Powiatowe Zespoły Interdyscyplinarne Kielce 2009 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Tylko zintegrowanie działań instytucji i organizacji pozarządowych działających w naszej gminie, powiecie może przynieść efekty w zakresie zapobiegania.
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Rola i obowiązki Przedstawiciela Gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w procedurze „Niebieskie Karty” Dorota Jaszczak-Kuźmińska Państwowa.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
PRACA SOCJALNA.
System wsparcia dziecka i rodziny
Wiedza zmienia przyszłość
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
Urząd Miejski w Modliborzycach
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Projekt nr 1.48 „Kompleksowe formy reintegracji społecznej i zawodowej w ś rodowisku lokalnym” – projekt współfinansowany ze ś rodków finansowych Europejskiego.
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2002 statystyki Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 69 tys.
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Działalność Zespołów Interdyscyplinarnych w woj. opolskim w I połowie 2012 r. Opole, 7 listopada.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Zespoły Interdyscyplinarne. Samorząd = wspólnota osób Samorząd terytorialny = wspólnota osób zamieszkujących wspólne terytorium.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Krakowskie doświadczenia wdrażania procedury Niebieskie Karty i organizacji pracy Zespołu Interdyscyplinarnego K.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
„L OKALNIE PRZECIW PRZEMOCY WOBEC KOBIET ” R OLA Z ESPOŁÓW I NTERDYSCYPLINARNYCH W PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE I PRZEMOCY WOBEC KOBIET dr hab.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Powiatowe Zespoły Interdyscyplinarne Kielce 2009 r.

W obecnej sytuacji społeczno- gospodarczej zasadnym jest uznać pracę socjalną za najważniejsze narzędzie polityki społecznej państwa. W związku z powyższym Wojewoda Świętokrzyski zainaugurował kampanię „Rok 2009 rokiem pracy socjalnej w województwie świętokrzyskim”, przyjmując za fundamentalne – utworzenie na szczeblach powiatów Zespołów Interdyscyplinarnych, których kompetencje będą obejmować pracę z jednostkami /grupami/, rodzinami, które znalaz ł y si ę w sytuacji trudnej, maj ą c szczególnie na uwadze przeciwdzia ł anie przemocy w rodzinie.

Formalne podstawy funkcjonowania Interdyscyplinarnych Zespołów Podstawę prawną stanowi Porozumienie podpisane w dniu 13 marca 2009 roku „Wojewoda Świętokrzyski, Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, Biskupi Diecezji: Kieleckiej, Sandomierskiej i Radomskiej, Świętokrzyski Komendant Wojewódzki Policji w Kielcach, Sąd Okręgowy, Świętokrzyski Kurator Oświaty, Świętokrzyska Izba Lekarska, Uniwersytet Humanistyczno – Przyrodniczy w Kielcach – Zakład Pedagogiki Społecznej i Pracy Socjalnej, Przewodniczący Konwentu Starostów, Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii deklarują współpracę oraz wyrażają gotowość współdziałania w oparciu o zasadę pomocniczości i partnerstwa z organizacjami pozarządowymi, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi na rzecz aktywizacji mieszkańców Województwa Świętokrzyskiego, umożliwiającej osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości”. „Wojewoda Świętokrzyski, Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, Biskupi Diecezji: Kieleckiej, Sandomierskiej i Radomskiej, Świętokrzyski Komendant Wojewódzki Policji w Kielcach, Sąd Okręgowy, Świętokrzyski Kurator Oświaty, Świętokrzyska Izba Lekarska, Uniwersytet Humanistyczno – Przyrodniczy w Kielcach – Zakład Pedagogiki Społecznej i Pracy Socjalnej, Przewodniczący Konwentu Starostów, Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii deklarują współpracę oraz wyrażają gotowość współdziałania w oparciu o zasadę pomocniczości i partnerstwa z organizacjami pozarządowymi, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi na rzecz aktywizacji mieszkańców Województwa Świętokrzyskiego, umożliwiającej osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości”.

Niniejszy akt posiada moc prawną, a zgodnie z jego zapisem: „ Na szczeblu powiatów niezwłocznie zostaną uruchomione Zespoły Interdyscyplinarne, stanowiące płaszczyznę współpracy profesjonalistów różnych dziedzin na rzecz kompleksowej pomocy w rozwiązywaniu problemów indywidualnych i grupowych w środowisku lokalnym. „ Na szczeblu powiatów niezwłocznie zostaną uruchomione Zespoły Interdyscyplinarne, stanowiące płaszczyznę współpracy profesjonalistów różnych dziedzin na rzecz kompleksowej pomocy w rozwiązywaniu problemów indywidualnych i grupowych w środowisku lokalnym. Nad realizacją porozumienia czuwał będzie Wojewódzki Zespół Interdyscyplinarny złożony z przedstawicieli Sygnatariuszy do spraw Kampanii „Rok 2009 rokiem pracy socjalnej w województwie świętokrzyskim”.

Idea Zespołów interdyscyplinarnych Główną ideą Zespołów Interdyscyplinarnych jest kompleksowa, efektywna pomoc jednostkom, rodzinom i grupom znajdującym się w trudnych sytuacjach. Zapewnić taką efektywną pomoc można jedynie przez współpracę oraz stworzenie wspólnej płaszczyzny dla profesjonalistów różnych instytucji. W priorytetowe zadania w/w Zespołów wpisuje się również kompleksowe reagowanie na powzięte przez członków Zespołów Interdyscyplinarnych podejrzenia o stosowaniu przemocy w rodzinie, w tym o krzywdzeniu lub zaniedbywaniu dzieci. Do ich zadań należy także prowadzenie działań profilaktycznych i prewencyjnych, których celem jest zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w środowisku. Główną ideą Zespołów Interdyscyplinarnych jest kompleksowa, efektywna pomoc jednostkom, rodzinom i grupom znajdującym się w trudnych sytuacjach. Zapewnić taką efektywną pomoc można jedynie przez współpracę oraz stworzenie wspólnej płaszczyzny dla profesjonalistów różnych instytucji. W priorytetowe zadania w/w Zespołów wpisuje się również kompleksowe reagowanie na powzięte przez członków Zespołów Interdyscyplinarnych podejrzenia o stosowaniu przemocy w rodzinie, w tym o krzywdzeniu lub zaniedbywaniu dzieci. Do ich zadań należy także prowadzenie działań profilaktycznych i prewencyjnych, których celem jest zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w środowisku.

W skład zespołów interdyscyplinarnych wchodzą przedstawiciele: Policji Policji Sądu Sądu Oświaty Oświaty Służby Zdrowia Służby Zdrowia Duchowieństwa Duchowieństwa Jednostek organizacyjnych Pomocy Społecznej Jednostek organizacyjnych Pomocy Społecznej

Zadania Zespołów Interdyscyplinarnych Wspólne opracowywanie oraz realizacja planów pomocy przeznaczonych dla jednostek /rodzin/, grup społecznych, znajdujących się w sytuacji trudnej, której nie zdołano rozwiązać na poziomie gminnym za pomocą standardowych środków; Wspólne opracowywanie oraz realizacja planów pomocy przeznaczonych dla jednostek /rodzin/, grup społecznych, znajdujących się w sytuacji trudnej, której nie zdołano rozwiązać na poziomie gminnym za pomocą standardowych środków; Nawiązanie współpracy z gminami, a w efekcie utworzenie Gminnych Zespołów Interdyscyplinarnych ściśle współpracujących w przedmiocie działania z powiatem; Nawiązanie współpracy z gminami, a w efekcie utworzenie Gminnych Zespołów Interdyscyplinarnych ściśle współpracujących w przedmiocie działania z powiatem; Diagnozowanie problemów społecznych; Diagnozowanie problemów społecznych; Aktywizowanie środowiska lokalnego; Aktywizowanie środowiska lokalnego; Rozpowszechnianie informacji o możliwościach uzyskania pomocy w środowisku lokalnym oraz o instytucjach, osobach, które tę pomoc świadczą, jak również monitorowanie sytuacji klientów, ze szczególnym uwzględnieniem rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy; Rozpowszechnianie informacji o możliwościach uzyskania pomocy w środowisku lokalnym oraz o instytucjach, osobach, które tę pomoc świadczą, jak również monitorowanie sytuacji klientów, ze szczególnym uwzględnieniem rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy;

Zespół oprócz pracy z jednostką /grupą/, rodziną może pełnić funkcje podmiotu opiniodawczego, doradczego w sprawach znajdujących się w zakresie kompetencji PCPR. Zespół oprócz pracy z jednostką /grupą/, rodziną może pełnić funkcje podmiotu opiniodawczego, doradczego w sprawach znajdujących się w zakresie kompetencji PCPR. Zespół może włączać się w opracowywanie lokalnych Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych. Zespół może włączać się w opracowywanie lokalnych Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.

Warunki skutecznego działania Zespołu: Podzielana przez członków zespołów potrzeba współdziałania i skoordynowanego postępowania. Wspólny cel członków zespołu: wszechstronna pomoc klientom Podzielana przez członków zespołów potrzeba współdziałania i skoordynowanego postępowania. Wspólny cel członków zespołu: wszechstronna pomoc klientom Poparcie kierownictwa macierzystych organizacji dla udziału oddelegowanych pracowników w Zespole Poparcie kierownictwa macierzystych organizacji dla udziału oddelegowanych pracowników w Zespole Ustalenie głównych celów Zespołu oraz procedur jego działań Ustalenie głównych celów Zespołu oraz procedur jego działań Opracowanie regulaminu Zespołu określającego role, obowiązki oraz zakres odpowiedzialności instytucji członkowskich i członków zespołu Opracowanie regulaminu Zespołu określającego role, obowiązki oraz zakres odpowiedzialności instytucji członkowskich i członków zespołu Konsekwentna realizacja zadań, tj. opracowywanie pełnej diagnozy, planu pracy z klientem i egzekwowanie od wszystkich zobowiązanych tym planem, w tym od samego klienta, spełniania zawartych tam ustaleń. Konsekwentna realizacja zadań, tj. opracowywanie pełnej diagnozy, planu pracy z klientem i egzekwowanie od wszystkich zobowiązanych tym planem, w tym od samego klienta, spełniania zawartych tam ustaleń.

Spotkania Powiatowych Zespołów W większości powiatów odbyły się już spotkania Zespołów, które miały charakter organizacyjno – integracyjny. Przedstawiciele Wojewody Świętokrzyskiego zapoznali uczestników spotkań z głównymi założeniami Kampanii, zadaniami, które będą realizowane w ramach funkcjonowania Zespołów oraz możliwości współpracy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz kompleksowej pomocy rodzinom czy osobom w kryzysie. W większości powiatów odbyły się już spotkania Zespołów, które miały charakter organizacyjno – integracyjny. Przedstawiciele Wojewody Świętokrzyskiego zapoznali uczestników spotkań z głównymi założeniami Kampanii, zadaniami, które będą realizowane w ramach funkcjonowania Zespołów oraz możliwości współpracy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz kompleksowej pomocy rodzinom czy osobom w kryzysie. Uczestnicy spotkań mieli okazję się bliżej poznać, wymienić informacjami oraz swoimi doświadczeniami. Uczestnicy spotkań mieli okazję się bliżej poznać, wymienić informacjami oraz swoimi doświadczeniami. W kilku PCPR-ach dyrektorzy przygotowali projekt porozumienia o współpracy na potrzeby pracy Zespołów, który uczestnicy zgodnie podpisali podczas spotkań inauguracyjnych. W kilku PCPR-ach dyrektorzy przygotowali projekt porozumienia o współpracy na potrzeby pracy Zespołów, który uczestnicy zgodnie podpisali podczas spotkań inauguracyjnych.

Niemal we wszystkich powiatach uczestnicy dostrzegali potrzebę pracy Zespołów ze względu m.in. na: Brak przepływu informacji pomiędzy instytucjami działającymi na rzecz pomocy rodzinie/osobie, Brak przepływu informacji pomiędzy instytucjami działającymi na rzecz pomocy rodzinie/osobie, Zbyt skomplikowane procedury prowadzące do podjęcia skutecznych działań pomocowych, Zbyt skomplikowane procedury prowadzące do podjęcia skutecznych działań pomocowych, Rozbieżność w działaniach podejmowanych przez służby i podmioty względem osób potrzebujących profesjonalnej pomocy, Rozbieżność w działaniach podejmowanych przez służby i podmioty względem osób potrzebujących profesjonalnej pomocy, Powielanie tych samych działań wykonywanych przez różne służby (np.: kilkakrotne przesłuchiwanie ofiary przemocy w celu zdiagnozowania sytuacji). Powielanie tych samych działań wykonywanych przez różne służby (np.: kilkakrotne przesłuchiwanie ofiary przemocy w celu zdiagnozowania sytuacji).

Najczęściej zgłaszane przez uczestników spotkań potrzeby w lokalnym systemie pomocy społecznej dotyczyły: Zbyt niskiej liczby zawodowych niespokrewnionych z dzieckiem rodzin zastępczych, Zbyt niskiej liczby zawodowych niespokrewnionych z dzieckiem rodzin zastępczych, Brak: placówek interwencyjnych, specjalistycznych świetlic, ośrodków wsparcia dziennego oraz ośrodków interwencji kryzysowej. Brak: placówek interwencyjnych, specjalistycznych świetlic, ośrodków wsparcia dziennego oraz ośrodków interwencji kryzysowej.

Utworzone Zespoły fachowców mają w najbliższym czasie inspirować i aktywizować środowiska gminne w celu utworzenia Gminnych Zespołów Interdyscyplinarnych powołanych do niesienia profesjonalnej, kompleksowej pomocy tam, gdzie jest ona niezbędna. Utworzone Zespoły fachowców mają w najbliższym czasie inspirować i aktywizować środowiska gminne w celu utworzenia Gminnych Zespołów Interdyscyplinarnych powołanych do niesienia profesjonalnej, kompleksowej pomocy tam, gdzie jest ona niezbędna.

Dziękuję za uwagę Renata Murawska Renata Murawska Dyrektor Wydziału Polityki Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej ŚUW w Kielcach Społecznej ŚUW w Kielcach