uracjonalnienia opodatkowania dochodów. Propozycje zawarte w projekcie były nakierowane na eliminację wielu wad w istniejącym systemie, możliwych do zlikwidowania bez zmiany samej koncepcji opodatkowania bezpośredniego. Jednak propozycje te, mimo że bardzo trafne, z uwagi na formę zaprezentowania i krótki okres do ich wprowadzenia zostały prawie w całości odrzucone. Udało się jedynie wprowadzić pewne zmiany w podatku dochodowym od osób prawnych, nie zmieniając przy tym podatku dochodowego od osób fizycznych. Doprowadziło to do niepotrzebnego zróżnicowania tych świadczeń.

Ustawa o finansach publicznych Wprowadzona w życie 1 stycznia 1999 roku Rozróżnia pojęcia sektora publicznego i skarbu państwa Sektor finansów publicznych jest zdefiniowany jako organy władzy publicznej oraz podległe im jednostki organizacyjne Sektor finansów publicznych dzieli się na: Sektor rządowy Sektor samorządowy Finanse publiczne to również procesy związane z gromadzeniem i rozdysponowywaniem środków publicznych m.in.: Pobieranie i gromadzenie dochodów wydatkowanie środków publiczbych Finansowanie deficytu publicznego Zaciąganie zobowiązan angażujących środki publiczne Zarządzanie środkami publicznymi Zarządzanie długiem publicznym

Planowane dochody i wydatki budżetowe Według ustawy budżetowej z dnia 21 lutego 1997 roku: Dziennik Ustaw z 1997 r. Nr 19 poz. 106 rząd ustalił dochody budżetu państwa na kwotę 115.333.656 tys. zł. wydatki miały zamknąć się w kwocie 127.553.656 tys. zł. niedobór budżetu na dzień 31 grudnia 1997 r. miał wynieść nie więcej niż 12.220.000 tys. zł.

Według ustawy budżetowej z dnia 19 lutego 1998 roku: Dziennik Ustaw z 1998 r. Nr 28 poz. 156 rząd ustalił dochody budżetu państwa na kwotę 129.040.795 tys. zł., wydatki miały zamknąć się w kwocie 143.440.795 tys. zł. niedobór budżetu na dzień 31 grudnia 1998 roku miał wynieść nie więcej niż 14.400.000 tys. zł.

Ustawa budżetowa z dnia 17 lutego 1999 roku: Dziennik Ustaw z 1999 r Ustawa budżetowa z dnia 17 lutego 1999 roku: Dziennik Ustaw z 1999 r. Nr 17 poz. 154 rząd przewiduje dochody państwa na 129.287.762 tys. zł. wydatki państwa na 142.099.762 tys. zł. niedobór budżetu miał w tym roku wynieść 12.812.000 tys. zł.

Ustawa budżetowa z 17 stycznia 2000 roku: Dziennik Ustaw z 2000 r Ustawa budżetowa z 17 stycznia 2000 roku: Dziennik Ustaw z 2000 r. Nr 7 poz. 85 przewiduje dochody państwa na sumę 140.909.815 tys. zł. Wydatki mają opiewać na kwotę 156.309.815 tys. zł. niedobór budżetu ma wynieść nie więcej jak 15.400.000 tys. zł.

W ustawie budżetowej z dnia 1 marca 2001 roku: Dziennik Ustaw z 2001 r W ustawie budżetowej z dnia 1 marca 2001 roku: Dziennik Ustaw z 2001 r. Nr 21 poz. 246 dochody opiewają na sumę 161.065.257 tys. zł. Wydatki 181.604.087 tys. zł. niedobór 20.538.830 tys. zł.

Ocena NIK-u Według NIK-u budżet państwa był opracowywany na bazie nierealnych założeń. Dochody budżetu państwa zostały w znaczący sposób przeszacowane. nowelizacje ustawy budżetowej były spóźnione i zbyt płytkie. Niekorzystny stan finansów publicznych, który ujawnił się w 2001 r., w mniejszym stopniu dotknął budżety jednostek samorządu terytorialnego niż budżet państwa. Dochody jednostek samorządu terytorialnego, w stosunku do 2000 r., wzrosły o 9,6%, podczas gdy dochody budżetu państwa były wyższe tylko o 3,6%.

Wydatki jednostek samorządu terytorialnego wzrosły o 9,2%, wobec wzrostu o 14,5% w budżecie państwa. Zbiorczy deficyt jednostek samorządu terytorialnego wzrósł tylko o 0,1%, podczas gdy deficyt budżetu państwa był o 110,2% wyższy niż w 2000 r. Wyniki kontroli w 85 jednostkach samorządu terytorialnego wykazały, że występowały w nich nieprawidłowości w zakresie planowania i realizacji budżetów oraz w wykorzystaniu dotacji celowych z budżetu państwa, jednak skala tych nieprawidłowości była niewielka.

koniec