Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa Magdalena Szpunar
Wartość informacyjna wiadomości wg. Stuarta Allana Konflikt: kiedy dwie strony się ze sobą nie zgadzają, powstaje poczucie bezpośredniości oraz następuje dramatyzacja, która może zwiększyć potencjalne zainteresowanie Istotność: wydarzenie powinno mieć związek z życiem audytorium Aktualność: pierwszeństwo mają najnowsze wydarzenia z ostatnich 24 godzin, których rozwój można obserwować Uproszczenie: znaczenie wydarzenie powinno być proste, ograniczające komentarze do minimum Personalizacja: postać jest bardziej atrakcyjna, niż bezosobowe struktury, instytucje
Wartość informacyjna wiadomości wg. Stuarta Allana Niespodzianka: wydarzenie niezwykłe, niecodzienne stanowi większą pożywkę dla mediów Ciągłość: każda wiadomość powinna gdzieś pasować Skład: pewne wydarzenia publikuje się by zapełnić lukę informacyjną Odniesienia do wpływowych państw: pierwszeństwo dla wydarzeń rozgrywających się w USA Odniesienia do elit: działania rodzin królewskich, gwiazd są dla odbiorców bardziej istotne, niż wydarzenia z życia zwykłych ludzi Specyfika kulturowa: wolimy otrzymywać informacje na temat ludzi, który żyją tak jak my, niż obcych nam kulturowo Negatywność: złe wiadomości są na ogół lepsze od tych dobrych
Błędy dziennikarzy wg. A. Chodubskiego Bezkrytyczny stosunek do określonych polityków Radykalne odrzucanie postaw, zachowań ludzi o odmiennych poglądach ideowo-politycznych Myślenie za pomocą stereotypów, postępowanie emocjonalne Projekcje własnych wizji świata
Jak przezwyciężyć kryzys dziennikarstwa? Wiadomości przyjazne dla odbiorcy: aktywne odbieranie wiadomości z zakresu polityki i ekonomii Lokalizacja wiadomości z kraju i ze świata: umieszczenie „odległych” wydarzeń w kontekście lokalnych i ich wpływu na życie lokalnej zbiorowości Wiadomości sprzyjające współuczestnictwu Dziennikarstwo objaśniające: w przeciwieństwo do tradycyjnego dziennikarstwa koncentrującego się na pytaniach: kto?, co?, gdzie?, kiedy?, jak? dziennikarstwo objaśniające pyta: dlaczego? Opinie i wiadomości opiniujące Wiadomości wieloperspektywiczne Inne formaty wiadomości
Koncepcja MAS a poprawa jakości dziennikarstwa MAS ang. media accountability system Edukacja: kształcenie odbiorców mediów oraz samych dziennikarzy Ocenianie: krytyka zarówno negatywna jak i pozytywna Regularna obserwacja (monitoring) Informacja zwrotna (feed-back): istnieje rozbieżność pomiędzy upodobaniami użytkowników a wyobrażeniami, jakie mają o nich szefowie mediów
Media a polityka Istnieją media kapitałowo lub organizacyjnie powiązane z partiami politycznymi lub środowiskami politycznymi (np. Trybuna i SLD) mimo braku formalnych powiązań linia redakcyjna mediów jest silnie zbieżna z polityką określonej formacji politycznej, dzięki czemu redakcja wzmacnia przekaz ideowy danej partii np. Radio Maryja i PiS Następuje wymiana usług – media w zamian za wsparcie oczekują określonych zachowań od swoich politycznych kontrahentów J. Okrzesik, Wróg nr 1 czy czwarta władza… w: M. Szpunar (red.) Media a Polityka, Rzeszów, 2007