Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej 2014-2020 Kraków, 27 marca 2015 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Modernizacja kształcenia zawodowego
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej na rzecz poradnictwa zawodowego Stan aktualny oraz projekty na przyszłość.
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Opracował J. Stryjkowski
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
+ Rok szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowej Wieluń, 28 października 2014 SEKRETARZ STANU W MEN – TADEUSZ SŁAWECKI.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Jaka jest struktura szkolnictwa zawodowego
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze
MOC W REGIONACH Nowa perspektywa finansowa w edukacji Suwałki, 9 maja 2014 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Źródła finansowania projektów podnoszących kompetencje cyfrowe PO WER
Współpraca partnerska na rzecz kształcenia zawodowego w nowej perspektywie finansowej DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Wdrażanie perspektywy finansowej
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.

UDZIAŁ W MODERNIZACJI BAZY DYDAKTYCZNEJ Cele szczegółowe w obszarze Rozwój Doradztwa Zawodowego oraz System Informacji Edukacyjno-Zawodowej zapewnienie powszechnego dostępu do rzetelnej informacji edukacyjnej i zawodowej pomoc uczniom i ich rodzicom w planowaniu kariery edukacyjno- zawodowej rozwijanie współpracy instytucji i organizacji realizujących działania z zakresu doradztwa zawodowego Rozwój doradztwa zawodowego jednym z priorytetów Roku Szkoły Zawodowców

UDZIAŁ W MODERNIZACJI BAZY DYDAKTYCZNEJ Działania realizowane obecnie: Przygotowanie doradców, szkolenia dla kadry gimnazjów, Przygotowanie doradców, którzy będą wspierać uczniów i rodziców w planowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej – od X 2014 (szkolenia dla kadry gimnazjów, centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego, kontynuowane w nowej perspektywie finansowej w szkołach ponadgimnazjalnych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, studia podyplomowe z doradztwa) Mapa szkół prowadzących kształcenie zawodowe Mapa szkół prowadzących kształcenie zawodowe umożlwiająca uczniom, ich rodzicom, pracodawcom dostęp do informacji o możliwościach kształcenia Nowe narzędzia wspierające pracę doradców zawodowych Nowe narzędzia wspierające pracę doradców zawodowych – realizacja projektu przez ORE Rozwój portalu doradztwa edukacyjno-zawodowego Rozwój portalu doradztwa edukacyjno-zawodowego, skupiającego informacje i narzędzia adresowane do uczniów, doradców, nauczycieli Rozwój doradztwa zawodowego jednym z priorytetów Roku Szkoły Zawodowców

UDZIAŁ W MODERNIZACJI BAZY DYDAKTYCZNEJ Kształcenie zawodowe w latach Priorytety na poziomie centralnym 1.Strategiczna współpraca z partnerami społecznymi (przedstawiciele pracodawców i związków zawodowych) 2.Zwiększenie oferty pozaszkolnych form kształcenia oraz multimediów 3.Rozwój doradztwa zawodowego dla dzieci, młodzieży i dorosłych

UDZIAŁ W MODERNIZACJI BAZY DYDAKTYCZNEJ  opracowanie standardów realizacji doradztwa edukacyjno- zawodowego  opracowanie standardów realizacji doradztwa edukacyjno- zawodowego, uwzględniających potrzeby uczniów, dorosłych uczących się na różnych poziomach edukacyjnych, w różnych typach szkół, placówek, (współpraca z kluczowymi interesariuszami, określenie rekomendowanej tematyki zajęć edukacyjnych, proponowanych narzędzi i metod pracy, oczekiwanych efektów usług doradczych),  przygotowanie wzorcowych rozwiązań organizacyjnych  przygotowanie wzorcowych rozwiązań organizacyjnych w zakresie funkcjonowania wewnątrzszkolnych systemów doradztwa, z uwzględnieniem współpracy wszystkich osób mających wpływ na efektywność doradztwa w szkole Programy i rozwiązania organizacyjne w zakresie realizacji doradztwa zawodowego

UDZIAŁ W MODERNIZACJI BAZY DYDAKTYCZNEJ opracowanie narzędzi i instrumentów opracowanie narzędzi i instrumentów diagnozowania lokalnego rynku pracy i rynku kwalifikacji dla doradców edukacyjno-zawodowych, uwzględniających współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami rynku pracy, przygotowanie programów szkoleniowych, przygotowanie programów szkoleniowych, w tym e-learningowych dla doradców edukacyjno-zawodowych (w związku z uruchomieniem nowych instrumentów i narzędzi związanych z gromadzeniem i udostępnianiem informacji o możliwych do uzyskania kwalifikacjach), przygotowanie kadry trenerów przygotowanie kadry trenerów, którzy będą prowadzili szkolenia dla osób realizujących zadania z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego w szkołach i placówkach, przygotowanie kadry osób realizujących zadania przygotowanie kadry osób realizujących zadania z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodoweg z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego w szkołach i placówkach systemu oświaty Przygotowanie kadry doradców edukacyjno-zawodowych do wdrożenia wypracowanych rozwiązań

UDZIAŁ W MODERNIZACJI BAZY DYDAKTYCZNEJ  przygotowanie i udostępnienie multimedialnych zasobów dla wszystkich grup wiekowych  przygotowanie i udostępnienie multimedialnych zasobów wspierających proces doradztwa dla wszystkich grup wiekowych (informacje o zawodach i kwalifikacjach, filmy o zawodach, statystyki dotyczące uczniów i absolwentów, narzędzia i materiały metodyczno- dydaktyczne wzbogacające warsztat pracy doradców zawodowych, e- zasobów możliwe do wykorzystania bezpośrednio przez uczniów, ich rodziców oraz osoby dorosłe uczące się). Przygotowanie multimedialnych zasobów dla doradztwa zawodowego

UDZIAŁ W MODERNIZACJI BAZY DYDAKTYCZNEJ Kształcenie zawodowe w latach Priorytety na poziomie regionalnym 1.Doposażenie szkół i placówek 2.Współpraca szkół zawodowych z ich otoczeniem (pracodawcy, instytucje rynku pracy, szkoły wyższe) 3.Rozwój doradztwa zawodowego

Program Operacyjny PO WER Rozwój doradztwa zawodowego w regionie tworzenie w gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, szkolnych punktów informacji i kariery tworzenie w gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, centrach kształcenia zawodowego i ustawicznego szkolnych punktów informacji i kariery (SZPiK), organizacja studiów podyplomowych organizacja studiów podyplomowych z zakresu doradztwa zawodowego dla osób nie posiadających kwalifikacji z tego zakresu, doskonalenie zawodowe nauczycieli i specjalistów doskonalenie zawodowe nauczycieli i specjalistów (wychowawców grup wychowawczych, nauczycieli, psychologów, pedagogów, doradców zawodowych realizujących zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego), upowszechnianie współpracy instytucji realizacja koncepcji zewnętrznego wsparcia szkół w obszarze doradztwa zawodowego na poziomie regionalnym i lokalnym, w tym poprzez upowszechnianie współpracy instytucji działających w obszarze doradztwa edukacyjno-zawodowego. 9 Regionalne Programy Operacyjne na lata

Program Operacyjny PO WER poprawa jakości i efektywności usług rozwijania współpracy instytucji i organizacji realizujących usługi w zakresie poradnictwa edukacyjnego i zawodowego na szczeblu regionalnym i lokalnym Celem interwencji przewidzianej w ramach RPO jest poprawa jakości i efektywności usług świadczonych w ramach poradnictwa edukacyjnego i zawodowego poprzez umożliwienie nauczycielom zatrudnionym w szkołach/ placówkach, realizującym zadania z zakresu doradztwa zawodowego bez przygotowania w tym zakresie, uzyskanie kwalifikacji doradcy zawodowego, oraz doskonalenie kwalifikacji zawodowych doradców zawodowych zatrudnionych w szkołach i placówkach systemu oświaty, jak również wsparcie metodyczne innych osób realizujących zadania z tego zakresu (pedagogów szkolnych, psychologów szkolnych, wychowawców). Wsparcie udzielane w ramach RPO powinno przyczyniać się do rozwijania współpracy instytucji i organizacji realizujących usługi w zakresie poradnictwa edukacyjnego i zawodowego na szczeblu regionalnym i lokalnym. 10 Regionalne Programy Operacyjne na lata

Program Operacyjny PO WER Wsparcie udzielane w ramach RPO skierowane jest do publicznych i niepublicznych szkół i placówek systemu oświaty oraz ośrodków doskonalenia nauczycieli. możliwość uzyskania kwalifikacji doradcy zawodowego ramowy program opracowany przez KOWEZiU we współpracy z uczelniami kształcącymi doradców zawodowych Zakres wsparcia udzielanego w ramach RPO obejmuje możliwość uzyskania kwalifikacji doradcy zawodowego osobom realizującym zadania z zakresu doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach. Na studia podyplomowe z zakresu doradztwa zawodowego mogą zostać skierowani przede wszystkim nauczyciele zainteresowani zdobyciem wiedzy i umiejętności niezbędnych do realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego, przydzielonych im przez dyrektora szkoły. Program studiów podyplomowych powinien uwzględniać ramowy program opracowany przez KOWEZiU we współpracy z uczelniami kształcącymi doradców zawodowych, w ramach projektu Edukacja dla pracy – etap Regionalne Programy Operacyjne na lata

Program Operacyjny PO WER szkolnych punktów informacji i kariery (SZPiK) Wsparcie udzielane w ramach RPO może dotyczyć tworzenia w gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, centrach kształcenia zawodowego i ustawicznego szkolnych punktów informacji i kariery (SZPiK), wyposażonych w odpowiedni sprzęt i materiały informacyjne i metodyczno-dydaktyczne umożliwiające realizację doradztwa dla uczniów, słuchaczy, osób dorosłych uczących się, zarówno w formie grupowej jak indywidualnej. 12 Regionalne Programy Operacyjne na lata

Program Operacyjny PO WER zapewnienie zewnętrznego wsparcia szkół w obszarze doradztwa zawodowego na poziomie regionalnym i lokalnym Zakres wsparcia udzielanego w ramach RPO obejmuje również zapewnienie zewnętrznego wsparcia szkół w obszarze doradztwa zawodowego na poziomie regionalnym i lokalnym. IZ RPO gwarantuje zgodność interwencji na rzecz realizacji zewnętrznego wsparcia szkół w zakresie doradztwa edukacyjno- zawodowego z następującymi zasadami: w tym również dostępnej online a)program zewnętrznego wsparcia powinien przyczynić się do zwiększenia dostępu do usług doradztwa edukacyjno-zawodowego opartych na rzetelnej informacji edukacyjno-zawodowej, w tym również dostępnej online, analizy indywidualnej sytuacji szkoły/placówki i odpowiada na jej specyficzne potrzeby. b) zakres wsparcia wynika z analizy indywidualnej sytuacji szkoły/placówki i odpowiada na jej specyficzne potrzeby. 13 Regionalne Programy Operacyjne na lata