Od patologii religijnej do świętości – o różnych typach religijności i kryteriach jej odróżniania Psychologiczne definicje religijności Typologizacje dychotomiczne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Norma i patologia w życiu religijnym
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Wykłady Zofii Gołąb-Meyer „Podstawy psychologiczne nauczania fizyki”
Szczęście a zdrowie człowieka
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Psychologia Zarządzania
Kierowanie twórczością w organizacji
Podstawy Pomocy Psychologicznej
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Wiara czyni Wolnym.
PRAWA CZŁOWIEKA.
13. Kontrolowanie agresji
Napięcie emocjonalne i stres
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
19 lat pracy w oddziale ogólnopsychiatrycznym, w tym 7 lat kierowałam oddziałem Praca w poradni zdrowia psychicznego, również w PZP dla Szkół Wyższych.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Moje doświadczenie powrotu do zdrowia
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Psychologia w zarządzaniu
KIM JESTEŚ CZŁOWIEKU?.
Zadawanie pytań.
CO TO JEST PORNOGRAFIA? Pornografia obejmuje przedmioty (teksty, rysunki, zdjęcia, filmy), które przedstawiają sceny erotyczne: zawierające treści nieprzyzwoite.
Czym jest dla nas tolerancja?
Zaprzeczanie własnej seksualności w zaburzeniach odżywiania
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
w praktyce pedagogicznej
Kategoria dorosłości w andragogice
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Dr Ewa Szumigraj Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
Człowiek jako istota społeczna
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
PSYCHOLOGIA STRESU I KREATYWNE PODEJŚCIE DO KONFLIKTÓW
Rozwój dziecka 6-cioletniego „Mój 6-ciolatek idzie do szkoły”
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Teorie osobowości Literatura podstawowa
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
„… myślmy o Nim jak o gwałtowniku Królestwa Bożego…” Jan Paweł II Mówi się o nim jak o proroku. Inni zauważali w Nim charyzmatyka i mistyka, dla wielu.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
Psychologia ateisty - zarys problemu i próba badania empirycznego
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Programy wspierania rodziny
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Okres dzieciństwa i adolescencji - wyzwania na najbliższe lata dla Szkół Promujących Zdrowie mgr Izabela Sumińska Konsultant Wojewódzki w dziedzinie psychologii.
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Od patologii religijnej do świętości – o różnych typach religijności i kryteriach jej odróżniania Psychologiczne definicje religijności Typologizacje dychotomiczne Typologizacje multidymensjalne (wielowymiarowe) Kryteria oceny religijności Możliwości operacjonalizacji i badań empirycznych

Psychologiczne definicje religijności Redukcjonistyczne - sprowadzają przeżycia religijne do innych form przeżyć i zachowań (biologicznych, psychicznych, społecznych) Redukcjonizm wrogi – np. B.F. Skinner Redukcjonizm przyjazny – np. Th. Flournoy Nieredukcjonistyczne - podkreślają specyfikę i odrębność doświadczeń religijnych w stosunku przeżyć i zachowań dotyczących innych obszarów życia. Fenomenologiczno-introspekcyjno-antyredukcjonistyczna interpretacja religii – np. Rudolf Otto (1868), Max Scheller, G. Van der Leeuw (1963), K. Girgrnsohn (1921), W. Gruhen (1966) Chrześcijańska interpretacja genezy i funkcji religii np. P. Hubner (1986), W. May (1998),R. Jaworski (2000)

Psychologiczne podejścia w badaniach religijności (1) Przyjmujące istnienie rzeczywistości nadnaturalnej – istnieje Bóg i świat nadprzyrodzony* Negujące istnienie rzeczywistości nadnaturalnej - Bóg i świat nadprzyrodzony nie istnieją* Ignorujące fakt istnienia rzeczywistości nadnaturalnej – uznanie istnienia Boga i świata nadprzyrodzonego nie jest konieczne do prowadzenia badań w psychologii religii *Por. D.M. Wulf, Psychologia religii, WSiP Warszawa 1999, s. 532

Psychologiczne podejścia w badaniach religijności (2)* Podejście obiektywne – podejście poznawcze i behawiorystyczne w psychologii (eksperymenty i strategie korelacyjne) Podejście psychologii głębi – podkreślanie nieświadomych motywacji w życiu religijnym Podejście humanistyczne – życie religijne jako droga samorealizacji Podejście ignorujące lub relatywizujące zjawiska religijne – np. podręczniki psychologii amerykańskiej (por. badania Emonsa 1999) Podejście utożsamiające religijność z duchowością * (por. H. Grzymała Moszczyńska, Religia i kultura, Kraków 2004, s 47-49)

Dychotomiczne typologizacje religijności Allport: religijność zewnętrzna i wewnętrzna Allen i Spilka: religijność zangażowana i uzgodniona Gruehn: wyże i niże religijności Fromm: religijność humanistyczna i autorytarna Maslow: religijność proroków i zinstytucjonalizowana Dawid: religijność elitarna i szerszego ogółu Prężyna: religijność intensywna i nieintensywna Prężyna: religijność centralna i peryferyjna Jaworski: religijność personalna i apersonalna

Wielowymiarowe pomiary religijności (1) Wymiary religijności wg Friedricha von Hügel’a* Tradycyjny lub historyczny (zależy jedynie od zmysłów, wyobraźni i pamięci; pojawia się w dzieciństwie) Racjonalny lub systematyczny (bazujący na zdolności do refleksji, dyskusji i abstrakcji) Intuicyjny i wolicjonalny (sygnalizujący dojrzewanie wewnętrznego doświadczenia i zewnętrznego działania) * Von Hügel F. (1908), The Mistical Element of Religion as Studied in Saint Catherine of Genoa and Her Friends. Vol. 1(2nd ed.) London: I.M. Dent & Sons.

Wielowymiarowe pomiary religijności (2) Wymiary religijności wg Glock’a* Ideologiczny Rytualistyczny Doświadczeniowy (uczucia religijne) Intelektualny (wiedza religijna) Konsekwencyjny (skutki religijności) * Glock C.Y. (1962), On the Study of Religous Commotment, „Religious Education, Research Supplement” 57 (4), s. 98-110.

Wielowymiarowe pomiary religijności Badania Ursuli Boss-Nunning (1972)

Psychologiczne kryteria oceny religijności Dojrzałość wiary – to godzenie przeciwieństw sacrum i profanum * tremendum i fascinosum transcendencja i immanencja * podmiotowość i przedmiotowość wolność i zależność * zaufanie i lęk * nadzieja (sens) i absurdalność * trwanie (wieczność) i przemijalność * tajemniczość (nieprzenikalność) i oczywistość (przejrzystość) * posłuszeństwo i samodzielność miłość „ziemska” i „niebiańska” (* - por. F. Oser i P. Gmunder 1987)

Możliwości operacjonalizacji i badań empirycznych (1) Skala Wsparcia Duchowego (Maton, 1989b) Doświadczam bliskiej relacji z Bogiem. Skala Religijnego Rozwiązywania Problemów (Pargament i inni 1988) Gdy mierzę się z pytaniem, współpracuję z Bogiem nad rozwiązaniem. Indeks Głównych Doświadczeń Duchowych (Kass i inni, 1991) Jaką odczuwasz zażyłość z Bogiem? Uniwersalna Skala Wieku I-E (Gorsuch i Venable, 1983) Całe moje podejście do życia jest oparte na religii. Skala Internalizacji Religii (Ryan i inni, 1993) Przyczyną dla której modlę się, jest radość jaką mi to sprawia. Wsparcie religijne (Krause, 1999) Jak często ludzie z Twojej grupy religijnej (kościoła) dają Ci odczuć swoją miłość i opiekę? Percepowane wsparcie religijne (Fiala, 2002) W oczach członków mojej wspólnoty jestem wartościowym człowiekiem. Intrapersonalne konflikty religijne (Trenholm i inni, 1998) Gdy moja wiara waha się, czuję się winny. Skala Wyzwań (Skala Poszukująca) (Batson i inni 1993) Pytania są istotniejsze w moim doświadczeniu religijnym, niż odpowiedzi.

Możliwości operacjonalizacji i badań empirycznych (2) Metody stosowane na gruncie polskim: Skala Intensywności Postaw Religijnych (W. Prężyny) Skala Centralności Postaw Religijnych (W. Prężyny) Skala Religijności Personalnej (R. Jaworskiego) Skala Lęku i Fascynacji (J. Szymołona) Skala Zaangażowania Religijnego (Z. Golana) Skala Spójności Przekonań Religijnych – SSPR (W. Chaima) Test do badania postaw wobec Boga (R. Jaworskiego) Krótka Skala Religijności (K. Hirszla) Kwestionariusz „Moje życie religijne” (K. Ostrowska) Kwestionariusz Wartości Religijnych (S. Tokarskiego) Skala Relacji do Boga ( M. Jarosza) Skala Relacji do Boga (D. Hutsebauta) Skala Doświadczeń Mistycznych (R. Hooda)

Doświadczenia mistyczne

Zaburzenia psychiczne a zaburzenia religijności mające źródło w zdeformowanej religii wynikające z zaburzeń psychicznych Zaburzenia psychiczne mające źródło religijne (nerwice eklezjalne) nie mające źródła religijnego (np. endogenne)

Relacje między religijnością a zdrowiem psychicznym [por. B. Spilka i P. Werme (1971), za: D.M. Wolf, 1999, s.218] Religia może stać się ekspresyjnym ujściem dla istniejących zaburzeń psychicznych Religia może hamować występowanie symptomów i resocjalizować jednostkę, zachęcając ją do bardziej konwencjonalnych oraz akceptowanych społecznie form myślenia i zachowania Religia może stanowić ucieczkę lub ulgę od życiowych stresów, które w przeciwnym wypadku mogłyby doprowadzić do zaburzeń psychicznych Religia może dostarczyć środków rozwijania szerszych perspektyw i pełniejszej realizacji możliwości jednostki

Zaburzenia religijności Niedorozwój religijności Zafałszowany obraz Boga Religijność pod presją społeczną Kryzysy religijne Indyferentyzm Agnostycyzm Ateizm

Zaburzenia psychiczne mające źródło religijne Nerwice eklezjogenne Skrupulatyzm Fanatyzm

Zaburzenia religijności wynikające z zaburzeń psychicznych Religijność w sytuacji otępienia Religijność w zaburzeniach psychotycznych W schizofernii W depresji Religijność osób z zaburzeniami nerwicowymi Religijność zniewolona lękiem Religijność w nerwicy natręctw (zaburznia obsesyjno-kompulsyjne) Religijność w reakcji na ciężki stres Religijność osób uzależnionych Religijność alkoholików Religijność narkomanów Religijność hazardzistów Religijność osób z upośledzeniem umysłowym Religijność osób z zaburzeniami seksualnymi Religijność osób z zaburzeniami osobowości Religijność przestępców Religijność fanatyków Religijność osób agresywnych Religijność pacjentów z zaburzeniami z pogranicza

Terapeutyczna rola religii Zdrowa religijność jest silnym faktorem zdrowia psychicznego – opinie psychologów i lekarzy Fundamentalizm jest religijną reakcją na zmniejszające się poczucie transcendencji Święci i mistycy – analiza ich biografii wskazuje, że są to osoby dojrzałe, altruistyczne, zdrowe psychicznie.