Wychowanie jako proces

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Wychowanie i pseudowychowanie
PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGICZNE
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Wychowawca klasy- role i zadania
WYCHOWANIA CIAŁA (LEKARSKIEGO)
TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Program wychowawczy szkoły
Planowanie pracy nauczyciela
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
Prezentacja multimedialna
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Pedagogika ogólna.
Opracował J. Stryjkowski
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
PRZYGOTWANIE PRZEDSZKOLA I NAUCZYCIELI DO REFORMY PROGRAMOWEJ
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Indywidualny plan resocjalizacji
warsztaty dla rodziców
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Metateorie teorii wychowania
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
ORGANIZOWANIE ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO W SZKOLE ĆWICZENIA
Dydaktyka ogólna.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
Cele kształcenia.
Wartości w życiu człowieka
Treści kształcenia.
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
Internat Dane statystyczne: Dane statystyczne: Liczba wychowanków- 30 Liczba grup wychowawczych -3 Baza materialna Baza materialna grupy: Sypialnie Świetlica.
RODZINA.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Wychowanie ekologiczne
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki za rok
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
REALIZACJA PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE” W PRZEDSZKOLU NR3 IM. MATKI POLKI W RACIBORZU W LATACH
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
" Pomóż mi zrobić to samodzielnie "
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGICZNE
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Wychowanie jako proces

Wychowanie jako proces – ujęcie podkreślające kontekst czasu, a także etapowość i systemowość.

Cele wychowania – pożądane i oczekiwane zmiany, jakie pod wpływem respektowania odpowiednich metod, środków i warunków kształtują się w osobowości wychowanka w postaci poglądów, postaw, nawyków oraz innych cech osobowości (Okoń).

Metoda wychowania – powtarzane czynności zmierzające do celu (K Metoda wychowania – powtarzane czynności zmierzające do celu (K. Konarzewski) lub podstawowe sposoby konsekwentnego i możliwie najbardziej skutecznego postępowania zmierzające do realizacji określonego celu (A. Kamiński).

Grupy metod wychowania: metody bezpośrednie, metody pośrednie, metody informacyjno-perswazyjne, metody modelowania-wzorowania, metody stosujące indukcję i dedukcję, ewaluacja.

Strategie wychowawcze: ogólne założenia dotyczące postępowania wychowawczego – wynikające z określonej (deklarowanej) koncepcji wychowania, zachowania nauczycieli i wychowawców związane z realizacją dominującej orientacji w procesie wychowania.

Techniki wychowania: bliżej skonkretyzowane sposoby postępowania wychowawczego, czyli są one bardziej szczegółowym, a niekiedy wręcz drobiazgowym opisem metody wychowania, ukazując praktyczne zastosowanie w działalności wychowawczej.

Zasada wychowania: uporządkowany i dający się ściśle wyznaczyć układ najogólniej sformułowanych prawidłowości w sferze postępowania wychowawczego.

Dziedziny wychowania: wychowanie fizyczne, zdrowotne, umysłowe, moralne, estetyczne, społeczne, państwowe, patriotyczne, religijne…

Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza… Środowisko wychowawcze: część środowiska społecznego i kulturowego, która wywiera wpływ na wytwarzanie się trwałych postaw…(Szczepański) Złożony układ powtarzających się lub względnie trwałych sytuacji (Pieter)

Margines kreatywnej spontaniczności: elementy systemu wychowawczego nie są dane raz na zawsze w gotowej postaci i nie wszystko w nich zawarte jest ostatecznie zdefiniowane oraz w takiej postaci zalecane do stosowania. Sytuacje wychowawcze są niepowtarzalne.