Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Od kompetencji do kwalifikacji
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Zanim wejdziesz do klasy powinieneś wiedzieć:
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Planowanie pracy nauczyciela
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Zasady konstruowania programów projakościowych
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Praca metodą projektu edukacyjnego
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
„Konstruowanie programów nauczania kształcenia ogólnego zgodnych z nową podstawą programową” 1.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Jak pomagać dziecku w nauce?
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Pedagogika szkoły wyższej
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
Dobre Praktyki OK.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Konspekt (plan metodyczny) a scenariusz
Cele kształcenia.
Przed wejściem do klasy nauczyciel powinien wiedzieć:
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Treści kształcenia.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Co to jest spacer edukacyjny?
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
WEBQUEST JAKO METODA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modelowy program praktyk podnoszący jakość.
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Nauczyciel – teoria i/czy praktyka
Zapis prezentacji:

Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości: Edukacja jest podstawowym prawem człowieka oraz uniwersalną wartością. Powinna organizować się wokół czterech aspektów kształcenia: -uczyć się, aby wiedzieć, -uczyć się, aby działać -uczyć się, aby żyć wspólnie -uczyć się, aby być

Związek wartości z celami edukacji Wartość: -to co jest cenne, ważne, doniosłe, -wartości muszą być zrozumiane, rozpatrywane, zaakceptowane. Tradycja przekazuje trzy wartości: -prawda, dobro, piękno,

Teoretyczne podstawy celów edukacji szkolnej (istota, kryteria podziału, rodzaje) Cele: komunikaty wyrażające zamiary nauczyciela jak powinni zmienić się uczniowie. Muszą opisywać nam zmianę, jaką chcemy u ucznia pozyskać. Dobrze sformułowany cel to komunikat, który mówi, czego powinien dowiedzieć się uczeń, także określa ramy, sposoby sprawdzania czy zostało to opanowane. Cele ogólne i cele szczegółowe- odnoszą się do intencji zamierzeń edukacji, odpowiadają na pytanie „po co”?. Każdy z nich wyraża inny stopień ogólności i konkretności.

Cele ogólne- wyrażają kierunki i dążenia ucznia, są wyrazem ogólnych intencji. Mają charakter całościowego programu edukacyjnego. Określają istotę i kierunek programu szkoły. Wyrażone są prostym i jasnym językiem: - długoterminowe, krótkoterminowe, Cele szczegółowe-są pochodnymi celów ogólnych są bardziej precyzyjne, sformułowane dla potrzeb danej lekcji, określają intencje, Cele szczegółowe są operacyjne lub nieoperacyjne.

Cele ogólne rozkład materiału nauczania Cele szczegółowe poszczególne lekcje

Składniki celu: co powinien posiadać sformułowany cel I sytuacja, w której dane osiągnięcie jest prezentowane II nauczanie zdatności III przedmiot (obiekt osiągnięcia, treść osiągnięcia ucznia) IV czynność (cel zawsze opisuje szczególnie czynność, którą uczeń wykonuje) V instrumenty i ograniczenia ( określamy warunki wykonane)

Cele operacyjne - są celami konkretnych działań nauczyciela w określonej sytuacji dydaktyczno-wychowawczej. Cel operacyjny jest zawsze celem właściwym, gdyż odnosi się do wybranej dyspozycji psychicznej wychowanka. Opisuje on zawsze zachowania końcowe, jakie wychowanek ma przejawiać po zakończeniu działań pedagogicznych w danym czasie, np. po zakończeniu określonej lekcji.  Do podstawowych składników treści każdego celu operacyjnego należą: opis zachowania końcowego (co zgodnie z moimi oczekiwaniami uczeń powinien umieć zrobić) warunki przejawiania zachowania końcowego (w jaki sposób uczeń mógłby wykazać się że się tego nauczył) standardy osiągania zachowania końcowego (jakie efekty zachowania ucznia uznam za zadowalające)  

Przykłady czasowników operacyjnych: Zapamiętanie wiadomości: nazwać, wymienić, opisać, wyliczyć, wstawić, wskazać, rozpoznać Zrozumienie wiadomości: wyjaśnić, opisać, rozróżnić, połączyć, skreślić, zilustrować, wykreślać, zbudować, porządkować, szacować, ustalać Umiejętność Stosowania wiadomości w sytuacjach typowych rozwiązać, skonstruować, zastosować, porównać, sklasyfikować ,narysować. zmierzyć, dobrać spośród, wykreślić Umiejętność stosowania wiadomości w sytuacjach problemowych dowieść, przewidzieć, zanalizować, wykryć, oceni, zaplanować

Treści kształcenia: Program nauczania: Do 1989r. Mówiono o programie jako o dokumencie zawierającym treści poszczególnych przedmiotów nauczania, wszyscy otrzymywali te same programy Program sprzed reformy składał się z trzech części: Ogólnej prezentacji „obowiązujących” ideałów i celów edukacji szkolnej 2. Zestaw treści nauczania poszczególnych przedmiotów szkolnych odpowiadających głównym dyscyplinom naukowym , 3. Część metodyczna, zawierająca sugestie co do sposobu wdrażania wymienionych

Typologia programów szkolnych wg Komorowskiej: Program jako inwentarz treści nauczania- odpowiada na pytanie „czego uczyć?”. Program w takim rozumieniu ma postać haseł programowych lub modułów, które składają się na całość Program jako zestaw planowanych czynności pedagogicznych. Odp. na pytanie „Jak uczyć?” Wyliczanie wszystkiego co można przewidzieć, zakres, układ, treści. Program jako lista zamierzonych efektów pedagogicznych. Jakie efekty należy uzyskać w danym procesie edukacyjnym, co uczeń ma wiedzieć, umieć, potrafić. Program jako zestaw pojęć i zadań do wykonania. Program jako rejestr doświadczeń ucznia

Podręcznik- służy do opanowania nowych wiadomości, do utrwalania posiadanych umiejętności, pomaga w samokształceniu, służy do poszerzania wiedzy, do nawyku systematycznej kontroli oceny uczenia się, analizy przebiegu uczenia się, do rozumienia tekstów.

Rodzaje podręczników: -właściwe, uzupełniające, podręczne Kryteria doboru treści w podręczniku: Ogólne -związek nauki z życiem, -stosunek podręcznika do programu nauczania -naukowość (zdania opisowo oceniające) -przystępność treści b) Szczegółowe: -dokładność naukowa, -aktualność danych, brak rasizmu, nie przekłamywanie faktów, wybór danych istotnych dla ucznia,