JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru Zarządzanie Projektem Informatycznym Michał Pęczalski Łukasz Pomianowski
Czym jest jakość oprogramowania ? ISO 9000-3 : Jakość oprogramowania to ogół cech i własności programu decydujących o jego zdolności do zaspokajania stwierdzonych lub przewidywanych potrzeb użytkownika IEEE 610.12 : Jakość oprogramowania to stopień w jakim oprogramowanie ma pożądaną kombinację
Czym jest jakość? Produkt jest wysokiej jakości, jeśli: a) zbliża się do ideału b) zaspokaja aktualne lub przewidywane wymagania klienta c) daje się sprzedawać
Zarządzanie Jakością – obszary działania Planowanie Zapewnianie Kontrola Poprawa
Miary jakości Pielęgnowalność Przenośność Użyteczność ..........
Zarządzanie jakością w projekcie Zarządzanie jakością w projekcie = Zapewnienie jakości zarządzania Ważne elementy Zarządzania jakością : satysfakcja klienta zapobieganie błędom odpowiedzialność kierownictwa
Standardy jakości ISO 9000:2000 Zgodnie z opinią autorów nowych norm są one bardziej zrozumiałe zarówno dla firm, które już posiadają certyfikaty jakości ISO 9000 jak i dla tych, które planują ich wdrożenie w przyszłości. TQM TQM jest nowoczesną koncepcją zarządzania przedsiębiorstwem. Jest to filozofia wszechstronnego, zbiorowego wysiłku zorientowanego na ustawiczne doskonalenie organizacji we wszystkich aspektach, sferach i efektach działalności. Obejmuje nie tylko doskonalenie wyrobów czy usług ale także jakość pracy, technologii, organizacji pracy, procesów marketingowych i wytwórczych zorientowanych na zaspokojenie potrzeb klientów i uczestników organizacji, jej przetrwanie i rozwój. Zarządzanie przez jakość w Unii Europejskiej wywodzi się z koncepcji japońskiego i amerykańskiego Total Quality Management, która została przystosowana przez Europejską Fundację Zarządzania Jakością EFQM (European Foundation for Quality Mangement) do europejskich tradycji oraz filozofii jakości życia, gdzie człowiek jest podstawowym podmiotem w procesach zarządzania organizacją. W krajach europejskich wiele tysięcy firm wdrożyło i wdraża TQM, m.in. takie organizacje jak: VOLVO, Rank Xerox, ICL Design and Distribution, Siemens, Philips. W Polsce koncepcja TQM zaczęła się rozwijać z chwilą ustanowienia Polskiej Nagrody Jakości (w 1995 roku) przez Krajową Izbę Gospodarczą i Polskie Centrum Badań i Certyfikacji oraz Fundację "Teraz Polska". BPM Business Process Management to zarządzenie procesami, realizacja całości zagadnień związanych z wykonywaniem procesów w systemie wieloprogramowym, od początku do zakończenia wszystkich procesów, jakie odbywają się w organizacji.
Norma ISO 9000 Wskazuje obszary działań: system jakości – struktura system jakości - działania dotyczące cyklu życia system jakości – działania wspierające
Struktura ISO 9000 Seria ISO 9000 składa się z kilku podsystemów: ISO 9001 - stosuje się, gdy zgodność ze stawianymi wymogami ma być zapewniona przez dostawcę w kilku etapach, od projektowania po produkcję, ISO 9002 - stosuje się, gdy zgodność z postawionymi wymaganiami ma być zapewniona przez dostawcę w produkcji, instalowaniu i serwisie (norma ta jest odpowiednia dla firm produkcyjnych i świadczących usługi), ISO 9003 - stosuje się, gdy zgodność z postawionymi wymogami ma być zapewniona przez dostawcę jedynie w kontroli oraz badaniach końcowych (norma ta przeznaczona jest dla firm pośredniczących, np. hurtowni). Normy ISO serii 9000 są ciągle rozbudowywane. W ich zasadniczych wymaganiach zmian dokonuje się średnio co cztery lata. Bardziej szczegółowy charakter mają kolejne podsystemy: 9000-3 - wytyczne stosowania ISO 9001 podczas opracowywania oraz obsługiwania oprogramowania, 9000-4 - przewodnik na temat zarządzania programem niezawodności, 9004-2 - wytyczne dla usług, 9004-3 - wytyczne dotyczące materiałów wytwarzanych w procesach ciągłych, 9004-4 - wytyczne doskonalenia jakości, 9004-5 - wytyczne do planów jakości.
Proces wdrożenia ISO w przedsiębiorstwie Audit wstępny Raport określający stan organizacji w stosunku do wymagań odpowiedniej normy. Szkolenie zarządu Szkolenie Pełnomocnika ds. Jakości - przedstawiciela kierownictwa Szkolenie grup roboczych Warsztaty dla grup roboczych Audit dokumentacji Szkolenie auditorów wewnętrznych Warsztaty w zakresie doskonalenia systemu Audit przedcertyfikacyjny Raport z oceny stanu gotowości systemu do certyfikacji Źródło: http://www.kema.pl
Struktura Systemu Jakości Odpowiedzialność kierownictwa dostawcy Odpowiedzialność kierownictwa nabywcy Wspólne przeglądy System jakości Wewnętrzne audyty SJ Działania korygujące
System Jakości – cykl życia Metodyka projektowania Przegląd umowy Specyfikacja wymagań Planowanie projektu Planowanie jakości Projektowanie i implementacja Testowanie i walidacja Odbiór i akceptacja Kopiowanie , dostarczanie i instalacja Pielęgnacja
Działania wspierające Zarządzanie konfiguracją Nadzór nad dokumentacją Zapisy dotyczące jakości Metryki Zasady i praktyki Narzędzia i techniki Zakupy Szkolenia
Sposoby zapewniania jakości Przegląd koleżeński Inspekcja produktu Przegląd jakości Opinia eksperta
Sposoby zapewniania jakości cd. Przeglądy inspekcja oprogramowania przegląd postępów przegląd jakości Podział na Role Kierownik projektu Zespół projektowy Szef jakości Zespół jakości Rada jakości
Polityka jakości Ogół zamierzeń i kierunków działań organizacji dotyczących jakości, wyznaczonych i w sposób formalny wyrażonych przez kierownictwo
Plan zapewnienia jakości Określa sposoby, środki i kolejność działań związanych z jakością wyrobu, usługi, umowy lub przedsięwzięcia Odpowiada na Pytani : - jakie będą te produkty? - w jaki sposób chcemy to osiągnąć? - jak chcemy to udowodnić?
Plan zapewnienia jakości cd. Plan jakości: określa cele zapewnienia jakości definiuje system jakości definiuje jakość produktów zaleca sposoby jej osiągnięcia zaleca metody, narzędzia i standardy organizuje profilaktykę jakości
Koszty zapewnienia jakości Ile kosztuje jakość? NIE DUŻO
Standardy zapewnienia jakości Standardy dotyczące produktów Standardy dotyczące procesów
Jakość produktów i procesów Definicja procesu Wytworzenie produktu Kontrola jakości Poprawa Standaryzacja OK?
Koniec !!! Dziękujemy