PAŃSTWA INTERESUJE „KOSZT OBSŁUGI DŁUGU” Koszt ten liczy się jako odsetki od danego długu. Nie zaś absolutną wielkość długu. Ponieważ każdy dług państwo.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse Publiczne Temat pracy: Porównanie strategii ograniczania deficytu i zadłużenia publicznego w kolejnych rządach pod wybranymi kryteriami, proszę.
Advertisements

Ćwiczenia 7 Makroekonomia gospodarki otwartej
Makroekonomia I Ćwiczenia
Międzynarodowe rynki pieniądza
Finanse międzynarodowe
Instrumenty finansowe na rynku kapitałowym
Efekty udostępnienia FCL i analiza potrzeb jego odnowienia
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
Polityka fiskalna budżet państwa i dług publiczny
Marek Zuber Giełda: fakty i mity.
POJĘCIE I FUNKCJE FINANSÓW
Finansowanie działalności przedsiebiorstwa
SYSTEM BANKOWY Finanse
BANK CENTRALNY I JEGO FUNKCJE
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Wpływ kryzysu finansowego na polski sektor bankowy
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002
Polityka makroekonomiczna i stałe kursy walutowe.
Publikacje danych makroekonomicznych i ich wpływ na rynek walutowy
a kryzys rynku hipotecznego w USA
Finanse strefy euro.
POLITYKA MONETARNA Wykonała Izabela Łabęda.
OPRACOWAŁA KRYSTYNA KOCHAJEWSKA
Perspektywy stabilności systemu finansowego w Polsce
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Kryzys w Europie.
Finanse Zbigniew Kuryłek
Autor: Klaudia Pieniądz kl.IIb
Dług publiczny Procedury ostrożnościowe i sanacyjne
Fundusze inwestycyjne
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
System Rezerwy Federalnej Stanów Zjednoczonych
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Inwestując rozsądnie – pomnażasz swoje oszczędności.
Wpływ rynku forex na koniunkturę giełdową w Polsce
Pojęcie, rodzaje i pomiar inflacji
Plan zajęć: Czynniki kształtujące wartość firmy Podstawowe pojęcia
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Zmiany na ekonomicznej mapie świata
Model krzyża Keynsowskiego.
Optymalny System Monetarny
Akademia Oszczędzania Oszczędności i Inwestycje
Dług publiczny Część 2. Welfare state a transfery Zobowiązania państwa prowadzą do duzych transferów, zwłaszcza że są one indeksowane To prowadzi często.
Określenie wartości (wycena) papierów wartościowych
Akcje i nie tylko....
Podstawy makroekonomii Ćwiczenia nr 10: Teoria cyklu koniunkturalnego oraz kryzys w USA i strefie euro Arkadiusz Sieroń.
W RAMACH SANACJI AUTONOMICZNEJ Istnieje wiele rynkowych rozwiązań, które pozwalają na dokonanie uzdrowienia przed upadłością. Jedną z nich są przejęcia.
Giełda Papierów Wartościowych i jej mechanizmy
Ryzyko walutowe problemem współczesnych przedsiębiorstw
PAŃSTWA INTERESUJE „KOSZT OBSŁUGI DŁUGU” Koszt ten liczy się jako odsetki od danego długu. Nie zaś absolutną wielkość długu. Ponieważ każdy dług państwo.
Określenie wartości (wycena) papierów wartościowych
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
Ćwiczenia 7 Bilans Płatniczy
Międzynarodowa Pozycja Inwestycyjna Kraju
Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. 2 KDPW KDPW_CCP KDPW KDPW_CCP Komisja Nadzoru Finansowego Główny Rynek GPW, Bondspot, Catalyst, New Connect, OTC.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Ocena zadłużenia przedsiębiorstwa
Operacje interwencyjne na rynku pieniężnym i walutowym w przypadku zwykłym i w okresie kryzysu płynności Paulina Dziarek Paulina Gołdon.
CELE POLITYKI PIENIĘŻNEJ
1 BANKOWOŚĆćwiczenia 1 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Bankowość Marcin Ignatowski Warszawa 2013.
Bankowość Zajęcia 1 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem 1 Dr Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem”, 2013.
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
CELE POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
System emerytalny Powinien być: bezpieczny uczciwy przejrzysty
MAKROEKONOMIA Kierunek ZARZĄDZANIE - Wykład Studia II stopnia
MAKROEKONOMIA Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
Zapis prezentacji:

PAŃSTWA INTERESUJE „KOSZT OBSŁUGI DŁUGU” Koszt ten liczy się jako odsetki od danego długu. Nie zaś absolutną wielkość długu. Ponieważ każdy dług państwo może łatwo spłacić, emitując kolejny dług. Dlatego najistotniejsza jest opłata za ten dług (czyli koszt obsługi). I dlatego kryzys przeżywała Hiszpania mimo iż miała dług mniejszy niż Niemcy, czy Japonia. Dlatego również niewielkie zmiany na rynku obligacji mogą powodować poważne koszty.

KIEDY ZACZYNA SIĘ UPADŁOŚĆ PAŃSTWA? Wtedy, gdy nie istnieje możliwość dalszego „rolowania” długu. Czyli zadłużania się po to, aby spłacać zadłużenie. W wypadku prywatnej jednostki hamulec zostaje nałożony dość szybko. W wypadku państwa proces trwa tak długo, jak długo można skutecznie emitować obligacje. Szczególnie istotne jest to w wypadku istnienia różnych reżimów walutowych i źródeł finansowania deficytu budżetowego.

WALUTA KRAJOWA A ZAGRANICZNA W wypadku waluty krajowej istnieje bank centralny, który jest jej emitentem. Teoretycznie istnieje konstytucyjny zakaz finansowania deficytu budżetowego. Bank centralny nie może kupować bezpośrednio obligacji państwowych. Może jednak akceptować je jako zabezpieczenie pod operacje otwartego rynku. W ten sposób rząd uzyskuje dodatkowe inflacyjne źródło finansowania. Rząd emituje dług, banki zwiększają podaż pieniądza, kupują obligacje państwowe, które potem przedkładają w banku centralnym i dzięki temu dostają kolejne pieniądze. Proces jest łatwy tak długo jak istnieje zintegrowanie polityczne (narodowy rząd i narodowy bank centralny). Dlatego dług publiczny tak naprawdę pokazuje skalę inflacji, a nie przyszłych obciążeń podatkowych. Buforem zabezpieczającym jest tylko dyscyplina walutowa – inwestorzy zagraniczni mogą porzucić obligacje i walutę, przez co wywołają deprecjację. Trudno jednak mówić o zagrożeniu wypłacalności rządowej.

DŁUG USA

DŁUG GRECJI

DŁUG JAPONII

POSIADANIE DŁUGU JAPOŃSKIEGO

DWA CZYNNIKI Decydujący jest stopień posiadania długu przez zagranicznych inwestorów. Jeśli dług finansują krajowe oszczędności, to zagrożenie runu na dług jest mniejsze. W efekcie szansa na bankructwo jest mniejsza. Druga kwestia to posiadanie własnej waluty. Jeśli bank centralny jest związany tylko z jednym rządem, to jest bardziej skłonny do ratowania tego rządu. Inaczej w wypadku, gdy bank centralny jest zależny od innych rządów (EBC). Wtedy groźba bankructwa jest poważniejsza.

EUROPEJSKA REGULACJA Przeinwestowanie w długi zagrożonych państw jest dobrym przykładem porażki regulacyjnej. Ponieważ w zgodzie z regulacjami bazylejskimi rządy krajów strefy euro były traktowane za równie bezpieczne. Waga ryzyka wynosiła 0%. W efekcie inwestorzy stawali przed wyborem: obligacja niemiecka 3,5% czy grecka 3,9%? Obydwa papiery uznawano za tak samo bezpieczne, ponieważ można je było przedłożyć w EBC i uzyskać pod zastaw dodatkowe środki. Co przy nieodpowiedzialności politycznej tylko bardziej stymulowało słabsze rządy do większych wydatków. A przy istniejących regulacjach wpychało banki w nadinwestowanie w jak się potem okazało ryzykowne aktywa. A hamulec deprecjacyjny nie istniał (ani rządy nie obawiały się deprecjacji, ani banki).

CO CIEKAWE… Ze współczynnika kapitałowego nie zrezygnowano. W trakcie kryzysu zreformowano BASEL i zmuszono banki do w zasadzie zwiększenia tego wskaźnika. Możliwości dla banków były dwie: zwiększy licznik, lub zmniejszyć mianownik. W pierwszym wypadku oznacza to emisję akcji (pozyskanie kapitału) lub wstrzymanie dywidend (akumulacja wewnętrzna). Trudne w trakcie recesji. Dlatego zostaje druga opcja: redukcja ryzykownych aktywów i przerzucenie się na te bezpieczniejsze. Czyli zgodnie z regulacją… papiery rządowe. Powrócono w tym celu nawet do operacji LTRO (dodatkowe środki z EBC).

UPADŁOŚĆ BANKU I HEFFERNAN RAZ JESZCZE W świetle tych faktów defincja Heffernan nabiera istotnego znaczenia. Bank jest „upadły” nie wtedy, kiedy upada na skutek dyscypliny rynkowej. Lecz na skutek przepisów, które to stwierdzają. Ponieważ wypłacalność jednego lub drugiego rządu jest w istocie decyzją często polityczną. Zależną od istniejącego reżymu walutowego (np. woli EBC).

DŁUG PAŃSTWA A DŁUG PAŃSTWA Państwo ma różnego rodzaju wydatki. Zaciągnięty w przeszłości dług (deficytami budżetowymi) to dług publiczny. Ten dług jest jednakże czymś innym od złożonych „obietnic”. Gdy mówimy o upadłości rządu, najczęściej chodzi o dług w postaci wyemitowanych obligacji. Obligacja jest instrumentem, który ma zostać wykupiony zgodnie z terminem wykupu. Jest bardzo płynna i na okaziciela. Dlatego, jeśli państwo ogłasza, że nie spłaci swoich zobowiązań, to tak naprawdę musi uderzyć we wszystkich posiadaczy obligacji. Kontrolowane a niekontrolowane bankructwo (upadłość ugodowa a upadłość paniczna).

DŁUG PUBLICZNY W RĘKACH PUBLICZNYCH Część długu publicznego jest posiadana przez publiczne instytucje. Na przykład w USA spora część długu jest w księgach banku centralnego. W przypadku Japonii połowa długu publicznego jest posiadana przez agendy rządowe. Dlatego mówi się o długu „netto”. Czyli takim, które posiadają podmioty prywatne. Z tym, że prawda jest taka, że te zobowiązania również są istotne, gdy w razie zawieszenia wypłat na obligacjach, te agendy nie będą miały środków na realizację swoich budżetów. O ile konsekwencje są inne od uderzenia w podmioty prywatne, o tyle nie sposób tego bagatelizować. Sprawa nie dotyczy banku centralnego (który może mieć ujemny kapitał i drukować pieniądze).

DŁUG PUBLICZNY A ZOBOWIĄZANIA Rząd może podejmować „obietnice” (np. w ustawach). Może również podejmować autentyczne zobowiązania (np. emitować obligacje). Całkowity dług publiczny jest czymś innym niż całkowita suma obietnic. Przykładowo dług publiczny w USA wynosi 100% PKB. Suma przyszłych obietnic (Social Security, Medicare, Medicaid) wynosi 400% PKB (ponad 60 bilionów dolarów). Złamanie przyszłych obietnic jest czymś innym od złamania rynków finansowych. Zazwyczaj rządom łatwiej jest wybrać to pierwsze, ponieważ wystarczy zmienić ustawę. Czasami jednak mogą postąpić inaczej (np. jak Grecja), choć i wtedy dostają i jedni, i drudzy. Ponieważ w wypadku zawieszania wypłat rząd znika z rynku finansowego i musi równoważyć budżet (lub drukować pieniądze).

POLSKI PRZYPADEK Minister Rostowski nie zmienił tego, że polskie społeczeństwo będzie się starzeć. Emerytom i tak trzeba będzie wypłacać pieniądze. W scenariuszu OFE, emerytom wypłaca pieniądze pośrednik prywatny, który zabezpiecza wypłaty obligacjami państwowymi (i obiecanym ustawowym wyrównaniem). W scenariuszu reformowanym zmieniono tę obietnicę na obietnicę ustawową. Bo emerytury przyciąć łatwiej aniżeli złamać rynki finansowe. Zobowiązania są te same. Zmienił się tylko ich kaliber.

PODSUMOWUJĄC KWESTIĘ ZOBOWIĄZAŃ RZĄDOWYCH… Istotne jest, jakie to są zobowiązania. Czy są to obligacje, czy ustawowe obietnice? Jak bardzo są zabezpieczone te ustawowe obietnice? Kto posiada obligacje? Czy instytucje państwowe? Czy instytucje zagraniczne? Czy instytucje państwowe zagraniczne (MFW, EBC etc.)?