Beata Pepel Psycholog transportu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Inauguracja trzeciej odsłony kampanii społecznej Użyj Wyobraźni Piesi 6 listopada
Advertisements

Pieszy, rowerzysta i motorowerzysta w ruchu drogowym
DROGA HAMOWANIA.
Droga Napis „km/h” czytamy „kilometrów na godzinę”
Jak moje miasto jeździ z głową?
Przygotowała mgr inż. Ewa Lorek
BEZPIECZNY UCZEŃ NA DRODZE
Zasady dotyczące ruchu drogowego rowerzystów
Wypadek !!! - co robić ??? Karta motorowerowa w gimnazjum
RUCH I JEGO WZGLĘDNOŚĆ – zakres rozszerzony
Jeżdżę z głową.
UŻYWANIE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH.
BEZPIECZNIE NA DRODZE.
"Jeżdżę z głową" Joanna Ziętarska Michalina Sochacka Natalia Czarnecka
Bezpieczeństwo rowerzysty
Bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym.
MOJE PIERWSZE PRAWO JAZDY
TEST Przecinanie się kierunków ruchu. Wykonał Wiesław Flitta.
Prędkość i hamowanie.
Bezpieczna jazda rowerem
ŻYCIE.
Pieszy w ruchu drogowym
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
Jeżdżę z głową. Ubiór pieszego i rowerzysty Na co jesteśmy narażeni??? Wyposażenie roweru Wyposażenie motoroweru Uprawnienia Wykonali.
P ROGRAM J EŻDŻĘ Z GŁOWĄ W PG 1 W N OWEJ S OLI ANALIZA WYNIKÓW Autorzy klasa 1 b grupa 2 Domin Artur, Dziemidok Dominik, Hrebeniuk Daria, Janiszewska Agnieszka.
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 10 W GŁOGOWIE
Wypadki drogowe z udziałem motocyklistów
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
Budowa motoroweru.
Autorka: Sylwia Palonek
Bezpieczeństwo na drodze
SZKOLNY ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
Kodeks ruchu drogowego - test
„Wypadki na drogach – porozmawiajmy”
Informator dla kierowców podróżujących w czasie Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku.
Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
JEŻDŻĘ Z GŁOWĄ.
Pamiętaj! Masz jedno życie!!!
BEZPIECZEŃSTWO W DRODZE DO SZKOŁY
Wybrane zagadnienia bezpiecznego zachowania się na drodze
PIESZY! ROWERZYSTO! BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE!
Główne grzechy kierowców
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
„Bądź bezpieczny na drodze”
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
Ośrodek Szkolenia Kierowców
ODBLASKOWA SZKOŁA im. Jana Pawła II w Sitnicy
Rower - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
PRZYCZYNY WYPADKÓW ŚMIERTELNYCH ZAISTNIAŁYCH NA TERENIE WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIEGO W OKRESIE OD STYCZNIA DO WRZEŚNIA 2014 r.
1. Przynajmniej NIE UTRUDNIAJ nie tarasuj wyjazdu, nie tarasuj wyjazdu, nie utrudniaj skrętu, nie utrudniaj skrętu, nie zmuszaj do zatrzymania / nie zmuszaj.
PORUSZANIE SIĘ PIESZYCH NA DROGACH.
NOWINKI TECHNICZNE. HISTORIA -Volvo – 1944 r. laminowana przednia szyba -Volvo – Stworzenie 1 pasów bezpieczeństwa 1959 r. -Mercedes – Benz – Zastosowanie.
Prędkość, droga, czas opracowała Krystyna Krawiec Dalej.
B & N B jak bezpieczny N jak Niechroniony. Od 1 września wszyscy piesi bez względu na wiek, poza obszarem zabudowanym muszą nosić po zmierzchu elementy.
JAK MIASTO JEŹDZI BEZPIECZNIE.
WRD KWP w Rzeszowie. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w okresie styczeń-maj 2011 Polska +700 (5,3%)+227 (20%)+438 (2,6%) Wypadki Zabici Ranni.
„Chcesz żyć? Noś odblaski. Włącz myślenie.”
Bezpieczne wakacje autokarem mł. insp. Jacek Zalewski Dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Pacyna, Ośrodek Szkolenia KierowcówZespól Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Pacynie.
Test Finał Lubuski Konkurs BRD W Europie jeździmy bezpiecznie Brody Żarskie, 7 maja 2016 r.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Bezpieczna droga do szkoły
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2017
PREZENTACJA PRZYGOTOWANA PRZEZ : NATALIE DUK
BĄDŹ WIDOCZNY BĄDŹ BEZPIECZNY
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2018
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM – KIK 76
Zapis prezentacji:

Beata Pepel Psycholog transportu Wypadki na drogach – porozmawiajmy V edycja WIDOCZNOŚĆ W RUCHU DROGOWYM Stowarzyszenie "Droga i Bezpieczeństwo" - organizacja pozarządowa o charakterze ogólnokrajowym. Beata Pepel Psycholog transportu

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że na drogach świata, średnio co 30 sekund ginie człowiek.

Od zmroku do świtu zdarza się aż 46 % wszystkich wypadków śmiertelnych na drodze. Po zmroku pieszy może zobaczyć światła samochodu nawet z odległości kilku kilometrów. Kierowca jednak dostrzeże pieszego dopiero wtedy, gdy światła reflektorów odbiją się od ubrania i sylwetki pieszego, czyli znacznie później.

W światłach mijania pojazdu : pieszy, lub rowerzysta, wyposażony w elementy odblaskowe jest widoczny z odległości 130-150 metrów, pieszy, lub rowerzysta bez odblasków zostanie zauważony przez kierowcę zaledwie na 20-30 metrów przed pojazdem. Jeśli pojazd będzie jechać szybciej niż 50-60 km/godz., kierujący nie zdoła wykonać żadnego manewru.

Posiadanie odblasku może uratować życie. Co ważne: element odblaskowy powinien być wysokiej jakości, odblaski mogą przybierać różne formy: im niżej umieścimy element odblaskowy, tym lepiej. - dodatkowo, dobrze jest posiadać latarkę, najlepiej pulsującą światłem, trzymaną w ręce, lub przyczepioną do odzieży.

Warto wiedzieć: Samochód który jedzie z prędkością 100 km/godz. w ciągu jednej sekundy pokonuje odległość 27,77 m -kierowca, gdy zauważy przeszkodę, zareaguje najszybciej po jednej sekundzie ( przeniesie nogę z pedału gazu na pedał hamulca i naciśnie go ),w drugiej sekundzie już hamując, pokona około 20 metrów, w trzeciej sekundzie dalsze 13 metrów,w czwartej 7 metrów,dopiero w piątej sekundzie ma szansę się zatrzymać, po 65-70 metrach od zauważenia przeszkody. Oczywiście pod warunkiem, że droga była sucha, a opony i układ hamulcowy auta w pełni sprawne. Jeśli jezdnia będzie mokra, bądź śliska to długość drogi zatrzymania dramatycznie się wydłuży.

Co widzi kierowca? Gdy patrzymy na jaskrawe źródło światła, źrenice oczu zwężają się. Gdy światło znika, źrenice pozostają przez jakiś czas zwężone, przez moment jesteśmy olśnieni i prawie nic nie widzimy. Dla kierowcy taka sytuacja to krytyczny moment. Kilkadziesiąt do stu metrów jedzie, jakby z zamkniętymi oczami. Jeśli wtedy trafi na ciemnego pieszego na swojej drodze, ten nie ma żadnych szans.

Zapamiętaj: nie ma gwarancji, że kierowca cię widzi, kiedy oślepiają cię światła jego samochodu kierowcy jadący naprzeciwko siebie, często oślepiają się nawzajem. Widzą wtedy tylko plamy jaskrawego światła i co najwyżej białe linie wymalowane na jezdni. Mogą nie dostrzec w porę ciemnych sylwetek pieszych, bądź rowerzystów na jezdni, światła mijania oświetlają drogę najwyżej na 40-50 metrów. Postacie bez odblasków kierowca ma szansę zauważyć na 20-30 metrów przed maską samochodu. Jeśli jego prędkość wynosi około 100 km/godz., pokona ten dystans w sekundę. W tym czasie nie zdąży nawet zacząć hamować. krótkie światła reflektorów powodują powstanie refleksów od odblasków już z odległości 130-150 metrów, a światła długie nawet z odległości kilometra, żeby móc zahamować, albo ominąć przeszkodę, kierowca potrzebuje kilku sekund, od zauważeniado zareagowania na niebezpieczeństwo.

Czynniki poprawiające widoczność i szybkość reakcji ze strony kierowcy: sprawne i kompletne światła reflektorów ( w tym czyste i nie zaparowane od środka klosze ),czyste szyby, w tym oczywiście przednia, bez porysowań i pęknięć ( co może powodować mylące i męczące refleksy ), sprawna wentylacja wewnątrz pojazdu, która zabezpieczy przed skutkiem parowania szyby i pogorszenia widoczności, poprawnie działające wycieraczki, oraz dobrz funkcjonujący spryskiwacz przedniej szyby, właściwe okulary, jeśli takie są wskazane do prowadzenia pojazdu, oświetlenie ulic i doświetlenie przejść dla pieszych.

Pamiętajmy! Zmieniony w sierpniu 2014 roku przepis nakazuje, by wszyscy znajdujący się po zmroku na drodze publicznej poza terenem zabudowanym byli wyposażeni w widoczne elementy odblaskowe.

W Polsce w wypadkach drogowych w ciągu roku ginie prawie 5 500 osób, a ponad 60 000 zostaje rannych

Wypadki drogowe z udziałem dzieci

Konkurs – do 15 stycznia 2015 r. Należy przygotować hasło, lub wiersz uczeń dokonuje wyboru formy. Uczniowie w powyższych kategoriach wiekowych zgłaszają maksymalnie 3 prace w ramach wybranej przez siebie formy.