KONSTRUKTYWNA KŁÓTNIA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

Przeciwdziałanie przemocy domowej
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Anna Paszkowska-Rogacz
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
AUTOPREZENTACJA.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Małgorzata Bogdanowicz
Dr Anna Okońska-Walkowicz
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
czyli znaczenie słowa NIE!
6 kroków do porozumienia
FLOW Rzecz o efektywności w biznesie Jacek Rozenek Jan Marcinowski.
Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań
WĘDRÓWKA KU MĘSKIEJ MIŁOŚCI
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
MOBBING definicja zjawiska
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
KONFLIKTY INTERPERSONALNE
„Słowa ranią przez całe życie”
Podstawy przedsiĘbiorczoŚci
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
warsztaty dla rodziców
Zdrowe relacje międzyludzkie
DZIECKO I JEGO PRAWA Temat:” NASZE MAŁE WOJNY, CZYLI RZECZ O KONFLIKCIE I SPOSOBIE WYRAŻANIA GNIEWU”
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Z JAKIM PROBLEMEM MOŻE SPOTKAĆ SIĘ MÓJ RÓWIEŚNIK
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
INSTRUKCJA NA UDANE MAŁŻEŃSTWO.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Strategie rozwiązywania konfliktów
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
Umiejętność obserwacji.
Dzieci nie ryby głos mają i swoje prawa dobrze znają !!!
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
czyli jak mówić bez oskarżenia
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
8. W stronę drugiego człowieka – konflikty w rodzinie
AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Metody komunikowania się
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Lepszy internet zależy od Ciebie!
Dzień Bezpiecznego Internetu
Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia. Radość, miłość, zadowolenie, a także smutek, lęk, złość, gniew, poczucie winy, zazdrość to uczucia, które mają.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
JAK NIE DAĆ SIĘ WCIĄGNĄĆ W BIUROWE GRY?. Kontakty interpersonalne często przyjmują postać gier społecznych. Gry te, według specjalistów, nie są zabawą,
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Czym jest agresja i przemoc?
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Konflikty rówieśnicze
Chociaż mężczyzna i jego żona byli nadzy, nie odczuwali wobec siebie wstydu.
Opresyjna i nieopresyjna
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Zapis prezentacji:

KONSTRUKTYWNA KŁÓTNIA

Dlaczego się kłócimy? Każdemu z nas zdarza się od czasu do czasu czuć gniew, zdenerwowanie, wściekłość lub frustrację na kogoś bliskiego. Zdrowe relacje międzyludzkie polegają na tym, by komunikować swoje emocje, nawet te negatywne, niewygodne, przykre. Lepiej mówić szczerze, co się czuje, niż udawać przed sobą i innymi, że nic się nie stało, a w środku przeżywać prawdziwy chaos emocjonalny.

Dlaczego się kłócimy? Jak umiejętnie się kłócić? Jak uniknąć agresji słownej? Trzeba znaleźć złoty środek, tak aby nie tłumić negatywnych emocji w sobie, ale też umieć je wyrazić w odpowiedni sposób. W budowaniu związku nie da się uniknąć kłótni, nawet nie warto. Kiedy para się nie kłóci, oznacza to najprawdopodobniej, że któryś z partnerów tłumi negatywne emocje w sobie.

Dlaczego się kłócimy? Konstruktywna kłótnia stanowi wentyl dla „złej energii”, rozładowuje napięcie i pozwala, by nie narastały wzajemne urazy czy poczucie krzywdy. Ważne jest to, jak partnerzy postrzegają kłótnię – jako słabość, jako próbę sił, jako możliwość postawienia na swoim czy raczej jako próbę odnalezienia wspólnego rozwiązania „patowej sytuacji”, które satysfakcjonowałoby obie strony.

Jak się kłócić? Należy skoncentrować się na „tu i teraz”, nie robić „osobistych wycieczek w przeszłość” i wypominać dawnych przykrości. Konstruktywny konflikt nie podlega zasadzie: „Muszę postawić na swoim”. Dobra kłótnia opiera się na negocjacjach, które mają doprowadzić do ustalenia konsensusu w spornej kwestii.

Jak się kłócić? Kiedy jeden z partnerów wychodzi z pokoju w najbardziej emocjonującym punkcie konfliktu, druga strona interpretuje ten fakt jako wyraz lekceważenia, ignorancji, pogardy i braku uczuć. Dobra kłótnia powinna kończyć się konkluzją: „Co robimy, by zmienić niekomfortową sytuację?”.

Zasady dobrej kłótni Nie oceniaj partnera, ale komunikuj swoje emocje – unikaj stosowania komunikatów typu „Ty”, np.: „Ignorujesz mnie”. Zastosuj komunikaty typu „Ja”, np.: „Przykro mi, kiedy się spóźniasz na umówione spotkanie”.

Zasady dobrej kłótni 2. Mów na bieżąco o swoich uczuciach, nie kumuluj negatywnych emocji w sobie – kiedy mówi się aktualnie, co nas zdenerwowało, zmniejsza się pokusa robienia wyrzutów z przeszłości i wygarniania wcześniejszych błędów.

Zasady dobrej kłótni 3. Nie monopolizuj kłótni – pozwól, by partner też miał coś do powiedzenia. Nie przekrzykuj go, nie przerywaj mu, nie wchodź w pół zdania. Konstruktywna kłótnia to wymiana zdań, a nie monolog jednej ze stron.

Zasady dobrej kłótni 4. Uważnie słuchaj – dobra kłótnia to nie tylko mówienie, to też zdolność aktywnego słuchania. Ludzie często uważają, że kłótnia polega tylko na krzyczeniu, wrzaskach. Trzeba umieć słuchać, by móc ustosunkować się do słów partnera.

Zasady dobrej kłótni 5. Nie rań słowami – słowa mogą ranić bardziej niż czyny. Zacietrzewieni w kłótni ludzie używają przykrych słów, wyzywają się, obrażają. Złe słowa ranią, budują mur nienawiści między partnerami, ale nie wnoszą niczego konstruktywnego do kłótni, nie przybliżają do znalezienia rozwiązania.

Zasady dobrej kłótni 6. Pamiętaj o miejscu i czasie kłótni – czasem dobrze konfrontować swoje zdania na gorąco, ale czasami lepiej poczekać na lepszy moment, np. nie warto czynić świadkami kłótni rodziców małych dzieci.

Zasady dobrej kłótni 7. Trzeba pamiętać, by wyrażać swoje uczucia, a nie oskarżać innych - chodzi bowiem o to, co budzi w nas gniew czy niezadowolenie i jak to coś zmienić. Pamiętaj, żeby złe emocje nie wzięły góry nad rozsądkiem. Przepychanki słowne do niczego nie prowadzą, jedynie eskalują konflikt.

Zasady dobrej kłótni 8. Kiedy trudno ci się porozumieć, uspokój się i wyjdź do drugiego pokoju albo pójdź na spacer - może po jakimś czasie będziesz mógł spojrzeć na problem z innej strony i nieco uspokojony podjąć rozmowę w innym czasie, który będzie sprzyjał porozumieniu.

Co zaburza i utrudnia komunikację w kłótni: a) Przemoc fizyczna b) Wrzask, krzyk. Wrzeszczenie jest szczególnie szkodliwe dla dzieci c) Groźby i zastraszanie np. zdradą albo rozwodem d) Pogarda, wyzwiska, poniżanie poprzez wulgaryzmy e) Kłamstwa choćby drobne niszczą zaufanie f) Przemoc psychiczna - krytyka, robienie na złość

Co zaburza i utrudnia komunikację w kłótni: g) Porównywanie do innych h) Niezgodność, co do faktów i) Próba zmiany drugiej osoby j) Oskarżanie drugiej strony k) Niezdolność do przyznania się do popełnienia błędu l) Odwoływanie się do przeszłości m) Negatywne mówienie o rodzinie partnera n) Używanie słów: zawsze, nigdy, wszędzie

Co buduje i ułatwia komunikację w kłótni: a) Przekonanie, że człowiek się zmienia b) Chęć pracy nad swoim związkiem c) Bezwzględne wysłuchiwanie do końca, nie przerywanie sobie d) Uznanie, że każdy ma prawo do swoich uczuć e) Przyjęcie, że w tym, co mówi partner może być jakaś racja f) Mówienie o sobie i o swoich uczuciach. g) Ścisłe trzymanie się tematu sporu bez wracania do przyszłości

Co buduje i ułatwia komunikację w kłótni: h) Oddzielenie zachowania od osoby. i) Oddzielenie uczuć od postawy. j) Danie sobie czasu, chwilę poczekać aż emocje opadną k) Przekonanie, że pewnych problemów nie jesteśmy w stanie załatwić w tym momencie. Dać sobie czas l) Praca nad zmianą siebie a nie partnera, czyli co ja mogę zrobić żeby było lepiej m) Zdolność do autentycznego uznania swojej winy, przeproszenie i zadośćuczynienia

Etapy w kłótni: a) Uświadomienie sobie własnych uczuć b) Wyrażenie emocji c) Negocjacje, czyli etap poszukiwania kompromisu. Może on nastąpić tylko po nazwaniu i wyrażeniu emocji. Nie zawsze musi być zwycięzca i przegrany. Ważne jest, aby każdy w czymś ustąpił. Nie wolno składać siebie w ofierze za cenę świętego spokoju. Nie ustępować zanim nie będzie rzeczywistego porozumienia.

Opracował ks. Marcin Kozyra SDB DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracował ks. Marcin Kozyra SDB