Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
III etap edukacyjny BIOLOGIA
Wraz z rozwojem cywilizacji człowiek ma stopniowo coraz większy wpływ na środowisko naturalne. W większość przypadków jest to niestety wpływ negatywny, a nawet niszczący.
Środowisko naturalne ma zdolność do samoregulacji, czyli samooczyszczania się. Niestety w obliczu nieracjonalnego gospodarowania zasobami przez człowieka oraz ilości wytwarzanych zanieczyszczeń, natura jest coraz bardziej bezbronna.
NISZCZENIE SIEDLISK Następuje np. poprzez wycinanie i karczowanie lasów.
PRZEKSZTAŁCANIE SIEDLISK W TERENY ROLNICZE Następuje poprzez wycinanie lasów, osuszanie terenów podmokłych itp. Na zdjęciu pole torfowe.
FRAGMENTACJA EKOSYSTEMÓW Następuje np. poprzez budowanie dróg bez specjalnych podziemnych i naziemnych przejść dla zwierząt.
URBANIZACJA Niekontrolowany rozrost miast i osiedli ludzkich; powstawanie betonowych pustyń.
PRODUKCJA ODPADÓW I ZANIECZYSZCZANIE ŚRODOWISKA
WPROWADZANIE DO ŚRODOWISKA OBCYCH ZWIĄZKÓW CHEMICZNYCH I SUBSTANCJI TOKSYCZNYCH W tym: nawozów sztucznych, pestycydów itp.
ZWIĘKSZONA EMISJA GAZÓW CIEPLARNIANYCH W tym: dwutlenku węgla, tlenku węgla, metanu, freonów itd.
WPROWADZANIE NOWYCH GATUNKÓW ROŚLIN I ZWIERZĄT Gatunki obce i inwazyjne mają często negatywny wpływ na rodzimą florę i faunę - zmieniają charakter siedlisk, stanowią zagrożenie dla zdrowia ludzi i zwierząt. Sprowadzony do Polski powodujący silne oparzenia Barszcz Sosnowskiego niekontrolowanie rozprzestrzenił się po całej Polsce.
NADMIERNA EKSPLOATACJA ZASOBÓW Nieodnawialnych np. paliwa kopalne i odnawialnych, np. woda, rośliny i zwierzęta itp.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.