Język obcy w przedszkolu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Kwalifikacje nauczycieli w roku 2006
Sześciolatek idzie do szkoły
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Edukacja dla bezpieczeństwa
Obniżenie wieku obowiązku szkolnego Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego.
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Indywidualne nauczanie
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Potwierdzona znajomość języków obcych w awansie i rozwoju zawodowym pracowników oświaty Wrocław, 27 września 2006 r.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Zmiany w roku szkolnym 2014/2015
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Prawo o świetlicy: Kwalifikacje;
Co dalej…..
Kształcenie osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich powracających z zagranicy.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Język obcy w przedszkolu KURATORIUM OŚWIATY W POZNANIU Poznań, 21 marca 2015 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Kształcenie dualne.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
KWALIFIKACJE ZAWODOWE NAUCZYCIELA RELIGII KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
do szkół ponadgimnazjalnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sześciolatek idzie do szkoły
Awans zawodowy nauczycieli
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
Kształcenie specjalne
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
WARTO WIEDZIEĆ…...
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Język obcy w przedszkolu KURATORIUM OŚWIATY W POZNANIU Język obcy w przedszkolu Poznań, 21 marca 2015 r.

Podstawa prawna art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2014r. poz. 191) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2013r. poz. 1207, z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie kwalifikacji rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012r. poz. 977, z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej

Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nowelizacja rozporządzenia w sprawie podstawy programowej z dnia 30 maja 2014r. (Dz.U. poz. 803) rok szkolny 2014/2015 rok szkolny 2015/2016 rok szkolny 2016/2017

Zalecane warunki i sposób realizacji wychowania przedszkolnego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej Zalecane warunki i sposób realizacji wychowania przedszkolnego przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy należy stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego; może to zostać zrealizowane m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń w języku obcym nowożytnym w toku różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę książeczek dla dzieci w języku obcym, włączenie do zajęć rymowanek, prostych wierszyków, piosenek, materiałów audiowizualnych w języku obcym dokonując wyboru języka obcego nowożytnego, do posługiwania się którym będą przygotowywane dzieci uczęszczające do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego, należy brać pod uwagę, jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na terenie danej gminy

Zalecane warunki i sposób realizacji wychowania przedszkolnego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej Zalecane warunki i sposób realizacji wychowania przedszkolnego prowadzenie zajęć lub części zajęć z zakresu … przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym można powierzyć innym nauczycielom posiadającym odpowiednie kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

kwalifikacje zawodowe nauczycieli rozporządzenie w sprawie kwalifikacji poziom wykształcenia wykształcenie merytoryczne przygotowanie pedagogiczne kwalifikacje zawodowe nauczycieli do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć

a maiori ad minus

kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela przedszkola rozporządzenie w sprawie kwalifikacji zakład kształcenia nauczycieli specjalność odpowiadająca prowadzonym zajęciom przygotowanie pedagogiczne kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela przedszkola §4 ust. 1 i 2 rozporządzenia

Lex specialis derogat legi generali

kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolu rozporządzenie w sprawie kwalifikacji nauczycielskie kolegium języków obcych specjalność odpowiadająca danemu językowi obcemu przygotowanie pedagogiczne kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolu §11 ust. 2 pkt 1 – 3 rozporządzenia

kwalifikacje do nauczania języków obcych rozporządzenie w sprawie kwalifikacji świadectwo znajomości danego języka obcego w stopniu co najmniej zaawansowanym przygotowanie pedagogiczno-metodyczne do nauczania danego języka obcego studia wyższe na dowolnym kierunku kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolu §11 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia

kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolu rozporządzenie w sprawie kwalifikacji świadectwo znajomości danego języka obcego w stopniu co najmniej zaawansowanym przygotowanie pedagogiczno-metodyczne do nauczania danego języka obcego zakład kształcenia nauczycieli w dowolnej specjalności kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolu §11 ust. 3 rozporządzenia

kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolu rozporządzenie w sprawie kwalifikacji świadectwo znajomości danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym kurs kwalifikacyjny w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego kwalifikacje do pracy w przedszkolu lub w klasach I-III kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolu §11 ust. 4 rozporządzenia

kwalifikacje do nauczania języków obcych rozporządzenie w sprawie kwalifikacji świadectwo znajomości danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym kwalifikacje do pracy w przedszkolu od 29 sierpnia 2014r. do 31 sierpnia 2020r. kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolu §28a rozporządzenia

rozporządzenie w sprawie kwalifikacji Świadectwa potwierdzające znajomość języków obcych w stopniu podstawowym, zaawansowanym i biegłym zostały określone w enumeratywnym wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia w sprawie kwalifikacji

rozporządzenie w sprawie kwalifikacji Przygotowanie pedagogiczno–metodyczne w zakresie nauczania danego języka obcego Poprzez przygotowanie pedagogiczne należy rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej nauczanych w powiązaniu z kierunkiem kształcenia i praktyką pedagogiczną w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin oraz odbycie pozytywnie ocenionych praktyk pedagogicznych w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli języków obcych przygotowanie pedagogiczno-metodyczne powinno obejmować: 1) metodykę nauczania danego języka obcego 2) realioznawstwo (tj. wiedzę z zakresu historii, geografii, kultury i literatury danego obszaru językowego) 3) gramatykę pedagogiczną 4) pedagogikę 5) psychologię

Kuratorium Oświaty w Poznaniu Wydział Organizacji Szkół i Pragmatyki Zawodowej Nauczycieli ul. Kościuszki 93 61-716 Poznań www.ko.poznan.pl kancelaria@ko.poznan.pl tel. 61 8541 573 tel. 61 8541 662 budynek B WUW w Poznaniu Opracowanie: Krystyna Brych-Rajman