W S P Ó Ł P R A C A Z R O D Z I C A M I Autor: Zdzisław Koniecko

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Gimnazjum 44 w Łodzi ul. Deotymy 1
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Praca metodą projektu edukacyjnego
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Witaj ! Skoro tu jesteś to znaczy, że chcesz dowiedzieć się czegoś na mój temat  zapraszam !!!!
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Szkoła wspomaga wychowanie
Regulamin szkolnego konkursu „Super klasa”
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Problemy wychowawcze szkoły
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
PEDAGOG SZKOLNY.
Szkoła Współpracy.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Regulamin Świetlicy Szkolnej
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Szkoła Podstawowa im. Józefa hr. Skarbka w Woli Skarbkowej www. spwolaskarbkowa.osieciny.pl tel. (0-54)
III MAŁOPOLSKIE FORUM PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH IWONA JANEK GIMNAZJUM NR IM. B.GŁOWACKIEGO.
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Organizacja pobytu Studentów podczas realizacji praktyki pedagogicznej
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Praca metodą projektu edukacyjnego
Dziecko romskie w szkole
Technologia informacyjna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

W S P Ó Ł P R A C A Z R O D Z I C A M I Autor: Zdzisław Koniecko

NIECHĘĆ RODZICÓW WOBEC SZKOŁY I NAUCZYCIELI WYNIKA CZĘSTO Z: Odmiennego stylu wychowawczego, aniżeli ten lansowany przez szkołę. Niekoniecznie pozytywnych wspomnień własnych z pobytu w szkole. Sposobu przeprowadzania wywiadówki i form przekazywania informacji. Nie liczenia się szkoły z możliwościami rodziców w nadrabianiu zaległości i odrabianiu prac domowych. Podzielania stereotypu „ jakościowo złej szkoły, a w niej nauczyciela nieudacznika i źle opłacanego frustrata ”.

OCZEKIWANIA RODZICÓW WOBEC SZKOŁY: Wyposażenia wychowanków w niezbędną wiedzę ze wszystkich przedmiotów. Bieżącej informacji o postępach i problemach dziecka. Wskazówek w zakresie sposobów postępowania rodzica wobec problemów dziecka. Fachowych prelekcji w zakresie wychowania i pokonywania trudności.

OCZEKIWANIA RODZICÓW WOBEC SZKOŁY – cd. Wsparcia w pokonywaniu kłopotów dziecka, a nie obarczaniu odpowiedzialnością za nie. Otwartości nauczycieli na sugestie i prośby rodziców. Poszanowania prywatności.

KRYTYCZNE UWAGI NAUCZYCIELI WOBEC RODZICÓW Bierność podczas zebrań. Niechęć podejmowania jakichkolwiek działań. Krytyka szkoły, podważanie autorytetu nauczycieli, okłamywanie w zakresie niektórych form zachowań własnych dzieci. Brak zainteresowania nauką w sytuacji, gdy dziecko osiąga pozytywne wyniki.

GRZECHY ORGANIZACYJNE SZKOŁY Brak innowacyjności w zakresie współpracy z rodzicami. Brak wsparcia w procesie dydaktycznym i wychowawczym. Ograniczanie roli rodzica do obowiązku przyjścia na wywiadówkę, słuchania i wzięcia kartki. Brak wydzielonego pokoju „Indywidualnych spotkań z rodzicami”.

PRZEPROWADZENIE WYWIADÓWKI CZĘSTO OGRANICZA SIĘ DO: Podkreślenia cech negatywnych wychowanka bądź zespołu klasowego. Informacji bardzo ogólnych. Rozdania kartek.

UWAGI RODZICÓW POD ADRESEM ORGANIZUJĄCYCH WYWIADÓWKI Spotkania nieprzygotowane, nauczyciel w trakcie rozmowy poszukuje danych w dzienniku Nieestetyczny wygląd nauczyciela Spóźnianie się Brak fachowych porad w zakresie postępów w nauce i w zachowaniu Niedelikatność w przekazywaniu informacji o trudnościach i niepowodzeniach ucznia Brak pedagogizacji na temat rozwoju dziecka w obszarze psychofizycznym i zagrożeniach

ORGANIZUJĄCY WYWIADÓWKĘ NAUCZYCIEL : Musi sobie uzmysłowić, że do spotkania z rodzicami należy być dobrze przygotowanym, tak jak do każdej lekcji. Swoim wyglądem winien wyrażać szacunek dla zebranych. W żadnym wypadku nie może pozwolić sobie na nietakt wobec rodzica, nawet tego „trudnego”. Swoją osobowością i sposobem przeprowadzania wywiadówki winien zachęcać rodziców do masowego uczestnictwa w spotkaniach.

ORGANIZUJĄCY WYWIADÓWKĘ NAUCZYCIEL – cd. Powinien sięgać po warsztatowe formy szkoleniowe dla rodziców. Musi mieć świadomość, że w sytuacji niżu demograficznego „walka o ucznia” będzie wyzwalać wśród rodziców krytycyzm wobec form pracy szkoły. Jeżeli na studiach nie zdobył umiejętności przeprowadzania wywiadówek, to należy obowiązkowo sięgać do fachowej literatury lub zwrócić się o pomoc do dyrektora szkoły lub lidera WDN.

REGULAMIN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI Nadaje współpracy z rodzicami właściwą rangę. Wprowadza jednolity system współpracy z rodzicami we wszystkich klasach. Ułatwia monitorowanie przyjętych zasad. Motywuje nauczycieli niechętnych wobec zmian. Ułatwia pracę młodym nauczycielom – wychowawcom często nie mającym żadnego doświadczenia w tej dziedzinie.

WYCHOWAWCY UTRZYMUJĄ KONTAKT Z RODZICAMI W FORMIE: Co najmniej dwóch spotkań w semestrze. Dyżurów konsultacyjnych raz w miesiącu. Pisemnych wezwań rodziców. Wizyt w towarzystwie pedagoga w domu wychowanka. Organizowania spotkań z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych.

WYCHOWAWCY PRZEPROWADZAJĄ WYWIADÓWKI Z WYKORZYSTANIEM NOWOCZESNYCH METOD Zapoznają rodziców ze Statutem gimnazjum Kryteriami ocen zachowania WSO Programem wychowawczym i profilaktyki Programem rozwoju szkoły Planem wychowawczym klasy na dany rok szkolny

WYCHOWAWCY REALIZUJĄ PEDAGOGIZACJĘ ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM ZAGADNIEŃ: Rozwój psychofizyczny młodzieży w wieku 13-16 lat. Przyczyny i zapobieganie agresji; rodzaje agresji występujące w naszej szkole. Zapobieganie patologiom. Zadania rodziców w zakresie motywacji i wzmacniania dzieci. Zasady przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego.

WYCHOWAWCY PODCZAS SPOTKAŃ UWZGLĘDNIAJĄ ZASADY: Na forum wywiadówki o sukcesach ucznia mówimy imiennie, a o negatywach ogólnie i problemowo. Najtrudniejsze sprawy dotyczące ucznia omawiamy szczerze i indywidualnie. Największą uwagę przywiązujemy do spraw opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych, a nie organizacyjnych i finansowych. Z rodzicami rozmawiamy po partnersku z troską i życzliwością. Informujemy o postępach w nauce i treściach do uzupełnienia za pomocą konkretnych metod.

WYCHOWAWCY W TRAKCIE SPOTKAŃ NIE POWINNI: Dokonywać jedynie negatywnych ocen zespołu uczniowskiego. Publicznie czytać oceny. Używać nazwisk przy przykładach negatywnych. Bagatelizować drobnych sukcesów ucznia słabego. Podważać hierarchię wartości wyznawaną przez rodzica.

WYCHOWAWCY AKTYWIZUJĄ RODZICÓW DO WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁĄ POPRZEZ: Wspólne rozwiązywanie problemów klasowych. Pomoc „trójki klasowej” w kontaktach z „trudnymi rodzicami” oraz z uczniami sprawiającymi kłopoty wychowawcze. Udział rodziców w takich formach pracy szkoły jak: wycieczki, lekcje otwarte, hospitacje diagnozujące, święta szkoły, przegląd twórczości uczniowskiej. Obowiązkowe wysyłanie listów gratulacyjnych do rodziców. Pozyskiwanie sponsorów spośród rodziców.

NAUCZYCIELE POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW: Zobowiązują się do uczestnictwa w zaproponowanej przez wychowawcę formie spotkania z rodzicami. Organizują konsultacje przedmiotowe dla ucznia. Udzielają wskazówek do dalszego postępowania w czasie konsultacji dla rodziców.

PEDAGOG SZKOLNY Organizuje pedagogizację rodziców z udziałem instytucji zajmujących się wychowaniem lub wspomaganiem szkoły w procesie wychowawczym. Opracowuje formy wsparcia rodziców uczniów ze środowisk patologicznych oraz mających kłopoty z nauką. Wspomaga wychowawców w przeprowadzaniu wywiadów środowiskowych.

DYREKCJA SZKOŁY Prowadzi pracę z Radą Rodziców według własnego planu. Pomaga wychowawcom w kontaktach z „trudnymi” rodzicami. Bierze udział w pedagogizacji oraz spotkaniach klasowych.

W PRZYGOTOWANIU PREZENTACJI WYKORZYSTANO NASTĘPUJĄCĄ LITERATURĘ: M. Babiuch, Jak współpracować z rodzicami „trudnych uczniów”, Warszawa 2002. I. Dzierzgowska, Rodzice w szkole, CODN, Warszawa 1999. G. Koźmiński, Współpraca z rodzicami, Złotów 2001. C. J. Christopher, Nauczyciel – rodzic skuteczne porozumiewanie się. M. Talik, Zasady współpracy z rodzicami, Miesięcznik Dyrektor szkoły – Nr 1 styczeń 2005.