Bezpieczny dokument elektroniczny czy papierowy? Kraków, 26 lutego 2013 r. Michał Tabor Dyrektor ds. operacyjnych CISSP
Cel: Niezmiennik: Narzędzie: Zakres prezentacji Cel: Przekładanie procesów papierowych na elektroniczne Niezmiennik: Zaufanie do dokumentu Narzędzie: Adekwatne zabezpieczenia do procesu biznesowego
PRZYKŁAD
Historia: książeczka oszczędnościowa Źródło: Wikipedia
Wyobraźmy sobie elektroniczną książeczkę oszczędnościową: Zła Informatyzacja Wyobraźmy sobie elektroniczną książeczkę oszczędnościową: Każdy ma na swoim komputerze Na nośniku nosi do banku przy każdej wpłacie i wypłacie Dzięki temu każdy czuje się bezpieczniej – bo książeczkę ma przy sobie i zna jej stan; bank natomiast nie może dodać i odjąć wpisu
Teraźniejszość bankowości elektronicznej Książeczka oszczędnościowa nie ma postaci dokumentu elektronicznego!!! Zinformatyzowano procesy!!!
Bezpieczeństwo informacji
Spojrzenie na bezpieczeństwo
Spojrzenie na bezpieczeństwo
Definicja bezpieczeństwa Koszty zabezpieczeń Wartość aktywów Prawdopodobieństwo ich utraty
Trzy filary bezpieczeństwa Podpis elektroniczny Repozytoria Wiązanie elementów Znaczniki czasu Integralność Szyfrowanie Autoryzacja Poufność Redundancja Procedury awaryjne SLA Dostępność
Zaufanie do dokumentu (elektronicznego) Pieczęć
ZAPEWNIENIE ZAUFANIA
Centralne zarządzanie dokumentami Zapewnienie zaufania Centralne zarządzanie dokumentami Centralne zarządzanie poświadczeniami dokumentów Zarządzenie rozproszone oparte o poświadczenia osób
Zabezpieczenie centralne
Proces gdzie dokument zabezpiecza EOD
Zabezpieczenie centralne Wyciągi bankowe i potwierdzenia przelewu Dziennik ustaw CIDG ZALETY Niezależność Oparcie o zaufanie do instytucji WADY Konieczność tworzenia zabezpieczeń po stronie serwerowej Rozpoznawalność tylko lokalna Konieczna dostępność on-line w procesie umieszczania i czytania
Przykład - CEIDG
Centralne zarządzanie poświadczeniami 1
Zabezpieczenie podpisem elektronicznym
Centralne zarządzanie poświadczeniami Profil zaufany Web 2.0 Signature DocuSign, EchoSign ZALETY Powszechna rozpoznawalność Kontrola nad przepływającymi dokumentami Możliwość centralnego zarządzania Możliwość czytania off-line WADY Konieczność dostępu on-line w procesie podpisywania
Przykład Profil Zaufany Pieczęć złożona przez ePUAP i potwierdzająca, że osoba ujawniona w profilu zaufanym zleciła podpisanie dokumentu Pieczęć
DocuSign
Zarządzenie oparte o poświadczenia osób
Zabezpieczenie między uczestnikami
Zarządzenie oparte o poświadczenia osób PRZYKŁADY Podpis kwalifikowany ZALETY Powszechna rozpoznawalność WADY Brak kontroli nad podpisywanymi dokumentami Brak gwarancji dotyczących dokumentu Konieczność dostępu on-line w procesie weryfikacji
Potrzeba podpisu elektronicznego?
Podpis elektroniczny Użytkownik podpisu Ten, który potrzebuje podpisać Ten, który potrzebuje zrealizować proces biznesowy (zawierający podpis)
Użytkownik podpisu elektronicznego: Nowa definicja Użytkownik podpisu elektronicznego: Osoba lub podmiot, który definiuje potrzebę posiadania podpisanych elektronicznie dokumentów w swoim procesie biznesowym Podejmujący działanie i ryzyko na podstawie zaufania podpisowi elektronicznemu
Jakie informacje przechowujemy i czy potrzebnie Analiza do wykonania Jakie informacje przechowujemy i czy potrzebnie Jaka jest ich wartość – czyli ile są one dla nas warte Jak i od kogo zbieramy informacje Jak zabezpieczamy informacje by nie traciły na wartości … dobór narzędzi.
Kilka przykładów
Przykład 1 Rozwiązanie Deklaracje PIT Właściciel procesu Ministerstwo Finansów Cel Zebranie obowiązkowych deklaracji podatkowych Użytkownik MF / Urzędy skarbowe – właściciel procesu Podpisujący Obywatel / Przedsiębiorca Bezpieczeństwo Niskie ryzyko oszustwa i łatwa jego wykrywalność Koszty Za rozwiązanie płaci MF i nie ponosi kosztów podpisujący
Przykład 2 Rozwiązanie Portal Allegro Właściciel procesu Zarządca allegro Cel Zabezpieczenie transakcji kupna - sprzedaży Użytkownik Sprzedający, Kupujący - podejmujący ryzyko Podpisujący Sprzedający/Kupujący Bezpieczeństwo Historia zleceń, oznaczenie zaufania, płatność Koszty Koszt po stronie sprzedającego, ale finansowane z marży
Przykład 3: DocuSign Import dokumentu do podpisania Ustalenie procesu biznesowego Żądanie podpisów i rozsyłanie Podpisywanie Powiadomienie o zakończeniu procesu biznesowego
Przykład 3 Rozwiązanie DocuSign Właściciel procesu Wysyłający Cel Zabezpieczenie transakcji opisanej workflow Użytkownik Wysyłający do podpisu – żądający transakcji Podpisujący Adresat dokumentu Bezpieczeństwo Email podpisującego, IP z którego podpisano, historia Koszty Koszt po stronie wysyłającego
Posiadacz certyfikatu Bezpieczeństwo Zapewnione prawnie Koszty A jak jest źle!!! Rozwiązanie Podpis kwalifikowany Właściciel procesu Brak Cel Dowolny Użytkownik Podpisujący? Podpisujący Posiadacz certyfikatu Bezpieczeństwo Zapewnione prawnie Koszty Koszt posiadania certyfikatu, koszt zabezpieczenia podpisu W tym układzie to nigdy nie będzie narzędzie biznesowe – bo nie jest dostarczane w wyniku potrzeby biznesowej.
Dziękuję za uwagę Q&A Michał Tabor Tel. 501 557 094 michal.tabor@ticons.pl www.ticons.pl www.pki2.eu