Teoria kapitału ludzkiego Agnieszka Filipiuk. „Ojcowie teorii kapitału ludzkiego”  rok 1960- narodziny teorii ogłoszone przez Theodora Schultza  Rok.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Indywidualne Plany Działania
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
Wykład: POPYT KREUJE PODAŻ - KEYNESOWSKI MODEL GOSPODARKI
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Ekonomia bezrobocie dr Robert Pater.
Produkt narodowy: produkcja, podział i równowaga w długim okresie
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
Ku nowej ekonomii politycznej
Teoria Kapitału Ludzkiego jako naukowy program badawczy
Agnieszka Gawlińska1 METODOLOGIA TEORII KAPITAŁU LUDZKIEGO Na podstawie rozdziału 13 książki Marka Blauga pt. Metodologia ekonomii.
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
Teoria Kapitału Ludzkiego
Problem wyboru w ekonomii
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Hej ho, hej ho do pracy by się szło… Materiał opracowany w oparciu o bibliografię austriackiej szkoły ekonomicznej © Joanna Jonczek.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Planowanie i realizacja inwestycji z elementami zarządzania
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
BADANIE UKRYTEGO POTENCJAŁU LOKALNEGO RYNKU PRACY MONITOROWANIE PLUS WARSZTAT
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Czym jest doradztwo zawodowe?
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
„Lokalny rynek pracy” MODUŁ Klasa I.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Ekonomia stosowana 1 Czynniki produkcji.
Jak wybrać zawód?.
MODUŁ A.
Ocenianie holistyczne
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ.
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
Założenie o racjonalności
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
PORTFOLIO GIMNAZJALISTY
TEORIA KAPITAŁU LUDZKIEGO M.Blaug „Metodologia ekonomii” (R.13) Magdalena Rawska.
Promocja listopadowa 2015 Aby zarobić już za miesiąc dużo pieniędzy - musisz te informacje przekazać dalej i nauczyć je przekazywać jeszcze dalej…
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2012 roku mgr Marlena Włodkowska mgr in ż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Projekt „Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
Ewaluacja oparta na teorii w praktyce badawczej Rafał Trzciński Fundacja IDEA Rozwoju Toruń, 21 czerwca 2016 r.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Bezrobocie.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Indywidualne Plany Działania
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Zapis prezentacji:

Teoria kapitału ludzkiego Agnieszka Filipiuk

„Ojcowie teorii kapitału ludzkiego”  rok narodziny teorii ogłoszone przez Theodora Schultza  Rok artykuł „inwestowanie w ludzi”  Rok 1963-pierwszy podrecznik (Schultz)

3 koncepcja kapitału ludzkiego =„twardy rdzeń” Ludzie na różne sposoby wydają pieniądze, mając na uwadze nie tylko bieżące przyjemności, lecz również przyszłe zyski o charakterze pieniężnym i niepieniężnym.

Czym jest kapitał ludzki? zasób wiedzy, umiejętności, zdrowia, siły i energii witalnej zawarty w człowieku. Zasób ten stanowi uwarunkowany genetycznie określony potencjał, który można powiększać drogą inwestycji w człowieka

Inwestycje w kapitał ludzki to: ogół działań, które wpływają na przyszły pieniężny i fizyczny dochód przez powiększanie zasobów w ludziach WYDATKI NA: ochronę zdrowia zwiększające długość życia oraz podnoszące poziom zdrowotności, kształcenie w ramach systemów edukacyjnych (również dla osób dorosłych), przyuczanie do zawodu i nabywanie praktyki w przedsiębiorstwach, związane z migracją ludzi w celu przystosowania się do nowych możliwości zatrudnienia, uzyskanie informacji zawodowych, badania naukowe.

Indywidualizm metedeologiczny Jest to przedsięwzięcie jednostek, które działają kierując się własnym interesem… ALE czy jest to pogląd zawsze naturalny? Tak-poszukiwanie pracy, migracja Nie -ochrona zdrowia, kształcenie

Czy program badawczy poświęcony teorii jest pomocny sektorowi publicznemu? Nowe kryterium oceny inwestycji społecznych Zasoby należy przeznaczać na kolejne lata nauki i osiąganie kolejnych poziomów wykształcenia tak, aby dochodziło do wyrównania krańcowych ”społecznych” stóp zysku z podejmowanych inwestycji.

Podnoszenie kwalifikacji w trakcie pracy Rozróżnienie Beckera Szkolenie ogólneSzkolenie specyficzne Pracownicy sami płacą za szkolenie ogólne np. w formie obniżonych zarobków

MIGRACJE, OCHRONA ZDROWIA, POSZUKIWANIE PRACY Przysparzają trudności przy ocenie sukcesu lub porażki teorii Podejście nawiązujące do pojęcia kapitału ludzkiego w niewielkim stopniu przyczyniło się do jej rozwoju, Wyjątek stanowi jedynie zdecydowanie uwypuklenie roli geograficznego zróżnicowania realnych dochodów

ZAKRES PROGRAMU Główna część prac empirycznych polegała na szukaniu związku wynagrodzeń jednostek z takimi zmiennymi jak:  Charakter narodowy  Pochodzenie rodzinne  Miejsce zamieszkania  Długość okresu nauki w szkole  Doświadczenie zawodowe  Status zawodowy

Nie możemy odrzucić programu badawczego Nie ma powtarzających się zaprzeczeń jego tez, Nie ma programu ”rywala ” ( jego celem jest wyjaśnienie tych samych faktów przy pomocy innych ram teoretycznych)

HIPOTEZA O SELEKCJI Problem selekcji pracodawcy wykształcenie wykształcenia Uzdolnienia Nastawienie na sukces Cechy rodzinne

Mniej ambitna… + Z łatwością wyjaśnia płace osób rozpoczynających karierę zawodową, - Ma trudności z wyjaśnieniem zarobków pracowników zatrudnionych od dawna, ponieważ zarobki są nie tylko silnie skorelowane z długością okresu wykształcenia, lecz również z posiadanym doświadczeniem zawodowym. - Nie wypowiada się na temat ochrony zdrowia - Nie uwzględnia migracji geograficznych

? ? ? Czy chcemy dokonywać selekcji jednostek chcących pracować przy pomocy edukacyjnych papierów uwierzytelniających? Jak efektywny jest istniejący system oświatowy jako narzędzie przydzielania ludzi do miejsc pracy?

Narodowy Ośrodek Sprawdzania Uzdolnień Założenie zakaz żądania przez pracodawców przed podpisaniem umowy o pracę jakichkolwiek dowodów potwierdzających posiadanie przez kandydatów odpowiedniego wykształcenia.

Koszty obecnego systemu oświatowego Koszty NOSU Produkcyjność pracy po reorganizacji Produkcyjność pracy Stopa zysku z formalnego wykształcenia została przeszacowana

Krytyka Schultz przyjął, że kształcenie ma charakter czysto inwestycyjny. Trudno się z takim poglądem zgodzić, gdyż może ono być podejmowane częściowo również ze względów pozaekonomicznych, np.: satysfakcji z poszerzania wiedzy, osiągnięcia prestiżu, czy chęci rozwoju osobowości. Problemem nierozwiązanym w tej teorii jest również to, że podejmując decyzje o kształceniu, pracownik nie posiada pełnej informacji o rynku pracy, co może powodować, że jego kształcenie, nie będzie miało odniesienia do wykonywanej lub poszukiwanej pracy.

Zasługi Podjęto szerzej problem interwencji państwa w rozwój kapitału ludzkiego. O ile w ekonomii klasycznej interes pracownika podporządkowano interesowi właścicieli przedsiębiorstw o tyle w teorii kapitału ludzkiego zwracano większą uwagę na rolę państwa w dbałości o człowieka (o kapitał ludzki).

Pytania do dyskusji Czym jest „twardy rdzeń”? Jakie zaprzeczenia napotkano no obszarsze badań programu? Czy program okazał się postępowy czy degenerujący?

Dziekuje za uwagę