Shaka, gdy upadły mury? Czyli co na temat języka metafor w odcinku „Darmok” ma do powiedzenia semantyka kognitywna. Krystian Aparta krystian.aparta@gmail.com.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Krystian Aparta Po czym biegnie czas? Modele pojęciowe czasu a (nie)racjonalność podróży w czasie w science fiction. Krystian.
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
RYTUAŁ INTERAKCYJNY.
O CO CHODZI W NAUCE? Tutorial cz. 3.
Programowanie obiektowe
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
Podstawy metodologiczne ekonomii
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Konstruktywizm w dydaktyce
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Bezpieczeństwo danych
Somatognozja.
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
GARŚĆ INFORMACJI O PJM I LINGWISTYCE MIGOWEJ. Beata Gorczyńska/Katarzyna Marczak.
czyli jak poradzić sobie bez listonosza.
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Zadawanie pytań.
XML – eXtensible Markup Language
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Rozumienie czytanego tekstu
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Autor: Natalia Sadecka, KL. 1F, III LO PŁOCK 2014
istotne cechy kryterium:
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Teorie osobowości Literatura podstawowa
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
Modelowanie Kognitywne
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Sposoby komunikacji.
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Metody komunikowania się
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Metody Komunikacji.
Etyka Patrycja Zalewska.
Części mowy Edyta Sawicka.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
dr hab. Adriana Schetz IF US
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Czy oprócz człowieka inne zwierzęta również są samoświadome?
Reprezentacje umysłowe
Nazwa – pojęcie i podziały
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
Witajcie! Część 1 Przyczyny bólu pleców i sposoby zapobiegania
Zapis prezentacji:

Shaka, gdy upadły mury? Czyli co na temat języka metafor w odcinku „Darmok” ma do powiedzenia semantyka kognitywna. Krystian Aparta krystian.aparta@gmail.com

„DARMOK” Seria: Star Trek: Następne pokolenie. Sezon 5, odcinek 2. Tytuł oryginalny: Darmok Scenariusz: Joe Menosky Reżyseria: Winrich Kolbe Rok produkcji: 1991

JĘZYK TAMARIAŃSKI Darmok and Jalad at Tanagra. Shaka, when the walls fell. Darmok i Jalad na Tanagarze. Shaka, gdy upadły mury. Kiteo, his eyes closed. Sokath, his eyes uncovered. Kiteo. Jego oczy zamknięte. Sokath! Jego oczy odkryte! Data: [Tamarianie] porozumiewają się poprzez odniesienia do postaci i miejsc występujących w ich mitach i podaniach historycznych.

SEMANTYKA Dyscyplina naukowa zajmująca się badaniem znaczenia – języka, znaków, symboli. Istnieje wiele „semantyk” (np. strukturalna, generatywistyczna, kognitywna…)

Czym jest „znaczenie”? Istnieje wiele koncepcji znaczenia: Znaczenie to sposób, w jaki symbole odnoszą się do świata realnego. Nie ma „znaczenia”. Istnieją tylko sposoby użycia danego symbolu i jego relacje z innymi. W semantyce kognitywnej: znaczenie ucieleśnione.

Znaczenie ucieleśnione Znaczenie to ani odbicie, ani reprezentacja rzeczywistości. Znaczenie pochodzi z ludzkiego doświadczenia i wynika z interakcji jednostki ludzkiej, widzianej jako organizm biologiczny, z jej otoczeniem.

Doświadczenie ucieleśnione Doświadczenie kształtowane jest przez: Fizjologię człowieka: Obecność zmysłów (wzrok, słuch, dotyk, zmysł kinestetyczny, itp.) Procesy fizjologiczne (spożywanie pokarmu, termoregulacja, itp.) Cechy szeroko rozumianego środowiska kulturowego (np. obecność grawitacji)

W czym jest znaczenie? Znaczenie nie znajduje się w słowach ani innych symbolach, ale w naszej wyćwiczonej, nieświadomej reakcji mózgowej. Kontrola aktywności mózgowej przez takie bodźce dzieje się bez udziału woli, nieświadomie (w „nieświadomości poznawczej”).

Czym jest „pojęcie”? Pojęcie to aktywacja określonej struktury umysłowej: Cech interakcyjnych (wynikających z interakcji ucieleśnionej, np. wygląd, dotyk, „przeznaczenie” danej rzeczy – co się z nią robi) Innych pojęć, konotacji (dobre, złe) itp.

Konwencjonalność Konwencjonalne (powszechne) struktury umysłowe badamy obserwując działanie człowieka i jego rezultaty (język, gesty, sztuka, nauka itp.). Semantyka kognitywna zawiera też narzędzia teoretyczne do badania tego, jak tworzą się struktury nowe, mniej konwencjonalne; przykład – teoria przestrzeni mentalnych. (ang. mental spaces; Gilles Fauconnier, 1993).

Czym są przestrzenie mentalne? Struktury, które pojawiają się „na żywo” podczas myślenia czy rozmowy, umożliwiające nadanie organizacji zawartości umysłowej co jest czym co się do czego odnosi co jak się do czego odnosi

Zawartość przestrzeni mentalnych Elementy (np. pojęcia) Pomiędzy elementami przestrzeni mentalnych tworzą się relacje

Przykład: Mam dla niej róże. ELEMENTY: Przestrzeń 1: JA (pojęcie OSOBA, itp.) Przestrzeń 2: RÓŻE (pojęcie PRZEDMIOT, ROŚLINA itp.) Przestrzeń 3: ONA (pojęcie PŁEĆ, pojęcie OSOBA, itp.) RELACJA A: POSIADANIE („ja mam róże”) RELACJA B: PRZEZNACZENIE („róże dla niej”)

Zakładamy, że rozumienie języka to nieświadomy proces tworzenia struktur przestrzeni umysłowych i relacji między nimi. Język to narzędzie do kontroli nieświadomego procesu tworzenia się sieci przestrzeni mentalnych.

Ramy pojęciowe / poznawcze Jeśli przestrzeń mentalna zawiera jakąś strukturę (konfigurację elementów i relacji), która odpowiada jakiejś innej dostępnej kulturowo strukturze umysłowej (pojęciu, relacji, itp.), ta inna struktura zostanie „zaimportowana” do tej przestrzeni. Takie zaimportowane, znane ujęcie elementów i relacji w danej przestrzeni nazywamy ramą (ang. frame).

Relacja PRZEZNACZENIE pomiędzy elementami RÓŻE i ONA może zaimportować ramę: „narzeczeństwo”, „randka”, „przeprosiny”… „dostawa” (Mam róże dla pani Kowalskiej!)

Jak to się ma do języka Tamarian?

Dziwność Tamariańskiego 1: Używanie nazw własnych zamiast „normalnych słów”

Jak działają nazwy własne: To nauczyciel. To Marek. 1: Struktura umysłowa odpowiadająca temu w otoczeniu, na co wskazujemy 2: NAUCZYCIEL: Rola (czarny) i Wartość (biały) 3: Amalgamat pojęciowy (to=nauczyciel) 1: Struktura umysłowa odpowiadająca temu w otoczeniu, na co wskazujemy 2: MAREK: Wartość (biały) 3: Amalgamat pojęciowy (to=Marek)

Wnioski: Nazwy własne różnią się tym od rzeczowników pospolitych, że niosą mniej znaczenia. Rozumienie nazw własnych możliwe jest przy aktywacji odpowiednich struktur mózgowych, wspólnych dla obydwu jednostek (np. musimy znać Marka). Tak samo przebiega rozumienie rzeczowników pospolitych.

Im doświadczenie (struktura znaczeniowa) bardziej konwencjonalne (powszechne), tym mniej słowo przypomina nazwę własną. Marek  Judasz  Rower

Dziwność Tamariańskiego 2: Braki w teorii umysłu Data: Struktura ego Tamarian nie pozwala na wytworzenie się tego, co my rozumiemy jako tożsamość jednostki.

„Test Sally/Anne” (Leekam et al.) Teoria umysłu Nieświadoma wiedza o stanach mentalnych (przebiegu myślenia, emocjach, intencjach) drugiej osoby. „Test Sally/Anne” (Leekam et al.)

Przeniesienie w przestrzeni umysłowej B: Widzisz mnie? A: Podejdź bliżej. B: Jestem przy X. Gdzie ty jesteś? A: Trzy przecznice dalej.

Wniosek: ludzie posiadający „normalną” teorię umysłu są w stanie nieświadomie odtworzyć / przewidzieć proces konstrukcji i zawartość przestrzeni mentalnych u rozmówcy, co znajduje odbicie w języku.

Dziwność Tamariańskiego: ograniczenie w teorii umysłu, upośledzona zdolność do przeniesienia w przestrzeni umysłowej.

Tamarianie mają narzędzia do sterowania konstrukcją przestrzeni mentalnych u rozmówcy (wiele słów nie będących nazwami własnymi, gesty). Nie są w stanie ich wykorzystać. Nie wiedzą, czego nie wie rozmówca.

Dziwność Tamariańskiego 3: Brak zaimków osobowych Zaimki osobowe: ja, ty, on...

Język to narzędzie do sterowania nieświadomą konstrukcją przestrzeni mentalnych. Jeśli w naszej kulturze nie ma pojęcia tożsamości jednostki, nie będziemy starać się wywołać jego konstrukcji u rozmówcy. Rezultat: brak zaimków osobowych i form osobowych czasowników (np. robię).

Jaka jest rola ciągłych odwołań do mitów i historii? Jeśli nie posiadam narzędzi językowych, które mogłyby wyrazić mój stan mentalny, zawsze mogę powiedzieć „to jest tak, jak tamto”. Nazwy własne mają taką funkcję wskazującą. Dzięki temu użycie ich może częściowo rekompensować kulturowe ograniczenia w zakresie konwencjonalnych struktur pojęciowych opisujących stany jednostki.

Krystian, jego prelekcja skończona. (=Dziękuję za uwagę). Więcej materiałów: timetravel.net46.net Pytania, komentarze, fan-mail: krystian.aparta@gmail.com Star Trek: The Original Series / Star Trek: The Next Generation / Star Trek: Voyager: Copyright © CBS Paramount Television Bibliografia: Fauconnier, Giles. Mappings in Thought and Language. CUP 1997 Mental Spaces. CUP 1994 „Teoria umysłu”. http://www.charaktery.eu/slownik-psychologiczny/T/29/Teoria-umyslu/