„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Advertisements

który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
logopedyczny-prezentacja
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Przygotowanie dziecka do szkoły
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
Analizator wzrokowy to:
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania języka polskiego w klasach I-III Mówienie NPDN PROTOTO we Wrocławiu - J. Gadowicz.
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorlicach
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Trening metodą Warnkego
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Alicja Babula Maria Kmiecik Agnieszka Kosiba
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
HISTORIA PISMA.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Wychowawcy: mgr Agnieszka Grześkowiak, mgr Honorata Dreczkowska
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
METODY KOMUNIKACJI. Komunikacja oznacza celową wymianę poglądów w dialogu, albo też przypadkowy sygnał. Wraz z upływem czasu liczba możliwych sposobów.
wykonała Edyta Gagracz
METODA DOBREGO STARTU.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Logopedia w szkole.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
FONETYKA.
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
Charakterystyka metody Glenna Domana
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
GLOTTODYDAKTYKA.
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Nauka czytania. Metoda Glenna Domana.
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej

Jagoda Cieszyńska – psycholog i surdologopeda, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, prowadzi badania naukowe związane z dysleksją, dwujęzycznością. Jest autorką symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania.

„Kocham czytać” – seria logopedyczna dla rodziców i nauczycieli. Adresat – dzieci w wieku przedszkolnym oraz z wadami wymowy i/lub nie zakończonym rozwojem mowy oraz zagrożonych dysleksją. Cel – wczesne rozpoczęcie nauki czytania, zwiększenie zasobu słownictwa. Efekt – czytanie ze zrozumieniem, rozwój wszystkich funkcji psychicznych dziecka: spostrzeganie, pamięć, myślenie przez analogię.

Założenia: sylaba, a nie fonem jest najmniejszą jednostką percepcyjną wyróżnianą przez dziecko; sylaby pełnią funkcję prototypu służącego do odczytywania wyrazów; czytanie jako proces symultaniczno – sekwencyjny; kolejność wprowadzania liter jest zgodna z mechanizmem rozwoju języka, stanowi powtórzenie sekwencji rozwoju mowy dziecka (od samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, sylab do wyrazów); tekst pisany odtwarza strukturę języka mówionego (naturalna łatwość przyswajania); nauka czytania przebiega zgodnie z 3 etapami systemu językowego: powtarzanie  rozumienie  nazywanie

Powinniśmy uczyć czytać zgodnie z kolejnością rozwoju pisma w dziejach ludzkości: od symultanicznych całości (piktogramów, ideogramów, samogłosek) do linearnych sekwencji (zapis sylabiczny i alfabetyczny). Zanim dziecko zacznie czytać Przygotowanie ogólnorozwojowe: Analiza i synteza wzrokowa; Ćwiczenia operacji myślowych: sekwencje, pamięć symultaniczna i sekwencyjna; Grafomotoryka, koordynacja wzrokowo-słuchowa; Lateralizacja – warunkuje spostrzeganie rzeczywistości.

ETAPY NAUKI CZYTANIA I etap – od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej Zapoznanie z graficznym obrazem samogłosek prymarnych: [a, u, ó, i,] i sekundarnych: [o, e, y]; Łączenie obrazów liter z odczuciami kinestetycznymi (wizualizacje, ruchy dłoni, rąk); Odczytywanie liter w kontekstach jako przygotowanie do rozumienia tekstu (obraz-znaczenie); Czytanie sylab otwartych typu [pa, po, pu, pe, pi, py]; Naśladowanie dźwięków płynących z otoczenia (wyrażenie dźwiękonaśladowcze); Czytanie imion zbudowanych z samogłoski i sylaby otwartej: Ala, Ola, Ula, Ela.

II etap – od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów Czytanie zestawów zbudowanych z samogłoski i sylaby otwartej typu: [upa, upo, upu]; Czytanie przypadkowo zestawionych sylab otwartych typu: [maka, lope, solu]; Budowanie wyrazów z poznanych sylab; Rozcinanie wyrazów na sylaby i układanie wyrazów dwu-, trzy-, czterosylabowych typu: [sala, ale, lupa, samoloty].

III etap – czytanie sylab zamkniętych Opozycja – sylaba otwarta – sylaba zamknięta, poprzez zamianę samogłosek; Czytanie przypadkowo zestawionych sylab zamkniętych typu: [apom, epum, ipum];

IV etap – czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych Wprowadzenie dwuznaków zakreślenie jako jednej głoski; Czytanie połączeń: samogłoska – spółgłoska – samogłoska, typu: [but, los, pan]; Wprowadzenie spółgłosek miękkich i zmiękczonych przez „i”; Wprowadzenie głosek nosowych: ą, ę; Czytanie zbitek spółgłoskowych typu: [mądry, wziął].

V etap – samodzielnie czytanie tekstów Teksty dotyczą przeżyć i doświadczeń bliskich dziecku; Pozwalają kształtować świadomość językową, kompetencję systemową oraz komunikacyjną.

„Dziecko, które czyta, ma poczucie, że jest dobre „Dziecko, które czyta, ma poczucie, że jest dobre. A najlepszą rzeczą, która pozwala osiągnąć sukces, jest przeświadczenie, że jestem w czymś dobry”. – Jagoda Cieszyńska

Zadanie 1 Układnie wzorów

Zadanie 2 Znajdź różnice

Zadanie 3 Rysowanie równoległe – dobieramy się w pary Zadanie 3 Rysowanie równoległe – dobieramy się w pary. Dzielimy kartkę na pół. Jedna osoba jest dorosłym, druga dzieckiem.

Dziękuję za uwagę