Komunikacja interpersonalna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Robert Rosołowski Federacja Związków Zawodowych METALOWCY
Advertisements

"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Komunikacja interpersonalna
AUTOPREZENTACJA.
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA Opracowała: Bogusława Jankowska.
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
AUTOPREZENTACJA mgr ANNA SIEDLECKA.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
AUTOPREZENTACJA.
Jak dobrze zaprezentować się pracodawcy ?
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Jak prezentować.
Pedagogika szkoły wyższej
Rzecz o efektywności w biznesie
Wystąpienia publiczne.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Komunikacja interpersonalna
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Wyszkach ID grupy:
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa II.
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
MOWA CIAŁA.
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Sztuka prezentacji wymaga doświadczenia. Im częściej występujesz publicznie, tym lepiej radzisz sobie ze stresem. Jednak do wszystkiego trzeba dojść małymi.
Moduł 8 Umiejętność autoprezentacji. Po ukończeniu tego modułu będziesz dysponować wiedzą o:  8.1 Odpowiednim przygotowaniu się do prezentacji  8.2.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Umiejętność obserwacji.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Autoprezentacja eMKa Konsulting.
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
M e t o d y k o m u n i k a c j i Izabela Stróż I g.
Metody komunikacji mi ę dzyludzkiej autor: Jakub Durasik.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Metody komunikacji ludzi
Metody komunikacji.
Rozmowa kwalifikacyjna bez tajemnic w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia” Izabela Zagrobelna-
Znaczenie mimiki twarzy w kontaktach nauczyciel – uczeń
Mowa ciała w pracy Podsumowanie Zygmunt Korzeniewski.
Słowne Znaki Kłamstwa.
Przestrzeń i dystans interakcji
Metody Komunikacji.
TAJNIKI POZYTYWNEJ MOWY CIAŁA
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Ukrywanie się za czymś to nasza reakcja obronna
Transakcje przez telefon Zygmunt Korzeniewski, UM w J.Górze.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
AUTOPREZENTACJA - DEFINICJE, ZASADY, PORADY. Opracowała Alicja Szalewska.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
Wystąpienia publiczne Akcja Masz Głos, Masz Wybór
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Postawa i wygląd człowieka
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Komunikacja interpersonalna Magdalena Szpunar

Poziomy komunikacji Komunikacja intrapersonalna: wewnętrzne rozmowy toczone z samym sobą Komunikacja interpersonalna Komunikacja grupowa Komunikacja masowa Komunikacja ekstrapersonalna (np. komunikacja z maszyną; z bytami innymi niż człowiek) www.magdalenaszpunar.com

Skuteczność przekazu www.magdalenaszpunar.com

Łańcuch komunikacyjny NADAWCA PRZEKAZ KANAŁ ODBIORCA EFEKT www.magdalenaszpunar.com

Różne typy temperamentne www.magdalenaszpunar.com

Różna percepcja www.magdalenaszpunar.com

Sfery przestrzeni personalnej Strefa intymna (prywatna) rozciąga się od 15 centymetrów od powierzchni ciała do odległości 40-45 centymetrów. Dużą rolę odgrywają w niej bodźce zapachowe i dotyk. Mają do niej wstęp tylko ludzie, z którymi łączy nas szczególny związek emocjonalny. Naruszenie strefy intymnej odbierane jest jako swoisty akt „inwazji” przestrzennej i rodzi poczucie szczególnego dyskomfortu. Strefa osobista dzieli nas od ludzi podczas typowych kontaktów zawodowych z klientami, ale również tutaj realizowane są kontakty ze znajomymi i przyjaciółmi. Rozciąga się w przybliżeniu pomiędzy 45 a 120 centymetrami od naszego ciała. Daje poczucie „normalności” kontaktów, przy czym usytuowanie wokół niej ludzi jest uzależnione od ich „parametrów” społecznych: wiek, płeć, status, podobieństwa fizycznego i, stopnia znajomości. Strefa społeczna występuje w odległości od 120 do 350 centymetrów, w których podejmuje się akty komunikacyjne z osobami nieznajomymi. Strefa publiczna, rozciąga się powyżej 3,5 metra przeznaczona jest do zwracania się do audytorium złożonego z większej liczby osób. www.magdalenaszpunar.com

Mechanizmy perswazji Kontrast: wszystkie oceny są względne, zastosuj więc kontrast by uczynić swą argumentację bardziej przekonywującą Odwzajemnianie: zawsze bądź gotowy na ustępstwo w negocjacjach, idź na kompromis w drobnych sprawach, by móc liczyć na odwzajemnienie Wyjątkowość: w sposób naturalny pragniemy rzeczy, które postrzegamy jako niepowtarzalne www.magdalenaszpunar.com

Mechanizmy perswazji Asymilacja: choć wolimy myśleć inaczej, to wolimy być w grupie Upodobania: w naturalny sposób, wolimy utrzymywać kontakty z osobami, które lubimy, podkreślaj więc, swoje podobieństwo do otoczenia www.magdalenaszpunar.com

Czego nie należy robić przekonując innych? Unikaj nachalności: silne stanowisko już na wstępie określa, że jest coś przeciwko czemu, możemy walczyć Nie bój się kompromisu: przekonywanie to proces dawania i brania Nie myl argumentowania z przekonywaniem: pamiętaj o nawiązaniu kontaktu emocjonalnego Przekonywanie nie jest jednorazowym wysiłkiem www.magdalenaszpunar.com

Tryby komunikowania Mowa zogniskowana: stawia autorytatywne twierdzenia, zaprzecza, argumentuje i kontroluje tok rozmowy Mowa rozproszona: zadaje pytania, zyskuje zaangażowanie innych, unika jawnych sporów, utrzymuje otwarte kanały komunikacji, używa zaprzeczeń ochronnych np.. „może to nie jest istotne, ale…” www.magdalenaszpunar.com

Skuteczna komunikacja Sprecyzuj swój cel Zapoznaj się z tematem: umiejętność powiedzenia o sprawie jednym zdaniem Poznaj słuchaczy Przyciągnij uwagę na początku np. „jakość nie ma znaczenia” Panuj nad formą: zmieniaj tempo i ton głosu, rób pauzy, intonuj w odpowiednim momencie www.magdalenaszpunar.com

Jak być dobrym słuchaczem? Nie przerywaj rozmówcy. Stwarzaj dobry klimat, by rozmówca nie czuł się skrępowany. Bądź cierpliwy i opanowany. Okazuj zainteresowanie. Koncentruj się tylko na mówiącym - nie przeglądaj w tym czasie dokumentów, nie spoglądaj na zegarek, telewizor, czy za okno. Zadawaj pytania. Posługuj się językiem zrozumiałym dla rozmówcy. Upewnij się, że dobrze zrozumiałeś partnera. Skupiaj się na najważniejszych informacjach. Staraj się je zapamiętać. Notuj. Stosuj potwierdzenia niewerbalne (uśmiech!). www.magdalenaszpunar.com

Jak uzyskać wysoki wpływ komunikatu? Używaj metafor i analogii Przedstawiaj dane w formie graficznej Fakty umieszczaj w kontekście Wykorzystaj moc symboli www.magdalenaszpunar.com

Mowa niewerbalna – mity a rzeczywistość http://www.galopada.opole.com/modules/My_eGallery/gallery/kinga/lapy.jpg Kłamca nie patrzy prosto w oczy: F, patologiczni kłamcy patrzą właśnie prosto w oczy Im więcej kontekstu wzrokowego tym lepiej: F, zależy od kontekstu i sytuacji Zakładanie za siebie rąk to gest władzy: gest źle odczytywany, gdyż nie widzimy rąk i tego, co się z nimi dzieje Łączenie palców w wieżę oznacza intelektualistę: sporo badań łączy z myśleniem ruchy dłoni w kierunku dolnej części twarzy np. pocieranie brody, opieranie podbródka na dłoni, dotykanie policzka palcem www.magdalenaszpunar.com

Mowa niewerbalna – mity a rzeczywistość Ludzie o wysokiej pozycji okazują opanowanie przez dotykanie innych: F; takie gesty wykonują częściej osoby o niższym statusie, a także kobiety Ludzie uśmiechają się, kiedy są szczęśliwi: F Nie można ufać osobie szybko mówiącej: tempo mówienia wynosi zwykle od 125 do 225 słów na minutę, przy górnej granicy ludzie zwykle opierają się mówiącemu; jednak to mowa powolna jest wskaźnikiem oszustwa, np. zbyt długie i częste pauzy www.magdalenaszpunar.com

Jak zwiększyć swoją atrakcyjność? Utrzymuj kontakt wzrokowy Bądź ożywiony, dużo się uśmiechaj, wyglądaj na zainteresowanego Potakuj dla okazania zainteresowania Bądź ekspresywny i otwarty Stój wyprostowany, pochylaj się do przodu dla okazania zainteresowania Podchodź do ludzi blisko, lecz nie za blisko Starannie dobierz kolorystykę swego stroju Staraj się zrównać potrzebę mówienia z potrzebą słuchania www.magdalenaszpunar.com

Jak cię widzą, tak… Opłaca się dobrze wyglądać: niemowlęta patrzą na atrakcyjne twarze dorosłych dłużej, niż na te pozbawione urody; ludzie atrakcyjni fizycznie mają lepszą prace, otrzymują lepsze wynagrodzenia, otrzymują łagodniejsze wyroki Twarze kobiet są bardziej ekspresywne, niż mężczyzn; mężczyźni więc powinni bardziej pracować nad mimiką twarzy i manifestowaniem emocji Wygląd zawodzi: wysokie czoło wcale nie świadczy o inteligencji; mniejsze oczy i szeroka twarz nie oznacza dominacji; duże oczy nie oznaczają dobroci – brak potwierdzenia w badaniach www.magdalenaszpunar.com