JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
MENEDŻER JAKOŚCI.
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Norma modelowa ISO 9001.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
ZASADY AUDITOWANIA PLANOWANIE AUDITU
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Zespół konsultantów: Michał Kłos Robert Lewicki Michał Jędrzejczak
Kontrola jakości.
Specjalność: Kompleksowe Sterowanie Jakością
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Adam Walicki - 30 września 2010
System zarządzania środowiskowego
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Urzędzie Miasta Bielsk Podlaski.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Starostwie Powiatowym w Hajnówce.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Audity i certyfikacja systemu zarządzania jakością
Microsoft Solution Framework
Zarządzanie jakością projektu
Metodyki zarządzania projektami
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Planowanie przepływów materiałów
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Jakość i metody jej pomiaru
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
Etapy rozwoju zarządzania jakością
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Modele zarządzania jakością
7/1/ Projektowanie Aplikacji Komputerowych Piotr Górczyński Cykl życia systemu.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
SYSTEMY ZARZĄDZANIA.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
1 Dodatkowe slajdy prof.nadzw.dr hab. Zofia Zymonik (Koszty jakości)
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Zarządzanie projektami informatycznymi
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Zapis prezentacji:

JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru Zarządzanie Projektem Informatycznym Michał Pęczalski Łukasz Pomianowski

Czym jest jakość oprogramowania ? ISO 9000-3 : Jakość oprogramowania to ogół cech i własności programu decydujących o jego zdolności do zaspokajania stwierdzonych lub przewidywanych potrzeb użytkownika IEEE 610.12 : Jakość oprogramowania to stopień w jakim oprogramowanie ma pożądaną kombinację

Czym jest jakość? Produkt jest wysokiej jakości, jeśli: a) zbliża się do ideału b) zaspokaja aktualne lub przewidywane wymagania klienta c) daje się sprzedawać

Zarządzanie Jakością – obszary działania Planowanie Zapewnianie Kontrola Poprawa

Miary jakości Pielęgnowalność Przenośność Użyteczność ..........

Zarządzanie jakością w projekcie Zarządzanie jakością w projekcie = Zapewnienie jakości zarządzania Ważne elementy Zarządzania jakością : satysfakcja klienta zapobieganie błędom odpowiedzialność kierownictwa

Standardy jakości ISO 9000:2000 Zgodnie z opinią autorów nowych norm są one bardziej zrozumiałe zarówno dla firm, które już posiadają certyfikaty jakości ISO 9000 jak i dla tych, które planują ich wdrożenie w przyszłości. TQM TQM jest nowoczesną koncepcją zarządzania przedsiębiorstwem. Jest to filozofia wszechstronnego, zbiorowego wysiłku zorientowanego na ustawiczne doskonalenie organizacji we wszystkich aspektach, sferach i efektach działalności. Obejmuje nie tylko doskonalenie wyrobów czy usług ale także jakość pracy, technologii, organizacji pracy, procesów marketingowych i wytwórczych zorientowanych na zaspokojenie potrzeb klientów i uczestników organizacji, jej przetrwanie i rozwój. Zarządzanie przez jakość w Unii Europejskiej wywodzi się z koncepcji japońskiego i amerykańskiego Total Quality Management, która została przystosowana przez Europejską Fundację Zarządzania Jakością EFQM (European Foundation for Quality Mangement) do europejskich tradycji oraz filozofii jakości życia, gdzie człowiek jest podstawowym podmiotem w procesach zarządzania organizacją. W krajach europejskich wiele tysięcy firm wdrożyło i wdraża TQM, m.in. takie organizacje jak: VOLVO, Rank Xerox, ICL Design and Distribution, Siemens, Philips. W Polsce koncepcja TQM zaczęła się rozwijać z chwilą ustanowienia Polskiej Nagrody Jakości (w 1995 roku) przez Krajową Izbę Gospodarczą i Polskie Centrum Badań i Certyfikacji oraz Fundację "Teraz Polska". BPM Business Process Management to zarządzenie procesami, realizacja całości zagadnień związanych z wykonywaniem procesów w systemie wieloprogramowym, od początku do zakończenia wszystkich procesów, jakie odbywają się w organizacji.

Norma ISO 9000 Wskazuje obszary działań: system jakości – struktura system jakości - działania dotyczące cyklu życia system jakości – działania wspierające

Struktura ISO 9000 Seria ISO 9000 składa się z kilku podsystemów: ISO 9001 - stosuje się, gdy zgodność ze stawianymi wymogami ma być zapewniona przez dostawcę w kilku etapach, od projektowania po produkcję, ISO 9002 - stosuje się, gdy zgodność z postawionymi wymaganiami ma być zapewniona przez dostawcę w produkcji, instalowaniu i serwisie (norma ta jest odpowiednia dla firm produkcyjnych i świadczących usługi), ISO 9003 - stosuje się, gdy zgodność z postawionymi wymogami ma być zapewniona przez dostawcę jedynie w kontroli oraz badaniach końcowych (norma ta przeznaczona jest dla firm pośredniczących, np. hurtowni). Normy ISO serii 9000 są ciągle rozbudowywane. W ich zasadniczych wymaganiach zmian dokonuje się średnio co cztery lata. Bardziej szczegółowy charakter mają kolejne podsystemy: 9000-3 - wytyczne stosowania ISO 9001 podczas opracowywania oraz obsługiwania oprogramowania, 9000-4 - przewodnik na temat zarządzania programem niezawodności, 9004-2 - wytyczne dla usług, 9004-3 - wytyczne dotyczące materiałów wytwarzanych w procesach ciągłych, 9004-4 - wytyczne doskonalenia jakości, 9004-5 - wytyczne do planów jakości.

Proces wdrożenia ISO w przedsiębiorstwie Audit wstępny Raport określający stan organizacji w stosunku do wymagań odpowiedniej normy. Szkolenie zarządu Szkolenie Pełnomocnika ds. Jakości - przedstawiciela kierownictwa Szkolenie grup roboczych Warsztaty dla grup roboczych Audit dokumentacji Szkolenie auditorów wewnętrznych Warsztaty w zakresie doskonalenia systemu Audit przedcertyfikacyjny Raport z oceny stanu gotowości systemu do certyfikacji Źródło: http://www.kema.pl

Struktura Systemu Jakości Odpowiedzialność kierownictwa dostawcy Odpowiedzialność kierownictwa nabywcy Wspólne przeglądy System jakości Wewnętrzne audyty SJ Działania korygujące

System Jakości – cykl życia Metodyka projektowania Przegląd umowy Specyfikacja wymagań Planowanie projektu Planowanie jakości Projektowanie i implementacja Testowanie i walidacja Odbiór i akceptacja Kopiowanie , dostarczanie i instalacja Pielęgnacja

Działania wspierające Zarządzanie konfiguracją Nadzór nad dokumentacją Zapisy dotyczące jakości Metryki Zasady i praktyki Narzędzia i techniki Zakupy Szkolenia

Sposoby zapewniania jakości Przegląd koleżeński Inspekcja produktu Przegląd jakości Opinia eksperta

Sposoby zapewniania jakości cd. Przeglądy inspekcja oprogramowania przegląd postępów przegląd jakości Podział na Role Kierownik projektu Zespół projektowy Szef jakości Zespół jakości Rada jakości

Polityka jakości Ogół zamierzeń i kierunków działań organizacji dotyczących jakości, wyznaczonych i w sposób formalny wyrażonych przez kierownictwo

Plan zapewnienia jakości Określa sposoby, środki i kolejność działań związanych z jakością wyrobu, usługi, umowy lub przedsięwzięcia Odpowiada na Pytani : - jakie będą te produkty? - w jaki sposób chcemy to osiągnąć? - jak chcemy to udowodnić?

Plan zapewnienia jakości cd. Plan jakości: określa cele zapewnienia jakości definiuje system jakości definiuje jakość produktów zaleca sposoby jej osiągnięcia zaleca metody, narzędzia i standardy organizuje profilaktykę jakości

Koszty zapewnienia jakości Ile kosztuje jakość? NIE DUŻO

Standardy zapewnienia jakości Standardy dotyczące produktów Standardy dotyczące procesów

Jakość produktów i procesów Definicja procesu Wytworzenie produktu Kontrola jakości Poprawa Standaryzacja OK?

Koniec !!!  Dziękujemy 