Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Historia idei komunikacji
Advertisements

KOGO NIE MA W MEDIACH TEGO NIE MA WCALE.
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Konstruktywizm.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Badania opinii publicznej
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Katedra Marketingu Usług
1. Wprowadzenie 2. Wybrane funkcjonalności serwisu 3. Strategie na przyszłość 4. Oferta inwestycyjna.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Dr Krzysztof Borodako Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Uzależnienia a rozwój dziecka
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Interactive Marketing Partner marketing
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ
Serwis Samorządowy PAP SA
Warszawa, 23 listopada 2007 r. Ocena działalności bibliotek węgierskich wnioski i problemy Ilona HEGYKÖZI Dyrektor Biblioteki Naukowej Bibliotekarstwa,
Uniwersytet Medyczny im
Mass media, publikatory
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen września 2009 r.
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
w praktyce pedagogicznej
Dlaczego ten temat jest ważny?
Czym jest wizja? Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki wykreowanym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą.
„Młodzi a polityka” Statystyki z ankiet
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
„Mazowieckie Centrum Dialogu i Partycypacji Środowisk Gospodarczych” POKL G98/13-00 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Wojny informacyjne. Przypadek Rosji i Ukrainy
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI. Istnieje społeczne przyzwolenie na wydawanie pieniędzy na „dobre i potrzebne” kampanie informacyjne. Mówi się, że nieznajomość.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
Niewidzialne podstawy – budując kulturę szkoły, wychowujemy przyszłych zwycięzców Michelle Navarre Roel Vivit.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Podział i funkcje mass mediów
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Temat: Mass media i opinia publiczna.
W OBRONIE KRYTYCZNIE DEMOKRATYCZNEJ EDUKACJI MICHAEL W. APPLE JOHN BASCOM PROFESOR PROGRAMÓW I PROCESU NAUCZANIA ORAZ STUDIÓW NAD POLITYKĄ EDUKACYJNĄ UNIWERSYTET.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Monitoring rosyjskiej propagandy TV 2015 Badanie audycji informacyjnych i publicystycznych sześciu kanałów telewizji Federacji Rosyjskiej, jednego kanału.
Łukasz Tur Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we Wrocławiu Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój dla organizacji pozarządowych.
Niezależność i pluralizm mediów
Modele zachowań wyborczych
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Media wobec uchodźców i imigrantów a standardy mówienia i pisania o migrantach Janusz Mieczkowski.
Grupy społeczne.
dr hab. Iwona Sierpowska
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa Magdalena Szpunar

Wartość informacyjna wiadomości wg. Stuarta Allana Konflikt: kiedy dwie strony się ze sobą nie zgadzają, powstaje poczucie bezpośredniości oraz następuje dramatyzacja, która może zwiększyć potencjalne zainteresowanie Istotność: wydarzenie powinno mieć związek z życiem audytorium Aktualność: pierwszeństwo mają najnowsze wydarzenia z ostatnich 24 godzin, których rozwój można obserwować Uproszczenie: znaczenie wydarzenie powinno być proste, ograniczające komentarze do minimum Personalizacja: postać jest bardziej atrakcyjna, niż bezosobowe struktury, instytucje

Wartość informacyjna wiadomości wg. Stuarta Allana Niespodzianka: wydarzenie niezwykłe, niecodzienne stanowi większą pożywkę dla mediów Ciągłość: każda wiadomość powinna gdzieś pasować Skład: pewne wydarzenia publikuje się by zapełnić lukę informacyjną Odniesienia do wpływowych państw: pierwszeństwo dla wydarzeń rozgrywających się w USA Odniesienia do elit: działania rodzin królewskich, gwiazd są dla odbiorców bardziej istotne, niż wydarzenia z życia zwykłych ludzi Specyfika kulturowa: wolimy otrzymywać informacje na temat ludzi, który żyją tak jak my, niż obcych nam kulturowo Negatywność: złe wiadomości są na ogół lepsze od tych dobrych

Błędy dziennikarzy wg. A. Chodubskiego Bezkrytyczny stosunek do określonych polityków Radykalne odrzucanie postaw, zachowań ludzi o odmiennych poglądach ideowo-politycznych Myślenie za pomocą stereotypów, postępowanie emocjonalne Projekcje własnych wizji świata

Jak przezwyciężyć kryzys dziennikarstwa? Wiadomości przyjazne dla odbiorcy: aktywne odbieranie wiadomości z zakresu polityki i ekonomii Lokalizacja wiadomości z kraju i ze świata: umieszczenie „odległych” wydarzeń w kontekście lokalnych i ich wpływu na życie lokalnej zbiorowości Wiadomości sprzyjające współuczestnictwu Dziennikarstwo objaśniające: w przeciwieństwo do tradycyjnego dziennikarstwa koncentrującego się na pytaniach: kto?, co?, gdzie?, kiedy?, jak? dziennikarstwo objaśniające pyta: dlaczego? Opinie i wiadomości opiniujące Wiadomości wieloperspektywiczne Inne formaty wiadomości

Koncepcja MAS a poprawa jakości dziennikarstwa MAS ang. media accountability system Edukacja: kształcenie odbiorców mediów oraz samych dziennikarzy Ocenianie: krytyka zarówno negatywna jak i pozytywna Regularna obserwacja (monitoring) Informacja zwrotna (feed-back): istnieje rozbieżność pomiędzy upodobaniami użytkowników a wyobrażeniami, jakie mają o nich szefowie mediów

Media a polityka Istnieją media kapitałowo lub organizacyjnie powiązane z partiami politycznymi lub środowiskami politycznymi (np. Trybuna i SLD) mimo braku formalnych powiązań linia redakcyjna mediów jest silnie zbieżna z polityką określonej formacji politycznej, dzięki czemu redakcja wzmacnia przekaz ideowy danej partii np. Radio Maryja i PiS Następuje wymiana usług – media w zamian za wsparcie oczekują określonych zachowań od swoich politycznych kontrahentów J. Okrzesik, Wróg nr 1 czy czwarta władza… w: M. Szpunar (red.) Media a Polityka, Rzeszów, 2007