Szkoła z klasą 2.0
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od września 2010 roku w ramach kolejnej odsłony akcji, Szkoły z Klasą 2.0, skupiono się na mądrym wprowadzaniu i wykorzystywaniu nowych technologii informacyjno- komunikacyjnych (TIK) w codziennej pracy szkolnej. Szkoła z Klasą 2.0 jest skierowana do nauczycieli i dyrektorów wszystkich poziomów edukacyjnych z całej Polski. Upowszechnia wśród uczniów wiedzę i postawy potrzebne we współczesnym świecie, pomaga rozwijać umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, stosować nowe technologie do uczenia się a nie tylko rozrywki, odpowiedzialnie korzystać ze źródeł, stosować szkolną wiedzę w praktyce, bezpiecznie korzystać z Internetu.
Zadania szkół: 1.Pierwszym zadaniem szkół jest wypracowanie planu działania na cały rok szkolny (z udziałem nauczycieli i dyrektora). 2.Zadaniem Dyrektora jest wybranie (po konsultacji z Zespołem 2.0) i wprowadzenie zmiany sposobu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK (do wyboru z listy) w ciągu roku szkolnego. W pierwszym semestrze dyrektor opisuje planowanie zmiany, w drugim - podjęte działania. 3.W pierwszym semestrze nowe szkoły wprowadzają Kodeksy 2.0 (dobre praktyki korzystania z nowych technologii, wypracowywane w toku debat i dyskusji przez całą szkolną społeczność). W każdej szkole biorącej udział w programie po raz pierwszy, odbędzie się debata szkolna, dotycząca korzystania z nowych mediów w nauczaniu, uczeniu się i życiu szkoły oraz uczeniu innych (np. rodziców i starszych mieszkańców miejscowości). Debata szkolna poprzedzona będzie debatami klasowymi, prowadzonymi przez każdego nauczyciela.Kodeksy Każdy nauczyciel przeprowadza z uczniami zadanie TIK (sposób na przetestowanie i wprowadzenie w życie zasad Kodeksu na lekcji i w domu). Forma i treść zadania zależy od stażu szkoły w programie. Duży nacisk kładziemy na wymianę dobrych praktyk, materiałów edukacyjnych i doświadczeń pomiędzy szkołami. 5.Drugi semestr poświęcony jest realizacji projektów edukacyjnych. To metoda nauczania, która kształci samodzielność, kreatywność i zespołową pracę uczniów. 6.Na zakończenie programu odbywają się Szkolne Festiwale 2.0 (święto nowoczesnej edukacji: podsumowanie całorocznej pracy oraz osiągnięć uczniów i nauczycieli). Najciekawsze projekty uczniowskie prezentowane są na Ogólnopolskim Festiwalu Projektów w Warszawie. Chętne szkoły organizują Uczniowskie Fora Naukowe.
Termin zamieszczenia opisu na platformie (zada nie może być wykonane wcześniej) Zadanie Zadanie dyrektora - planowanie Zadanie dyrektora - realizacja HARMONOGRAM DYREKTORA
Termin zamieszczenia opisu na platformie (zada nie może być wykonane wcześniej) Zadanie Spotkanie otwierające Zespołu Debata szkolna Kodeks Szkolny Festiwal Spotkanie podsumowujące HARMONOGRAM KOORDYNATORA
Termin zamieszczenia opisu na platformie(zadan ie może być wykonane wcześniej) Zadanie Debata klasowa Zadanie TIK Projekt edukacyjny – planowanie Projekt edukacyjny – realizacja Projekt edukacyjny – prezentacja HARMONOGRAM NAUCZYCIELA
1.Debata klasowa - prowadzi ją każdy nauczyciel zaangażowany w program, ze swoją grupą uczniów. Służy zapoznaniu uczniów z zasadami korzystania z nowych technologii i przygotowuje uczniów do czynnego udziału w debacie szkolnej; 2.Zadanie TIK - nauczyciele wraz z uczniami testują na zajęciach wybraną zasadę Kodeksu 2.0; 3.Planowanie projektu - pod opieką nauczycieli uczniowie planują projekt edukacyjny wykorzystujący nowoczesne technologie - wybierają temat i planują jego przebieg; 4.Realizacja projektu - pod opieką nauczycieli uczniowie realizują zaplanowany projekt edukacyjny, wykorzystujący nowoczesne technologie; 5.Prezentacja projektu - nauczyciele wspierają uczniów w przygotowaniu i przeprowadzeniu prezentacji projektu edukacyjnego. Omawiają z uczniami jego przebieg, ostateczne efekty i zastanawiają się wspólnie, czego uczniowie się nauczyli w trakcie wspólnej pracy, jakie wnioski wyciągnęli, na jakie trudności napotkali, co można by zrobić inaczej, itp. Po ich zrealizowaniu opisuje je na swoim profilu uczestnika na platformie programu Szkoły z klasą 2.0.platformie programu Szkoły z klasą 2.0
PLAN DZIAŁANIA SZKOŁY: 1.cel główny 2.zadania służące realizacji celu głównego 3.terminy, daty 4.osoby odpowiedzialne za wdrażanie poszczególnych zadań
Kodeks 2.0 Każda szkoła opracowuje, testuje i weryfikuje Kodeks 2.0, czyli zbiór zasad korzystania z technologii komunikacyjno-informacyjnych w nauczaniu i uczeniu się. Szkolny Kodeks 2.0 ma być użytecznym, realnym dokumentem, ma odpowiadać na prawdziwe potrzeby uczniów i nauczycieli. Tworząc swój kodeks szkoła odwołuje się do podanej listy problemów, ale odpowiada na zawarte w niej pytania zgodnie z własnymi potrzebami. Może skorzystać z naszych sugestii, a także zwrócić się o pomoc do ekspertów. Szkolny Kodeks musi być otwarty, dynamiczny i łatwy do zmodyfikowania, gdy pojawią się nowe narzędzia TIK i nowe możliwości.
ŻYCZĘ PRZYJEMNEJ I CIEKAWEJ PRACY