Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele szkolenia zapoznanie nauczycieli z rodzajami interwencji wobec sprawców aktów agresji i przemocy przedstawienie możliwości prawnych postępowania w.
Advertisements

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Agresja i przemoc rówieśnicza
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
PRZEMOC I AGRESJA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
13. Kontrolowanie agresji
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
realizacja VIII punktu
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Uzależnienia a rozwój dziecka
MOBBING definicja zjawiska
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
STOP – przemocy i agresji
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
PROFILAKTYKA.
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
(terapia czytelnicza)
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
mgr Małgorzata Piasecka
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
PRZEMOC I AGRESJA.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
ŁÓDŹ, AL. WYSZYŃSKIEGO 86 (Pałac Młodzieży) tel. (42) ; fax (42)
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Badanie stresowe i profilaktyka
Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym jest agresja i przemoc?
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Ostrołęce

„Agresja jest straszna Przemoc to choroba Okrutne czyny Czasem nawet słowa Ogarnia wszystkich Winnych i bez winy Nie szukajmy zemsty Szukajmy przyczyny”.

Definicja Agresja (łać. aggresio- napaść) to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś szkody, straty, bólu. Przemoc to wykorzystanie swojej przewagi nad drugim człowiekiem (fizycznej, emocjonalnej, społecznej, duchowej). Mamy z nią do czynienia wówczas, gdy osoba słabsza (ofiara) poddana jest przez dłuższy czas negatywnym działaniom osoby lub grupy osób silniejszych (sprawcy przemocy).

Agresja a przemoc Agresja Przemoc zachowanie jest jednorazowe układ sił sprawcy i ofiary jest zbliżony ofiara jest często przypadkowa zachowanie ustaje, gdy emocje zostaną rozładowane lub cel osiągnięty sprawca może stać się ofiarą innego sprawcy zachowanie stale się powtarza sprawca ma przewagę nad ofiarą ofiara jest starannie wybrana, zawsze ta sama zachowanie utrwala się sprawca i ofiara są usztywnione w swoich rolach i ciągle je odgrywają

FIZYCZNA SŁOWNA BEZPOŚREDNIA POŚREDNIA AUTOAGRESJA Rodzaje agresji FIZYCZNA SŁOWNA BEZPOŚREDNIA POŚREDNIA AUTOAGRESJA AGRESJA

Czynniki osobowe: Osobowe czynniki ryzyka wystąpienia przemocy i agresji dotyczą zarówno ofiar, jak i sprawców przemocy. Wyróżniamy: Ofiary: pasywne prowokujące Sprawców przemocy

Cechy ofiar przemocy Ofiara pasywna: Ofiara prowokująca wrażliwa nieśmiała niepopularna wśród rówieśników bez przyjaciół niepewna siebie o odmiennym wyglądzie lub cechach blisko dorosłych rozkojarzona niespokojna nieadekwatna irytująca otoczenie konfliktowa

Cechy sprawców Agresja instrumentalna Agresja emocjonalna jest pozbawiony skrupułów ma zablokowane emocje - wierzy, że dzięki stosowaniu przemocy osiągnie sukces - nie zna innych sposobów samorealizacji przeżywa głębokie frustracje i silny stres nie potrafi się sprawnie komunikować z otoczeniem, rozładowywać negatywnych emocji ani konstruktywnie rozwiązywać problemów

Warto pamiętać, że przemoc zabiera moc, czyli siłę Warto pamiętać, że przemoc zabiera moc, czyli siłę. Ta moc stanowi „paliwo” do życia i działania. Trzeba więc, z całych sił, bronić się przed doznawaniem przemocy.

Agresja występuje w każdej grupie: Dzieci - dzieci (przeważnie młodszych lub słabszych), Dzieci, młodzież - dorośli, Dorośli – dzieci, młodzież. 10

U dzieci możemy wyróżnić następujące kategorie agresji: instrumentalna agresja ze złości obronna agresja związana z grą i zabawą 11

Współczesne formy agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży Cyberprzemoc- to prześladowanie innych osób z wykorzystaniem internetu i narzędzi elektronicznych. Bullying- celowe, powtarzalne i nie prowokowane zachowania agresywne jednego lub grupy sprawców wobec ofiary. Mobbing- polega na szykanowaniu jednostki zazwyczaj przez grupę. Oznacza terror psychiczny: zaczepianie, izolowanie, obmawianie itp.

teoria społecznego uczenia się, W literaturze znane są trzy główne teorie wyjaśniające pochodzenie ludzkiej agresji: teoria instynktów, teoria frustracji, teoria społecznego uczenia się, 13

Etapy agresji i zachowań agresywnych I na etapie przedszkola obserwuje się trudne zachowania u dziecka, pojawiają się objawy niedostosowania, występuje nadmierna pobudliwość. 14

Etapy agresji i zachowań agresywnych cd. II na etapie szkoły podstawowej - reakcje agresywne na konflikt lub wycofanie, - problemy z budowaniem więzi z rówieśnikami, - problemy w nauce - niskie poczucie wartości.

Etapy agresji i zachowań agresywnych cd. III na etapie wchodzenia w dorosłość - ukrywa lub przemilcza nowe problemy zachowań (wagary, kłamstwo, kradzież), - przyłącza się do przestępczej grupy młodzieżowej lub sekty, - bierze udział w wykroczeniach, staje przed Sądem Wydział Rodzinny i Nieletnich.

Przyczyny agresji Predyspozycje fizjologiczne (płeć, temperament), zaburzenia OUN (zwiększona pobudliwość emocjonalna). Zaburzenia psychiczne. Cechy psychologiczne (problemy z samokontrolą, frustracja, niezaspokojona potrzeba miłości, zaniżona samoocena (ukrywanie niepewności). Uwarunkowania osobowościowe. Cechy ofiary (płeć, zachowanie).

Przyczyny agresji cd. Środowisko interpersonalne (rodzina, rówieśnicy, filmy). Środowisko fizyczne (temperatura, hałas). Dostępność środków agresji. Używki (narkotyki, alkohol). Kontekst kulturowy (tradycje, prawo). Zwrócenie uwagi - wołanie o pomoc.

Do najważniejszych i najczęściej występujących przyczyn agresji u uczniów należy zaliczyć: Zaburzenia kontaktów uczuciowych między rodzicami, a dziećmi, Przyzwolenie rodziców na agresywne zachowania ich dzieci, Przejawianie agresywnych zachowań rodziców w stosunku do siebie, dzieci i innych ludzi, Aprobata agresywnych wzorców zachowania,

Brak zainteresowania, trudności komunikacyjne, Do najważniejszych i najczęściej występujących przyczyn agresji u uczniów należy zaliczyć: cd. Brak zainteresowania, trudności komunikacyjne, Niekontrolowany odbiór telewizji, Uzależnienie komputerowe-niewłaściwe gry i programy komputerowe, Napięcia w relacjach nauczyciel –uczeń.

Do najczęstszych zachowań agresji w szkole zaliczamy: Świadome naruszanie dyscypliny, Odmowa i robienie na przekór nauczycielom, Przeklinanie (agresja słowna), Dyskryminacja kolegów, Groźba użycia przemocy, Ataki na nauczycieli, Wykorzystanie przez starsze roczniki młodszych kolegów do realizacji własnych celów.

Dlaczego agresja jest trudna do zmiany? Najprostsza. Przynosi korzyści. Powszechna. Rozładowuje emocje. Akceptowana wielokrotnie. Wzmacniana z dnia na dzień. Ograniczone sposoby radzenia sobie z nią.

Jak poradzić sobie z agresywnym uczniem? W sytuacji, kiedy uczeń podnosi głos lub rzuca obelgi - należy opanować emocjonalne wzburzenie. Nie dać ponieść się gniewowi. Panować nad tym, co mówimy i robimy. Na początku należy wyraźnie nazwać zachowanie ucznia, mówiąc: „rzucasz przekleństwami”. Następnie odwołać się do przyjętych zasad: „umówiliśmy się, że w szkole nie podnosimy na siebie głosu”.

Jak poradzić sobie z agresywnym uczniem? cd. Potem warto wyrazić spokojnie własne oczekiwania i zapowiedzieć sankcję: „nie życzę sobie podobnych zachowań, jestem zmuszony poprosić wychowawcę o naganę dla ciebie”.  Na koniec nie pozostaje nic innego niż wykonanie sankcji, rozmowa z rodzicami  i dyrektorem.

Co sprzyja agresji w szkole? Zbyt duża liczba osób w grupie, w małym pomieszczeniu. Zajęcia lekcyjne spędzane w sposób wyłącznie ukierunkowany. Ograniczona ruchliwość. Zbyt wysokie wymagania do możliwości dziecka. Nadmierna kontrola ze strony osób dorosłych, ingerencja.

Co osłabia agresję w szkole? Krótkie przerwy, w trakcie zajęć. Praca w grupach. Stworzenie możliwości kreatywnego tworzenia. Nie pozwalanie na bezczynność. Jasne, zrozumiałe dla uczniów zasady. Możliwość samodzielnej pracy.

Co osłabia agresję w szkole? cd. Ograniczenie korzystania ze źródeł wtórnych na rzecz metod doświadczalnych. Stworzenie atmosfery sprzyjającej wymianie poglądów. Możliwość odgrywania ról. Stworzenie możliwości do samokontroli własnych efektów pracy. Rozmowy wychowawcze.

Zasady profilaktyki agresji Dbaj o godność każdego ucznia, nauczyciela, pracownika szkoły. Obserwuj, co inni robią dobrze i chwal ich za to. Nie eksponuj, nie modeluj agresji. Stwórz klimat jawności. Nie pozwalaj na wnoszenie niebezpiecznych narzędzi na teren szkoły/ placówki.

Zasady profilaktyki agresji cd. Zauważaj agresję i reaguj na nią. Nie toleruj i nie usprawiedliwiaj żadnej agresji Nie pozwól, aby uczestnik agresywnego incydentu otrzymał korzyści z agresji. Wprowadź i stosuj zasady Treningu Zastępowania Agresji (ART). Nie pozwalaj na żadne wyjątki od tych zasad.

Działania profilaktyczne: informacje o normach zachowania się, uczenie autokontroli i rozpoznawania emocji, przyjmowanie punktu widzenia drugiej osoby, omawianie i ćwiczenia asertywnych sposobów zachowania się.

Sposoby rozwiania problemu: - grupy wsparcia dla uczniów potrzebujących pomocy; - indywidualne poradnictwo (rozmowy z uczniami i rodzicami); - terapia grupowa (elementy terapii grupowej); - programy zaradcze; - grupy pomocy koleżeńskiej.

MITY DOTYCZĄCE PRZEMOCY - eliminuj je! A – przeciwdziałanie przemocy jest niemożliwe, trudne i nieskuteczne.  PRAWDA FAŁSZ Powstrzymanie przemocy w szkole jest możliwe, ale wymaga czasu i konsekwencji.

MITY DOTYCZĄCE PRZEMOCY - eliminuj je! B – przemoc w szkole to zjawisko normalne i wyizolowane.  PRAWDA FAŁSZ Przemoc rówieśnicza nawet w okresie dorastania nie jest normalna. Przemoc w szkole to nie jest działanie wyizolowane (niestety, coraz bardziej powszechne) i nigdy nie zachodzi tylko między sprawcą a ofiarą.

MITY DOTYCZĄCE PRZEMOCY - eliminuj je! C – przemoc fizyczna jest gorsza niż słowna.  PRAWDA FAŁSZ Przemoc fizyczna wcale nie jest gorsza niż słowna – cyberprzemoc i mobbing to także poważne współczesne zagrożenie.

Źródła: Szewczyk W. : „Słownik Psychologiczny” Warszawa 1979 Red. Popielarska A. : „Psychiatria wieku rozwojowego” Warszawa 1989 E. Aronson: „Człowiek istota społeczna”, PWN Warszawa 1978 Skorny Z., "Psychologiczna analiza agresywnego zachowania się", Warszawa 1968 Borkowska A., Szymańska J., Witkowska M., „Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole” Warszawa 2012. http://www.ore.edu.pl/ http://brpd.gov.pl/ Filmy: REKLAMA RZECZNIK PRAW DZIECKA "SZMATA„ REKLAMA RZECZNIK PRAW DZIECKA "IZUNIA"

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Dziękujemy za uwagę Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Ul. Oświatowa 1 07-417 Ostrołęka Tel. 29 760 45 36 Prezentację opracowały : PSYCHOLOG mgr Ilona Bałdyga mgr Beata Drabot