PROFILAKTYCZNO – ROZWOJOWY OŚRODEK MŁODZIEŻY I DZIECI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
O aktywności dorosłych i seniorów
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Prezentacja multimedialna
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
w społecznym kontekście rozwoju nastolatka
Uzależnienia a rozwój dziecka
6 kroków do porozumienia
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Teoria społecznego uczenia się
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Zadawanie pytań.
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Umiejętność obserwacji.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
RODZINA.
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
mgr Małgorzata Piasecka
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
The Leader in Me.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Opracowała: Katarzyna Płatek
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Zapis prezentacji:

PROFILAKTYCZNO – ROZWOJOWY OŚRODEK MŁODZIEŻY I DZIECI PROM www.prom.org.pl

Założenia ideologiczne Specyfika pracy korekcyjnej z młodzieżą eksperymentującą ze środkami psychoaktywnymi Założenia ideologiczne Diagnoza Program TUKA/N

Zagrożenia Niekonstruktywne „modelowanie” Niekonstruktywne grupy rówieśnicze Niewystarczające umiejętności społeczne Brak zrozumienia i wsparcia ze strony dorosłych Przedwczesne inicjacje

legalne (po 18 roku życia) nielegalne

Wszystkie środki psychoaktywne są nielegalne dla osób poniżej 18-tego r.ż.

Portret Pacjenta

Cechą charakterystyczną - konflikty Konflikt między potrzebą samodzielności a lękiem przed odpowiedzialnością Konflikt między dążeniem do niezależności a potrzebą oparcia Konflikt między potrzebą samodzielności a ograniczeniami stawianymi przez rodziców i przedłużającą się zależnością materialną Konflikt między przywiązaniem do rodziców a rozbudzonym krytycyzmem w myśleniu

Konflikt między wizjami idealnymi a realnymi obrazami świata, ludzi i siebie samego Konflikt między poziomem rozwoju w różnych sferach funkcjonowania Konflikt między indywidualnością i autonomią a potrzebą nie wyróżniania się z grupy i bycia akceptowanym przez grupę

niski status społeczno - ekonomiczny wysoki status społeczno – ekonomiczny sfera emocjonalna niskie poczucie bezpieczeństwa wysoki poziom lęku społecznego drażliwość duża podatność na frustrację tendencja do wycofania, agresji i autoagresji ambiwalencja poczucie krzywdy, niesprawiedliwości egocentryzm wysoki poziom lęku związanego z indywidualną oceną, utratą pozycji głód emocjonalny (potrzeba bliskich relacji) gotowość do eksponowania stanów emocjonalnych (ekspresja) tendencje depresyjne i obsesyjno –kompulsywne (np. natręctwa, zab. odżywiania) poczucie zagubienia, chaosu poczucie winy, niespełnienia sfera intelektualna poczucie nieadekwatności deficyty i zaniedbania środowiskowe sztywność światopoglądowa dogmatyzm, poszukiwanie winnych czarno-białe widzenie rzeczywistości osłabiony wgląd intelektualny nasilony krytycyzm podwójna moralność (atrybucja czynów karalnych) postawa roszczeniowa wysoka motywacja osiągnięć wysoki wgląd intelektualny skłonności do polemiki wysoki krytycyzm (autorytety, rzeczywistość) bezkompromisowość w formułowaniu poglądów, ocen konflikty wewnętrzne sfera społeczna zaburzone relacje z dorosłymi (niechęć) zawężenie relacji rówieśniczych (subkultury) niski poziom umiejętności społecznych (dbanie o swoje interesy poprzez: wyrażanie próśb, odmowę, autoprezentację, wyrażanie opinii itp.) tendencje do łamania norm i zasad (m.in. prawo) zewnątrzsterowność zaburzone relacje z dorosłymi (bunt) zawężenie relacji rówieśniczych (diady, małe grupy odniesienia) deprecjonowanie swoich umiejętności społecznych tendencje do łamania norm i zasad poprzez kontestowanie prawa poczucie dorosłości poprzez dostęp do dóbr materialnych wewnątrzsterowność lub uległość dla korzyści emocjonalnych

Biopsychospołeczny model niemocy /Frank C. Seitz/   ZACHOWANIE radzenie sobie i niemoc /choroba/   ASPEKT POZNAWCZY percepcja, ocena, znaczenie i modele wyjaśniające ASPEKT SOCJOKULTUROWY wsparcie społeczne, zwyczaje, wartości i sankcje   ASPEKT BIOLOGICZNY genetyka i reakcje biologiczne ASPEKT ŚRODOWISKOWY wydarzenia życiowe i czynniki wzmacniające Żródła zachowań mogą się znajdować w każdym z obszarów życia człowieka i jednocześnie mogą wpływać pozytywnie lub negatywnie na te obszary

Koncepcja salutogenetyczna /A. Antonowski/ Heterostaza starzenie się rosnąca entropia Zdrowie choroba Podstawowym pytaniem w koncepcji salutogenetycznej jest pytanie o przyczyny które sprawiają że dana osoba znajduje się w pobliżu lub przesuwa się w kierunku bieguna zdrowie na kontinuum ? Czyli dzięki czemu zdrowiejemy i co nam to zdrowienie ułatwia?  

  Zdrowie Pogorszenie stanu zdrowia choroba Śmierć Mocne strony Deficyty Niektóre cechy i umiejętności klienta oraz wybrane relacje i warunki środowiskowe można wykorzystać (wzmocnić) w celu przesunięcia go na kontinuum, zwiększając obszary (zasoby) decydujące o zdrowiu  

(Teoria poczucia koherencji A. Antonowskiego ) Podniesienie poziomu globalnej orientacji życiowej (zrozumienia – zaradności – sensowności) może zmotywować klienta do zmiany zachowania (Teoria poczucia koherencji A. Antonowskiego )

TUKA/N TRENING UMIEJĘTNOŚCI KONTROLI zachowań związanych z ALKOHOLEM i NARKOTYKAMI

Pierwszy kontakt Zasady kierowania rozmową neutralności zaciekawienia „przyłączenia” optymalnej różnicy kontekstów pozarodzinnych Duży poziom koncentracji Cel: Ponowne przyjście – diagnoza i podjęcie leczenia

Zasada neutralności Częste „odzwierciedlanie” Wstrzymywanie się od ocen ( mimo ewidentnych i bulwersujących nas zachowań i zdarzeń)

Zasada zaciekawienia Uważność na wszystkich rozmówców Wysłuchanie wszystkich „wersji”( do końca) Okazywanie zainteresowania szczegółami

Zasada „przyłączenia” Okazywanie szacunku do poglądów i uczuć wszystkich rozmówców Docenianie i wzmacnianie „silnych stron” całej rodziny i poszczególnych jej członków ( w miarę równomierne)

Zasada optymalnej różnicy Przyjęcie roli „eksperta” w ograniczonym zakresie Poważne traktowanie pomysłów i rozwiązań „pacjenta” (wszystkich zainteresowanych osób) Proponowanie rozwiązań możliwych do zaakceptowania (przez wszystkie zainteresowane osoby)

Zasada kontekstów pozarodzinnych Zdolności detektywistyczne (sprawdzanie kontekstów pozarodzinnych)

Duży poziom koncentracji Wewnętrzne przekonanie że to właśnie ja kieruję rozmową Cel: Ponowne przyjście – diagnoza i podjęcie leczenia

Diagnoza operacyjna - propozycja IPK Kontrakt Wywiad wstępny - sytuacja w chwili zgłoszenia Wywiad pogłębiony - poszczególne obszary w perspektywie czasu Wywiad problemowy - w kierunku wykluczenia uzależnienia Diagnoza operacyjna - propozycja IPK Kontrakt

Grupa korekcyjna podstawowa Podniesienie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych bez korzystania z środków psychoaktywnych poprzez zwiększenie poczucia: zrozumiałości zaradności sensowności 26

Cztery kroki Przybliżenie rozumienia roli duchowości w konstruktywnym życiu Doświadczanie bezsilności ( krok 1 ) Doświadczanie wiary ( krok 2 ) Powierzanie swojej woli i swojego życia ( krok 3 ) Stawanie się uczciwym (krok 4 ) 13

Grupa edukacyjna dla rodziców Zwiększenie wiedzy i umiejętności przydatnych w konstruktywnych kontaktach z dziećmi 8

Sesja Przyznawania Punktów Udział w zajęciach Postawa i zaangażowanie Język Przewodzenie w grupie 10 5 0 - 5 - 10 Uzbieranie 100 punktów jest jednym z warunków ukończenia programu

Wychowawca – profilaktyk – terapeuta ? (Przewodnik) Zaangażowanie Spójność Kompetencje Dopasowanie Kooperacja Świadomość Empatia Odwaga

Warunki sprzyjające rozwojowi Poczucie bycia akceptowanym Poczucie szacunku i zaufania Poczucie bezpieczeństwa Poczucie wolności w realizacji siebie Poczucie odpowiedzialności za społeczeństwo które się współtworzy

Sugestie Rozpoczęcie procesu pracy korekcyjnej od rozpoznania aktualnych problemów życiowych młodego człowieka Wzbudzanie motywacji do pracy nie poprzez analizę destrukcji tylko poprzez możliwość rozwiązywania konkretnych problemów życiowych. (Poszukiwanie „ mocnych stron”) Uczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i rozwiązywania problemów związanych z realizacją planów i celów (marzeń) życiowych

Mniej dyrektywny a bardziej podążający styl pracy terapeutów ( a więc taki, który jest charakterystyczny dla późniejszych faz terapii dorosłych) Pomoc w tworzeniu rówieśniczych środowisk alternatywnych (włączanie w aktywne uczestnictwo kreowania czegoś nowego) Obowiązkowa praca z rodzicami (Jako warunek konieczny do realizacji trzech pierwszych sugestii) Świadomość bycia „narzędziem” w pracy korekcyjnej (terapeutycznej)